Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.793
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet for Trump er at i en reell krise forventer folk at myndighetene skal handle effektivt og kompetent. Det er ikke Trumps greie. Han er en inkompetent klovn som hittil har vært heldig med at aksjemarkedene har fortsatt å stige på forventninger om fortsatt økonomisk vekst og oligark-vennlig politikk. Nå ser man at Trumps «krisehåndtering» består i å rote til kommandolinjene ved å utnevne en religiøs fundamentalist til overkikador, forby helsemyndighetene fra å uttale seg offentlig, og prate om at det vil skje «et mirakel».

Det skaper ikke tillit, men gjør at markedene priser inn tverrstopp i økonomisk aktivitet etter hvert som viruset sprer seg. I USA er det ikke et offentlig helsevesen, mange som ikke har helseforsikringer, og dårlige betingelser for sykefravær. Dessuten har CDC nå blitt pålagt munnkurv, så korrekt og nøktern informasjon kommer ikke ut. Folk kommer til å stappe i seg Tylenol og gå på jobb som vanlig mens mediepanikken tar helt av. Alt ligger til rette for at USA blir hardt rammet av pandemien.

Det gjør også at markedene priser inn et mulig maktskifte til høsten. Sanders ligger best an i nominasjonen, og aksjemarkedene liker ikke tanken på hans økonomiske politikk. Når det plutselig er en reell risiko for en dramatisk endring i politiske rammebetingelser endrer det også forventningene til økonomisk vekst, og ikke bare mens corona-viruset herjer.

Markedene har gått jevnt oppover i 11 år nå. Det er allerede mer og lenger enn de fleste ville trodd. «Normalen» er en firedobling på seks år og så et krakk med halvering på ett år, for netto dobling hvert sjuende år og ti prosent gjennomsnittlig avkastning. Markedet er allerede på overtid. Det er mange som sitter med store papirgevinster og vil realisere disse når forventningene til fremtidig vekst endres. En halvering før sommeren er fullt mulig.

At investorene mister tillit har veldig mye med Bozo the Clown å gjøre. Selv solgte jeg mine siste aksjer i går.
    - Hvem prøver du å imponere ved å kalle Trump en inkompetent klov. Er det ikke nok lenger med å argumentere for sitt syn framfor å bedrive kallenavn? Du er ikke i et spesielt godt selskap ved å kopiere denne "retorikken".
    Hvorfor skal Trump ha enerett på å skjelle ut andre, gjerne med vesentlig verre kallenavn enn Bozo the Clown?

Jeg er dritt lei av en verden der den uvitende bermen (yess!) slenger dritt om seg i alle medier, mens folk med vett, forstand og oppdragelse prøver på en diskret og høflig måte å fore de med motforestillinger og fakta.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.465
    Torget vurderinger
    2
    Problemet for Trump er at i en reell krise forventer folk at myndighetene skal handle effektivt og kompetent. Det er ikke Trumps greie. Han er en inkompetent klovn som hittil har vært heldig med at aksjemarkedene har fortsatt å stige på forventninger om fortsatt økonomisk vekst og oligark-vennlig politikk. Nå ser man at Trumps «krisehåndtering» består i å rote til kommandolinjene ved å utnevne en religiøs fundamentalist til overkikador, forby helsemyndighetene fra å uttale seg offentlig, og prate om at det vil skje «et mirakel».

Det skaper ikke tillit, men gjør at markedene priser inn tverrstopp i økonomisk aktivitet etter hvert som viruset sprer seg. I USA er det ikke et offentlig helsevesen, mange som ikke har helseforsikringer, og dårlige betingelser for sykefravær. Dessuten har CDC nå blitt pålagt munnkurv, så korrekt og nøktern informasjon kommer ikke ut. Folk kommer til å stappe i seg Tylenol og gå på jobb som vanlig mens mediepanikken tar helt av. Alt ligger til rette for at USA blir hardt rammet av pandemien.

Det gjør også at markedene priser inn et mulig maktskifte til høsten. Sanders ligger best an i nominasjonen, og aksjemarkedene liker ikke tanken på hans økonomiske politikk. Når det plutselig er en reell risiko for en dramatisk endring i politiske rammebetingelser endrer det også forventningene til økonomisk vekst, og ikke bare mens corona-viruset herjer.

Markedene har gått jevnt oppover i 11 år nå. Det er allerede mer og lenger enn de fleste ville trodd. «Normalen» er en firedobling på seks år og så et krakk med halvering på ett år, for netto dobling hvert sjuende år og ti prosent gjennomsnittlig avkastning. Markedet er allerede på overtid. Det er mange som sitter med store papirgevinster og vil realisere disse når forventningene til fremtidig vekst endres. En halvering før sommeren er fullt mulig.

At investorene mister tillit har veldig mye med Bozo the Clown å gjøre. Selv solgte jeg mine siste aksjer i går.
    - Hvem prøver du å imponere ved å kalle Trump en inkompetent klov. Er det ikke nok lenger med å argumentere for sitt syn framfor å bedrive kallenavn? Du er ikke i et spesielt godt selskap ved å kopiere denne "retorikken".
    Hvorfor skal Trump ha enerett på å skjelle ut andre, gjerne med vesentlig verre kallenavn enn Bozo the Clown?

Jeg er dritt lei av en verden der den uvitende bermen (yess!) slenger dritt om seg i alle medier, mens folk med vett, forstand og oppdragelse prøver på en diskret og høflig måte å fore de med motforestillinger og fakta.
    Klovner protesterte da NY Daily News kjørte denne forsiden.

Skjermbilde 2020-02-28 kl. 18.18.40.jpg

U

Utgatt24668

Gjest
    USA står for den største innovasjonen innen helse både innen behandling og medisin. Ny medisin redder nye liv hver dag, også her i Norge.

Ellers er jeg enig i at helsesystemet i USA ikke er riktig rigger for alle de som står utenfor jobb og helseforsikring.

Påstanden til Asbjørn er derimot (hvis jeg tolker han riktig) at dette vil føre til en raskere spredning av viruset i forhold til Europa. Dette virker lite begrunnet - spesielt med tanke på:

- De tiltakene som fungerer best er karantene der det forekommer utbrudd.

- Det finnes ikke en vaksine før om et år.

- De aller fleste som blir smittet får beskjed om å sitte hjemme

Jeg klarer ikke helt å se hvordan riggingen av helsevesenet har påvirkning på de store massene - men jeg er klart bekymret for de få som trenger spesialbehandling som ikke får hjelp.

Tilgjengelig statistikk viser at viruset per i dag er 2-4 ganger mer dødelig enn influensa - som er alvorlig nok - men det er ikke noe jeg mister nattesøvnen over. Jeg tar derimot forhåndsregler for å redusere risiko for smitte med hensyn til eldre og svake.

C

cruiser

Gjest
    Hvis man dropper å få det påvist fordi donalden sier det er en konspirasjon fra CNN og demokratene eller fordi det koster $3000 er det ikke gitt at man setter seg i hjemmekarantene

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.254
    Torget vurderinger
    1
    USA står for den største innovasjonen innen helse både innen behandling og medisin. Ny medisin redder nye liv hver dag, også her i Norge.

Ellers er jeg enig i at helsesystemet i USA ikke er riktig rigger for alle de som står utenfor jobb og helseforsikring.

Påstanden til Asbjørn er derimot (hvis jeg tolker han riktig) at dette vil føre til en raskere spredning av viruset i forhold til Europa. Dette virker lite begrunnet - spesielt med tanke på:

- De tiltakene som fungerer best er karantene der det forekommer utbrudd.

- Det finnes ikke en vaksine før om et år.

- De aller fleste som blir smittet får beskjed om å sitte hjemme

Jeg klarer ikke helt å se hvordan riggingen av helsevesenet har påvirkning på de store massene - men jeg er klart bekymret for de få som trenger spesialbehandling som ikke får hjelp.

Tilgjengelig statistikk viser at viruset per i dag er 2-4 ganger mer dødelig enn influensa - som er alvorlig nok - men det er ikke noe jeg mister nattesøvnen over. Jeg tar derimot forhåndsregler for å redusere risiko for smitte med hensyn til eldre og svake.
    Og manglande sjukepengar, dårlegare stillingssbeskyttelse i tillegg til at mange ikkje har råd til å gå til legen og eventuelt medisin har ingen inverknad på spreinga... Dette går bra :)

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Folk flest har ikke råd til å ta seg fri fra jobb om de skulle føle seg litt ugne. Det er dramatisk å være borte fra jobb en uke eller to når du bare tror du muligens er litt syk.
    Uten særlig ansattvern i de fleste stillinger vil man også kunne bli oppsagt ganske enkelt dersom sjefen synes det er dumt at de ikke møter på jobb.

Grunnlaget er med andre ord perfekt for at enhver pandemi vil kunne spre seg ekstremt effektivt i USA.

Men slik hadde det vært selv uten Trump. Så dette hører vel mer hjemme i Coronatråden.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.465
    Torget vurderinger
    2
    Folk flest har ikke råd til å ta seg fri fra jobb om de skulle føle seg litt ugne. Det er dramatisk å være borte fra jobb en uke eller to når du bare tror du muligens er litt syk.
    Uten særlig ansattvern i de fleste stillinger vil man også kunne bli oppsagt ganske enkelt dersom sjefen synes det er dumt at de ikke møter på jobb.

Grunnlaget er med andre ord perfekt for at enhver pandemi vil kunne spre seg ekstremt effektivt i USA.

Men slik hadde det vært selv uten Trump. Så dette hører vel mer hjemme i Coronatråden.
    Nja. Trump barberte Center for Disease Controls budsjett med 80% ...

Critics, though, are pointing out that money might not be necessary if the administration hadn’t spent the past two years largely dismantling government units that were designed to protect against pandemics.
    The cuts started in 2018, as the White House focused on eliminating funding to Obama-era disease security programs. In March of that year, Rear Adm. Timothy Ziemer, whose job it was to lead the U.S. response in the event of a pandemic, abruptly left the administration and his global health security team was disbanded.

That same year, the Centers for Disease Control and Prevention (CDC) was forced to slash its efforts to prevent global disease outbreak by 80% as its funding for the program began to run out. The agency, at the time, opted to focus on 10 priority countries and scale back in others, including China.
    https://fortune.com/2020/02/26/coronavirus-covid-19-cdc-budget-cuts-us-trump/

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Gyldig poeng.
    Ting hadde fremdeles vært dritt uten Trump, men her har han jo åpenbart gjort det enda mer dritt.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.465
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner til den teorien, problemet er at de svakeste tar med seg de "sterke" i fallet.
    Likevel verdt å minnes om. Mange amerikanske delstater sverger til dette.

Spencer adapted Charles Darwin's notion of natural selection and applied the theory to human society in a philosophy that became known as "Social Darwinism." It was Spencer who coined the term "survival of the fittest," using it to apply to the fate of rich and poor in a laissez faire capitalist society. Spencer argued that there was nothing unnatural -- and therefore wrong -- with competing and then rising to the top in a cut- throat capitalist world.

"Spencer told [Carnegie] that it was a scientific fact that somebody like him should be getting to the top," says historian Owen Dudley Edwards. "That there was nothing unnatural about it, wrong about it, evil about it."

Not only was competition in harmony with nature, Spencer believed, but it was also in the interest of the general welfare and progress of society. Many successful capitalists of the late 19th century embraced Spencer's philosophy. These captains of industry used his words as justification to oppose social reform and government intervention. As Spencer said, these would interfere with the natural -- and beneficial -- law of survival.

C

cruiser

Gjest
    Problemet med teorien er fortsatt at man risikerer å bli skutt smittet eller hva det måtte være av de mindre heldige stillte..

U

Utgatt24668

Gjest
    Hvis man dropper å få det påvist fordi donalden sier det er en konspirasjon fra CNN og demokratene eller fordi det koster $3000 er det ikke gitt at man setter seg i hjemmekarantene
    - Trump har ikke sagt at det er en konspirasjon.
    - Det finnes ingen medisin mot corona per idag.

U

Utgatt24668

Gjest
    Gyldig poeng.
    Ting hadde fremdeles vært dritt uten Trump, men her har han jo åpenbart gjort det enda mer dritt.
    Dritt, klovn , etc etc udugelig, appelsin .. tåpelig, udugelig... og Trump og Equinor og slemme hvite menn som voldtar Greta i f...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.793
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet med teorien er fortsatt at man risikerer å bli skutt smittet eller hva det måtte være av de mindre heldige stillte..
    Det er jo ikke noe problem. De som finansierer presidenter bor bak bevoktede murer og trenger ikke bevege seg ut blant ed mindre bemidlede. Bassenggutten og gartneren kan heller dø i fred, så får man leve med litt uregjerlige gresstuster og noen blader i bassenget.

C

cruiser

Gjest
    Du må følge en smule bedre med.. https://www.motherjones.com/politics/2020/02/trump-coronavirus-conspiracy-theory/

Har heller ikke hevdet at det fins no kur eller vaksine. Men som tidligere postet i denne tråden har amerikanere fått regning på $3000 for å ha henvendt seg til helsetjenestene for å få en diagnose.

U

Utgatt24668

Gjest
    Du må følge en smule bedre med.. https://www.motherjones.com/politics/2020/02/trump-coronavirus-conspiracy-theory/
    Les det du poster:

The effort started Monday when Trump—without evidence—accused the media and Democrats of hyping the coronavirus in order to make the situation look “as bad as possible”

Hvor er konspirasjonsteorien ? Dette er ganske likt kritikken leger har mot media i Norge - at de overdriver for å få klikk.

Samme redskap - ulik agenda.

C

cruiser

Gjest
    Det er jo ikke noe problem. De som finansierer presidenter bor bak bevoktede murer og trenger ikke bevege seg ut blant ed mindre bemidlede. Bassenggutten og gartneren kan heller dø i fred, så får man leve med litt uregjerlige gresstuster og noen blader i bassenget.
    Desverre flere en dem som er for at ikke helsetjenester skal være tilgjengelig for alle

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Gyldig poeng.
    Dritt, klovn , etc etc udugelig, appelsin .. tåpelig, udugelig... og Trump og Equinor og slemme hvite menn som voldtar Greta i f...
    Øh. Hæ?
    Først tenkte jeg: var dette svar på en annen post?
    Men jeg ser jo at det ikke kan være det. Men jeg lurer veldig på om du faktisk leste det du kommenterte. eller om du bare så ordet "dritt" ble nevnt og tok det derfra.

C

cruiser

Gjest
    Les det du poster:

The effort started Monday when Trump—without evidence—accused the media and Democrats of hyping the coronavirus in order to make the situation look “as bad as possible”

Hvor er konspirasjonsteorien ? Dette er ganske likt kritikken leger har mot media i Norge - at de overdriver for å få klikk.
    I Norge får fhi, leger og andre offentlige kompetente ansatte fritt uttale seg, det får man ikke over there. Det er også en vestens forskjell på klikk og velte en regjering.. Du må se sammenhengene..

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.601
    Greit nok at det er litt for spesielt interesserte, men the Donald mente at den massive nedselgingen i aksjemarkedene de siste dagene (det er historiens raskeste fall på 10% fra rekordnivå - det tok 6 dager) først og fremst skyldes at demokratene har kritisert presidenten for ikke å gjøre noe.

Det er en litt morsom double whammy nå: Jo mer markedet selger av jo større sjanse er det for at Trump mister de innflytelsesrike tilhengerene. Det blir spennende på supertirsdag, om Bernie gjøre det veldig bra da tror jeg det blir blodbad på Wall Street. Da vil Trump bli sint da.

U

Utgatt24668

Gjest
    Gyldig poeng.
    Øh. Hæ?
    Først tenkte jeg: var dette svar på en annen post?
    Men jeg ser jo at det ikke kan være det. Men jeg lurer veldig på om du faktisk leste det du kommenterte. eller om du bare så ordet "dritt" ble nevnt og tok det derfra.
    Beklager forvirringen - ble inspirert av akkumulerte adjektiver vedrørende Trump - et slags tilbakeblikk til barndommens kreative øyeblikk.

U

Utgatt24668

Gjest
    Les det du poster:

I Norge får fhi, leger og andre offentlige kompetente ansatte fritt uttale seg, det får man ikke over there. Det er også en vestens forskjell på klikk og velte en regjering.. Du må se sammenhengene..
    Trump fortsetter i sin stil - og ja det er kritikkverdig like mye i dag som i går. Men, i en sterkt polarisert debatt så er det fare for at ting hauses opp i media av flere årsaker. Vi ser det også her hjemme. Når VG sier at 70% vil kunne bli smittet av dødsviruset så er vi minst like på trynet. Jeg så uansett ingen konspirasjonsteorier men en påstand om at demokratene overdriver.

Det er mye konspirasjon på asylet hvis overdrivelser = konspirasjon. 😁

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.465
    Torget vurderinger
    2
    Les det du poster:

Syns litt synd på RRR nå. Virker som om stressnivået stiger. Men han kan slå opp hva Mulvaney er.

VIDEO: twitter.com/mikeduncan/status/1233473591758422023?

Skjermbilde 2020-02-28 kl. 20.34.02.jpg

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    3R må gjerne snakke om polariserte debatter. det er en virkelighet som har lite med morale og siviliserthet å gjøre - en slags mangel på dannelse -, men alt å gjøre med den politiske virkelighet å gjøre. virkeligheten er polarisert!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.960
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg leste personalreglementet som var slått opp på veggen på en fabrikk i Georgia, USA. Der var det en seksjon om det vi ville kalle «egenmeldt fravær». Kort oppsummert: Første gang får du en muntlig advarsel, andre gang en skriftlig, og tredje gang avskjed med en sluttattest som sier at du er «unemployable due to unreliability». Det fantes riktignok en regel for lønn under sykefravær. Den sa at den ansatte kan søke om lønn under fravær først etter den andre fraværsuken, men bare hvis fraværet skyldes en arbeidsskade som den ansatte selv ikke var skyld i. Ellers ikke. Den første uken er selvsagt uten lønn uansett. Og sykeforsikring har de færreste, og heller ikke råd til å betale mange hundre dollar for et legebesøk. De går på jobb så lenge det er pust i dem. Når viruset først begynner å spre seg der stopper det ikke med det første.

Men de har et rikt utvalg av sånne remedier for å holde det gående noen dager til:
    42B204D2-24E6-46CC-8D93-9630D922C7E2.jpeg

Angående Bozo the Clown: Se intervjuet med ham der han prøver å bortforklare coronaviruset samtidig med at han lovpriser sitt eget sterke lederskap. Han behøver ikke engang en komisk parykk.

Sist redigert:
    U

Utgatt24668

Gjest
    Les det du poster:

Syns litt synd på RRR nå. Virker som om stressnivået stiger. Men han kan slå opp hva Mulvaney er.

VIDEO: twitter.com/mikeduncan/status/1233473591758422023?

Vis vedlegget 572762
    Takk for omtanken

U

Utgatt24668

Gjest
    Jeg leste personalreglementet som var slått opp på veggen på en fabrikk i Georgia, USA. Der var det en seksjon om det vi ville kalle «egenmeldt fravær». Kort oppsummert: Første gang får du en muntlig advarsel, andre gang en skriftlig, og tredje gang avskjed med en sluttattest som sier at du er «unemployable due to unreliability». Det fantes riktignok en regel for lønn under sykefravær. Den sa at den ansatte kan søke om lønn under fravær først etter den andre fraværsuken, men bare hvis fraværet skyldes en arbeidsskade som den ansatte selv ikke var skyld i. Ellers ikke. Den første uken er selvsagt uten lønn uansett. Og sykeforsikring har de færreste, og heller ikke råd til å betale mange hundre dollar for et legebesøk. De går på jobb så lenge det er pust i dem. Når viruset først begynner å spre seg der stopper det ikke med det første.

Men de har et rikt utvalg av sånne remedier for å holde det gående noen dager til:
    Vis vedlegget 572776

Angående Bozo the Clown: Se intervjuet med ham der han prøver å bortforklare coronaviruset samtidig med at han lovpriser sitt eget sterke lederskap. Han behøver ikke engang en komisk parykk.
    Gode poenger men er usikker på hvordan dette slår ut i praksis

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.243
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Gode poenger men er usikker på hvordan dette slår ut i praksis
    Det betyr at hovedparten som mistenker at de kan være smittet, tyner seg og går på jobb alikevel, hvor de da vil smitte enda flere.

De har ikke sjans i havet til å stoppe spredningen av dette.

Johan-Kr

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.960
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så langt ser «strategien» ut til å være ren benektelse og å distribuere defekte testkits som ikke er i stand til å gi positive prøver. Ingen positive testresultater, ingen epidemi, see? A Hoax! The Biggest Hoax Ever!!! Ren bløff hele greia, bare funnet på av kinesere og demokrater for å ramme Trump!!!!!
    https://www.politico.com/news/2020/02/28/trump-south-carolina-rally-coronavirus-118269

Det beroliger nok aksjemarkedene, tenker jeg.

For sikkerhets skyld avlyser han ASEAN-toppmøtet han har invitert til, for ikke å bli smittet selv, germofob som han er. Krisehåndtering av Bozo the Clown er et interessant skue.
    https://eu.usatoday.com/story/news/...ia-leaders-amid-coronavirus-fears/4909766002/

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.960
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.768
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Denne dukka opp i dag.....

dt.jpg

I never understood wind.
    You know, I know
    windmills very much.
    I have studied it
    better than anybody
    else. It’s very expensive.
    They are made in China
    and Germany mostly.
    —Very few made here, almost none,
    but they are manufactured, tremendous
    —if you are into this—
    tremendous fumes. Gases are
    spewing into the atmosphere. You know
    we have a world
    right?

So the world
    is tiny
    compared to the universe.
    So tremendous, tremendous
    amount of fumes and everything.
    You talk about
    the carbon footprint
    — fumes are spewing into the air.
    Right? Spewing.
    Whether it’s in China,
    Germany, it’s going into the air.
    It’s our air
    their air
    everything — right?

A windmill will kill many bald eagles.
    After a certain number
    they make you turn the windmill off.
    That is true.
    —By the way
    they make you turn it off.
    And yet, if you killed one
    they put you in jail.
    That is OK.

You want to see a bird graveyard?
    You just go.
    Take a look.
    A bird graveyard.
    Go under a windmill someday,
    you’ll see
    more birds
    than you’ve ever seen
    in your life.

~ D. Trump
    12/21/2019

U

Utgatt24668

Gjest
    Så langt ser «strategien» ut til å være ren benektelse og å distribuere defekte testkits som ikke er i stand til å gi positive prøver. Ingen positive testresultater, ingen epidemi, see? A Hoax! The Biggest Hoax Ever!!! Ren bløff hele greia, bare funnet på av kinesere og demokrater for å ramme Trump!!!!!
    https://www.politico.com/news/2020/02/28/trump-south-carolina-rally-coronavirus-118269

Det beroliger nok aksjemarkedene, tenker jeg.

For sikkerhets skyld avlyser han ASEAN-toppmøtet han har invitert til, for ikke å bli smittet selv, germofob som han er. Krisehåndtering av Bozo the Clown er et interessant skue.
    https://eu.usatoday.com/story/news/...ia-leaders-amid-coronavirus-fears/4909766002/
    Han sier vel at ting kan bli verre før det blir bedre, men at utbruddet etterhvert vil gi seg. Tidligere utbrudd har jo endt opp slik - med potensielt høyere dødelighet enn corona. Det er ikke en dårligere gjetning enn i å spekulere at dette blir en langvarig greie. Du tilegner han meninger når du spekulerer i hvorfor han avlyste ASEAN.

Dekningen av Corona i Norge har skapt unødvendig mye frykt og setter børs og arbeidsplasser i fare samt at mange sitter med angst hjemme. At politikere tenker ut strategier for å demme opp er ikke helt uforventet - ettersom media tar utgangspunkt i worst case scenario for å få klikk. Mange leger i Norge har gått ut og kritisert dette med rette. Det er en del likhetstrekk her med klimadebatten. Aktivister og «grønne» politikere lever på oppmerksomheten og krisemaksimering framfor å fremme sakens kjerne og risikovurderinger.

Alt Trump gjør er ikke galt på autopilot selv om retorikken hans stinker som alltid.

Edit: ellers er hypotesen om en rask spredning i USA plausibel mht at Corona smitter 4 stk personer i snitt per smittende vs 1-1 på vanlig influensa sammen med at mange velger å gå på jobb. Men det er fortsatt en hypotese.

Sist redigert av en moderator:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.465
    Torget vurderinger
    2
    Da er vi endelig ferdige med småstatene, som av en eller annen merkelig grunn får så stor betydning.

Slik ligger de an:

Skjermbilde 2020-03-01 kl. 14.56.55.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn