Da har jeg krabbet rundt bak racket et par timer, med utgangspunkt i sjekklisten din i #39, KJ. Kopierer den inn og kommenterer fortløpende i
rødt for å holde dette noenlunde oversiktlig.
1) TTPSU strømforsynes av ei veggvorte uten kobling til nettjord ?
Ja, 2 pins veggvorte
2) RRP8 har chassisjord koblet til skjermen i venstre kanal ?
Noen steder på nett hevdes det høyre kanal, men det virker som om det er noenlunde konsensus om at chassisjord er koblet til skjerm i venstre kanal. ref at du har støy i høyre kanal.
EDIT: Utfra dette diagrammet ser det ut til at det er i venstre kanal. http://www.vinylengine.com/turntable_forum/download/file.php?id=23292
Har du prøvd en jordledning fra platespilleren til phonoboksen? Jeg så ikke noe om det nå nor jeg scrollet igjennom.
Forsøkte en kabel mellom et ulakkert punkt på armen og chassis-skrue på RIAA. Den underliggende duringen reduseres en god del men sprakingen er den samme.
3) Phonoboks RS har isolerte RCA-kontakter og skryter av at den er dual mono - er jord på RCA isolert fra chassisjord og internt i boksen er det ingen sammenkobling av «signaljord» i boksen?
Har dessverre ingen aning, og tror heller ikke jeg ville sett dette om jeg skrudde av lokket.
4) Batteriboksen er også strømforsynt av ei veggvorte uten nettjord?
Nei, den får strøm fra en adapter med 2-pins kabel, minner mest om en laptop-strømforsyning. Er chassis i batteriboksen og phonoboksen sammenkoblet?
Nei. Riktignok står batteriboksen oppå RIAA, men eneste kontaktpunkt utover strømkabelen mellom batterienheten og RIAA er gummiføttene.
5) også nuprime bruker isolerte phonokontakter, men skryter ikke av dual mono. Den er har dog kobling til nettjord som skal være koblet til chassisjord. Er nuprime den eneste enheten i denne signalkjeden som er koblet til nettjord?
Headampen (Sennheiser HDVD800) er eneste apparatet i racket utover NuPrime som har jordet støpsel. Jeg antar at de isolerte RCA-kontaktene minimum gir et skille mellom signal og chassisjord siden chassisjord også er nettjord. et spørsmål er da hvor langt NuPrime evt. har gått i isolering av ulike typer jord, jf. dual mono, analog vs digital, lavnivå vs høynivå etc etc.
Har oversatt og sendt disse spørsmålene angående hvordan IDA er bygget opp mht jord til NuPrime. De lovte å svare i morgen, så snart "the engineer" var tilbake fra ferie.
Ang brum - du skriver at nivået er konstant og skifter kanal ettersom du bytter om på signalledningene, enten det er inn på RIAA eller ut av RIAA. Videre at brummingen forsvinner når du trekker ut høyre kanalen fra RP8 ut fra RIAA?
Stemmer. DVs at brummingen antagelig faktisk er ledningsbåren og kommer med signalledningen fra platesnurra, og ikke er innstrålt støy rett inn på RIAA eller generert i RIAA-trinnet, og at det er relatert og isolert til høyre kanal fra RP8. Det at det er konstant forstår jeg som at det er et fast nivå ift musikksignalet fra RIAA, men varierer med volumkontrollen på NuPrime?
Stemmer.
Den variable «kommer og går» skurringen - skraping, spraking og knitring - forstår jeg ikke helt. Skurringen som sådan kan tyde på at brummingen forvrenger eller bringer deler av RIAAtrinnet inn i klipping, men skurringen burde kanskje ha samvariert med nivået på brummingen? Det er kanskje en mulighet for at skurringen har en eller flere andre kilder enn brummingen men at de sniker seg inn i høyrekanal på RP8 på samme måte?
Mye mulig. Skjønner at mine beskrivelser av støyen kan være forvirrende. Det er litt fordi den er vanskelig å beskrive på en eksakt måte, og dels at det varierer. Men den grunnleggende og vanligste støyen kan nok best beskrives med en brum i bunnen, og en overliggende spraking. Se også min kommentar litt lenger ned.
Andre kilder inn på NuPrime - bruker du coax og USB?
Kun USB utover RIAA.
-har du prøvd å trekke ut alle andre signal kilder (i tillegg til å slå de helt av)? og subwooferen? Dvs et helt strippet oppsett med bare en ren analog signal kjede koblet opp og kun passive høyttalere.
Forsøkte dette nå i kveld. Og her var det mye rart......
- Vesentlig lavere nivå på støyen når kun RIAA, TTPSU, NuPrime og passive høytalere var tilkoblet. Alt annet var frakoblet, både strøm og signal.
- I dette basisoppsettet hadde TTPSU stor betydning. Vesentlig lavere støy når jeg koblet den fra, og støyen redusertes også kraftig når jeg strakk en kabel mellom chassis-skrue på RIAA og TTPSU.
- Gradvis oppbygging av støy etter som jeg koblet ting til igjen. Ingen apparater skilte seg vel nevneverdig ut, med et unntak av headampen, som medførte en relativt sett større økning i støy enn de andre (denne er som sagt det eneste apparatet utover NuPrime som er koblet til med jordet støpsel)
Får du brum med RIAA inn på hodetelefonforsterkeren uten noe annet inn på hodetelefonforsterkeren?
Nesten ikke! Med max gain på RIAA og høyt volum er det noen små underliggende "ulyder" (vanskelig å forklare), men på et så lavt nivå at det lett druknes under vinyl-avspilling. Forsøkte også å koble balansert fra RIAA, men det holdt seg uforandret.
Ditto med AV-receiveren?
Det er fortsatt brum og støy når jeg kobler mot AV-receiver, men av en annen karakter. Vanskelig å beskrive, men subjektivt sett er det noe mindre drøy enn i NuPrime. Dog fortsatt helt uakseptabelt støynivå.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Siden det er nesten umulig å beskrive støyen med ord, har jeg i kveld gjort noen opptak med mobilen og lastet opp i skyen. Om noen vil ta en lytt kan filene lastes ned herfra:
https://drive.google.com/drive/folders/0B4gQ83w81AL3ZG1OQ3BYNlF6YTQ?usp=sharing. Opptaket er gjort på høyt volum på NuPrime, med max gain på RIAA, to prove a point. Mobil ca 15cm fra høyre høyttaler.
Det virker jo utfra alt dette som at NuPrime IDA-16 og Phonobox er en uheldig match, ref nesten støyfritt når Phonobox kobles mot headamp. Spørsmålet er imidlertid
hvorfor, og ikke minst om det er noe jeg kan foreta meg for å utbedre situasjonen utover å selge minst én av dem.
Phonoboxen har jeg naturlig nok ikke rukket å danne meg noe reelt inntrykk av ennå siden jeg kun har hatt spraking siden jeg fikk den i hus og koblet den til NuPrime.
NuPrimen er faktisk så usannsynlig god i mine ører, at den nok er det siste som åker ut igjen (forresten, høyttalerne blir definitivt også stående!
). Den erstattet en Devialet 400, som jeg mener den faktisk gruser på ren lydkvalitet. Og det er før jeg tar høyde for den groteske forskjellen i prislapp.