Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 1)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    In Breitbart we trust!
    Men Breitbart hentet informasjonen til artikkelen fra CNN, det er derfor jeg hadde en link til CNN sin artikkel også, dette beviser faktisk at du ikke leser andre sine poster.
    Først påstås at main stream media ikke rapporterer om saker, fordi de ikke vil fortelle verden sannheten. Når de så rapporterer om noe, benyttes de plutselig som bevis på at det var som det først ble påstått. Men leser man artikkelen, ser man at det slett ikke var slik, men "de som tør å si sannheten" har fordreid artikkelens innhold for å tilpasse den til eget forvirrede og forvrengte virkelighetsoppfatning.
    Hva i alle dager er dette for slags sludder? Har Breitbart eller noen av deres forvirrede meningsfeller noensinne selv gravd opp en sak som har kunnet dokumenteres, og som har ført til noe som helst? En enkelt sak, bare?

Disqutabel
    Jeg skrev da at nyhetene kommer fra CNN så vi må vente på å se om det er sant, du leser faktisk ikke andres poster før du svarer.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.266
    Sted
    Liten by
    Utrolig. Noen rett og slett bare tar det ikke.
    Hadde det ikke vært for at dette er skummelt, hadde jeg nok smilt lenge.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Nå skumleste jeg bare i mellom slagene her, men det står da vitterlig i artikkelen at FBI overvåket Manafort grunnet russiske kontakter?

Så, for å forstå dette riktig:
    FBI overvåker amerikansk statsborger etter mistanke om ukorrekt kontakt med fremmed stat = Obama overvåker Trump?

Er det sånn det skal forstås?

Disqutabel
    Den fremmede stat det her er snakk om er den samme staten som tipset demokratene om Manafort, men det dukker opp mer og mer grums fra da demokratene satt med makten, blir spennende i fremtiden dette.

Ukrainian efforts to sabotage Trump backfire - POLITICO

Carter Page: FBI reportedly obtained FISA warrant to monitor ex-Trump adviser | Fox News
    Jeg har ingen illusjoner om at de politiske makthavere i USA er apostler for ærlige og renhårige løsninger på små eller store utfordringer i det daglige. Uansett om de kaller seg demokrater eller republikanere, har de fort vekk en eller annen mystisk agenda vanlige folk har store problemer med å begripe.

Men ærlig talt, FBI har sitt mandat, uansett om det er den ene eller den andre som sitter ved makten. Det virker unektelig noe panisk å forsøke klistre noe til enten Obama eller Clinton, mens bavianen raver dritings omkring i glassmagasinet, som om det liksom er helt i orden.

Som nevnt et utall ganger, man behøver ikke en gang pressen for å se at dagens POTUS er en udugelig gjøk. Han viser det hver dag med uendelig tydelighet, helt uten hjelp fra noen kant.

Disqutabel
    Det første du skriver er jeg enig i, hvis det er sant det CNN skriver så lukter det:

A secret order authorized by the court that handles the Foreign Intelligence Surveillance Act (FISA) began after Manafort became the subject of an FBI investigation that began in 2014. It centered on work done by a group of Washington consulting firms for Ukraine’s former ruling party, the sources told CNN.

The surveillance was discontinued at some point last year for lack of evidence, according to one of the sources.

The FBI then restarted the surveillance after obtaining a new FISA warrant that extended at least into early this year.
    Høres litt suspekt ut at de henlegger etterforskningen for mangel på bevis etter nesten 2 år og så får de beskjed om å ta den opp igjen. Det har vel kommet frem at avlytting av personer under Obama tok helt av, noe Merkel blant annet fant ut, så hvorfor skal man tvile på at Trump ble avlyttet?

Det dummeste Trump har gjort og fortsatt gjør er å skyve vekk de som har vært hans lojale støttespillere og beholde personer som jobber i mot det han vant valget med, nå støtter han Luther Strange Alabama også som er så anti Trump som det går an, det viser vel at Trump ikke er den smarteste personen men likevel er han langt bedre for det amerikanske folket enn det Obama var. Nå kommer det faktisk frem hvor råttent systemet i USA er.

Må også huske på at jeg har sagt lenge at jeg tror ikke Trump er den riktige mannen for USA men at det er morsomt å se reaksjonene, men nå er jeg heller skremt over hvor mye makt det er globalistene har.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.957
    In Breitbart we trust!
    Men Breitbart hentet informasjonen til artikkelen fra CNN, det er derfor jeg hadde en link til CNN sin artikkel også, dette beviser faktisk at du ikke leser andre sine poster.
    Først påstås at main stream media ikke rapporterer om saker, fordi de ikke vil fortelle verden sannheten. Når de så rapporterer om noe, benyttes de plutselig som bevis på at det var som det først ble påstått. Men leser man artikkelen, ser man at det slett ikke var slik, men "de som tør å si sannheten" har fordreid artikkelens innhold for å tilpasse den til eget forvirrede og forvrengte virkelighetsoppfatning.
    Hva i alle dager er dette for slags sludder? Har Breitbart eller noen av deres forvirrede meningsfeller noensinne selv gravd opp en sak som har kunnet dokumenteres, og som har ført til noe som helst? En enkelt sak, bare?

Disqutabel
    Jeg skrev da at nyhetene kommer fra CNN så vi må vente på å se om det er sant, du leser faktisk ikke andres poster før du svarer.
    My point, exactly. CNN graver fram info, og skaffer verden nyheter, med basis i faktiske forhold.
    Beritbart og deres meningsfeller fordreier det verdens hardtarbeidende journalister fremskaffer, over til noe fullstendig ugjenkjennelig. Så kommer du plutselig og sier at "se, dette har CNN sagt, så da må dere vel tro på det!"

Nei, jeg ser ikke noe sted at Obama har avlyttet Trump. Det jeg ser, er at FBI har overvåket en person i Trumps nærhet, fordi de mistenkte irregulære kontakter.
    Men bemerk at jeg ville ikke nødvendigvis bli ekstremt overrasket om det viser seg at det er ugler i mosen; sykere ting har skjedd, og sykere ting skjer hver dag i det hvite hus, nå for tiden, forresten.

Disqutabel

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.957
    Høres litt suspekt ut at de henlegger etterforskningen for mangel på bevis etter nesten 2 år og så får de beskjed om å ta den opp igjen. Det har vel kommet frem at avlytting av personer under Obama tok helt av, noe Merkel blant annet fant ut, så hvorfor skal man tvile på at Trump ble avlyttet?

Det dummeste Trump har gjort og fortsatt gjør er å skyve vekk de som har vært hans lojale støttespillere og beholde personer som jobber i mot det han vant valget med, nå støtter han Luther Strange Alabama også som er så anti Trump som det går an, det viser vel at Trump ikke er den smarteste personen men likevel er han langt bedre for det amerikanske folket enn det Obama var. Nå kommer det faktisk frem hvor råttent systemet i USA er.

Må også huske på at jeg har sagt lenge at jeg tror ikke Trump er den riktige mannen for USA men at det er morsomt å se reaksjonene, men nå er jeg heller skremt over hvor mye makt det er globalistene har.
    Dette blir mye spekulasjoner, men det er hevet over tvil at USA under Obama ble en stor skuffelse; sterkt økende overvåkning, sterk økning av fjernstyrt krig med store sivile tap, uten at det hvite hus ville vedstå seg det. I tillegg så vi en håpløs maktfordeling der POTUS i virkeligheten var vingestekket, og styrte ved hjelp av dekreter, og der han ble konstant motarbeidet. USA er forkrøplet, og ser ut til å være ute av stand til å komme seg opp av gjørma, og bli en sivilisert stat.

I dagens situasjon er ikke "De Udugeliges Far" den rette, nei. Han er en handlingslammet gjøk som ikke er i stand til å styre noe som helst større enn en speilkledd pølsebu. "Globalistene" du er så redd for, er virkeligheten som har tvunget seg fram, og vi må lære oss å leve med den, enten vi liker den eller ikke. Alternativet er å rykke tilbake til steinalderen. Det viktige vi kan gjøre, er å bremse utviklingen i alle retninger, så forandringene ikke kommer så brått at vi ikke rekker å tilpasse oss, særlig mer kan vi neppe håpe på.

Trump er en reell og pågående fare for fred, økonomi, utvikling, miljø, menneskerettigheter, likeverd og mye mer, i tillegg. Det er å håpe at han roter seg bort så fort som mulig, så denne galopperende galskapen stopper seg selv, lik en orkan som forviller seg inn over land.

Disqutabel

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.266
    Sted
    Liten by
    Dette blir mye spekulasjoner, men det er hevet over tvil at USA under Obama ble en stor skuffelse; sterkt økende overvåkning, sterk økning av fjernstyrt krig med store sivile tap, uten at det hvite hus ville vedstå seg det. I tillegg så vi en håpløs maktfordeling der POTUS i virkeligheten var vingestekket, og styrte ved hjelp av dekreter, og der han ble konstant motarbeidet. USA er forkrøplet, og ser ut til å være ute av stand til å komme seg opp av gjørma, og bli en sivilisert stat.

I dagens situasjon er ikke "De Udugeliges Far" den rette, nei. Han er en handlingslammet gjøk som ikke er i stand til å styre noe som helst større enn en speilkledd pølsebu. "Globalistene" du er så redd for, er virkeligheten som har tvunget seg fram, og vi må lære oss å leve med den, enten vi liker den eller ikke. Alternativet er å rykke tilbake til steinalderen. Det viktige vi kan gjøre, er å bremse utviklingen i alle retninger, så forandringene ikke kommer så brått at vi ikke rekker å tilpasse oss, særlig mer kan vi neppe håpe på.

Trump er en reell og pågående fare for fred, økonomi, utvikling, miljø, menneskerettigheter, likeverd og mye mer, i tillegg. Det er å håpe at han roter seg bort så fort som mulig, så denne galopperende galskapen stopper seg selv, lik en orkan som forviller seg inn over land.

Disqutabel
    Her er du nok inne på noe veldig vesentlig. Det uføre USA er i nå skyldes nok ikke bare Obama, men i enda større grad at motparten motarbeidet alt og alle og dermed ødela all utvikling som Obama satte i gang. Akkurat det samme som Trump har fortsatt med...

C

cruiser

Gjest
    Kongressen fungerer ikke, hverken under obama eller trump. Det republikabske partiet er altfor fragmentert og med for stort spenn. Med rabiate høyre fabulister i freedom caucus i representantenes hus og Paul i senatet som torpederer alt arbeid

H

Hardingfele

Gjest
    Ganske spesielt når USAs president står i FN og truer med "total ødeleggelse" av et land.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Ganske spesielt når USAs president står i FN og truer med "total ødeleggelse" av et land.
    Jeg tror det er for å skaffe seg 'jeg advarte om dette en rekke ganger' - cred.
    Han må bygge opp argumenter og nasjonal og internasjonal støtte for noe han tror blir uunngåelig på sikt.
    Ikke noe ideelt klima for samtaler, akkurat.
    Som om rocket man nå skulle endre kursen eller dempe retorikken.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det er vel ikke mange innbyggere i NK som ser ting med våre (korrekte?) briller?
    Og som har den fjerneste ide om bakgrunnen for en eventuell konflikt i lys av utbredt hjernevasking og indoktrinering.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Wam & Vennerød laget en gang en film 'Hvem har bestemt' hvor de utfordret en del autoritære selvfølgeligheter.
    Når USA og Sovjetunionen holdt på som verst på 40-60 tallet med undergrunn prøvesprengninger så er det jo det samme NK gjør nå. Tankegangen er kanskje 'Når de kunne gjøre det så kan vi også'?
    Jeg er klar over at internasjonale avtaler skal overholdes, men det ligger allikevel en eim av dobbelmoral over hele greia.
    Det blir som om Trump sitter med skrivebordet sitt og snakker om rasisme, mens en 'neger' ligger under bordet og pusser skoene hans.
    Hvem har mandat til å bestemme?

H

Hardingfele

Gjest
    Blir et sjokk for fjernis og Brekke når de finner ut at Trump slett ikke er en vellykket milliardær, men en bløffmaker som har rundlurt sine velgere.

President Donald Trump is using money donated to his reelection campaign and the Republican National Committee to pay for his lawyers in the probe of alleged Russian interference in the U.S. election, according to two people familiar with the matter.

The U.S. Federal Election Commission allows the use of private campaign funds to pay legal bills arising from being a candidate or elected official.

While previous presidential campaigns have used these funds to pay for routine legal matters such as ballot access disputes and compliance requirements, Trump would be the first U.S. president in the modern campaign finance era to use such funds to cover the costs of responding to a criminal probe, said election law experts.

https://www.cnbc.com/2017/09/19/tru...probe-legal-bills-reuters-citing-sources.html

G

Gjestemedlem

Gjest
    En god og grundig gjennomgang an NK problemet og hvorfor det ikke er noen åpenbare løsninger, som å ta ut Kim.

Men deg sagt, så glemmer de det åpenbare. Del ut jodtabletter i syd og dropp alt som sier bang til det ikke er igjen en kanin som kan lee på et øyelokk i hele riket. Preemptive strike.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.957
    Men deg sagt, så glemmer de det åpenbare. Del ut jodtabletter i syd og dropp alt som sier bang til det ikke er igjen en kanin som kan lee på et øyelokk i hele riket. Preemptive strike.
    Kan du være så vennlig å ikke spamme tråden med den slags undermåls vås?
    Dersom du, mot formodning, synes det er en fornuftig idé å myrde flere hundre tusen med kaldt blod, uskyldige mennesker i Sør-Korea, Japan og flere andre land i regionen, samt sørge for en 100 år lang periode med sterke ettervirkninger, foreslår jeg en tur til psykologen. Dette blir nemlig for pubertalt.

Beklager min irritasjon her, men dette er faktisk på, eller under, Trump-nivå.

Disqutabel

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.328
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Preemptive strike funker ikke så lenge Kina holder sin hånd over NK. Selv om Kina (antakeligvis) er pisse lei av Kim, så er det liten grunn til å tro at de vil synes noe særlig om et massivt, kjernefysisk angrep på grensa. Kina har allerede klokt nok gitt ganske klare hint til Kim på at om han fyrer første skuddet, så legger de ikke to pinner i kors for å stoppe en gjengjeldelse.

Kim driver med brinkmanship, trygg i troen på at Kina skjermer han for konsekvensene - litt på samme viset som når skjæra plager en katt. Målet er det samme som det har vært hele tiden - å true til seg innrømmelser i form av hjelpesendinger og annet for å kompensere for et totalt inkompetent og udugelig styre, samt at et heftig nok fiendebilde kan hjelpe til å holde hæren under kontroll.

NK er globalt sett isolert og desperat på ressurser, matvarer og kapital. Regimet kommer hele tiden dårligere og dårligere ut, og befolkningen får det verre og verre. Ved å holde konflikten i live, har han en sjanse til å holde seg flytende. Tilnærming til og fred med Sør-Korea er det siste de ønsker - da ender det fort med en aksellererende prosess slik som kollapset av kommunistregimene i Øst-Europa.

Johan-Kr

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dette er ikke på noen måte en ukjent doktrine.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-emptive_nuclear_strike

The United States has refused to adopt a no-first-use policy, saying that it "reserves the right to use" nuclear weapons first in the case of conflict. The U.S. doctrine for the use of nuclear weapons was revised most recently in the Nuclear Posture Review, released April 6, 2010.The 2010 Nuclear Posture review reduces the role of U.S. nuclear weapons, stating that, "The fundamental role of U.S. nuclear weapons, which will continue as long as nuclear weapons exist, is to deter nuclear attack on the United States, our allies, and partners." The U.S. doctrine also includes the following assurance to other states: "The United States will not use or threaten to use nuclear weapons against non-nuclear weapons states that are party to the NPT and in compliance with their nuclear non-proliferation obligations."

For states eligible for this assurance, the United States would not use nuclear weapons in response to a chemical or biological attack, but states that those responsible for such an attack would be held accountable and would face the prospect of a devastating conventional military response. Even for states not eligible for this assurance, the United States would consider the use of nuclear weapons only in extreme circumstances to defend the vital interests of the United States or its allies and partners. The Nuclear Posture Review also notes, "It is in the U.S. interest and that of all other nations that the nearly 65-year record of nuclear non-use be extended forever."

http://en.wikipedia.org/wiki/No_first_use

NATO has repeatedly rejected calls for adopting NFU policy,arguing that pre-emptive nuclear strike is a key option, in order to have a credible deterrent that could compensate for the overwhelming conventional weapon superiority enjoyed by the Soviet Army in the Eurasian land mass.[citation needed] In 1993, Russia dropped a pledge against first use of nuclear weapons made in 1982 by Leonid Brezhnev. In 2000, a Russian military doctrine stated that Russia reserves the right to use nuclear weapons "in response to a large-scale conventional aggression".

---

Så hvis det er en reell og overhengende fare for at Nord Korea gjør alvor av truslene sine, så er det militært viktig å kunne slå ut så mye av kapasiteten som mulig før den rekker å bli tatt i bruk. Jeg vil mye heller se et Nord Korea i totale ruiner, enn å se en japansk by bli et mål for en atombombe, eller at de klarer å fyre av hele artilleribatteriet sitt mot Seoul.

Dette er jo selvsagt ikke et ønskelig scenario, og jeg regner med det ikke kommer til dette. Men det bør være en reell mulighet som siste utvei.

Sist redigert av en moderator:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du, mot formodning, synes det er en fornuftig idé å myrde flere hundre tusen med kaldt blod, uskyldige mennesker i Sør-Korea, Japan og flere andre land i regionen, samt sørge for en 100 år lang periode med sterke ettervirkninger, foreslår jeg en tur til psykologen. Dette blir nemlig for pubertalt.

Disqutabel
    Du glemmer faktisk at det også er millioner av uskyldige mennesker i Nord-Korea som er offer for dette Kim vrøvlet.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.957
    @Gjestemedlem:^ Men du advokerer jo uhemmet omkring pre-emptive strike, som om det liksom skulle være en quick fix. Det er bare usedvanlig dumt, og gir ingen mening pr. i dag.

Kim er en klovn, en farlig sådan, men selv han forstår at alle hans privilegier forsvinner i det øyeblikk et prosjektil større en ei flue faller ned i et annet lands område. De som kan en anelse om det politiske spillet, forstår selvsagt at man må ta dette på kammerset, og ikke yppe til kamp på torget. For oss som har noen av våre nærmeste noen kilometer unna grensen mellom Sør og Nord, kjennes utsagn som dine bare provoserende og infantile, da blir det litt lettere å forstå at også de som bor i de aktuelle land, har liten lyst på et regnvær bestående av Døden selv.

Så ta deg sammen, og tenk litt utenfor din egen navlelo.

Disqutabel

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.957

Disqutabel
    Du glemmer faktisk at det også er millioner av uskyldige mennesker i Nord-Korea som er offer for dette Kim vrøvlet.
    Ja og nei. De tjener heller ikke noe på å bli forstøvet.

Jeg ønsker ikke Nord-Koreanerne en slik katastrofe av en hverdag som det de har i dag. Jeg ønsker dem enda mindre enn annerledes dag som består av en ren massehenrettelse uten hensyn til hvem som er skyldig eller uskyldig.

Disqutabel

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.328
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    For at MAD (Mutually assured destruction)-prinsippet skal fungere, så krever det at ingen av sidene legger så mye begrensinger på seg selv at den andre tror den kan slippe unna. Preemptive strike er et av virkemidlene som et land som presses for hardt kan ty til, og sikrer at dermed at alle sidene prøver å lage måter for den andre å kunne bakke ut av en konfrontasjon.

Cuba-krisen er eksempel på både hva muligheten for preemptive strike kan utløse og hvordan trusselen om det samme kan stoppe en konflikt.

Utplasseringen av raketter på Cuba, ville muliggjor et s.k. decapitating strike mot USA, før USA kunne reagert - dvs at den mulige belønningen for å forsøke på et preemptive strike vile øke mye mere enn trusselen. Trusselen om at USA ville gå til et preemptive strike for å stoppe utplasseringen før den ble en trussel, gjorde at russerne trakk tilbake følehorna.

MAD er nettopp dette -galskap, men det virker - forutsatt at ingen har for store fordeler i forhold til de andre, og at alle sider er noenlunde rasjonelle. Kim berger seg på at Kina fungerer som et utvidet atomvåpenarsenal. Aberet er at det fordrer at Donalden er noenlunde rasjonell - og det kan en stille spørsmål om... Jeg har imidlertid en liten anelse om at de to er ganske så like - de er begge bøller og mobebre innerst inne - gjør hva fan de vil, så lenge de vet de slipper unna dette.

Johan-Kr

G

Gjestemedlem

Gjest
    ^ Men du advokerer jo uhemmet omkring pre-emptive strike, som om det liksom skulle være en quick fix. Det er bare usedvanlig dumt, og gir ingen mening pr. i dag.

Kim er en klovn, en farlig sådan, men selv han forstår at alle hans privilegier forsvinner i det øyeblikk et prosjektil større en ei flue faller ned i et annet lands område. De som kan en anelse om det politiske spillet, forstår selvsagt at man må ta dette på kammerset, og ikke yppe til kamp på torget. For oss som har noen av våre nærmeste noen kilometer unna grensen mellom Sør og Nord, kjennes utsagn som dine bare provoserende og infantile, da blir det litt lettere å forstå at også de som bor i de aktuelle land, har liten lyst på et regnvær bestående av Døden selv.

Disqutabel

Som sagt regner jeg ikke med at noe slikt blir nødvendig. Men NK er ekstremt aggressive nå, der de sprenger stadig større atombomber på hjemmebane og fyrer missiler mot sine naboland. Ikke mange dagene sine de sendte en over Japan.

Men det ligger fremdeles i Kims hender om det blir krig eller ikke. Men oppstår det en situasjon der NK gjør alvor av å angripe et naboland, så er det viktig at de forstår at det er en reell mulighet for at de vil bli utslettet. Dette er en retorikk som Kim forstår og bruker selv, men selv om han kan drepe millioner med rakettene sine så er kapasiteten likevel begrenset, og de han truer har faktisk både mulighet og kapasitet til å legge NK i ruiner.

Så neida, det er ikke tid for militærbruk nå, og det blir det forhåpentligvis ikke. Men det er opp til NK. Deres skjebne er i deres egne hender nå, og jeg regner med de ikke er suicidale nok til å starte en krig de ikke kan vinne.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.957
    ^ Men du advokerer jo uhemmet omkring pre-emptive strike, som om det liksom skulle være en quick fix. Det er bare usedvanlig dumt, og gir ingen mening pr. i dag.

Disqutabel

Som sagt regner jeg ikke med at noe slikt blir nødvendig. Men NK er ekstremt aggressive nå, der de sprenger stadig større atombomber på hjemmebane og fyrer missiler mot sine naboland. Ikke mange dagene sine de sendte en over Japan.

Men det ligger fremdeles i Kims hender om det blir krig eller ikke. Men oppstår det en situasjon der NK gjør alvor av å angripe et naboland, så er det viktig at de forstår at det er en reell mulighet for at de vil bli utslettet. Dette er en retorikk som Kim forstår og bruker selv, men selv om han kan drepe millioner med rakettene sine så er kapasiteten likevel begrenset, og de han truer har faktisk både mulighet og kapasitet til å legge NK i ruiner.

Så neida, det er ikke tid for militærbruk nå, og det blir det forhåpentligvis ikke. Men det er opp til NK. Deres skjebne er i deres egne hender nå, og jeg regner med de ikke er suicidale nok til å starte en krig de ikke kan vinne.
    Dette er selvsagt betraktninger jeg deler, men det er ikke det samme du har argumentert for tidligere, der du har åpent ment at det bare er å utslette NK, som om det kan foregå uten konsekvenser.

Det er greit å ta inn at det ikke er mulig. Så vel Kim som Donald må forstå at kostnadene ved en bevisst eller ubevisst fiendtlig handling, uomtvistelig vil bety en katastrofe som overgår alt verden har sett siden utryddelsen av dinosaurene. Kim skal finne på ufattelig mye rart før noen dermed har rett til å dømme hundretusenvis av uskyldige til døden og et enda større antall til langvarig tortur.

Disqutabel

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dette er selvsagt betraktninger jeg deler, men det er ikke det samme du har argumentert for tidligere, der du har åpent ment at det bare er å utslette NK, som om det kan foregå uten konsekvenser.
    Da var det jo greit å få oppklart denne misforståelsen. Klart det er uhyggelige konsekvenser av krig.

Det er greit å ta inn at det ikke er mulig. Så vel Kim som Donald må forstå at kostnadene ved en bevisst eller ubevisst fiendtlig handling, uomtvistelig vil bety en katastrofe som overgår alt verden har sett siden utryddelsen av dinosaurene. Kim skal finne på ufattelig mye rart før noen dermed har rett til å dømme hundretusenvis av uskyldige til døden og et enda større antall til langvarig tortur.

Disqutabel
    Det handler jo ikke om å straffe Kim, men om å forhindre at han gjør alvor av sine trusler om å sende atomvåpen mot vestlige land, og det er en situasjon hvor dette er i ferd med å skje. I en slik situasjon kan man ikke tillate at noe slikt skjer. Og om det mot all formodning blir til konfrontasjon så tenker jeg at det beste er å prøve å slå ut all militær kraft i en engang. Ledelse, atomvåpen og missiler, artilleriet, fly, båter og ... alt annet. Da er vi også forbi det punktet at det er viktigere å ta hensyn til de som bor i nærheten.

Det er Kim og Nord Koreas ekstreme aggresjon kombinert med stadig kraftigere atomvåpen og stadig mer avanserte rakettsystemer som faktisk aktivt nå sendes mot naboland. Som sagt, det er bare dager siden en av dem ble sendt over Japan. Hva om den hadde ramlet ned der, om ikke annet enn ved en feiltakelse.

NK har valget, de kan snu og endre, eller de kan kjøre på. Men gjør de det så går det bare en vei, og de kan ikke ende vel.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Når det er sagt, så vil jeg ikke være overrasket om forslaget om å opprette et "piratnett" over NordKorea og flydroppe millioner av smarttelefoner over hele landet, faktisk blir drøftet seriøst bak diverse lukkede dører. Dette kan på sikt føre til at NordKorea vil oppleve en langsom, og relativt fredelig revolusjon tilsvarende det vi så i Øst-Tyskland.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hvordan skal befolkningen forstå hvordan disse telefonene skal brukes?
    Hvordan lade dem?
    I tillegg blir de halshugget når de brukes.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Med tanke på at små barn får det til, så vil de nok klare det. Om det droppes modeller beregnet for det sørkoreanske markedet bør det ikke være språklige hindre ihvertfall.

Strømtilgang finnes det en mengde kreative løsninger på. Dynamo til USB-powerbank f.eks.

Det var ulovlig å ha radioapparat i Norge under krigen også, men folk var kreative. Og risikovillige.

Jeg foretrekker folkeopplysning som virkemiddel fremfor masseødeleggelse. Og har mer tro på at det vil fungere. Så kan Nord-Korea spise seg selv fra innsiden.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.957
    Med tanke på at små barn får det til, så vil de nok klare det. Om det droppes modeller beregnet for det sørkoreanske markedet bør det ikke være språklige hindre ihvertfall.

Strømtilgang finnes det en mengde kreative løsninger på. Dynamo til USB-powerbank f.eks.

Det var ulovlig å ha radioapparat i Norge under krigen også, men folk var kreative. Og risikovillige.

Jeg foretrekker folkeopplysning som virkemiddel fremfor masseødeleggelse. Og har mer tro på at det vil fungere. Så kan Nord-Korea spise seg selv fra innsiden.
    I lag med telefonene bør det også droppes et uendelig antall Happy Meals.
    Problemet med en slik tanke, er at det åpenbart kan anses som et angrep, med uendelig store konsekvenser, så dessverre er det en utopi.

Disqutabel

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.328
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Umm - hvor tror dere disse hypotetiske telefonene skal lages, i så fall? Kina?

Johan-Kr

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dersom alternativet er å drepe hele befolkningen, så synes jeg det er greit å ihvertfall sjekke ut alternative løsninger istedenfor å bare resignere.
    Men dette regner meg med at folk faktisk gjør allerede. Jeg syntes bare det var en spennende ide.

Kjøres det bokstavelig, med et enkelt, massivt flydropp over hele landet, så ja, da vil det garantert anses som et angrep. Tas det derimot i stillhet kan det gå langt før noen oppdager noe som helst. Og da blir det jo noe helt annet.

Men joda, det greieste er nok å bare la være å tenke ut alternativer til atomkrig. Atomkrig er alltid best.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.957
    Dersom alternativet er å drepe hele befolkningen, så synes jeg det er greit å ihvertfall sjekke ut alternative løsninger istedenfor å bare resignere.
    Men dette regner meg med at folk faktisk gjør allerede. Jeg syntes bare det var en spennende ide.

Kjøres det bokstavelig, med et enkelt, massivt flydropp over hele landet, så ja, da vil det garantert anses som et angrep. Tas det derimot i stillhet kan det gå langt før noen oppdager noe som helst. Og da blir det jo noe helt annet.

Men joda, det greieste er nok å bare la være å tenke ut alternativer til atomkrig. Atomkrig er alltid best.
    Nei, misforstå meg rett, jeg er fullstendig enig i at vi burde prøve noe mer kreativt enn trusler om tilintetgjørelse. Jeg tror på opplysning, så absolutt. Og jeg tror nok det burde kunne være mulig å gå inn med motsatt fortegn av i dag; heller snakke om et fremtidig samarbeide og hjelp ut av krisene som rammer landet i tur og orden. Problemet her er og blir regimet; de er så nedsnødde og opptatte av seg selv, at de kommer til å vende absolutt alle forslag til noe negativt.
    Mht. telefoner, måtte man jo også bygge opp et fungerende mobilnett, samt internett, ikke et helt enkelt oppdrag, uten at noen oppdager det.

Men såkorn, poteter, radioer, og massevis av info om verden utenfor burde kunne gå an, kanskje.

Disqutabel

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.736
    ^ Jeg gidder ikke å se gjennom mølet for å finne et eventuelt budskap. Kan du gi et kort resymé?

6

65finger

Gjest

Får håpe det er et utbygget GSM-nett der.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn