Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

Utgatt24668

Gjest
    Denne artikkelen er allerede utgått på dato da supertirsdag viser at Biden er en klar favoritt, og han har ikke de store planene for å endre på helsesystemet sammenliknet med Sanders «skandinaviske modell».

Helsevesenet og helsesektoren i USA er verdens beste, men sett ut fra et sosialdemokratisk syn så er det elendig for de som faller utenfor. Dette samtykker jeg i - men artikkelen har et tunellsyn forankret i våre verdier. Helsesektoren i USA redder nye liv hver dag i resten av verden med sin innovasjon som ikke kommer fram her. «Sist ute» er en venn av meg som egentlig var dødsdømt av kreft men ble reddet av ny medisin fra USA.

For amerikanere flest er nok forsikringssystemet og frykten for å bli saksøkt et stort problem og fordyrende, sammen med at mange står helt utenfor. Sånn sett har Sanders mye rett, men det spørs om amerikanere flest ønsker seg vår modell. Det spørs også om de har råd til det med dagens fordelingspolitikk.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Trondheim
    Utgått på dato? Den beskriver jo bare hvordan barnedødeligheten har gått opp og levealderen ned i USA. Og så viser den at til tross for at USA bare står for 4% av verdens befolkning bruker de ca 50% av alle legemidler som produseres.

Edit: Barnedødeligheten er ikke gått opp i USA, men den har stabilisert seg på et langt høyere tall enn i OECD-land (faktisk dobbelt så høy som gjennomsnittet i OECD-land). Den er faktisk nesten 8 ganger så høy som i Frankrike.

Det er jo åpenbart at det amerikanske helsevesenet ikke fungerer. Spørsmålet er bare hvordan man skal gå fram for å fikse det. Det er jo slettes ikke sikkert at Sanders' måte å gjøre det på er riktig, men at noe må gjøres er jo helt åpenbart.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er mye som må gjøres i USA men som ikke kommer til å bli gjort fordi kapitalismen er alt for velutviklet der.

U

Utgatt24668

Gjest
    Utgått på dato? Den beskriver jo bare hvordan barnedødeligheten har gått opp og levealderen ned i USA. Og så viser den at til tross for at USA bare står for 4% av verdens befolkning bruker de ca 50% av alle legemidler som produseres.

Edit: Barnedødeligheten er ikke gått opp i USA, men den har stabilisert seg på et langt høyere tall enn i OECD-land (faktisk dobbelt så høy som gjennomsnittet i OECD-land). Den er faktisk nesten 8 ganger så høy som i Frankrike.

Det er jo åpenbart at det amerikanske helsevesenet ikke fungerer. Spørsmålet er bare hvordan man skal gå fram for å fikse det. Det er jo slettes ikke sikkert at Sanders' måte å gjøre det på er riktig, men at noe må gjøres er jo helt åpenbart.
    Den tok utgangspunkt i at Sanders fikk et overtak på supertirsdag - og var relevant mht hans planer for endringer. Med Biden som klar vinner så blir det mer som før om han vinner valget. Ellers er dataene i artikkelen interessante men ikke i kontekst av valget mellom Biden og Trump som vil fortsette som før.

Artikkelen innleder med:

-«Bernie Sanders er favoritt til å bli Demokratenes presidentkandidat, men spenningen har økt etter at Joe Biden vant Sør-Carolina med klar margin på lørdag kveld.

Nå handler alt om «supertirsdag». Natt til onsdag norsk tid skal 15 delstater holde primærvalg, blant andre de store statene Texas og California. California har hele 415 delegater å dele ut, mens Texas har 228. Sanders er favoritt til å vinne begge, ifølge prognosenettstedet»

Biden har etter i går fått en klart større ledelse enn forventer og vant Texas. Amerikanere flest deler rett og slett ikke vårt syn på altruisme - eller Sanders. Jeg er ikke fan av dette selv, men kun en observasjon.

Sist redigert av en moderator:
    U

Utgatt24668

Gjest
    Det er mye som må gjøres i USA men som ikke kommer til å bli gjort fordi kapitalismen er alt for velutviklet der.
    Kapitalismen er også godt utviklet her i Europa men med andre spilleregler.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Trondheim
    Joda, overskriften er vel gått ut på dato, men det er jo ikke det det skrives om i artikkelen. Det er en video øverst som sikkert er mer relevant i forhold til overskriften, men jeg vil heller lese det som står enn å sitte og se på en video. Jeg kan lese og er såpass gammel at jeg leser det som står i avisene og ikke klikker på en video.

Sist redigert:
    U

Utgatt24668

Gjest
    Joda, overskriften er vel gått ut på dato, men det er jo ikke det det skrives om i artikkelen. Det er en video øverst som sikkert er mer relevant i forhold til overskriften, men jeg vil heller lese det som står enn å sitte å se på en video. Jeg kan lese og er såpass gammel at jeg leser det som står i avisene og ikke klikker på en video.
    Jeg leste dette i kontekst av valget og Trump. Vi kan bare glemme Sanders politikk nå - det er synd men sant.

Det blir nok mer av det her også - private helseforsikringer har tatt av og gir allerede en langt bedre behandling enn det offentlige. Det koster mer for bedrifter å ha folk syke over tid enn bare å fly dem til private aktører som fikser problemet raskt. Med mindre oljepenger har vi heller ikke råd til å bevare helsesektoren som en vernet bedrift som i dag.

Europa vil få mindre penger å rutte med for å ta vare på de som ikke klarer å ta vare på seg selv. Det vil bare øke forskjellene mer og mer.

Litt dysoptisk men sannsynligvis riktig.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    warren trekker seg vel; det er å håpe at hun stiller seg 100% bak sanders. objektivt sett trenger ikke amerikanerne noen biden; skulle han vinne over trump, så er vi bare tilbake der vi var før trump kom inn. hvilken løsning skulle det være? bare en utsettelse, vil jeg tro.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men en utsettelse er bedre enn en meltdown.

U

Utgatt24668

Gjest
    Biden representerer et gammelt gufs fra fortiden og vil tape i drittkastingen med Trump i tillegg. I praksis vant Trump idag - eller han vant da demokratene ikke klarte å fremme en god kandidat. Med corona og Trump så blir det litt vel spennende å følge med videre På såpeoperaen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Biden er 100 ganger bedre enn både Trump og den gretne kommunisten (og den tragiske indianerkvinnen). Heldigvis så blåser det igjen i riktig retning.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/v...e-vil-joe-biden-gjore-som-president-1.1675704

Etter det som blir beskrevet som det «største, raskeste, og mest overraskende comeback i moderne politisk historie», er Joe Biden igjen i front i kampen om å bli presidentkandidat.

Mens moderate Joe Biden ses på som det trygge valget, i motsetning til venstrevridde Bernie Sanders, mener andre Biden er «gårsdagens» politiker med lite nytt å komme med.

Men hva vil egentlig Joe Biden?

Her er et utvalg av sakene Biden har satt på agendaen:

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    16
    Mens moderate Joe Biden ses på som det trygge valget, i motsetning til venstrevridde Bernie Sanders, mener andre Biden er «gårsdagens» politiker med lite nytt å komme med.
    Gårsdagens politiker er en grei beskrivelse etter min mening. Elefanten i rommet er at Biden virker å være på vei mot senilitet.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    Gårsdagens politiker er en grei beskrivelse etter min mening. Elefanten i rommet er at Biden virker å være på vei mot senilitet.
    Det har han vært en stund. "Untergang des Abendlandes" ...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Trondheim
    Ja, sånn som det ser ut nå vil de som skal velge demokratenes presidentkandidat kunne velge mellom en 78 år gammel mann som viser tidlige tegn på Alzheimer og en 79 år gammel mann med hjerteproblemer.

Den de ender opp med skal konkurrere med en 74 år gammel lystløgner og bølle som ikke bryr seg om noe annet enn seg selv.

Sørgelige (og svært farlige) tider.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    16
    Den de ender opp med skal konkurrere med en 74 år gammel lystløgner og bølle som ikke bryr seg om noe annet enn seg selv.
    Trump viser også tydelige tegn på kognitivt forfall.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg er ikke akkurat så redd for en hjerteoperert person. Vedkommende har nå fått gjenopprettet god blodtilførsel til hjertet sitt og vil nå ha en kondis av en helt annen grad enn før.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    takk til warren; hun har sannsynligvis fått vel etablerte demokrater til å bli mer mottagelig for den groteske feilfordeling (i makt, riktdom og politisk innflytelse) som kaller seg usa. og jentutten.

still deg nå bak sanders; ta ned biden; senk trump!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.638
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    takk til warren; hun har sannsynligvis fått vel etablerte demokrater til å bli mer mottagelig for den groteske feilfordeling (i makt, riktdom og politisk innflytelse) som kaller seg usa. og jentutten.

Jeg tror i all ærlighet at hverken Sanders eller Warren er i stand til å tiltrekke seg nok velgere til å senke Trump. Hier muss man seine Objektive definieren (Clausewitz). Skal man ta ned Trump, er Biden mannen, skal man forandre makt-og formueforholdene i USA, er Sanders` / Warrens ideer riktige, men ikke de riktige personene til å bli valgt.

mvh

G

Gjestemedlem

Gjest

Hun hadde forståelse av sosial urettferdighet og ville gjøre noe med det, det skal hun ha, men hun trynet rett i grøften når hun valgte identitetspolitikken og tårene som virkemiddel.

Sanders er for min del altfor autoritær og vil frata vanlige mennesker selvråderett og integritet. Da er selv Trump bedre.

Sanders tilbyr ikke en bedre morgendag, men østeuropa.

Biden er på langt nær ideell, men man er den beste av de som står tilbake.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.828
    Torget vurderinger
    1

Er ikke godt å vite hva som er verst: 78 åring med nylig gjennomgått hjerteinfarkt, 77 åring som fremstår lettere dement eller en 73 åring som er ravende gal. Uansett vil de være hhv 83, 84 eller 78 år ved slutten av neste presidentperiode. Mye mulig at presidenten faktisk ikke overlever perioden. Kanskje dette egentlig blir et valg der man må stemme på visepresidenten?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Hun hadde forståelse av sosial urettferdighet og ville gjøre noe med det, det skal hun ha, men hun trynet rett i grøften når hun valgte identitetspolitikken og tårene som virkemiddel.
    intet som skulle tilsi at det var noe identitespolitikk ute og gikk. dog med din hysteria om det siste, og hvordan det har overtatt verden, så burde hun jo ha vunnet.
    Sanders er for min del altfor autoritær og vil frata vanlige mennesker selvråderett og integritet. Da er selv Trump bedre.

Sanders tilbyr ikke en bedre morgendag, men østeuropa.
    jeg vet nesten ikke om det er deg eller dine synapser en bør tildele latteren.

Biden er på langt nær ideell, men man er den beste av de som står tilbake.
    du finner fremtiden på avdelingen for svekkede åndsevner. godt valg.

G

Gjestemedlem

Gjest

Er ikke godt å vite hva som er verst: 78 åring med nylig gjennomgått hjerteinfarkt, 77 åring som fremstår lettere dement eller en 73 åring som er ravende gal. Uansett vil de være hhv 83, 84 eller 78 år ved slutten av neste presidentperiode. Mye mulig at presidenten faktisk ikke overlever perioden. Kanskje dette egentlig blir et valg der man må stemme på visepresidenten?
    Spot on.

Det er faktisk mer interessant enn selve kandidatene, face value. . men når folk tenker slik så er det faktisk en visepresident som stiler som kandidat... Så derfor kan Biden på en underlig måte bli foretrukket.

Men Trump kan også fornye seg med en ny visepresident. Pence er for kjedelig til å bli valgt igjen. Så hvem vi han velge i neste runde?

Her er en tanke, hva med:

Biden / Bloomberg vs. Trump / Kanye West

.. ikke det at det kommer til å skje men, moro å tenke på...

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    16
    Men Trump kan også fornye seg med en ny visepresident. Pence er for kjedelig til å bli valgt igjen. Så hvem vi han velge i neste runde?
    Nikki Haley, følger du ikke med?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nei jeg gjør vel ikke det. Det gir litt mening, men jeg får det ikke helt til å stemme.

Tenk over hvorfor Sarah Palin ble valgt i sin tid.

.. Trump behøver en VP som kan appellere til ubestemte demokrater, eller til viktige demografiske grupper.

Den ideelle VPen til Trump må vel mer være Dolly Parton. (ikke at hun gidder, men noen slike)

Men Nikki Haley er langt i fra det dummeste som har blitt sagt i denne tråden. Men Trump ønsker jo ikke noen som skinner lysere enn ham... se på Pence... en zombie for å være generøs. Han er ikke klar får graven, så han ser nok etter en ny statist som passer med demografien.

Om ikke en statist så i alle fall noen som lystrer når det kreves.

Kanskje det blir en double down med Pence en gang til, det har jo virket så langt...

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    16
    Nei jeg gjør vel ikke det. Det gir litt mening, men jeg får det ikke helt til å stemme.

Det har blitt spekulert i lang tid når det gjelder Nikki Haley. Gjeldende konspirasjonsteori er at Pence fikk Coronavirus-tjeneste for å mislykkes slik at Haley kan komme inn under det republikanske landsmøtet.
    Palin ble vel valgt for å sikre Tea-party stemmene, men akkurat der trenger ikke Trump hjelp.

G

Gjestemedlem

Gjest

Det har blitt spekulert i lang tid når det gjelder Nikki Haley. Gjeldende konspirasjonsteori er at Pence fikk Coronavirus-tjeneste for å mislykkes slik at Haley kan komme inn under det republikanske landsmøtet.
    Palin ble vel valgt for å sikre Tea-party stemmene, men akkurat der trenger ikke Trump hjelp.
    Det ville være en sterk kandidat som har alle kvalifikasjoner som trengs, og noen til. De som hele tiden babler og rase og religion og slikt får sitt, hun har erfaring som guvernør for South Carolina (som tydeligvis er viktig der borte av grunner jeg ikke helt har fått med meg ennå), FN ambassadør... etc.

Jo det er ikke noe dårlig valg det der, eneste er at hun hadde vært enda bedre som Bidens visepresidentkandidat. Demokratene er jo ikke et sosialistparti tross alt, selv om de er under angrep fra aktivister på ytterste venstrefløy for tiden.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.224
    Torget vurderinger
    4
    Hun er ett veldig bra valg av Trump men samtidig hvis hun taper med Trump er hun ferdig. Hun har potensialet for å bli første kvinne som president. Så ingen lett avgjørelse for henne...

S

Slubbert

Gjest
    Trump kommer ikke til å akseptere et valgnederlag, og det gjør neppe basen hans heller. Det er da det kan bli spennende.

• Liker
    Reaksjoner: MML
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Hun er ett veldig bra valg av Trump men samtidig hvis hun taper med Trump er hun ferdig. Hun har potensialet for å bli første kvinne som president. Så ingen lett avgjørelse for henne...
    Oddsene er uansett bedre enn for de fleste andre veier.

Det er jo to måter man kan bli president på om man har vært vise, de står klar hvis sjefen dør og 9 av 48 har vel oppnådd dette. Det andre er at de står veldig sterkt om de selv stiller til valg senere. Det er endel presidenter på visepresidentlisten.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.224
    Torget vurderinger
    4
    Trump kommer ikke til å akseptere et valgnederlag, og det gjør neppe basen hans heller. Det er da det kan bli spennende.
    Er redd du har rett her... iallefall om det blir jevnt. Selv om han skulle tape klart vil han sikkert nekte

https://news.yahoo.com/what-happens-if-trump-loses-in-2020-and-refuses-to-leave-140639064.html
    It is the nightmare Democrats never think about, except when they’re Googling obscure Supreme Court opinions at 3 a.m., or talk about, except once a week with their therapists: What happens if Donald Trump loses reelection — and refuses to go? As Democratic primary voters agonize over who is their most “electable” candidate, a slightly different question looms: Who would be the strongest standard-bearer if the fight goes on past the election, beyond the experience of history, and into the uncharted territory outside the Constitution?

Speculating on what Trump might do on Jan. 20, 2021, if he’s not taking the oath of office, is a fraught exercise that depends heavily on armchair analysis of Trump’s personality, his acute sensitivity to being seen as a “loser” and his insistence on treating every criticism and setback as a personal attack. Some people who know him well, however, believe that he would refuse to recognize electoral defeat and seek to avoid the consequences — especially since one of those would be the loss of presidential immunity and the risk that investigators from various law-enforcement agencies would be lined up waiting for him to leave the White House.

To be fair, there is nothing that suggests Trump is actually preparing for this eventuality. But these concerns have been raised by, among others, his longtime lawyer and fixer Michael Cohen, who told a House hearing back in February, “I fear that if he loses the election in 2020, that there will never be a peaceful transition of power. And this is why I agreed to appear before you today.”

House Speaker Nancy Pelosi is also skeptical, having “told associates that she does not automatically trust the president to respect the results of any election short of an overwhelming defeat,” according to a story in the New York Times published in May.

Of course, Trump has himself made the idea of staying in office beyond a second term a staple of his rally speeches, with the only-somewhat-reassuring qualification that he’s joking. This is, after all, a president who, three years later, is still disputing the popular-vote totals in an election he won.

“I don’t see much discussion about it,” Rutgers University distinguished professor of political science Ross Baker told Yahoo News, “but I am deeply concerned about the possibility that a close election that the Democrats win would be interpreted by Trump as not having achieved a mandate. The president controls the national narrative, and Trump is particularly good at that. He can demand recounts, do all kinds of things to raise doubts about the legitimacy of a Democratic victory.”

Baker added that “all kinds of complications present themselves” if a president refuses to surrender power — a situation the Constitution, which has elaborate provisions for resolving a tie in the Electoral College, does not explicitly contemplate.

A lot might depend on the margin of the victory; a close election obviously would be easier for Trump and his supporters to contest and discredit. “If the Democrats are to win they have to have a resounding victory,” Baker said, echoing the point Pelosi was making.

The scenarios would play out differently at different points in the process. If the Electoral College votes for one or more individual states are in dispute, the issue could go to the Supreme Court, as it did in 2000. After the Electoral College votes it is up to Congress, sitting in joint session, to “certify” the outcome — generally a formality, but no one can say how it might play out if enough members of either party are convinced they’re being cheated. Baker takes the cautiously optimistic view that even congressional Republicans, hitherto famously loyal to Trump, would regard a power grab at that stage as insupportable.

“I think they would look at that as so dire and so menacing that they would agree to respect the results,” he said. “But you never know.”

If Trump is still contesting the results as the end of his term approaches and refusing to participate in a transition of power, Baker pointed out, he could be impeached and tried in the Senate — even if he has already been impeached, tried and exonerated once.

Ultimately the resolution could be in the hands of Chief Justice John Roberts, who is responsible for administering the oath of office and presumably — although this again has never been put to the test — could refuse to swear in a candidate he regarded as illegitimate.

And if Roberts swears in Trump’s opponent, and Trump still tries to run the government and refuses to leave the White House … well, let’s not speculate any further. We’re not going to get the military involved, are we?

But here’s the thing: If it comes down to any of these eventualities, the memory of the election of 2000 is likely to weigh heavily on Democrats. In that year the Supreme Court, divided along partisan lines, halted a recount in the decisive state of Florida, leaving George W. Bush ahead by a few hundred votes. In the interest of national unity, Democrat Al Gore treated the matter as settled. He did not look for grounds for another lawsuit, or mount a public protest over the infamous “Brooks Brothers riot,” a noisy demonstration by dozens of Republicans that stopped an ongoing recount of ballots cast in Miami-Dade County, which could have reversed the results if it had been allowed to proceed.

Some Democrats still think Gore should have fought longer and harder — for vindication by public opinion, even if the legal battle was lost. And some of those may have that in mind as they make their decisions about a candidate for 2020. In simple terms, does the possibility that Trump might contest the results of next year’s election argue for nominating one of the candidates who cast themselves as a “fighter”?

Or does it suggest that a candidate whose brand is “unity” and centrism would be more likely to win the backing, however reluctant, of Republicans in Congress, of Supreme Court justices or even, should it come to that, of the military? What asset would be most useful in a fight that has no precedent in American law or history: Elizabeth Warren’s passion, Bernie Sanders’s loyal army of followers, Michael Bloomberg’s billions, Joe Biden’s reassuring geniality, Pete Buttigieg’s facile shrewdness?

A lot — or nothing — might depend on how the “what if” question is answered. And now, Baker believes, it’s being asked more and more. Even if silently.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Joda, det er jo slikt man kan lese i Slate, Vox og NYT og som noen liker å tro.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn