I prinsippet så kan ren hjørneposisjon være velegnet (men uprøvd fra mitt hold)Hvor godt fungerer linjekilder om de står inntil bakvegg og (antagelig for nær) sidevegg?
Ikke så ulikt dette prosjektet her, vindu venstre / pipe og åpent rom ut til høyre (ikke mitt) :Den ene sideveggen er i hovedsak stuevindu med gardiner, den andre sideveggen er ikke vegg i det hele tatt, men pussa lecapipe og Aduro 9 før rommet åpnes både til sides og bakover... I det store hele en ganske alminnelig høyttalere-i-rekkehusstua-utfordring som forhåpentligvis kan løses med dempesofa og dsp.
Du får ta deg en ny tur ved anledning, nå som begge høyttalerne er oppe og spillerDet begynner å bli så billig at ein ikkje har råd til å la være. Prøvelytten hos deg ga absolutt meirsmak!
I all hovedsak pris og gode/riktige egenskaper mtp bruk i linjekilde. Formfaktor er viktig (for å minimalisere center-center (CC) avstand) samme er membranareal ifht CC. At TC/TG9 ruller litt oppover i toppen passer bra med linjens naturlige avrulling i samme område.Dere virker helt låst på Tymphany, er det prisen som gjør dette?
Enig med deg der, blir det aktuelt å kjøpe en haug av dem elementene, er jeg med!Jeg lurer på om det ikke hadde vært gøy å teste den nye SB10PGC21-4. (Kunne sverge på at Dynabel hadde 50,- i avslag på det for et øyeblikk siden, men.)
Hvis de er tilgjengelig via samme utsalgssted som TC9 hentes fra så er det ingen problem å slenge med noen andre enkle tillegg.Enig med deg der, blir det aktuelt å kjøpe en haug av dem elementene, er jeg med!Jeg lurer på om det ikke hadde vært gøy å teste den nye SB10PGC21-4. (Kunne sverge på at Dynabel hadde 50,- i avslag på det for et øyeblikk siden, men.)
Har tenkt på det samme. Tipper ein kan få FU10 vesentlig billigare enn 500kr/stk dersom ein kjøper 2-300. Men denne skaper jo litt større CC avstand. Tectonic er jo mindre, ergo positivt for CC, men prisen går jo ein del opp, ikkje bare stk pris, men at det også må fleire.Dere virker helt låst på Tymphany, er det prisen som gjør dette? Om man for eksempel dobler eller tredobler prisen snakker vi jo allikevel "svært billige oppgraderinger" sett i hifisammenheng. Jeg tror det er både TB, Seas, Visaton, Eton, Wavecor, SB Acoustics, og ikke minst Scan Speak å oppdrive om man tillater en litt høyere pris. Jeg vet at man kan gjøre en variant på Seas sin FU10RB som gir veldig god både diskant og hele veien nedover (til fullrange å være). I dette antallet skal det ikke være noe problem å ta frem en slik, og den vil gi betydelig bedre bass enn TC9. Dessuten burde dere også kikke på Tectonic TEBM46 med det samme dere er i gang. Jeg har selv erfaring med mange av disse driverne, og jeg ville på ingen måte plassere TC9 eller TG9 særlig høyt på den lista, men billige er de da.
Jeg kan godt undersøke hva som er mulig å få til med FU10.Har tenkt på det samme. Tipper ein kan få FU10 vesentlig billigare enn 500kr/stk dersom ein kjøper 2-300. Men denne skaper jo litt større CC avstand. Tectonic er jo mindre, ergo positivt for CC, men prisen går jo ein del opp, ikkje bare stk pris, men at det også må fleire.Dere virker helt låst på Tymphany, er det prisen som gjør dette? Om man for eksempel dobler eller tredobler prisen snakker vi jo allikevel "svært billige oppgraderinger" sett i hifisammenheng. Jeg tror det er både TB, Seas, Visaton, Eton, Wavecor, SB Acoustics, og ikke minst Scan Speak å oppdrive om man tillater en litt høyere pris. Jeg vet at man kan gjøre en variant på Seas sin FU10RB som gir veldig god både diskant og hele veien nedover (til fullrange å være). I dette antallet skal det ikke være noe problem å ta frem en slik, og den vil gi betydelig bedre bass enn TC9. Dessuten burde dere også kikke på Tectonic TEBM46 med det samme dere er i gang. Jeg har selv erfaring med mange av disse driverne, og jeg ville på ingen måte plassere TC9 eller TG9 særlig høyt på den lista, men billige er de da.
Mulig at TC/TG9 er ein bra mellomveg for oss hobbyfolk, må jo hugse på at det er relativt lite R&D ute og går, så ikkje sikkert det blir særleg betre med betre element, i og med at vi kanskje har ramla oppi eit par hull på vegen som har vel så mykje å sei.
Personlig synes eg dette høres interessant ut, men det er Halair som er sjefen her.Jeg kan godt undersøke hva som er mulig å få til med FU10.
Tectonic vet jeg vi kan få en kurant pris på. Men de har en annen interessant egenskap. De har nemlig et veldig stabilt spredningsmønster, og låter således mer som en brukbar diskant enn veldig mye annet på markedet. Jeg hadde kontakt med produsenten for en del år siden, men kan sikkert få tak i dem igjen.
Med de antallene vi snakker om her er det både kurant å få tak i ting direkte fra produsent (om man er aktør i bransjen selv), og det er ganske greit å få laget en egen variant om man ønsker det. Det var derfor jeg nevnte TB med karbonfibermembran. Tror kanskje jeg har FR på dem på en annen PC. Har vel også noen få av de driverne liggende.
EDIT: Det er også mulig Seas har et "cut sides" chassis til FU10RB.
Her var det litt for mykje forkortingar til at eg skjønte kva du meinte.... Er med på PC!Det var derfor jeg nevnte TB med karbonfibermembran. Tror kanskje jeg har FR på dem på en annen PC.
Dette høres interresant ut for min del. (Har i utgangspunktet meldt meg på gruppekjøpet av TC9)EDIT: Det er også mulig Seas har et "cut sides" chassis til FU10RB.
Ja tja, bass vill vel alltids mangle. Mine kan vel deles ved 150hz, men jeg deler litt over 200hz. Som er en fin plass å få inn en bass system.Som fullrange?
Så du mener man ikke trenger bass/sub til slike linjekilder som du har ?Skal en inn med bassystem og har ambisjoner om diskant også, så er utvalget langt større enn TC9 som dette PB dreier seg om.
Min påstand - TC9 er et Kinderegg, med relativt enkle midler kan man skape seg et system som kan skape myyye god lyd, enkelt
Med en rad bånddiskanter og bassystem i tillegg så havner man jo i en helt annen prisgruppe også. Går ut fra pris/ytelse hele tiden har vært tema her.Skal en inn med bassystem og har ambisjoner om diskant også, så er utvalget langt større enn TC9 som dette PB dreier seg om.
Min påstand - TC9 er et Kinderegg, med relativt enkle midler kan man skape seg et system som kan skape myyye god lyd, enkelt
Så lenge man ikke bygger et system helt uavhengig av kostnad, så blir det hele en avveining. Selv foretrekker jeg langt mer areal i bassen enn det en array med tg9 eller tc9 leverer. Samtidig tar man belastningen og forvrengningen betraktelig med på fulltonene dersom de blir avlastet i bunn. Ulempen er at «mye bass» er dyrere enn «mye mellomtone». Når det gjelder toppen så synes jeg det funker såpass godt med en bånddiskant, slik at jer er usikker på om det er stor kost/nytte ved å utvide busjettet mye der.Så du mener man ikke trenger bass/sub til slike linjekilder som du har ?Skal en inn med bassystem og har ambisjoner om diskant også, så er utvalget langt større enn TC9 som dette PB dreier seg om.
"Trenger" er høyst individuelt og svaret gjelder naturligvis ikke for alle - men ja, om man vil så kan man fint kjøre disse uten støtte i bunn/topp.Så du mener man ikke trenger bass/sub til slike linjekilder som du har ?
Nettopp, samt unngå kompleksitet for å oppnå et helhetlig systemMed en rad bånddiskanter og bassystem i tillegg så havner man jo i en helt annen prisgruppe også. Går ut fra pris/ytelse hele tiden har vært tema her.
Det er akkurat det man kan, om man skulle ende opp med å ønske enda mer i bunn - eller ønsker å ta ULF-frekvensene i hjemmekinoen til uante høyder (bunn??) så er det bare å supplere med dedikerte sub/bassystemer. Synd at du bor litt langt unna KK, kunne hatt mye nytte av å hatt ørene dine foran linjene mine...men det et ikke utenkelig at det er en killer til prisen, samtidig som man kan oppgradere videre på den basisen.
Den har nok bedre kobling mot bunn ja, på bekostning av topp.En annen mulig driver er Dayton ND91. Den har rikelig x-max, og bør gi brukbart med bass.
No var eg heldig og hørte, og vart definitivt overraska over kor djupt bassen gjekk. Det som mangla, var den fysiske delen av bassen, "skyvet" om du vil. No sit ein langt bak i rommet til Halair, dette har nok litt å sei for at bassen var såpass overraskande.For min del er nok dette prosjektet kun aktuelt med en rimelig driver som TG9/TC9. Viser det seg at konseptet fungerer som forventet, så er det mulig det blir en mk2 med høyere ambisjoner på driversiden.
En annen mulig driver er Dayton ND91. Den har rikelig x-max, og bør gi brukbart med bass.
Er det mulig å slenge med 2 Tang Band fra parts express på bestillingen?Øvrige - ila romjulen så blir det samling av endelige bestillinger, slik at totalpris for de respektive kan beregnes - samlebestillingen blir gjort ila uke1 8)
Riktig god jul til alle
Ja slenger mann på et par greie diskanter, så drar man jo fort på 10 000,- til.Med en rad bånddiskanter og bassystem i tillegg så havner man jo i en helt annen prisgruppe også. Går ut fra pris/ytelse hele tiden har vært tema her.Skal en inn med bassystem og har ambisjoner om diskant også, så er utvalget langt større enn TC9 som dette PB dreier seg om.
Gitt at de har på lager ved bestillingspunkt så skal vi nok kunne få til detEr det mulig å slenge med 2 Tang Band fra parts express på bestillingen?
4stk på linje gir et bidrag på 6dB, så ca 90dB/1W/1mPS: Disse er kanskje litt for lite effektiv pr dB for å bruke som Atmos kanaler... 4 stk i tak.. for eks?