Dette er slettest ikke enkelt.Han betalte ut wall street etter finanskrisen.
Da ville kanskje folket krevd mer hjelp fra staten og havnet mye raskere i retning det sosialdemokratiske styresettet... det kan man ikke ha..Mesteparten av arbeidstakerne ville ha mistet den oppsparte pensjonen sin også. Det gikk alikevel mye pensjonspenger i dragsuget rundt den historien.
Jeg ser virkelig ikke forskjellen mellom Bush, Clinton, Bush, Obama og Trumps politikk her. Forskjellen er at Trump sier det rett ut. Helt i orden, spør du meg.Trump skal ha for at han ikke skjuler sitt budskap i politisk babbel. Han sier nå rett ut at han driter i alt annet enn at Saudi er en så stor økonomisk kraft, at de er "untouchable". Greit, da vet vi det. Menneskerettigheter betyr intet, rått, brutalt maktovergrep fra et terroristregime spiller heller ingen rolle, for de ha penger og olje. Ergo har de Trump i lomma. La oss rasere Iran, i stedet, så ser det ut som om vi gjør noe mot et eller annet problem vi ikke helt vet hva er, og som vi ikke helt vet hva koster. Ei heller hva det kommer til å koste verden.
Nå har jeg ellers oppfattet at Fjernis ikke har mange positive tanker overfor Saudi, så dette må da oppleves som en kognitiv dissonans av dimensjoner?
https://www.washingtonpost.com/worl...34a2b33be52_story.html?utm_term=.d11a3efdddc6
https://abcnews.go.com/Politics/sta...ship-saudi-arabia-important/story?id=59319462
Disqutabel
Obama hadde orda som kunne få enhver til å nikke anerkjennende samtidig som virkeligheten ble kastet skygge over.Jeg ser virkelig ikke forskjellen mellom Bush, Clinton, Bush, Obama og Trumps politikk her. Forskjellen er at Trump sier det rett ut. Helt i orden, spør du meg.Trump skal ha for at han ikke skjuler sitt budskap i politisk babbel. Han sier nå rett ut at han driter i alt annet enn at Saudi er en så stor økonomisk kraft, at de er "untouchable". Greit, da vet vi det. Menneskerettigheter betyr intet, rått, brutalt maktovergrep fra et terroristregime spiller heller ingen rolle, for de ha penger og olje. Ergo har de Trump i lomma. La oss rasere Iran, i stedet, så ser det ut som om vi gjør noe mot et eller annet problem vi ikke helt vet hva er, og som vi ikke helt vet hva koster. Ei heller hva det kommer til å koste verden.
Nå har jeg ellers oppfattet at Fjernis ikke har mange positive tanker overfor Saudi, så dette må da oppleves som en kognitiv dissonans av dimensjoner?
https://www.washingtonpost.com/worl...34a2b33be52_story.html?utm_term=.d11a3efdddc6
https://abcnews.go.com/Politics/sta...ship-saudi-arabia-important/story?id=59319462
Disqutabel
Står du for en ting, så si det. Ikke gjør som Venstre.
Og da blir Ivanka president med Donald som spesialrådgiver i 2 perioder. Ser for meg et Trump dynasti i det hvite hus.Det er bare 6 år og 2 måneder igjen av presidentperioden hans nå...
Realpolitikk handler mye om å kaste skygge over realitetene, og å balansere interesser opp mot en projeksjon av gode intensjoner.Obama hadde orda som kunne få enhver til å nikke anerkjennende samtidig som virkeligheten ble kastet skygge over.
Når Trump behandler SA på samme måte som alle andre før ham, så tror nå folk at han er i lomma på noen, mens de andre bedrev realpolitikk. Snålt.
Det er en rimelig innfallsvinkel, samtidig som jeg har en viss sans for Slubberts innlegg her oppe. USA har holdt sin hånd over Saudi i tykt og tynt, demokrater og republikanere skiller seg ikke fra hverandre i så henseende. Deler også Dr. Dongs syn på at dette ikke handler om forskjellig moral hos presidentene, snarere om USA's interesser.Jeg ser virkelig ikke forskjellen mellom Bush, Clinton, Bush, Obama og Trumps politikk her. Forskjellen er at Trump sier det rett ut. Helt i orden, spør du meg.Trump skal ha for at han ikke skjuler sitt budskap i politisk babbel. Han sier nå rett ut at han driter i alt annet enn at Saudi er en så stor økonomisk kraft, at de er "untouchable". Greit, da vet vi det. Menneskerettigheter betyr intet, rått, brutalt maktovergrep fra et terroristregime spiller heller ingen rolle, for de ha penger og olje. Ergo har de Trump i lomma. La oss rasere Iran, i stedet, så ser det ut som om vi gjør noe mot et eller annet problem vi ikke helt vet hva er, og som vi ikke helt vet hva koster. Ei heller hva det kommer til å koste verden.
Disqutabel
Står du for en ting, så si det. Ikke gjør som Venstre.
Igjen, det handler om realpolitikk. Alle vet at det å "gi Saudi-Arabia hva de fortjener", og det er ikke noe annet land som har gjort seg mer fortjent til regimeskifte eller endog invasjon enn Saudi-Arabia, vil ha store politiske konsekvenser. Maktbalansen i Midt-Østen vil tippe i Irans favør, som igjen vil tippe den globale maktbalansen mer i Russland og Kinas favør. Og bredere sett trenger det slett ikke være bra hverken for menneskerettigheter eller fredsutsikter på en mer global skala. Så man holder seg for nesen og lar de slippe unna med mye, selv om det nok utøves endel press på bakrommet (Saudi-Arabia har jo gjennomført endel ganske vesentlige reformer i det siste).^
Hvordan ser du på det moralske gangsynet - som Trump mangler - hos folk som Obama og andre før ham utviste i forhold til SA. Hvor ligger det mer moralsk høyverdige hos dem, i et standpunkt som er forbausende likt med den som mangler moralsk gangsyn; ikke rør SA?
Tillegg:
Hvilket moralsk gangsyn var det som fikk Bush til å dra til Irak fremfor SA etter 9/11?
Jeg tror kanskje en ikke bør snakke om moralske gangsyn; det dreier seg om interesser. De fleste interesser knyttet til SA er hinsides moralske kategorier.
Hva nå Trump gjør og ikke gjør er kanskje ikke så lett å si.Igjen, det handler om realpolitikk. Alle vet at det å "gi Saudi-Arabia hva de fortjener", og det er ikke noe annet land som har gjort seg mer fortjent til regimeskifte eller endog invasjon enn Saudi-Arabia, vil ha store politiske konsekvenser. Maktbalansen i Midt-Østen vil tippe i Irans favør, som igjen vil tippe den globale maktbalansen mer i Russland og Kinas favør. Og bredere sett trenger det slett ikke være bra hverken for menneskerettigheter eller fredsutsikter på en mer global skala. Så man holder seg for nesen og lar de slippe unna med mye, selv om det nok utøves endel press på bakrommet (Saudi-Arabia har jo gjennomført endel ganske vesentlige reformer i det siste).^
Hvordan ser du på det moralske gangsynet - som Trump mangler - hos folk som Obama og andre før ham utviste i forhold til SA. Hvor ligger det mer moralsk høyverdige hos dem, i et standpunkt som er forbausende likt med den som mangler moralsk gangsyn; ikke rør SA?
Tillegg:
Hvilket moralsk gangsyn var det som fikk Bush til å dra til Irak fremfor SA etter 9/11?
Jeg tror kanskje en ikke bør snakke om moralske gangsyn; det dreier seg om interesser. De fleste interesser knyttet til SA er hinsides moralske kategorier.
Det er himmelvis forskjell på å dette og det Trump gjør, som i praksis er å si til Saudi-Arabia at de har blankofullmakt til å gjøre akkurat hva de vil så lenge det ikke skader Trumps personlige interesser. Trump "emboldens" (kommer ikke på et dekkende norsk ord i farten) diktaturer som Saudi-Arabia og Nord-Korea, ved å vise dem at så lenge de stryker ham medhårs så spiller det overhodet ingen rolle hva de gjør ellers. Alt Trump tenker på handler om Trump, og som en twitterfyr skrev; han er den typen menneske som vil trekke ut stikkontakten til sin egen mors respirator for å lade opp mobiltelefonen.
Hvorfor denne overraskelse? Rasjonalitet har da aldri vært noen funksjon av aggregert irrasjonalitet.Det er i mine synapser noe grunnleggende feil i analyser som introduserer gresskar og en velgermasse som ikke vet sitt eget beste. Det eneste en sier er; dette så helt uventete er ren irrasjonalitet.
Slik tenker de indignerte:Hva nå Trump gjør og ikke gjør er kanskje ikke så lett å si.Igjen, det handler om realpolitikk. Alle vet at det å "gi Saudi-Arabia hva de fortjener", og det er ikke noe annet land som har gjort seg mer fortjent til regimeskifte eller endog invasjon enn Saudi-Arabia, vil ha store politiske konsekvenser. Maktbalansen i Midt-Østen vil tippe i Irans favør, som igjen vil tippe den globale maktbalansen mer i Russland og Kinas favør. Og bredere sett trenger det slett ikke være bra hverken for menneskerettigheter eller fredsutsikter på en mer global skala. Så man holder seg for nesen og lar de slippe unna med mye, selv om det nok utøves endel press på bakrommet (Saudi-Arabia har jo gjennomført endel ganske vesentlige reformer i det siste).^
Tillegg:
Det er himmelvis forskjell på å dette og det Trump gjør, som i praksis er å si til Saudi-Arabia at de har blankofullmakt til å gjøre akkurat hva de vil så lenge det ikke skader Trumps personlige interesser. Trump "emboldens" (kommer ikke på et dekkende norsk ord i farten) diktaturer som Saudi-Arabia og Nord-Korea, ved å vise dem at så lenge de stryker ham medhårs så spiller det overhodet ingen rolle hva de gjør ellers. Alt Trump tenker på handler om Trump, og som en twitterfyr skrev; han er den typen menneske som vil trekke ut stikkontakten til sin egen mors respirator for å lade opp mobiltelefonen.
https://www.nytimes.com/2018/11/21/...l?action=click&module=Opinion&pgtype=Homepage
Jeg sa ikke at han var en grønnsak; en lettere dement sosiopat og psykopat er vel en mer dekkende beskrivelse. Han tenker aldri lenger enn til sin egen nesetipp; hvis noen skryter av ham eller stryker ham medhårs så er de i hans øyne bra folk, helt uavhengig av hva de gjør ellers eller hvorvidt det de gjør gavner USAs interesser eller ei. Det fant Putin og Kim Jong-Un ganske fort ut; sleng mannen et par komplimenter og vips så er han på din side. Derfor er Putin og Kim Trump sine kompiser, mens USAs egne etteretningsbyråer er hans fiender. Noe som åpenbart ikke tjener USAs interesser.^
Du må gjerne anse fyren som en grønnsak. I mitt perspektiv er det to ting som skurer med det: 1) Hvordan blir en grønnsak verdens mektigste mann - han arvet ikke tittelen; og 2) en gjennomført grønnsak har vel ingen rasjonalitet, som du sier, selv ikke i et egeninteresseperspektiv.
Nei, jeg anser ham heller ikke som et helt oppegående vesen, men ikke fordi jeg fraskriver ham en rasjonalitet i snever forstand.
Men uansett; glem tanken om moralske kompass; det er ikke noe som gir mening hverken når det gjelder Trump eller de forut.
Har liten tiltro til grønnsak-/gresskarsteorier på dette nivået. De forklarer lite.
Tillegg:
Noe som ikke er direkte myntet på den siste meningsutveksling; dog:
Det er i mine synapser noe grunnleggende feil i analyser som introduserer gresskar og en velgermasse som ikke vet sitt eget beste. Det eneste en sier er; dette så helt uventete er ren irrasjonalitet.
Trumps uttalelse om at hans bygning, 40 Wall Street, nå var den høyeste bygningen "downtown Manhattan" er nesten ikke til å forstå. Han sa dette samme dag som terrorangrepet skjedde. Det er noe riv ruskende galt med denne mannen. Noe som, forståelig nok, druknet i uhyrligheten av denne uttalelsen er at det selvfølgelig ikke engang var sant, 40 Wall Street ble ikke den høyeste bygningen.Jeg sa ikke at han var en grønnsak; en lettere dement sosiopat og psykopat er vel en mer dekkende beskrivelse. Han tenker aldri lenger enn til sin egen nesetipp; hvis noen skryter av ham eller stryker ham medhårs så er de i hans øyne bra folk, helt uavhengig av hva de gjør ellers eller hvorvidt det de gjør gavner USAs interesser eller ei. Det fant Putin og Kim Jong-Un ganske fort ut; sleng mannen et par komplimenter og vips så er han på din side. Derfor er Putin og Kim Trump sine kompiser, mens USAs egne etteretningsbyråer er hans fiender. Noe som åpenbart ikke tjener USAs interesser.^
Du må gjerne anse fyren som en grønnsak. I mitt perspektiv er det to ting som skurer med det: 1) Hvordan blir en grønnsak verdens mektigste mann - han arvet ikke tittelen; og 2) en gjennomført grønnsak har vel ingen rasjonalitet, som du sier, selv ikke i et egeninteresseperspektiv.
Nei, jeg anser ham heller ikke som et helt oppegående vesen, men ikke fordi jeg fraskriver ham en rasjonalitet i snever forstand.
Men uansett; glem tanken om moralske kompass; det er ikke noe som gir mening hverken når det gjelder Trump eller de forut.
Har liten tiltro til grønnsak-/gresskarsteorier på dette nivået. De forklarer lite.
Tillegg:
Noe som ikke er direkte myntet på den siste meningsutveksling; dog:
Det er i mine synapser noe grunnleggende feil i analyser som introduserer gresskar og en velgermasse som ikke vet sitt eget beste. Det eneste en sier er; dette så helt uventete er ren irrasjonalitet.
Vanlig logikk, rasjonalitet og moral appliserer ikke for slike mennesker. Han har ingen moral eller logikk, alt han tenker handler om ham selv.
Her er en kommentar til saken:Igjen, det handler om realpolitikk. Alle vet at det å "gi Saudi-Arabia hva de fortjener", og det er ikke noe annet land som har gjort seg mer fortjent til regimeskifte eller endog invasjon enn Saudi-Arabia, vil ha store politiske konsekvenser. Maktbalansen i Midt-Østen vil tippe i Irans favør, som igjen vil tippe den globale maktbalansen mer i Russland og Kinas favør. Og bredere sett trenger det slett ikke være bra hverken for menneskerettigheter eller fredsutsikter på en mer global skala. Så man holder seg for nesen og lar de slippe unna med mye, selv om det nok utøves endel press på bakrommet (Saudi-Arabia har jo gjennomført endel ganske vesentlige reformer i det siste).^
Tillegg:
Kan du fortelle oss hvorfor du mener at vi trenger å se en video med Steve Bannon?
Fordi han er en interessant karakter og er en person med ganske mye politisk innflytelse. Han var en viktig ideolog og instrumentell i å få Trump valgt, han har også et videre prosjekt nå der han med litt mindre hell forsøker å samle høyrepopulister til videre samarbeid over landegrensene. Spesielt i Europa.Kan du fortelle oss hvorfor du mener at vi trenger å se en video med Steve Bannon?
Kremt.Jeg vil ha tanker og ideer opp i dagen, snakke om dem og debattere dem, og jeg har kun den dypeste forakt for dem som heller tyr til no-platforming eller sabotasje av fri tale ved støy eller aksjoner av ymse slag. HFS-OT er heller ingen rosa barnehage der sarte små vesen må skjermes for feile tanker, her er stort sett voksne menn.
Det jeg mente var at det hadde vært fint om du kunne nevnt litt om hva Bannon faktisk snakker om i videoen.Fordi han er en interessant karakter og er en person med ganske mye politisk innflytelse. Han var en viktig ideolog og instrumentell i å få Trump valgt, han har også et videre prosjekt nå der han med litt mindre hell forsøker å samle høyrepopulister til videre samarbeid over landegrensene. Spesielt i Europa.Kan du fortelle oss hvorfor du mener at vi trenger å se en video med Steve Bannon?
Jeg mener det er viktig å sette seg inn i hva meningsmotstandere sier og mener og ikke bare late som om de ikke eksisterer og tro at alt er såre vel. Jeg er ingen tilhenger av hverken Bannon eller høyrepopulismen, men det er nyttig å se hva som driver dem og hvilke saker de vinner oppslutning på, og dermed også hvordan man bedre kan utforme politikk som gir folk svar på de tingene som opptar dem.
Jeg vil ha tanker og ideer opp i dagen, snakke om dem og debattere dem, og jeg har kun den dypeste forakt for dem som heller tyr til no-platforming eller sabotasje av fri tale ved støy eller aksjoner av ymse slag. HFS-OT er heller ingen rosa barnehage der sarte små vesen må skjermes for feile tanker, her er stort sett voksne menn.
Fordi han er en interessant karakter og er en person med ganske mye politisk innflytelse. Han var en viktig ideolog og instrumentell i å få Trump valgt, han har også et videre prosjekt nå der han med litt mindre hell forsøker å samle høyrepopulister til videre samarbeid over landegrensene. Spesielt i Europa.Kan du fortelle oss hvorfor du mener at vi trenger å se en video med Steve Bannon?
Jeg mener det er viktig å sette seg inn i hva meningsmotstandere sier og mener og ikke bare late som om de ikke eksisterer og tro at alt er såre vel. Jeg er ingen tilhenger av hverken Bannon eller høyrepopulismen, men det er nyttig å se hva som driver dem og hvilke saker de vinner oppslutning på, og dermed også hvordan man bedre kan utforme politikk som gir folk svar på de tingene som opptar dem.
Jeg vil ha tanker og ideer opp i dagen, snakke om dem og debattere dem, og jeg har kun den dypeste forakt for dem som heller tyr til no-platforming eller sabotasje av fri tale ved støy eller aksjoner av ymse slag. HFS-OT er heller ingen rosa barnehage der sarte små vesen må skjermes for feile tanker, her er stort sett voksne menn.
Det jeg mente var at det hadde vært fint om du kunne nevnt litt om hva Bannon faktisk snakker om i videoen.
Friskner til på Onsdag. Da kommer Fjernis på banen igjen.Jøsses, så stille det var plutselig....
Hva galt har onsdager gjort?Friskner til på Onsdag. Da kommer Fjernis på banen igjen.Jøsses, så stille det var plutselig....
Allerede solgt !Forresten, i min barndom var det den dagen jeg kjøpte Donald.