Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Dessverre, jeg har hele tiden hatt en dårlig følelse ...
    Ditto.

    Krysser tærne enda dog, men får Trump stoppet opptellingen av forhåndsstemmer så kan det bli stygt. Helt absurd at det blir sagt høyt.

    4 år med Trump som ikke trenger å tenke på gjenvalg og med flertall i høyesterett kan jo bli spennende når han er på kanten med Kina og andre land. +++
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.856
    Antall liker
    2.432
    Torget vurderinger
    2
    Minner igjen om at Hitler ble lovlig valgt.

    Men jeg anser normalt ikke andres mening som et problem.
    At de er rasister, løgnere, svindlere og uttalt ikke respekterer lovene de er satt til å håndheve er derimot et problem.
    Her kaller du altså implisitt alle som stemmer på Trump for nazister, rasister, løgnere, svindlere og kjeltringer;) Det er en dårlig strategi dersom hensikten er å overbevise, men det er altså den demokratene har kjørt nå i fire år.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.367
    Antall liker
    6.765
    Rikelig med brød og sirkus i dette valget....
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    6.754
    Sted
    Holmestrand
    Her kaller du altså implisitt alle som stemmer på Trump for nazister, rasister, løgnere, svindlere og kjeltringer;) Det er en dårlig strategi dersom hensikten er å overbevise, men det er altså den demokratene har kjørt nå i fire år.
    Med teskje:
    At Donald Trump er en rasist, løgner, svindler og uttalt ikke respekterer lovene han er satt til å håndheve er derimot et problem.

    Du er klar over at det ikke nødvendigvis er den som har flest stemmer som vinner?
    Hillary fikk flere stemmer enn Trump. (nesten 3 millioner flere stemmer, det er i området 3% det.)
    Al Gore fikk 0,5 millioner flere stemmer enn George W
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    Trump har nå 213.

    Følgende stater er "leaning Trump" og vil, om han vinner alle, være tilstrekkelig

    Wisconsin (51.1% Trump / 47.1% Biden) 82% telt opp, 10 valgmenn
    Michigan (52.9% Trump 45,4% Biden) 71% telt opp 16 valgmenn
    Pennsylvania (55.7% Trump, 42.9% Biden) 74% telt opp 20 valgmenn
    North Carolina (50.1% Trump, 48.6% Biden) 95% telt opp 15 valgmenn
    Georgia (50.5% Trump, 48,3% Biden) 92% telt opp 16 valgmenn
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Trump har nå 213.

    Følgende stater er "leaning Trump" og vil, om han vinner alle, være tilstrekkelig

    Wisconsin (51.1% Trump / 47.1% Biden) 82% telt opp, 10 valgmenn
    Michigan (52.9% Trump 45,4% Biden) 71% telt opp 16 valgmenn
    Pennsylvania (55.7% Trump, 42.9% Biden) 74% telt opp 20 valgmenn
    North Carolina (50.1% Trump, 48.6% Biden) 95% telt opp 15 valgmenn
    Georgia (50.5% Trump, 48,3% Biden) 92% telt opp 16 valgmenn
    Spennende, rent matematisk må man vel satse på Wisconsin av de over hvis man vil ha Biden valgt. Georgia tror jeg blir for tynn.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.245
    Antall liker
    11.117
    Det er å håpe at Trump rent faktisk vinner, nå som katta er sluppet ut av Trump-drittsekken.

    For dersom han nå ikke vinner, etter det han har sagt, da er helvete løs.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    Pennsylvania har mye forhåndsstemmer som ikke er telt opp og svært mange av disse antas å være for Biden.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.856
    Antall liker
    2.432
    Torget vurderinger
    2
    Med teskje:
    At Donald Trump er en rasist, løgner, svindler og uttalt ikke respekterer lovene han er satt til å håndheve er derimot et problem.

    Du er klar over at det ikke nødvendigvis er den som har flest stemmer som vinner?
    Hillary fikk flere stemmer enn Trump. (nesten 3 millioner flere stemmer, det er i området 3% det.)
    Al Gore fikk 0,5 millioner flere stemmer enn George W
    Jeg er ikke Trump-tilhenger bare så det er sagt;) Men jeg tror det er best med en objektiv debatt, som i så liten grad som mulig er polariserende (feks bruk at uttrykk som "med teskje" bidrar ikke til dette;)). Ja, Trump bidrar sjelden positivt, det er riktig. Men det gjør heller ikke demokratene i særlig stor grad dessverre.

    Jeg er fullstendig klar over at stemmer fra forskjellige steder har forskjellig vekt. Det er slik i Norge også. En stemme i Finmark er vel ganske mye mer "verdt" enn en Oslo-stemme? Jeg sier ikke at jeg er enig i at systemet er slik.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.367
    Antall liker
    6.765
    Det ser unektelig ut som at Trump vinner. Han leder i alle de gjenstående statene unntatt Nevada. Med unntak av Georgia og North Carolina leder han klart.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.158
    Antall liker
    3.935
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Neinei. Dere tar feil alle sammen. Det er jo nemlig ikke mulig at Trump vinner valget. Han er jo avslørt som en skurk. Og da stemmer man jo ikke på han som president. Det har jeg nemlig lest på hifisentralen. Han er sjanseløs. Denne gangen er han faktisk ekstra sjanseløserestestest.

    ARRGH! HVORFOR MÅ JEG HA RETT NÅR JEG VIL TA FEIL????
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.794
    Antall liker
    38.157
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ser unektelig ut som at Trump vinner. Han leder i alle de gjenstående statene unntatt Nevada. Med unntak av Georgia og North Carolina leder han klart.
    Det kan se slik ut, ja. Det er mange stemmer som ikke er telt opp ennå, men dette ble nok annerledes enn hva jeg trodde.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.245
    Antall liker
    11.117
    Det kan se slik ut, ja. Det er mange stemmer som ikke er telt opp ennå, men dette ble nok annerledes enn hva jeg trodde.
    Så definitivt, og det ser altså ut som om folket og valgsystemet har bestemt seg for å bli en kjeltringstat. Etter Trumps seierserklæring, har man uansett allerede tatt et tydelig farvel med en hver anstendighet.
    Lykke på reisa.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.499
    Antall liker
    3.043
    Minner igjen om at Hitler ble lovlig valgt.
    Lukasjenko vant også valget.

    Men jeg anser normalt ikke andres mening som et problem.
    At de er rasister, løgnere, svindlere og uttalt ikke respekterer lovene de er satt til å håndheve er derimot et problem.

    "- Sjokkerende
    Ekspert på amerikansk politikk og forsker ved Norce forskningssenter, Hilmar Mjelde, sier til Dagbladet at han ikke trodde sine egne ører.

    - Jeg hadde ikke trodd jeg skulle høre dette fra en amerikansk president. Trump snakker som en autokrat. Han erklærer seier før stemmene er talt opp. Det amerikanske demokratiet er truet, sier Mjelde rett etter at Trump sto på talerstolen onsdag morgen norsk tid."
    En ting er at Trump sier dette, noe annet er at de aller fleste republikanske senatorer forblir tause og ikke kommenterer dette. "Den som tier, samtykker", spesielt i et så alvorlig statement.

    USA er på vei inn i en konstitusjonell krise.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Trump har nå 213.

    Følgende stater er "leaning Trump" og vil, om han vinner alle, være tilstrekkelig

    Wisconsin (51.1% Trump / 47.1% Biden) 82% telt opp, 10 valgmenn
    Michigan (52.9% Trump 45,4% Biden) 71% telt opp 16 valgmenn
    Pennsylvania (55.7% Trump, 42.9% Biden) 74% telt opp 20 valgmenn
    North Carolina (50.1% Trump, 48.6% Biden) 95% telt opp 15 valgmenn
    Georgia (50.5% Trump, 48,3% Biden) 92% telt opp 16 valgmenn
    For å vinne Pennsylvania må Biden ha ca 70% av stemmene som ikke er talt opp, tror jeg:
    Trump: 0.557*0.74 + 0.3*0.26 = 0.4901
    Biden: 0.429*0.74 + 0.7*0.26 = 0.4994
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    Det ser unektelig ut som at Trump vinner. Han leder i alle de gjenstående statene unntatt Nevada. Med unntak av Georgia og North Carolina leder han klart.
    I alle fall har flere hundre norske USA-eksperter tatt feil nok en gang uansett hva som skjer.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.245
    Antall liker
    11.117
    I alle fall har flere hundre norske USA-eksperter tatt feil nok en gang uansett hva som skjer.
    Det som i så fall er merkeligere, er at svært, svært få av analyseinstitusjonene i USA har sett dette, heller. Dette er så langt fra et norsk problem, det er noe i meningsmålinger og beregningsmodellene som ikke fungerer helt. Mye mulig at Trump-velgere ikke vil si hva de skal stemme på, alternativt ikke vil snakke med de som måler på sånt?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    6.754
    Sted
    Holmestrand
    En ting er at Trump sier dette, noe annet er at de aller fleste republikanske senatorer forblir tause og ikke kommenterer dette. "Den som tier, samtykker", spesielt i et så alvorlig statement.

    USA er på vei inn i en konstitusjonell krise.
    Enig med deg her, men nå ser det faktisk ut som enkelte har en viss forståelse, uten at jeg tror det har noen større betydning.

    "Guvernør Chris Christie, nær alliert av USAs president Donald Trump, kritiserer presidentens tale i et intervju med nyhetskanalen ABC.

    – Det er en dårlig strategisk beslutning. Det er en dårlig beslutning politisk, sier Christie.

    – Han har intet grunnlag for å si dette, sier Christie.

    Trump erklærte seier i en rekke delstater der resultatet ennå ikke er klart, og sa han ville utfordre resultatet i høyesterett for å stanse opptellingen av poststemmer.

    Chris Wallace fra den konservative nyhetskanalen Fox News er også kritisk.

    – Dette er en høyst brennbar situasjon, og presidenten kastet nettopp en fyrstikk inn i den. Han har ikke vunnet disse delstatene, sier han.

    Den konservative kommentatoren Ben Shapiro kaller talen “høyst uansvarlig”.

    – Nei, Trump har ikke allerede vunnet valget, og det er høyst uansvarlig av ham å si at han har det, skriver Shapiro på Twitter.

    Tidligere Pennsylvania-senator Rick Santorum sier han er “dypt urolig” over presidentens kommentarer. Særlig anklagene om juks.

    – Å si at du tror du har vunnet, slik Biden også har gjort, er en ting. Men å snakke om at det pågår juks er urovekkende, sier han til CNN."
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    I alle fall har flere hundre norske USA-eksperter tatt feil nok en gang uansett hva som skjer.
    Det virker som at det er vanskelig å være objektiv når man heier på en kandidat. Avviket mellom meningsmålinger og resultat er oppsiktsvekkende, spesielt sett i lys av at man virkelig prøvde å gjøre endringer etter 2016. Dekningen av valget i norske medier er i beste fall i stor grad farget av vårt politisk landskap og virkelighetsforståelse. Jeg er heller ingen fan av Trump, men er overrasket over at ikke flere medier i større grad ser på politikken hans, framfor å dekke twittermeldingene (som jeg vil anta er hans kommunikasjon med sine velgere - som igjen - tenker på en annen måte enn sosialdemokrater).

    Min vurdering er at dekningen av valget er en katastrofe - og jeg håper vi lærer noe når akkurat det samme scenarioet har gjentatt seg fra 2016. Det er vel også trygt å si at ekkokammeret her på sentralen nok engang tok feil mht. Trump. Vi får bare håpe at "Vi" ikke får rett i katastrofeprediksjonene om veien videre.
     
    Sist redigert av en moderator:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.432
    Antall liker
    2.911
    Sted
    Liten by
    snakk for dere selv!
    de har idiotforklart en mann, ikke bedrevet nok knallhard argumentasjon for en annen politikk
    Er ikke det litt det samme som vi sier? Uansett, jeg er enig. Men på den andre siden, når man har med folk som ikke følger spilleregler og kotyme, hva kan man gjøre? Heve stemmen like mye? Vanskelig situasjon...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.647
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Skulle vært interessant å vite hvor mange stater DT evt har vunnet basert på forhåndsstemmer - som jo er "ulovlige"....
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.262
    Antall liker
    24.828
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fivethirtyeight meldte før de tok kvelden at det kan ta så lenge som til fredag før Pennsylvania har sitt resultat klart.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.245
    Antall liker
    11.117
    Er ikke det litt det samme som vi sier? Uansett, jeg er enig. Men på den andre siden, når man har med folk som ikke følger spilleregler og kotyme, hva kan man gjøre? Heve stemmen like mye? Vanskelig situasjon...
    I forretningslivet har jeg vet noen anledninger møtt konkurrenter som lyver skruppelløst. Det er så å si umulig å møte, det er en håpløs situasjon for en som ønsker å konkurrere på rettskaffent vis. Det finnes liksom ingen fornuftige mottrekk.
    Menneskehetens samarbeide og suksess, betinger rettskaffenhet. Alternativet er råttent spill og en dødsspiral på innerskjær. Yppersteprest Trump vil nok glede seg over å trekke med seg uskyldige i hopetall ned i myra.

    Men det er fortsatt lov å håpe. Rustbeltet har fortsatt litt vei å gå.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.499
    Antall liker
    3.043
    Fivethirtyeight meldte før de tok kvelden at det kan ta så lenge som til fredag før Pennsylvania har sitt resultat klart.
    Pennsylvania har bekreftet at alle stemmene ikke vil være telt opp før fredag. Det er millioner av forhåndsstemmer. Og Biden må ha 75% av disse stemmene for å ha en mulighet til å vinne staten.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Biden kan enda ta det, men jeg sa det allerede i vår - finnes det ikke en bedre kandidat enn Biden blant 330 millioner mennesker?
    Jeg tror kanskje de valgte den rette for å vinne valget.I alle de andre kandidatene er det mulig å se hvor demokratene egentlig vil ta politikken,lenger mot venstre,og det vil nok ikke majoriteten av amerikanere ha. Så smart valg.
    Min spådom i tilfelle de dems vinner er at Biden ikke er presidenten så veldig lenge. Og uansett ikke i praksis. Det er folk bak han som bestemmer de store linjene i politikken de vil ha.
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.856
    Antall liker
    2.432
    Torget vurderinger
    2
    Det virker som at det er vanskelig å være objektiv når man heier på en kandidat. Avviket mellom meningsmålinger og resultat er oppsiktsvekkende, spesielt sett i lys av at man virkelig prøvde å gjøre endringer etter 2016. Dekningen av valget i norske medier er i beste fall i stor grad farget av vårt politisk landskap og virkelighetsforståelse. Jeg er heller ingen fan av Trump, men er overrasket over at ikke flere medier i større grad ser på politikken hans, framfor å dekke twittermeldingene (som jeg vil anta er hans kommunikasjon med sine velgere - som igjen - tenker på en annen måte enn sosialdemokrater).

    Min vurdering er at dekningen av valget er en katastrofe - og jeg håper vi lærer noe når akkurat det samme scenarioet har gjentatt seg fra 2016. Det er vel også trygt å si at ekkokammeret her på sentralen nok engang tok feil mht. Trump. Vi får bare håpe at "Vi" ikke får rett i katastrofeprediksjonene om veien videre.
    Helt enig i dette.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    4.052
    Antall liker
    2.036
    Sted
    Sortland
    Pence glattet over Trump umiddelbart etter hans uttalelse om valget. Så det virker som om han ikke har partiet bak seg.
    Pennsylvania ser tapt ut for Biden, og det virker som om det langt fram i Michigan.
    Biden leder nå i Wosconsin - med 10 000 stemmer :eek:
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.432
    Antall liker
    2.911
    Sted
    Liten by
    I forretningslivet har jeg vet noen anledninger møtt konkurrenter som lyver skruppelløst. Det er så å si umulig å møte, det er en håpløs situasjon for en som ønsker å konkurrere på rettskaffent vis. Det finnes liksom ingen fornuftige mottrekk.
    Menneskehetens samarbeide og suksess, betinger rettskaffenhet. Alternativet er råttent spill og en dødsspiral på innerskjær. Yppersteprest Trump vil nok glede seg over å trekke med seg uskyldige i hopetall ned i myra.

    Men det er fortsatt lov å håpe. Rustbeltet har fortsatt litt vei å gå.
    Dette er jo selve grunnstammen innen moral. At alle følger de samme spillereglene.
    At alle skjønner at et dette er måten et samfunn må fungere på.
    At religøse amerikanere ikke ser dette er for meg helt sinnsykt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.499
    Antall liker
    3.043
    Jeg tror kanskje de valgte den rette for å vinne valget.I alle de andre kandidatene er det mulig å se hvor demokratene egentlig vil ta politikke,lenger mot venstre,og det vil nok ikke majoriteten av amerikanere ha. Så smart valg.
    Foreløbig ser det ut som de vinner. Min spådom er at Biden ikke er presidenten så veldig lenge. Og uansett ikke i praksis. Det er folk bak han som bestemmer de store linjene i politikken de vil ha.
    Jeg sa det fra første stund, Biden er feil mann fordi han ikke vekker begeistring. I tillegg virker han gammel. Ser han alltid er i lett jogging inn på scenen/podiet, for å virke som om han er mer oppegående enn han er.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.245
    Antall liker
    11.117
    Jeg sa det fra første stund, Biden er feil mann fordi han ikke vekker begeistring. I tillegg virker han gammel. Ser han alltid er i lett jogging inn på scenen/podiet, for å virke som om han er mer oppegående enn han er.
    Hans åpenbare styrke er at han ikke er Trump. Og det er egentlig litt tynt som eneste grunnlag for å velges som president.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.367
    Antall liker
    6.765
    Hvis Biden vinner i Nevada, Wisconsin og Georgia, får han hhv. 6, 10 og 16 valgmenn, og ender på 270.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.367
    Antall liker
    6.765
    Jeg sa det fra første stund, Biden er feil mann fordi han ikke vekker begeistring. I tillegg virker han gammel. Ser han alltid er i lett jogging inn på scenen/podiet, for å virke som om han er mer oppegående enn han er.
    Ikke nok med at han virker gammel. Han er gammel.

    Og i løpet av fire år blir han enda eldre.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.492
    Antall liker
    3.944
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel ikke helt over enda men uansett så var det ikke noen tvil om hva velgerne fikk om de stemte på Trump denne gangen. Er det Trump de vil ha så er det jo engang slik og hva vi mener betyr jo ikke en shit. Uansett så syntes jeg det er utrolig fasinerende hvor jevnt det er. Det er jo smått utrolig.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.499
    Antall liker
    3.043
    Hans åpenbare styrke er at han ikke er Trump. Og det er egentlig litt tynt som eneste grunnlag for å velges som president.
    Ja. Men hadde han bare hatt litt x-faktor, så ville det være nok til å kunne dra det i land.
    Men fyren er høflig, dannet, kunnskapsrik osv. Men feilen vi gjør er å måle han på disse verdiene i for stor grad som en potensiell vinner av et presidentvalg.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nå er han jo stemt frem som kandidat blant flertallet av de demokratiske velgerne, da blir det noe rart å hevde at det er feil kandidat og at en av de andre hadde vekket mer begeistring. Det var nettopp det de andre IKKE gjorde.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    -
    Ja. Men hadde han bare hatt litt x-faktor, så ville det være nok til å kunne dra det i land.
    Men fyren er høflig, dannet, kunnskapsrik osv. Men feilen vi gjør er å måle han på disse verdiene i for stor grad som en potensiell vinner av et presidentvalg.
    Ikke vet jeg,men tolker han som den av kandidatene som uttaler minst venstredreining. Derfor tror jeg han var den beste kandidaten.Jeg tror nemlig ikke majoriteten i USA vil ha politikk lenger til venstre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn