Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 1)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    U

Utgatt24668

Gjest
    President Donald J. Trump - Quo vadis?

Vedrørende Trump og Comey: Flere amerikanske jusseksperter mener at Comey sine utspill i ed er nok til å stille Trump for retten. Vel - problemet er at Republikanerne har flertall i begge kammer i Kongressen - og de kommer ikke til å starte en slik politisk prosess uansett, så disse utspillene til tross: Trump er trygg for nå. Det må hele tiden minnes på her at prosessene mellom republikanere og demokrater er politisk motivert, og Trump vil mistenkeliggjøres og latterliggjøres så ofte det lar seg gjøre - også når han ikke har gjort noe klandreverdig eller har handlet riktig.

Vedrørende venstreorientert media: Slubbert fikk mye ros for sitt innlegg blant alle sine meningsfeller (dette kan knapt kalles et diskusjonsforum - heller supportforum ) da han påpekte at media er privat eid og er angivelig ikke venstrepropagandaorientert som noen hevder. Vel - jeg tror ikke det er så enkelt. Avisene skriver det som selger - og speiler sådan folket. Mobbing av Trump selger - det samme gjorde overdreven språkbruk av Bush i sin tid. Etter 8 år med Bush var norsk media og nordmenn overbevist om at Bush var den nest mest forhatte presidenten noensinne. Fasiten i USA er noe helt annet.

Poenget er nok at både folket og media er noe venstreorientert ift USA - og media med sin ( objektivt bevist) overvekt av journalister på venstresiden hjelper ikke på når man skal selge aviser. Kapitalistene på toppen er drevet av profitt og ikke budskap i avisene.

Sent from my iPad using Tapatalk

C

Cyber

Gjest
    Det må være utrolig krevende for en intelligent person som Comey å forsvare seg mot en galning som Trump der man overhodet ikke vet hvor haren hopper neste gang.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.969
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Etter 8 år med Bush var norsk media og nordmenn overbevist om at Bush var den nest mest forhatte presidenten noensinne. Fasiten i USA er noe helt annet.
    Fasit er vel nettopp det, at W etter sine 8 år bare er forbigått av Nixon post Watergate som mest mislikte president noensinne blant amerikanske velgere (dvs siden målingene startet). Dessuten ganske snart av Donald Trump. Truman endte omtrent på samme nivå og dippet litt lavere innimellom, men W holdt sine 30 % over lengre tid. La oss gi W og Truman en delt andreplass inntil videre.

cvfspjk4hesmzts2bc0brg.gif

sg-1ey22v0wixrrifrcnpq.gif

qx9sey_xme2a7hqsx6t6cq.gif

Kan f eks sammenlignes med Clinton, skandalebefengt og forhatt av republikanerne som han var:

wb0rutqog0acctlgfgnuva.gif

Så langt ligger Trump noen prosentpoeng over W hos Gallup, men nærmer seg hos Quinnipiac. Når han får lavere approval rating enn kongressen selv kommer skiltet med "Game over" opp på skjermen. Eller, "GAME OVER! SAD!!" som han selv ville sagt.

77_nfzsfaus_vltfwtye8a.png

Resten finner du her: http://www.gallup.com/poll/116677/p...ings-gallup-historical-statistics-trends.aspx

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    Om man er Trumps advokat og skal sende ut et tilsvar til Comey, bør man i det minste lese første setning og sjekke at man har skrevet President rett. Forøvrig for det meste hentet fra talking points som ble utviklet før høringen. I tillegg er det en del feil der, bl.a. angrep på pressen for å skrive om ting på tidspunkt da de ikke satt med informasjonen advokaten mener de fikk.

I det hele tatt ser man gang på gang bevis på at Trump har skremt vekk de dyktige og sitter med C-laget av gærne onkler.

https://www.documentcloud.org/docum...low&utm_source=Twitter&utm_medium=AP_Politics

Skjermbilde 2017-06-08 kl. 21.33.40.jpg

Skjermbilde 2017-06-08 kl. 21.37.53.jpg

Sist redigert:
    U

Utgatt24668

Gjest
    President Donald J. Trump - Quo vadis?

Etter 8 år med Bush var norsk media og nordmenn overbevist om at Bush var den nest mest forhatte presidenten noensinne. Fasiten i USA er noe helt annet.
    Fasit er vel nettopp det, at W etter sine 8 år bare er forbigått av Nixon post Watergate som mest mislikte president noensinne blant amerikanske velgere (dvs siden målingene startet). Dessuten ganske snart av Donald Trump. Truman endte omtrent på samme nivå og dippet litt lavere innimellom, men W holdt sine 30 % over lengre tid. La oss gi W og Truman en delt andreplass inntil videre.

Vis vedlegget 444179

Vis vedlegget 444180

Vis vedlegget 444184

Kan f eks sammenlignes med Clinton, skandalebefengt og forhatt av republikanerne som han var:

Vis vedlegget 444185

Så langt ligger Trump noen prosentpoeng over W hos Gallup, men nærmer seg hos Quinnipiac. Når han får lavere approval rating enn kongressen selv kommer skiltet med "Game over" opp på skjermen. Eller, "GAME OVER! SAD!!" som han selv ville sagt.

Vis vedlegget 444183

Resten finner du her: http://www.gallup.com/poll/116677/p...ings-gallup-historical-statistics-trends.aspx
    Det var mye fokus på gallupen du nå poster - som understøttet vårt syn på hvor håpløs Bush var. Det var ikke poenget mitt å stimulere til å gjengi norsk media ano 2008 - men media fikk aldri fram det at amerikanere ikke hadde samme syn på ham som klovn som oss europeere. Videre er det tyst nå når hans popularitet øker og tangerer Clinton og passerer Obama i ettertid - som vanskelig/umulig å forklare med vår dekning av ham her hjemme.

Han rangeres historisk dårlig men ikke på bunn topp 2:

https://www.usnews.com/news/history...ans-rank-george-w-bush-among-worst-presidents

Link til hans nye / økte popularitet:

https://www.washingtonpost.com/news...pular-as-bill-clinton/?utm_term=.77d2ab06aabe

Bush ledet USA i en svært krevende tid med 9/11, Irak og til sist finanskrisen. Jeg tror ettertiden dømmer han nå mer rettferdig - til tross for ukloke valg underveis så var han en god leder i en vanskelig tid.

Sist redigert av en moderator:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.969
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så nå er de utvalgte elitenes syn viktigere enn det amerikanske folkedypets? Fra den første linken din:
    The worst presidents, according to the survey, were James Buchanan at 42, Andrew Johnson at 41, Franklin Pierce, William Henry Harrison, Warren Harding, Millard Fillmore, George W. Bush, John Tyler, Herbert Hoover, and Rutherford B. Hayes.

The survey was conducted for C-SPAN, the cable network, among 65 presidential historians and scholars, who ranked the 42 former occupants of the White House on 10 attributes of leadership: public persuasion, crisis leadership, economic management, moral authority, international relations, administrative skills, relations with Congress, "vision/setting an agenda," "pursued equal justice for all," and "performance within the context of his times."
    Legg også merke til at de rangerer W lavere enn Richard M Nixon, og at W er eneste president i bottom 10 fra den perioden hvor meningsmålinger har eksistert. Presidential historians and scholars er fra seg av fortvilelse over dagens innehaver av det ovale kontoret, så Rutherford B Hayes skyves nok ut av bottom 10 ved neste oppdatering fra den kanten.

Den retrospektive oppgraderingen av W må sees i sammenheng med den ekstreme polariseringen vi ser nå. Det var nok et behov hos republikanske velgere for å si at den siste republikanske presidenten ikke kan ha vært ille. Han var dessverre eksakt så ille, ref den meningsløse Irak-krigen og jakten på Saddams masseødeleggelsesvåpen, men sammenlignet med Trump var han et vidunderbarn. Og forresten: Jeg jobbet en del i USA under W's regjeringstid, så jeg er nokså godt kjent med hvilken klovn han ble ansett for å være.

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    Jeg jobber også med amerikanere og de fleste bruker mange minutter på å beklage deres nåværende president. Det har aldri skjedd før.

At RRR, GB, fjernis og noen andre ikke klarer å se klart for skogen av Twitter meldinger, dårlig språk, manglende dømmekraft, null intellekt og en historieløshet på bunn nivå, får stå for deres egen regning.

Sent from my iPhone using Tapatalk

U

Utgatt24668

Gjest
    Så nå er de utvalgte elitenes syn viktigere enn det amerikanske folkedypets? Fra den første linken din:
    The worst presidents, according to the survey, were James Buchanan at 42, Andrew Johnson at 41, Franklin Pierce, William Henry Harrison, Warren Harding, Millard Fillmore, George W. Bush, John Tyler, Herbert Hoover, and Rutherford B. Hayes.

The survey was conducted for C-SPAN, the cable network, among 65 presidential historians and scholars, who ranked the 42 former occupants of the White House on 10 attributes of leadership: public persuasion, crisis leadership, economic management, moral authority, international relations, administrative skills, relations with Congress, "vision/setting an agenda," "pursued equal justice for all," and "performance within the context of his times."
    Legg også merke til at de rangerer W lavere enn Richard M Nixon, og at W er eneste president i bottom 10 fra den perioden hvor meningsmålinger har eksistert. Presidential historians and scholars er fra seg av fortvilelse over dagens innehaver av det ovale kontoret, så Rutherford B Hayes skyves nok ut av bottom 10 ved neste oppdatering fra den kanten.

Den retrospektive oppgraderingen av W må sees i sammenheng med den ekstreme polariseringen vi ser nå. Det var nok et behov hos republikanske velgere for å si at den siste republikanske presidenten ikke kan ha vært ille. Han var dessverre eksakt så ille, ref den meningsløse Irak-krigen og jakten på Saddams masseødeleggelsesvåpen, men sammenlignet med Trump var han et vidunderbarn. Og forresten: Jeg jobbet en del i USA under W's regjeringstid, så jeg er nokså godt kjent med hvilken klovn han ble ansett for å være.
    Jeg tror historikerne bruker andre verktøy enn rene meningsmålinger for å definere etterdømme til presidentene.

Jeg kan også skilte med å ha vært i USA i denne perioden - og dekningen var en annen der. Man finner nok likevel alltids meningsfeller. Bush sin stigende popularitet må nok forstås ut fra flere faktorer enn polarisering.

U

Utgatt24668

Gjest
    Jeg jobber også med amerikanere og de fleste bruker mange minutter på å beklage deres nåværende president. Det har aldri skjedd før.

At RRR, GB, fjernis og noen andre ikke klarer å se klart for skogen av Twitter meldinger, dårlig språk, manglende dømmekraft, null intellekt og en historieløshet på bunn nivå, får stå for deres egen regning.

Det står på din regning at tilegner meg meninger og argumenter som jeg ikke har frontet. Lavmål og gult kort.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.969
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Det står på din regning at tilegner meg meninger og argumenter som jeg ikke har frontet. Lavmål og gult kort.
    Slik jeg leser defactos innlegg tillegger han deg hverken meninger eller argumenter, bare dårlig menneskeforståelse i møtet med en strøm av tweets og radbrukne uttalelser fra en person som for oss andre ser ut til å være seriøst ute av vater. Selv min tante, en US Army Major (ret.) oppvokst på landsbygda i North Carolina, har undret seg høyt og lenge over at så mange tydeligvis ikke ser hvem og hva denne personen er. Det må foreligge en betydelig vilje til ikke å se, eller kan det virkelig være manglende evne? Har man virkelig ikke sett ti-årige bøllefrø og mobbere i skolegården før?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ...og på Twitter er det (inntil videre) påfallende stille...

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe helt sprøtt ute og går. Ikke at Trump er sprø - det er gitt - men at alt det som nå godtaes av Trump, og som viser til en normalisering av det som aldri har vært tenkelig/normalt før - tenk på hva reaksjonen hadde vært om en Clinton hadde gjort/blitt anklaget for det som Trump gjør -, sammen med denne analysen:

For those wondering whether Republicans are ready to make a sharp break from Trump, think again. Rubio was among a vast majority of the Republicans on the committee who, judging from the questioning of Comey, could well be described as Trump’s political defense team.
    (https://www.washingtonpost.com/powe...l-615pm:homepage/story&utm_term=.961f3f07cbe2)

Da forstår vi at det ikke er Trump som er problemet. Det forsvinner ikke om Trump forsvinner, noe som slett ikke er sikkert…

Det er mer enn Trump de må kvitte seg med!

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Betyr dette at vi bør ta resten av dagen fri, og heller bruke tiden på å hamstre hermetikk, propan og vanndunker?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Eller har rett og slett "rådgiverne" til Trump overtalt ham til å ikke lytte til sine impulser akkurat nå?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.538
    Vergen til Trump har kanskje sørget for å sperre telefonen for utgående trafikk?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by

Den regningen tar jeg. Rødt kort for å ikke lese og/eller klare/ville å forstå et innlegg.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    Forsvarsminister Mattis og Utenriksminister Tillerson ble visstnok rasende etter Trumps Qatar-tweets. De holdt på med aktiv innsats for å forsøke å roe gemyttene, da Trump tok æren for at det ble aksjonert mot Qatar, som følge av sin reise til Saudi Arabia.
    USA har en gigantisk militær tilstedeværelse i Qatar. Landet er krumtapp i styring av Pentagons innsats i hele regionen. Og det er høyst sannsynlig at Trump ikke visste dette (eller husket det) da hans tvitrende fingre gikk i gang.
    USA har 11.000 soldater i landet, marinen er både der og i Bahrain, og overvåkningsinstallasjonene samt CENTCOM er lagt til Qatar, i tillegg til at USA har en gigantisk flybase der.

Administration officials had played it cautiously the day before. Secretary of State Rex Tillerson encouraged Gulf countries to mend ties; Secretary of Defense James Mattis said the rift would not hurt U.S. coalition efforts in the fight against the Islamic State.

That’s when Trump tucked his knees and launched his diplomatic cannonball:

Skjermbilde 2017-06-09 kl. 10.05.06.jpg

Skjermbilde 2017-06-09 kl. 10.03.27.jpg

Foreign Policy om Trumps brøler. Må leses:

Did Trump Torpedo U.S. Relations With Qatar on Twitter, of All Places? | Foreign Policy

Senator Bob Corker, republikaner og leder av Utenrikskomitéen, fikk sjokk da han ble informert om hva Trump hadde gjort:

Skjermbilde 2017-06-09 kl. 10.09.13.jpg

Skjermbilde 2017-06-09 kl. 10.09.03.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da er det vel bare å sitere tullballet til Paul Ryan.. "He's new at this"
    Hvor mye er egentlig Trumpcare og skattereform verdt?
    Å glede seg over at fattige dør av sykdommer som kan helbredes er det som gjør livet verdt å leve for Paul Ryan.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Å glede seg over at fattige dør av sykdommer som kan helbredes er det som gjør livet verdt å leve for Paul Ryan.
    Gleden er vel knyttet til at han slipper å betale for å gjøre de friske?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gleden er vel knyttet til at han slipper å betale for å gjøre de friske?
    Tomato tomato. Jeg tipper han liker at de dør, spesielt hvis det dreier seg om små barn. Ondskapens akse er koalisjonen av neo cons, konservativt religiøse mad men og libertarianere som trives bedre og bedre jo synligere forskjellen på fattige og rike blir. Ikke villfarne men onde, onde mennesker. Satans disipler, selv om nesten alle sammen hevder å være dypt kristne.

For å bruke litt av deres egen logikk... :rolleyes:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Fortsatt ute av kontroll og ute av stand til å forstå at han fortsatt er i deep shit på mange områder. Og ute av stand til å forstå at om han hadde hatt vettet i behold så hadde han ikke trengt "vindication". Reality show blir ikke bedre enn dette!

U

Utgatt24668

Gjest

Slik jeg leser defactos innlegg tillegger han deg hverken meninger eller argumenter, bare dårlig menneskeforståelse i møtet med en strøm av tweets og radbrukne uttalelser fra en person som for oss andre ser ut til å være seriøst ute av vater. Selv min tante, en US Army Major (ret.) oppvokst på landsbygda i North Carolina, har undret seg høyt og lenge over at så mange tydeligvis ikke ser hvem og hva denne personen er. Det må foreligge en betydelig vilje til ikke å se, eller kan det virkelig være manglende evne? Har man virkelig ikke sett ti-årige bøllefrø og mobbere i skolegården før?
    Du går i samme fella. Jeg har på ingen måte tatt Trump i forsvar. Det at jeg stiller noen spørsmål til det som ukritisk legges ut her er ikke samsvarende med å forsvare eller ikke forstå Trump sin adferd på Twitter eller andre steder. Jeg tar som en selvfølge at godt voksne og oppadgående mennesker skiller på dette.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rett skal være rett, RRR har ikke forsvart Trump, og hører dermed ikke til den eksklusive klubben som består av Brekke og den fjerne.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    Da må jeg spørre, hva er det som ukritisk legges ut? Hans Twitter meldinger? Hans taler? Eksempelvis Hardingfela, hva er det han ukritisk har lagt ut som fortjener din vrede? Hvorfor tar du ikke det samme oppgjøret med Brekkes ensidige meldinger?

Og hva har Trump gjort og sagt som gjør at du mener at verdens mest mektigeste mann trenger deg som forsvarer av hans side?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Litt av en seanse i går. Selv om høringen ikke direkte er et skritt mot riksrett vil sparkingen være en episode som vil henge over Trump i historien. Dessuten kom det frem flere løse tråder i koblingen til Russland som nok ikke blir lagt døde med det første. Realityshow på sitt beste.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Men spørsmålet er hvordan han vil bli stemt hjem fra øya. Og når.

Jeg mistenker at dette vil ta så lang tid at det ikke vil skje før ved et ordinært valg.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Du må gjerne forsvare dette, RRR. Tror han trenger det...

Vis vedlegget 444293

Dette er langt fra første gang Trump uttaler seg skeptisk til klimavitenskapen. Ifølge en fersk opptelling fra Vox har han tvitret klimaskeptiske meldinger hele 115 ganger mellom 2011 og 2015.

En stor del av meldingene viser at han blander vær og klima:

Vis vedlegget 444294

Vis vedlegget 444295

– De kan jo ikke varsle været, så hvordan kan de si noe om fremtidens klima? - Yr
    kunnskap på nivå med denne:

67f053e988a9e4a604ec6a0feb692b23.jpg

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.887
    Sted
    Kongsberg
    Jøss! Er dette ekte? Eller laget på en eller annen (russisk) computer?

Virker så "off caracter" for Chris Matthews, at man begynner å lure...

mvh
    Gunnar Brekke

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.969
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det motbeviser kanskje din hypotese om MSM som en kompakt konspirasjon mot Trumpegutten. Unntaket bekrefter ikke regelen, tvert imot, det falsifiserer hypotesen. Men jeg skulle gjerne visst litt mer detaljer om eksakt hva i den NYT-storien som er feil, hva som ikke er feil, og hva den korrekte versjonen egentlig består av.

Ellers fikk jeg omsider lest denne: Did Trump Torpedo U.S. Relations With Qatar on Twitter, of All Places? | Foreign Policy
    Det er komplett FUBAR i ordets opprinnelige, militære betydning.

C

cruiser

Gjest
    Det motbeviser kanskje din hypotese om MSM som en kompakt konspirasjon mot Trumpegutten. Unntaket bekrefter ikke regelen, tvert imot, det falsifiserer hypotesen. Men jeg skulle gjerne visst litt mer detaljer om eksakt hva i den NYT-storien som er feil, hva som ikke er feil, og hva den korrekte versjonen egentlig består av.

Ellers fikk jeg omsider lest denne: Did Trump Torpedo U.S. Relations With Qatar on Twitter, of All Places? | Foreign Policy
    Det er komplett FUBAR i ordets opprinnelige, militære betydning.
    Journalisten bak den artikkelen var på morning joe tidligere idag og står fortsatt bak artikkelen etter ny gjennomgang. De har ikke fått noe ut av FBI om hva som ikke stemmer men han antar de kan ha forskjellig syn på hva som er en "russian intelligence officer".. f.eks ambasadøren eller denne bankmannen osv.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Betyr dette at vi bør ta resten av dagen fri, og heller bruke tiden på å hamstre hermetikk, propan og vanndunker?
    Neida, vi setter på en god skive, jekker en øl og legger beina på bordet og koser oss. Og skriver litt her på Sentralen:)

• Liker
    Reaksjoner: TT.
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn