Søndag igjen, jaja.....Får vel fortsette litt i folkeopplysningens tjeneste.
I think,
I think I am.
Therefore I am!
I think....
Of course you are, my bright little star!
I have miles and miles of files,
Pretty files of your forefathers fruit
And now to suit
Our great computer!
You`re magnetic ink.
Pompøse tekster, check. Sfæriske klanger, check. Synther, check. Konseptalbum, check.
Skulle nesten tro at vi skal til progrock.....
Vel, man kan kalle det det, eller kanskje protoprog, vi skal helt tilbake til 1969, og gruppen har spilt denne typen musikk siden 1967. Et foregangsband, utvilsomt. Mange mener at progrocken som sjanger begynte med dette albumet her:
Man kan si mye om "Days of Future passed", og historien bak det er fascinerende. Den bunnet i at Moody Blues skyldte plateselskapet penger, og måtte spille inn et album for å demonstrere fordelene av en ny stereoteknikk, "Deramic sound". Vel, the
rest is history, som det heter.
Jeg vil til et annet album. Hvorfor? Fordi det var min innstegsport til Moody Blues, og fordi det nå engang er meg som presenterer her. Vi skal til dette:
Det er ikke slik at dette albumet er ukjent. Tvert imot. Det endte opp på plass #1 på de britiske hitlistene, men singlene solgte ikke særlig godt. Kanskje foretrakk folk å se på albumet som en helhet, ikke en samling singler.
Vinteren 1969/70 var det helgeunderholdning i gymsalen på Bø Gymnas. Teaterlaget hadde ansvar for tilstelningen, og første nummer var en jazzballett med denne musikken:
Jeg var lamslått. Hadde aldri hørt noe slikt før! Måtte bare høre det igjen og igjen.....Jeg hadde det ikke selv, og snart overtok andre artister oppmerksomheten min. James Taylor og Doors ble prioritert på investeringssiden, på kassett.
Men albumet kjøpte jeg i 1973, og det har fulgt meg siden.
Hva er det som er så bra med dette, da?
Vel, som vanlig på 60/70-tallet besto Moody Blues av folk som både kunne spille og synge. Komponere låter og skrive tekster kunne de også, selv om tekstene kan være litt bob-bob, og bærer preg av den tiden de ble skrevet i. Ingen av dem var musikkutdannet, og de måtte ha ekstern hjelp for arrangering av violin og andre klassiske instrumenter. Til gjengjeld hadde de Mike Pinder og denne, en Mellotron:
Mellotronen ble industristandard for progrockgrupper.
I tillegg hadde de Tony Clarke som produsent. En mann som på den tiden ble nevnt i samme åndedrag som George Martin. Nesten ukjent i dag, men dengang en bærebjelke i Decca studio, og så kreativ at han ble kalt "den sjette Moody". George Martin forresten, kunne ikke fordra mellotroner, og kalte dem for "resultatet av en tjuvparing mellom et steinalderpiano og et dårlig elektronisk orgel".
Tony Clarke
Jeg
liker dette albumet, det er kanskje ikke så nyskapende som "Days of Future passed", men det har bestått tidens tann, det har ingen dødpunkter, og det er et godt bevis på et fruktbart og kreativt samarbeid mellom studio og musikere.
mvh