Alt til hus og bolig Powertools-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Skal du ha en Bosch, så gå for en 18V-maskin i blå serie.
    Anser du dette som relevant når man ikke trenger slag-funksjon? Jeg har en dedikert borhammer allerede, så dette blir mest for skruing og litt borring i tre og andre ting hvor det ikke er relevant med slagfunksjon.
    Liten og hendig og "kraftig nok" er hva jeg tenker er førstepri, og etter å ha prøvd den lille blåboschen på en dugnad en gang følte jeg at det måtte være et bra valg, spesielt når det ser ut som at man kan slippe unna med drøyt 1600 kroner inkl batterier og lader.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Nei, ikke slagfunksjonen. Den fulgte bare med. Den nye har det ikke. De er bare veldig gode batteridriller begge to. Og kostnad ligger vel rundt litt vel 2000 kroner på tilbud, med lader og to batterier. Tydeligvis veldig gode batterier også, ettersom de nekter å dø. Du har den altså utrolig lenge.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    439
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Har ganske mye bosch 18v verktøy.
    Kjøpte https://www.staypro.no/maskiner-ver...ker-med-adaptere-batterier-og-lader-js17002-3 i fjord en gang. Kjøpte den lokalt i KSU til en lavere pris enn angitt i link.
    Makan til anvendelig skrumaskin har jeg ikke vært borti!
    I tillegg til det AndersR skriver. Ligger meget godt i hånda, veier lite, får plass i lomma og har mer enn nok batterikapasitet for rolig hjemmearbeid.
    Har også godt nok moment for skruing/boring hjemme (for 20+mm hull i stendere finner man fram 18v eller 230v maskin).
    Tilleggs modulene for 90grader og offset er ting man etterpå lurer på hvordan man klarte seg uten (ja jeg har en løs 90grader til drillen fra før).

    Hadde med meg maskina når jeg var å hjalp en kamerat med å pusse opp i fjord høst. Tok ikke mange dagene før han hadde kjøpt en lik.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Bestilte drill i går.
    Fikk den i dag.(HÆÆÆ?)
    Ski bygg var ikke overraskende både best på pris og leverte fort som ... noe veldig fort.

    Sammenlignet med den gamle Hitachien som kosta 2500 kroner, og som jeg strengt talt aldri har vært helt fornøyd med.

     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Vi bruker omtrent bare Hilti batterimaskiner i anlegg bransjen (forskaling,betong) nå om dagen, blir utsatt for hardt bruk men tåler det fint! Powertools som hjemme snekkere ikke har bruk for.
    Hjemme har jeg Makita maskiner.
    20210609_073210.jpg
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Sverger til DeWalt. Og så må det jo være rom for litt power toolˋs hifi :) Har batteridriftet kantklipper, 5Ah drill, bordsag og boombox med lading for batteri om man vil IMG_0993.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Har ganske mye bosch 18v verktøy.
    Kjøpte https://www.staypro.no/maskiner-ver...ker-med-adaptere-batterier-og-lader-js17002-3 i fjord en gang. Kjøpte den lokalt i KSU til en lavere pris enn angitt i link.
    Makan til anvendelig skrumaskin har jeg ikke vært borti!
    I tillegg til det AndersR skriver. Ligger meget godt i hånda, veier lite, får plass i lomma og har mer enn nok batterikapasitet for rolig hjemmearbeid.
    Har også godt nok moment for skruing/boring hjemme (for 20+mm hull i stendere finner man fram 18v eller 230v maskin).
    Tilleggs modulene for 90grader og offset er ting man etterpå lurer på hvordan man klarte seg uten (ja jeg har en løs 90grader til drillen fra før).

    Hadde med meg maskina når jeg var å hjalp en kamerat med å pusse opp i fjord høst. Tok ikke mange dagene før han hadde kjøpt en lik.
    Gode batteridriller tar jo den slags hull selv om de er 12 eller 14.4V. Da jeg jobbet som elektriker på tampen av 90-tallet boret vi allerede alt av hull til rør i stendere med datidens batteridrill og 80mm hull med hullsag til downlights. Den største forbedringen siden den tid er ladetiden på batterier.

    Privat har jeg en 14.4V Dewalt, kjøpt i 2014 for en drøy tusenlapp og jeg har brukt den til byggingen av min bolig og garasje og mye annet forefallende og den er fortsatt like god. Har boret et tresifret antall hull med 80mm hullsag med den.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    439
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Stendere var nok feil ord her!
    Ikke noe stress med å borre i 2 tommer tykt trevirke. Men om man skal gjennom mange tommer med trevirke og ett tykt borr kan den begynne å slite.

    Jeg pleier å bruke 18v når jeg skal borre mange hull med litt diameter, ikke fordi 12v'en ikke klarer det, men 18v klarer det lettere!

    Når jeg jobbet som montør på begynnelsen av 2000 tallet brukte vi sorte panasonic maskiner (tror det var 14v). De klarte seg fint helt til man skulle gjennom den fjerde 2" bjelken med 22mm borret. Da brant bryteren, som var grunnen til at man alltid hadde en reserve bryter i bilen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Hadde behov for en ny borhammer.
    Wurth har en jævlig snop en. Batteridrevet til pris av en kvart månedslønn, - nesten!
    Den kan ganske sikkert gå stup i ett en hel dag! Men har jeg egentlig behov for det? Nei!
    Det ble en fra Biltema til en brøkdel av prisen!
    Må selvsagt følge opp nøye at det er grease i gearene og at den ikke blir for varm. Her er det gearboksen som blir varm før motoren.
    Når den er varm nok slår jeg den av og lar den stå og kjøle seg ned mens jeg tar et par kaffekopper!
    For en glad amatør holder det meste av verktøy mål så lenge man tar hensyn til hva man har kjøpt.
    I det øyeblikk jobben er tidskritisk blir det brått en helt annen sak!
    Men det viktigste man må ta hensyn til med billig verktøy er å la verktøyet bruke den tiden det behøver for å gjøre jobben og IKKE legge press på for å få ting gjort raskere. Da ryker leketøyet.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    957
    Bestilte drill i går.
    Fikk den i dag.(HÆÆÆ?)
    Har to sånne - en til borr og en til skru,kjempekjekt - og jeg har vel fremdeles til gode å måtte gjøre en jobb som den ikke duger til. Nei, nå juger jeg - blande mørtel fant jeg ut var greit å låne papsens 18V Makita-drill til. Mulig det hadde gått fint med Boschen også om jeg hadde prøvd.

    18V til helt normal bruk vil jeg si er som SUV med tilhengerfeste og 4x4 og takboks og vinsj osv. Man er selvsagt klar for ALT, og så bruker man veldig mye av tia på å bale rundt med en hel masse unødvendig (stille ventende på at en dag, DA... ;) )
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det var litt det jeg også tenkte. En liten og nett sak som er kraftig nok til hverdagsoppgavene jeg kan sette den til, og som fremdeles har god kvalitetsfølelse, det bør være akkurat det jeg trenger. Og bare det at oppbevaringsbagen var såpass liten som den var er jo også et stort pluss. Den gamle kofferten inneholder ingenting mer enn den lille Bosch-bagen. To batterier (et som er større enn den som er avbildet, og som stikker litt utenfor selve apparatet) selve drillen selvsagt, lader og bor-og-bitsett. alt i den lille blå bagen.
    Den store plastkofferten har tilsvarende innhold, men er ekstremt plasskrevende i forhold. Der den gamle ble tatt ned i kjellerboden når jeg ikke trengte den, ser jeg for meg at den nye blir liggende i et skap i selve leiligheten, så den alltid er klar til bruk, og den tar jo uansett så lite plass, så det bør gå greit.

    Om jeg skal være veldig nøktern kan det hende jeg kunne fått bedre ytelse av den gamle om jeg spanderte på meg nye batterier. Men den lille her føles mye mer riktig til mitt bruk.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    da har jeg gått til innkjøp av en bosch pof 1400 ace fres. den umiddelbare bakgrunn var at jeg skulle (aka skal) gjøre et forsøk på å føye sammen et gammelt og nytt parkettgulv. nytt kjøkkengulv som skal kobles til eksisterende stuegulv etter at en vegg ble tatt bort. jeg har vært ganske så heldig og funnet et nytt gulv som på alle måter matcher det gamle; tre-stavs eik med samme tjukkleik og forbausende like overflate. dog ikke samme klikk… tenkte da at jeg skulle frese over og under, respektive på de to, og lime sammen. men det er forhistorien:

    gode råd til sett av jern som en bør ha liggende til slikt maskineri for fremtidig artige saker. hva er det mest brukte/anvendelige av forskjellige jern, og hvilken betydning har produsent i denne sammenheng (aka fin kvalitet).
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    på jakt etter jern til fresen, så kommer jeg over kampanjetilbud på obs; bosch pcm 800s til rett over 1.100. jernia er tregangern.

    ble fortalt i kassa at obs nå skal satse på metabo, så det kommer muligens flere tilbud på bosch?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    merkelige greier;

    jeg kjøpte som sagt kappsagen 800s fra bosch. tenkte jeg skulle komplettere med et sagbord, så jeg gikk til innkjøp av metabo ksu 251. det skulle være et slikt universalbord. det har vel noe av det samme festeopplegget som sagbordene til blå bosch. men fanden gir seg ikke; festeanordningen på sagbordet er i utgangspunktet laget for monteringshull i saga som er parallelle par. men det har ikke 800s! hva tenker de på; eller kanskje bedre, hvordan løser en det problemet. obs, hvor jeg kjøpte begge dele, kunne ikke hjelpe i dag.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hadde behov for en ny borhammer.
    Wurth har en jævlig snop en. Batteridrevet til pris av en kvart månedslønn, - nesten!
    Den kan ganske sikkert gå stup i ett en hel dag! Men har jeg egentlig behov for det? Nei!
    Det ble en fra Biltema til en brøkdel av prisen!
    På jobben hadde jeg en runde med å lage nye risikoanalyser.

    Hvis en ser på litt kraftigere borhammere som f.eks. de store fra Bosch eller Hilti, så er grenseverdiene for vibrasjon slik at du kan bore i 30 minutter eller meisle i en time. Da skal du egentlig ikke holde på med slik mere den dagen…

    Johan-Kr
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Godt poeng, det har jeg egentlig ikke tenkt over tidligere.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Og de gutta som var på veiarbeid føri dida og sto med trykkluftboret dagen lang…

    Johan-Kr
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    merkelige greier;

    jeg kjøpte som sagt kappsagen 800s fra bosch. tenkte jeg skulle komplettere med et sagbord, så jeg gikk til innkjøp av metabo ksu 251. det skulle være et slikt universalbord. det har vel noe av det samme festeopplegget som sagbordene til blå bosch. men fanden gir seg ikke; festeanordningen på sagbordet er i utgangspunktet laget for monteringshull i saga som er parallelle par. men det har ikke 800s! hva tenker de på; eller kanskje bedre, hvordan løser en det problemet. obs, hvor jeg kjøpte begge dele, kunne ikke hjelpe i dag.
    oppdatering på det hele.

    kontaktet bosch om problemet. ingen hjelp. gjorde dem oppmerksom på at deres eget sagbord til 800s bestod av mange deler, og et par av dem kunne løse floken. det en trengte var et maskinvarefeste som kommer sammen med bordet PTA 2400 til bosch. det ser slik ut:

    bosch sagbord.jpg
    men siden det ikke hadde et eget nummer, så var det heller ikke mulig å kjøpe det separat. en skrue kan en bestille, men disse tverrfestene er utilgjengelige! sjukt.

    av alt her i verden så hadde faktisk obs liggende et par. løste problemet mitt, men bosch har fremdeles et problem.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Har arvet en Makita kapp og gjærsag som trenger en kraftig rengjøring. Overflaterust og støv i kroker og kroker.

    Noen forslag til hvordan jeg bør gå frem? Tenker litt på å skru av plastdelene og legge den i et bad med et eller annet (så basen og de rørene man sklir frem og tilbake ved bredere emner kommer nedi, men ikke motoren selvsagt). Så tørke og pusse av det jeg kan før jeg smører den opp på de bevegelige delene.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Har leid eller lånt litt ymse verktøy de siste par årene etter at jeg tok over en eldre villa. Etter både ha lest en del tester og kjent litt på hvordan ulike merker ligger i lanken, så har jeg lagt inn bestilling på DeWalt sine nye DCD805 og DCF850 med PowerStack-batterier, samt kapp/gjærsagen DWS780 med DE7023 sagbord.

    Første prosjekt ut i rekken er å skifte 30m2 terrassebord, hvilket jeg ikke har gjort før men satser på er overkommelig nok til å forsvare innkjøpet av nytt leke, eh, verktøy.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Et lite tips for terrassebord: mål avstanden på tvers av leggeretningen. Del på bordbredda.
    ta bort heltallet og gang opp med bordbredda. Da vet du avstanden som blir «til overs» og maks antall bord. Legg til bredda av et eller flere bord og del på (maxantallet -det antallet bord du la til - 1).

    Du får nå mellomrommet mellom hvert bord. Regn deg frem og tilbake, til du sitter ca med bredden på en eller to tommestokktykkelser. Dette bruker du til å sette imellom for hvert bord du legger.

    Gjør deg gjerne en sjekk på om tverrbredden er lik i begge endene.

    Johan-Kr
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nobelpris i latskap på vei til undertegnede!
    (høyst sannsynlig)

    klarer ikke laste opp filmklipp her direkte, så det blir en link. Men dette er hva man gjør når man har en standard biljekk som kan moddes litt for å få av den kjipe armen man hater. og erstatter den med noe annet... som f.eks den nye muttertrekkeren man akkurat har kjøpt:

    mp4 videoklipp. ække fali' ass, har laget den selv. wolla brusjan, jeg lover deg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Har arvet en Makita kapp og gjærsag som trenger en kraftig rengjøring. Overflaterust og støv i kroker og kroker.

    Noen forslag til hvordan jeg bør gå frem? Tenker litt på å skru av plastdelene og legge den i et bad med et eller annet (så basen og de rørene man sklir frem og tilbake ved bredere emner kommer nedi, men ikke motoren selvsagt). Så tørke og pusse av det jeg kan før jeg smører den opp på de bevegelige delene.
    Høres ut som en slik sag kanskje bør pensjoneres? Uansett har jeg god erfaring med vannbad med vann og bakepulver for rengjøring av sagblad og annet skittent metall.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Ad terasse.

    Skulle jeg ha gjort dette en gang til ville jeg ha lagt myggnett mellom bordene, slik at nøkler etc som "alltid" vil falle ut av lommer etc
    ikke faller ned under terassen. DA blir de vanskelige å få tak i da!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Nobelpris i latskap på vei til undertegnede!
    (høyst sannsynlig)

    klarer ikke laste opp filmklipp her direkte, så det blir en link. Men dette er hva man gjør når man har en standard biljekk som kan moddes litt for å få av den kjipe armen man hater. og erstatter den med noe annet... som f.eks den nye muttertrekkeren man akkurat har kjøpt:

    mp4 videoklipp. ække fali' ass, har laget den selv. wolla brusjan, jeg lover deg.
    De som har brukt disse Volvo-jekkene vil ikke kalle det latskap. Et sant h... å jekke opp med standard arm.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Ad terasse.

    Skulle jeg ha gjort dette en gang til ville jeg ha lagt myggnett mellom bordene, slik at nøkler etc som "alltid" vil falle ut av lommer etc
    ikke faller ned under terassen. DA blir de vanskelige å få tak i da!

    Hadde jeg ikke tenkt på, men myggnetting under høres absolutt ut som en god ide ja.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Skulle jeg gjort det engang til, så ville jeg ha lagt borda helt inntil hverandre. Når de kommer rett fra lageret / saga, så er de så fulle av vann +++ at de krymper fort 4-5 mm på bredden etter en sommer. Er de derimot tørre, så ville jeg nok ha brukt en 5-6 mm mellom hvert bord. Det er for ordinære trykkimpregnerte bord. Om det samme gjelder for alle de variantene en får kjøpt i dag, det vet jeg ikke.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For vanlig trykkimpregnert er det greit bare å legge ut et døgn eller to før man skrur eller spikrer... forutsatt at det er oppholdsvær, så tørker det utrolig mye bare på et døgn eller to... jeg bruker tomstokkbladet i mellom... det er nok for å drenere vekk vann...
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Skulle jeg gjort det engang til, så ville jeg ha lagt borda helt inntil hverandre. Når de kommer rett fra lageret / saga, så er de så fulle av vann +++ at de krymper fort 4-5 mm på bredden etter en sommer. Er de derimot tørre, så ville jeg nok ha brukt en 5-6 mm mellom hvert bord. Det er for ordinære trykkimpregnerte bord. Om det samme gjelder for alle de variantene en får kjøpt i dag, det vet jeg ikke.
    Helt enig, slike bord kan lett krympe 5-6mm, og imo bør det legges tett i tett.
    Det og ha en tømmermanns blyant imellom er noe man gjorde i gamle dager, da vi hadde SKIKKELIG IMP !!! :LOL:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Jeg brukte et bankkort som avstand, kun for å ha litt slack sidene bordene ikke er nøyaktig like brede som har litt å si når man skjøter.

    I alle fall glad jeg ikke brukte noe bredere enn det.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    La nytt terrasse gulv sist sommer på hytta nokså bløte bord brukte en tommestokk av tre som er tynnere en plastik som distanse, når er det veldig tørt og mellomrom som størst og heller ikke for mye.
    20220514_165719.jpg
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.195
    Antall liker
    10.358
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    @noruego kan jeg spørre hva kostnadene er på slisset terrassebord og camo system jfr vanlige bord 120x28 og skruer?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    @noruego kan jeg spørre hva kostnadene er på slisset terrassebord og camo system jfr vanlige bord 120x28 og skruer?
    Det vet jeg faktisk ikke. Har ikke kommet så langt ennå at jeg har fått kalkulert og sammenliknet priser. Har så langt bare prøvd å lese meg opp på hvilke alternativ/løsninger som finnes, og hva jeg trenger av verktøy for å få dette prosjektet i havn, og som jeg også vil ha nytte av til kommende prosjekter utpå sensommeren.

    Siden terrassen i dette tilfellet er på en balkong så holder vi fortsatt på å fundere på en del relaterte ting som nytt gjerde (har nå i glass med fullt innsyn) for mer privatliv, grønnsak/blomsterkasser, automatisert vanningssystem mm.

    Planen er å gjøre selve jobben først i slutten av juni når jeg har noen dager fri.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Tenker terrassebord med spor på sidene og klips, som disse fra Camo. Da låses terassebordene fast uten at det skrus i dem.
    Også en god løsning, men dette er nok betydelig dyrere om alternativet er billigste impregnerte terassebord. Jiggen for skråstilte skruer er også helt usynlig og Nan brukes på alle normale trematrialer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn