Alt til hus og bolig Powertools-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Når det gjelder skikkelig mannfolkarbeid så er det kun 240V som gjelder. Batteriverktøy er for småjobber.
    Ja, forsåvidt enig. Noen av de 28/36V sakene er visst ganske sløye, men har ikke noen erfaring med det selv. Jeg så for meg at jeg ikke kom til å bruke 18V sirkelsag og stikksag veldig mye, men der har jeg tatt feil. Dog er bruksområdene andre enn hva jeg så for meg. Har brukt de mest til å kappe materialer på byggevarebutikker slik at jeg får det i bilen, samt kappe ting jeg har revet i en lengde som er kompatibel med tilhengeren jeg har. Bajonettsagen på batteri har jeg brukt til å kviste noen trær og sage i stykker en kjøkkeninnredning.

    Så ja takk, begge deler.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Enig i den, men tråden heter "Powertools" og da blir det litt pinglete å snakke om batteriverktøy. Men for all del, de pynter sikkert opp veggen innerst i garagen.


    ;D


    Hva hadde forøvrig DeWalt vært uten Otto Robsham?
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    Når det gjelder skikkelig mannfolkarbeid så er det kun 240V som gjelder. Batteriverktøy er for småjobber.
    du må gjerne bli med en tur på jobb. ;)
    når jeg stod oppe i mønebjelken idag i annen etg og skar limtre på 115*400 så var det kjekt å ikke drasse på strøm.
    Det handler om å ha rett verktøy til rett tid!
    3,0 ampere 18 volt har blitt sprekt og langdrygt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    nb skrev:
    noruego skrev:
    Finnes det noen gode alternative for bruk både innomhus (3D) og for å måle opp land, dvs avstander opp til noen hundre meter, eller er det bedre at jeg ser meg om etter forskjellig verktøy til disse to oppgavene?
    Jeg kjøpe meg en slik:

    [Bilde av Bosch GLL 3-80 P Professional]

    Helt genial. Og meg bekjent den eneste som kaster 360 grader i tre retninger.
    Dette er jeg nesten helt sikker på at er galt. Hvis jeg ikke husker helt galt, finnes det flere som gjør det, og de har eksistert i ganske mange år. Derimot er Bosch GLL 3-80 P Professional, så langt jeg vet, både den minste og rimeligste.
     
    N

    nb

    Gjest
    Siden jeg om dagen bedriver folkesporten "montere møbelskrog fra stor, svensk blågul butikk" er en slik guds gave til mannen. Kjøpt fra USA for 200 dollar + mva.



    Greit å slippe å spikre inn 30 mikroskopiske spiker for hånd. Med denne går det virkelig unna når bakplatene skal på. Finnes sikkert andre modeller som gjør samme nytta, men siden jeg har gått for Makitas 18v - LiIon-serie vurderte jeg ikke andre kandidater. Blir også ganske overkill å dra frem kompressoren for noe slikt. Den lader raskere enn jeg klarer å skyte og batteriet varer en evighet til dette bruk virker det som.

    Minste kvantum kramper tilgjengelg var 5000 (kostet rundt 80 kroner). Jeg kjøpte tre ulike størrelser, så nå har jeg tilstrekkelig slike til jeg dør regner jeg med.
     

    Vedlegg

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Noen som kan anbefale en bordsirkelsag som egner seg til kapping av store plater 750x1500mm?

    Trenger ikke proffverktøy!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg bruker og har en makita 2704.. Den er ihvertfall veldig god synes jeg...
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Eneste pris jeg finner på nettet er 8500,-
    Stemmer det?
    Er nok nesten tre ganger så mye som jeg hadde tenkt å spandere på dette...
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Hva med sirkelsag, bord og føringsskinne? Det bør bli billigere og mest sannsynlig mer håndterbart hvis du er nybegynner med bordsag. De rimlige bordsagene kan nemlig være litt ustødige og da må man ha tungen riktig i munnen.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    kjoenik skrev:
    Noen som kan anbefale en bordsirkelsag som egner seg til kapping av store plater 750x1500mm?

    Trenger ikke proffverktøy!
    Det der er vel så stort at du får problemer med anlegget om du vil ha styring på det.
    Hva med en dykksag istedet? Om du lager deg et lite stativ til å legge platene på da, så vil
    du ha en lettvint måte til å få til perfekte kutt.

    Jeg har selv ei bordsirkelsag. Bosch GTS 10. Denne kan en trekke ut siste delen av bordet på.
    Blir vel rundt meteren fra sagbladet tenker jeg. (Den er ute på tur hos en kompis nå, så får ikke målt det.)
    Dette er ei stødig og helt grei sag til hobby/halvproffbruk, men til store arbeidsstykker anbefales noe annet.

    Mvh
    Leif
     
    N

    nb

    Gjest
    H-e-r-r-e-g-u-d så genial denne saken er:



    Dette er det mest geniale stykke DIY-maskineri jeg har opplevd. Med en slik i arsenalet går det som en lek å lage bokhyller, ymse sammenføyninger og lignende med veldig høy styrke og presisjon uten at det blir noen skruehull. Nå har jeg ikke lamellfres, men jeg har enda ikke hatt et relatert behov som ikke dekkes av en Domino-fres. Antar konseptet er patentert av Festool siden ingen har kommet med kopier.

    Koster en del og må i følge instruksjonsheftet brukes med støvsuger, noe som gjør prisen enda høyere om man ikke allerde har sistnevnt. Selv til Motek å være er denne overpriset i Norge, jeg sparte rundt 4000 kroner på å kjøpe min + koffert med plugger + et par ekstra anslag fra England.

    Dette er også genialt, mer så enn man kan se ved første øyekast: Festool MFT



    Veldig praktisk å kunne spenne fast emner i arbeidshøyde, tvinger som kan tres gjennom den perforerte topplaten, kan stille dykksagen og domino-fresen slik at de kun går en millimeter eller to ned i platen, mulighet for å spenne fast styreskinne og vinkelanslag.

    Selvsagt ikke like stødig som en ordentlig høvelbenk, men evig stabilt nok til vanlig bruk. Kan også utvides med sidemodul hvor man kan sette dykksagen eller stikksagen opp-ned og vips så har man en bordsag. Siden dette er Festool passer selvsagt også støttebordene til kappsagen på dette bordet om man trenger støtte for lange arbeidsemner.

    Løp og kjøp!
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Da er begge batteriene til min dewalt drill gått heden.. Tenker en ny drill....
     
    N

    nb

    Gjest
    bambadoo skrev:
    Da er begge batteriene til min dewalt drill gått heden.. Tenker en ny drill....
    Festool. Bare det å få eksenterchuck (veldig fint når det skal skrues nærme tak / vegger) og vinkelcuck er grunn nok i seg selv til å eie en slik en. En del å spare på postordre, jeg betalte rundt 3000 for min (Festool T12+3). Koster en del mer i Norge med mindre du har en snekkerbekjent som har store rabatter hos Motek. Den har også den suverent mest følsomme avtrekkeren jeg har vært borti, så det er veldig lett å få presis, lav hastighet når det er påkrevet. Svært kraftig til 12V å være, finnes også i 15V og 18V - versjon som selvsagt er kraftigere, men jeg bruker en 18V Makita eller 18V Makita slagskrutrekker til de grovere oppgavene.

    For 18V - verktøy ville jeg gått for Makita ganske enkelt fordi det er bra saker, skaffes raskt og rimelig fra utlandet og de har det største utvalget.
     
    N

    nb

    Gjest
    En slik er det jeg har



    De ekstrachuckene som tillater å plassere bits utenfor sentrum av chucken og vinkelchucken er helt suverene de få gangene man faktisk trenger de. Mye smartere konsept enn å kjøpe separat vinkelskrutrekker synest jeg, det er ikke SÅ ofte man har bruk for noe ligennde.

    De har forresten kommet med en ny sak som er kombinert batteridrill og slagskrutrekker i en boks, den er sikkert også bra, men jeg har ikke prøvd den og har ingen planer om å kjøpe meg en sorten - ett sted går tross alt grensen.
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    Sparker liv i denne igjen:

    Jeg har nå gjort ganske mye i heimen. Den overordede moralen er at batteri er oppskrytt, med unntak av slagtrekker og driller. Det er ikke langt til nettspenning når man er hjemme. Jeg har batterimultikutter fra Bosch, den fremsår som nær ubrukelig sammenlignet med en Fein Supercut på 230V. Ditto med sirkelsagen, skulle kappe noe eikeparkett i passe lengder for å kjøre på dynga her om dagen. Med 18v sirkelsag fra Makita gikk det trått gjennom ett lag, med 1900W blå Bosh kunne jeg kappe 4 lag i gangen lett som bare det. Bajonettsagen på 230v kan faktisk brukes til å rive, den på 18v kan brukes til å kviste småbusker. Den på 10.8v funker til å sage i gips og lignende.

    Og noen burde synge en hymne til Festool-ingeniørene(e) som fant opp Domino-fresen. Har brukt den til å lage litt plassbygde bokhyller og den er genial som faen, men koster dessverre enda litt mer. Også kudos til han gamle trønderen hos Thaugland på Skullerud som kapper MDF etter mål levert på døren dagen etter bestilling.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ettersom jeg er hellig overbevist om at enhver jernvarehandel prøver og prakke på meg mye mer enn jeg trenger hiver jeg ut et spørsmål her.
    Skal gjøre litt småoppussing i en 1-2-3-4-5-6 år fremover, og da går jeg utifra at jeg trenger både det ene og andre av powertools. Det omhandler stort sett trearbeide, utskiftning av panel, kapping, dørkarmer, vindu,lettvegger osv osv osv..
    Fra før av har jeg 1 god batterimaskin Hitatchi, 1 Bosch kappsag og 1 blyant. Hva mangler jeg?
     
    N

    nb

    Gjest
    Ettersom jeg er hellig overbevist om at enhver jernvarehandel prøver og prakke på meg mye mer enn jeg trenger hiver jeg ut et spørsmål her.
    Skal gjøre litt småoppussing i en 1-2-3-4-5-6 år fremover, og da går jeg utifra at jeg trenger både det ene og andre av powertools. Det omhandler stort sett trearbeide, utskiftning av panel, kapping, dørkarmer, vindu,lettvegger osv osv osv..
    Fra før av har jeg 1 god batterimaskin Hitatchi, 1 Bosch kappsag og 1 blyant. Hva mangler jeg?
    Av powertools:

    Feinsag eller tilsvarende
    Dykksag (sirkelsag med styreskinne for helt rette kutt)
    Støvsuger om du skal sage mye inne
    Sannsynkigvis slipemaskin
    Elhøvel - særlig om det er et gammelt hus hvor ingen ting er bent
    Bajonettsag om du skal rive mye
    Stikksag
    Bord til kappsagen din om du ikke har det.
    Kanskje en batteridrill til. Det er fint å ha en liten og lett (type 10.8v og en sløyere sak til store skruer og borring).

    Det lønner seg ofte å handle fra England eller USA.

    Kjøpe ordentlige saker og kjøp mest mulig med en gang om du har råd til det, du trenger det meste hele tiden.

    De to øverste er ikke så vanlig å ha for hobbybrukere, men har du først brukt det skjønner du ikke hvordan det går an å leve et fullverdig liv uten. Finnes mye bra på finn.no om du følger litt med også.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.891
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hva mangler jeg?
    Av powertools:

    Feinsag eller tilsvarende
    Dykksag (sirkelsag med styreskinne for helt rette kutt)
    Støvsuger om du skal sage mye inne
    Sannsynkigvis slipemaskin
    Elhøvel - særlig om det er et gammelt hus hvor ingen ting er bent
    Bajonettsag om du skal rive mye
    Stikksag
    Bord til kappsagen din om du ikke har det.
    Kanskje en batteridrill til. Det er fint å ha en liten og lett (type 10.8v og en sløyere sak til store skruer og borring).
    + Arbeidslyst :cool:
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hehehe, Flott liste nb, ser jeg mangler noen sager ihvertfall, bandpussemaskin har jeg kom jeg på, det samme gjelder arbeidsbenk, men sirkel og stikksag ser jeg fordeler med å ha. Ikke minst kunne jeg tenkt meg en slik liten bosch maskin jeg kjøpte til opphavet for noen år siden. Har sett meg ut en slik fein variant fra bosch med "pussemus" og kuttsag.

    Optimisen er der, men har for vane å bli kjapt realist, men tror det skal gå bra sålenge jeg tar meg god tid. Hvorfor har ingen nevnt vater btw? Er jo ett must ;D
     
    L

    leser1

    Gjest
    Benkesag; en ordentlig en, på godt stativ. Verktøy har du alltid bruk for. Kjøp kvalitet ala Makita.
     
    N

    nb

    Gjest
    Dette er jo powertools-tråden;)

    Ting jeg også har hatt mye bruk for:
    - vater
    - rettholdt (i praksis et langt vater)
    - etthåndstvinger
    - skrutvinger
    - knipetenger, avbitertang
    - Atle (en genial spikeruttrekker)
    - hammer
    - en god håndsag
    - bitssett
    - borrsett
    - kubein
    - stemjern
    - trelim
    - tommestokker (de har en egen evne til å forsinne, så tregs en del av de)
    - laservater
    - smygevinkel
    - dykkertpistol på gass eller luft til å spikre lister
    - målebånd
    - laseravstandsmåler (det er ikke SÅ morro å måle lengder på f.eks 6.25 meter på andre måter...)
     
    L

    leser1

    Gjest
    Dor og syl - viktige verktøy som også lider av tommestokksykdommen (har en lei tendens til å forsvinne i løse luften...)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Laseravstandsmåler ja, det trenger jeg nå som innredning av kjelleren skal planlegges.
    Jeg impulskjøpte en billig en på Obs, visste vel egentlig at den var stort sett ubrukelig, og den er virkelig ubrukelig. Omtrentlig korrekt i tomt rom opp til 3.5m, ellers notorisk upålitelig og helt sprø over 5m.
    Så hva kjøper jeg, hvis jeg skal være sikker på å få en grei og pålitelig lasermåler?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.891
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Laseravstandsmåler ja, det trenger jeg nå som innredning av kjelleren skal planlegges.
    Jeg impulskjøpte en billig en på Obs, visste vel egentlig at den var stort sett ubrukelig, og den er virkelig ubrukelig. Omtrentlig korrekt i tomt rom opp til 3.5m, ellers notorisk upålitelig og helt sprø over 5m.
    Så hva kjøper jeg, hvis jeg skal være sikker på å få en grei og pålitelig lasermåler?
    Jeg har en liten Bosch sak som funker bra

    work 072.jpg
     
    N

    nb

    Gjest
    Leica er Rolls Royse visstnok, jeg har en blå Bosch - DLE-40 tror jeg den heter jeg er godt fonøyd med. Koster like under tusenlappen.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Desiste innleggene er stappet med nyttig info ser jeg! Powertools er en nødvendighet, men mye av det dere ramser opp vil jeg tro havner i samme kategori også!
    En god laservater ser jeg absolutt som en fordel!
     
    N

    nb

    Gjest
    Desiste innleggene er stappet med nyttig info ser jeg! Powertools er en nødvendighet, men mye av det dere ramser opp vil jeg tro havner i samme kategori også!
    En god laservater ser jeg absolutt som en fordel!
    Jeg har vært ganske tungt inne i DIY-bransjen to ganger (er på andre gang fortsatt forsåvidt). Første gang kjøpte jeg litt jallasaker, lånte en del av faren til samboeren min innimellom (med det trengte han også selv nå og da). Før nåværende prosjekt kjøpte jeg klok av erfaring ALT og enda litt til før jeg begynte og jeg kjøpte kun top notch. Siste alternativ er absolutt å foretrekke, og jeg har brukt absolutt alt jeg har kjøpt så vidt jeg har oversikten over - i alle fall alt av powertools. Nå kan alltids behovet for å ha tre-fire stikksager diskuteres, men det er enkelte ting det faktisk er greit å ha mer enn en av, selv om det selvsagt ikke er tvingende nødvendig akkurat...

    Ting jeg har satt pris på å ha mer enn ett eksemplar av:
    - stikksag (en på batteri og en på nett)
    - støvsuger (en permanent på kapp/gjæresagen og en til det andre - dvs slipemaskiner, elhøvel, freser osv)
    - batteridriller (som nenvt minimum en kraftig og en lett til f.eks montering av kjøkkeninnredning)

    Kjøper du ordentlige saker er det også en rimelig kurant sak å få solgt det når du er ferdig, men erfaringsmessig blir man jo aldri det, så jeg har i alle fall ikke noen store planer om å selge noe.

    Enkelte ting er ekstremt tidsbesparende. På toppen av min liste på den fronten er skruautomat for gipsplater (en slik dings der skruene står på et patronbelte og så er det bare å måke de inn), dykkertpistol for listing og en batteridreven stiftemaskin - det er begrenset hvor morro det er å slå inn hundrevis av spikere på ymse flatpakkede møbler som skal monteres.

    En byggstøvsuger kan du egentlig regne som gratis. Støvsuge må du, og vanlige støvsugere tåler dårlig gipsstøv/sparkelstøv og lignende, så sannsynligheten er svært stor for at du vil herpe både en og to vanlige støvsugere om du ikke har en som er beregnet for formålet. Det er også veldig behagelig å slippe at hele residensen blir nedstøvet ved saging, sliping og andre aktiviteter som produserer mye støv. Få en med autostart slik at verktøyet kobles til støvsugeren og starter den automatisk når du starter verktøyet. Jeg har fra Festool og er veldig fornøyd, men det finnes betydelig rimeligere alternativer som helt sikkert gjør nytten og vel så det.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjøpte en Cocraft lasermåler fra clasen, den funker 100% som forventet, og virker solid og stabil. På tilbud til og med.
    Oppmåling ferdig på et blunk.
    Skjermbilde 2012-07-21 kl. 15.17.06.png
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpe ordentlige saker...
    Rungende enig. Om man har en bod/garasje/anneks eller tilsvarende å lagre verktøy på, så er det også min dyrekjøpte erfaring at billig-verktøy gir både dårligere resultat, mer pine-og-plage, mindre arbeidslyst, gjentatte turer til verktøy-sjappa for nytt neste gang og følgelig dårlig økonomi.

    Er det et verktøy man trenger, og har plass egnet til å lagre det etter forespeilet bruk, kjøp skikkelig verktøy. Dvs imo minst mer enn entrylevel-nivå for de kjente merkene. Trenger ikke være proff-verktøy selvsagt, men unngå billigste "Kina-produkter", som eksisterer i et mangfold av merkenavn som billigste alternativ hos de fleste forhandlere.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    723077.jpg


    Gresstrimmer/ryddesag. 38 ccm 2-t motor, 10.000 rpm, 95 dB (Ikke avbildet modell)
    Dette er Powertool, kun egnet for mannfolk. Fjellknauser og skråninger er barbert etter at denne kom i hus.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Har en tilsvarende som det PP. Har enda ikke satt på ryddesagbladet, men skal si nylonsnoren fungerer. Det er noe annet enn de små med ledning. Men for guds skyld bruk briller. Skal si ting kommer fort richosjert.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Bladet fungerer helt topp på kratt opp til fingertykkelse. Den batteridrevne Boschen med en liten nylonpinne er liksom ikke det samme som en med en hylende 2-T motor.
    Kona bruker Boschen.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Trenger noen tips her. Skal gjennomføre en større oppussing i sommer og videre en stund. Har fra før av hitatchi batterimaskin, dewalt kapp&gjæringssag, bosh multikutter, varmepistol, kompressor osv.

    Mangler etter mine beregninger :
    - Laservater både horisontalt og vertikal -> der tenker jeg Bosch sin?
    - Sirkelsag -> Gå for det trygge å kjøpe Hitatchi eller prøve Ryobi som får mye skryt?
    - Stikksag -> Samma her Hitatchi eller fks Ryobi?
    Krampepistol -> biltema?
    Andre nødvendigheter bortsett fra vanlig vater,
     
    N

    nb

    Gjest
    Kjøp dykksag før sirkelsag, MYE mer praktisk enn sirkelsag. Koster en del mer, men til gjengjeld får du mild ereksjon hver gang du bruker den og innser hvilket fantastisk verkøy det er. Jeg bruker omtrent aldri sirkelsagen min da dykksag er bedre i 99% av tilfellene.

    Kjøpt top notch med en gang. Det holder i årevis og du har mye glede av det om du liker å pusle litt. Stikksag må være god, selv den mest jalla batteridrill går tross alt rundt, men en dårlig stikksag er bare deprimerende. En sikker vinner de siste ørten årene har vært Bosch 135 (nå har det vel kommet en som heter 140 eller noe slikt som veier en del mindre).

    Skal du forresten jobbe mye innendørs? Da trenger du en støvsuger som kan kobles til sagen din og eventuelle slipemaskiner.

    Uansett hva du måtte tro nå trenger du sannsynligvis også en høvel;)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Støtter dykksaga. Holder på inne og ute og festoolen med skinne sammen med feinen har gjort ting ufattelig enkelt og spart mange timer.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.154
    Antall liker
    4.316
    Torget vurderinger
    1
    Hvor kjøper jeg mitt fresestål (til kryssfiner) i Oslo eller på nett?

    Jeg trenger Flush-trim (minimum høyde på 18-24 mm og kulelager i toppen/enden) og en notfres (?) med fresedybde og bredde på ca 10-12 mm.

    Hvordan bør jeg prioritere til en «one-off» jobb? To eller flere «billige» fresestål med ett eller flere i reserve, eller satse alt på ett kort og kjøpe et tilsvarende «dyrt» stål til omtrent samme total kost? Det er flush-trim-stålet som får mest jobb tror jeg. Konturlengden på fresingen med flush-trim er ca 4x180 cm i enten 18 mm eller 22 mm kryssfiner.

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn