Jeg antar at GB er klar over at han er godt på vei til å erklære seg selv som hfs sin dummeste person. Og den tittelen henger høyt.
Jøss så fort noen går tilbake til barnehavenivået på argumentasjonen.
Her fikk vi jo sandkasse versjonen, så ingen kan være tvil. Dette er jo argumentet som
alltid kommer som en naturlig oppfølger til; "Faren min er sterkere enn faren din"!
De fleste voksne mennesker har jo tatt det et skritt videre til; Du er homofob! Du er en
kvinnehater! Du er rasist! Du er islamofob! Du er nazist! Du er Hitler! osv. osv. Så, det er
forfriskende å se denne argumentasjonen i sin reneste form. Takk skal du ha for det, weld77.
Uansett hvilket slikt utrykkene man bruker er hensikten den samme. Man ønsker ikke å
argumentere, så man setter en stopper på enhver videre diskusjon ved å karakterisere sin
meningsmotstander med en eller annen negativt adjektiv.
Men, du er i godt selskap. Hillary klarte jo på en utmerket måte å distansere seg fra bortimot
halvparten av sine potensielle velgere med sitt
"Basket of deplorables". Mennesker som er for
en streng grensekontroll, at lover og regler skal følges og mener at muslimske ekstremister er
en fare for USA - blir plutselig stemplet som
"rasist", "sexist", "homophobic", "xenophobic" og
"islamophobic" av en av presidentkandidatene. Om vedkommende overhode var i tvil, sikret
denne uttalelsen fra Ms. Clinton en garantert stemme til Trump.
Imens, i den siviliserte delen av verden har vi lært å debattere meninger, snarere enn personen
som kommer med den meningen. En av de menneskene jeg er mest uenig med her i verden, er
Naom Chomsky. Jeg syntes meningene hans er helt på jordet, men ville ikke finne på å kalle han
dum. Han skorer sikkert flere titall høyere enn meg på noen IQ test så en slik argumentasjon ville
fort havnet på stengrunn. Derimot kan jeg alltids argumentere for - at hans argumenter er det Kåre
Willoch betegner som ukloke (jeg ville også argumentert for at Willochs (en annen kar som sikkert er
mye smartere enn meg) argumenter rundt palestinakonflikten - som er på linje med Chomskys - er
tilsvarende ukloke).
Å betegne meg som dum - for å argumentere for å søke flere kilder enn de beviselig Trumpfientlige
mediene - sier mer om deg, enn det sier om meg. Jeg vil ikke betegne deg som dum (antagelig bare
feilinformert), men jeg må si du kommer med et jævlig dumt argument.
mvh
Gunnar Brekke