Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    Antall liker
    Torget vurderinger
    Det at DT innrømmer noe ansvar, og det blir sagt at "det var en veldig god samtale med Pence"

HVILKEN hestehandel ble inngått for noe slikt ??
    Er vel bare Fox som har meldt at presidenten innrømmer noe/some ansvar/responsibility. Finnes ikke noen offisiell uttalelse fra WH om det.

God gjennomgang av møtet i WAPO, med flere detaljer om hele forløpet.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    Antall liker
    Torget vurderinger
    Litt på siden men en del av oppgjøret som kommer

Brukte hodet

Solte seg -eeh

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    Antall liker
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    Det er veldig spesielt at den annonserte talen på Fox ikke skjedde. Det kan se ut som om en "soft 25th" har skjedd, hvor Trump holdes i polstret celle til datostemplingen går ut. At Milley forsikrer Pelosi om at det er kontroll på atomvåpnene tyder også på at noen har snakket sammen.
    Kan jo være at han bare har slått seg vrang og sagt "But I don't wanna do it!!" når han skjønte at han kom til å motta kritikk.

U

Utgatt24668

Gjest

Denne har gått på nettet - og er et godt eksempel på hvordan retorikken har tilspisset seg samt at mange lever i en boble. (Understatement). Det skal vel mye til for at Biden skal klare å endre på mye av dette i sine 4 år.

oppsummert:

Trump er utvalgt av Gud, han sikret i er i en bunker og før 20 Januar arresterer de det satanistiske og pedofile nettverket med support fra forsvaret i USA.
    Paven er visstnok allerede arrestert. Kina har manipulert valgmaskinene ved hjalp fra Italia.

U

Utgatt24668

Gjest
    Ja, dette støtter hovedsaklig morbids spørsmål.

" Several analyses, reports, and studies concluded that antifa is not a major domestic terrorism risk and ranked far-right extremism and white supremacy as the top domestic risk. "
    Selv om det er riktig at det finnes eksempler på voldshandlinger fra Antifa-bevegelsen, så er kanskje hovedproblemet at retorikken har tilspisset seg på ytterfløyene. Dette skaper ytterligere splittelse og problemer for USA som nasjon. De sitter også på et ekstremt tankegods mht. myndigheter, anti-stat og antikapitalisme i retning anarki, men på samme måte som at ekstreme ideer og farlige holdninger ikke er spesielt godt organisert blant rasister/konspirasjonsteoretikere - så virker det som at de er tilsvarende lite organisert på "venstresiden". (Jeg er usikker på om det er riktig å bruke høyre eller venstreekstrem betegnelser på disse grupperingene).

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    Antall liker
    Du minner meg om han briten du nettopp postet video fra, som sitter i kjelleren å bare finner på ting..

De er veldig godt organisert disse gruppene på høyresiden..

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    Antall liker
    Torget vurderinger

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    Antall liker
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    Det var tydeligvis bare denne som trengte inn hos ham:

Dette burde også bekymre the Loser in Chief:
    Hvis jeg var troende ville jeg kanskje trodd at han her kommer til å brenne evig:

Sist redigert:
    U

Utgatt24668

Gjest
    Du minner meg om han briten du nettopp postet video fra, som sitter i kjelleren å bare finner på ting..
    Det hjalp ikke særlig å bytte nick i lengden. Kanskje feil virkemiddel for å finne en løsning på den opprinnelige problemstillingen. Neste gang kan du vurdere å lytte, eventuelt la være å poste.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    Antall liker
    Torget vurderinger
    Trump har spurt om han kan benåde seg selv mot hva som skjedde og fikk til svar at det er risikabelt. Om han benåder seg, betyr det at han vedgår skyld, som han må benådes for. Dermed åpner han seg for sivile søksmål fra dem som er blitt skadet, m.m.

Da ble Trumpegutten sur og sa at "om jeg ikke får benådning, da er det ingen som får en".

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    Antall liker
    Torget vurderinger
    Veldig mange får seg en lang tur i fengsel. Anklagere i flere delstater mener de har grunnlag for å ta utgangspunkt i Seditious conspiracy. Det er opp til tyve år. I tillegg kommer så hva annet dumt man fant på å gjøre før og under begivenhetene. Trump kan også rammes av denne loven.

Skjermbilde 2021-01-12 kl. 14.26.53.png

Dette er hva Trump har sverget å gjøre:

The Oath of Office:
    I do solemnly swear that I will faithfully execute the Office of President of the United States, and will to the best of my Ability, preserve, protect and defend the Constitution of the United States.

Donald_Trump_swearing_in_ceremony.jpg

Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    Antall liker
    Det hjalp ikke særlig å bytte nick i lengden. Kanskje feil virkemiddel for å finne en løsning på den opprinnelige problemstillingen. Neste gang kan du vurdere å lytte, eventuelt la være å poste.
    Da får du komme med noe som er verdt å lytte til, du er særdeles lite oppdatert.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    Antall liker
    Torget vurderinger
    Da får du komme med noe som er verdt å lytte til, du er særdeles lite oppdatert.
    ^Å være oppdatert eller velinformert står vel ikke på RRRs timeplan?

Hawley får gjennomgå (senatoren som støttet at Kongressen skulle trekke i tvil valgutfallet i Pennsylvania.

Opinion | The Roots of Josh Hawley’s Rage
    Jan. 11, 2021
    In today’s Republican Party, the path to power is to build up a lie in order to overturn democracy. At least that is what Senator Josh Hawley was telling us when he offered a clenched-fist salute to the pro-Trump mob before it ransacked the Capitol, and it is the same message he delivered on the floor of the Senate in the aftermath of the attack, when he doubled down on the lies about electoral fraud that incited the insurrection in the first place. How did we get to the point where one of the bright young stars of the Republican Party appears to be at war with both truth and democracy?
    Mr. Hawley himself, as it happens, has been making the answer plain for some time. It’s just a matter of listening to what he has been saying.
    In multiple speeches, an interview and a widely shared article for Christianity Today, Mr. Hawley has explained that the blame for society’s ills traces all the way back to Pelagius — a British-born monk who lived 17 centuries ago. In a 2019 commencement address at The King’s College, a small conservative Christian college devoted to “a biblical worldview,” Mr. Hawley denounced Pelagius for teaching that human beings have the freedom to choose how they live their lives and that grace comes to those who do good things, as opposed to those who believe the right doctrines.
    The most eloquent summary of the Pelagian vision, Mr. Hawley went on to say, can be found in the Supreme Court’s 1992 opinion in Planned Parenthood v. Casey. Mr. Hawley specifically cited Justice Anthony Kennedy’s words reprovingly: “At the heart of liberty,” Kennedy wrote, “is the right to define one’s own concept of existence, of meaning, of the universe, and of the mystery of human life.” The fifth century church fathers were right to condemn this terrifying variety of heresy, Mr. Hawley argued: “Replacing it and repairing the harm it has caused is one of the challenges of our day.”
    In other words, Mr. Hawley’s idea of freedom is the freedom to conform to what he and his preferred religious authorities know to be right. Mr. Hawley is not shy about making the point explicit. In a 2017 speech to the American Renewal Project, he declared — paraphrasing the Dutch Reformed theologian and onetime prime minister Abraham Kuyper — “There is not one square inch of all creation over which Jesus Christ is not Lord.” Mr. Kuyper is perhaps best known for his claim that Christianity has sole legitimate authority over all aspects of human life.
    “We are called to take that message into every sphere of life that we touch, including the political realm,” Mr. Hawley said. “That is our charge. To take the Lordship of Christ, that message, into the public realm, and to seek the obedience of the nations. Of our nation!”
    Mr. Hawley has built his political career among people who believe that Shariah is just around the corner even as they attempt to secure privileges for their preferred religious groups to discriminate against those of whom they disapprove. Before he won election as a senator, he worked for Becket, a legal advocacy group that often coordinates with the right-wing legal juggernaut the Alliance Defending Freedom. He is a familiar presence on the Christian right media circuit.
    The Interpreter: Original insights, commentary and discussions on the major news stories of the week.
    The American Renewal Project, which hosted the event where Mr. Hawley delivered the speech I mentioned earlier, was founded by David Lane, a political organizer who has long worked behind the scenes to connect conservative pastors and Christian nationalist figures with politicians. The choice America faces, according to Mr. Lane, is “to be faithful to Jesus or to pagan secularism.”
    The line of thought here is starkly binary and nihilistic. It says that human existence in an inevitably pluralistic, modern society committed to equality is inherently worthless. It comes with the idea that a right-minded elite of religiously pure individuals should aim to capture the levers of government, then use that power to rescue society from eternal darkness and reshape it in accord with a divinely-approved view of righteousness.
    At the heart of Mr. Hawley’s condemnation of our terrifyingly Pelagian world lies a dark conclusion about the achievements of modern, liberal, pluralistic societies. When he was still attorney general, William Barr articulated this conclusion in a speech at the University of Notre Dame Law School, where he blamed “the growing ascendancy of secularism” for amplifying “virtually every measure of social pathology,” and maintained that “free government was only suitable and sustainable for a religious people.”
    Christian nationalists’ acceptance of President Trump’s spectacular turpitude these past four years was a good measure of just how dire they think our situation is. Even a corrupt sociopath was better, in their eyes, than the horrifying freedom that religious moderates and liberals, along with the many Americans who don’t happen to be religious, offer the world.
    That this neo-medieval vision is incompatible with constitutional democracy is clear. But in case you’re in doubt, consider where some of the most militant and coordinated support for Mr. Trump’s postelection assault on the American constitutional system has come from. The Conservative Action Project, a group associated with the Council for National Policy, which serves as a networking organization for America’s religious and economic right-wing elite, made its position clear in a statement issued a week before the insurrection.
    It called for members of the Senate to “contest the electoral votes” from Georgia, Pennsylvania, Michigan and other states that were the focus of Republicans’ baseless allegations. Among the signatories was Cleta Mitchell, the lawyer who advised Mr. Trump and participated in the president’s call on Jan. 2 with Brad Raffensperger, Georgia’s secretary of state. Cosignatories to this disinformation exercise included Bob McEwen, the executive director of the Council for National Policy; Morton C. Blackwell of The Leadership Institute; Alfred S. Regnery, the former publisher; Tony Perkins, president of the Family Research Council; Thomas Fitton of Judicial Watch; and more than a dozen others.
    Although many of the foot soldiers in the assault on the Capitol appear to have been white males aligned with white supremacist movements, it would be a mistake to overlook the powerful role of the rhetoric of religious nationalism in their ranks. At a rally in Washington on Jan. 5, on the eve of Electoral College certification, the right-wing pastor Greg Locke said that God is raising up “an army of patriots.” Another pastor, Brian Gibson, put it this way: “The church of the Lord Jesus Christ started America,” and added, “We’re going to take our nation back!”
    In the aftermath of the Jan. 6 insurrection, a number of Christian nationalist leaders issued statements condemning violence — on both sides. How very kind of them. But few if any appear willing to acknowledge the instrumental role they played in perpetuating the fraudulent allegations of a stolen election that were at the root of the insurrection.
    They seem, like Mr. Hawley himself, to live in a post-truth environment. And this gets to the core of the Hawley enigma. The brash young senator styles himself not just a deep thinker who ruminates about late-Roman era heretics, but a man of the people, a champion of “the great American middle,” as he wrote in an article for The American Conservative, and a foe of the “ruling elite.” Mr. Hawley has even managed to turn a few progressive heads with his economic populism, including his attacks on tech monopolies.
    Yet Mr. Hawley isn’t against elites per se. He is all for an elite, provided that it is a religiously righteous elite. He is a graduate of Stanford University and Yale Law School and he clerked for John Roberts, the chief justice. Mr. Hawley, in other words, is a successful meritocrat of the Federalist Society variety. His greatest rival in that department is the Princeton debater Ted Cruz. They are résumé jockeys in a system that rewards those who do the best job of mobilizing fear and irrationalism. They are what happens when callow ambition meets the grotesque inequalities and injustices of our age.
    Over the past few days, following his participation in the failed efforts to overturn the election, Mr. Hawley’s career prospects may have dimmed. Two of his home state newspapers have called for his resignation; his political mentor, John C. Danforth, a former Republican senator from Missouri, has described his earlier support for Mr. Hawley as “the biggest mistake I’ve ever made”; and Simon & Schuster dropped his book. On the other hand, there is some reporting that suggests his complicity in efforts to overturn the election may have boosted his standing with Mr. Trump’s base. But the question that matters is not whether Mr. Hawley stays or goes, but whether he is simply replaced by the next wannabe demagogue in line. We are about to find out whether there are leaders of principle left in today’s Republican Party.
    Make no mistake: Mr. Hawley is a symptom, not a cause. He is a product of the same underlying forces that brought us President Trump and the present crisis of American democracy. Unless we find a way to address these forces and the fundamental pathologies that drive them, then next month or next year we will be forced to contend with a new and perhaps more successful version of Mr. Hawley.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    Antall liker
    Sted
    Liten by
    "At the heart of Mr. Hawley’s condemnation of our terrifyingly Pelagian world lies a dark conclusion about the achievements of modern, liberal, pluralistic societies. When he was still attorney general, William Barr articulated this conclusion in a speech at the University of Notre Dame Law School, where he blamed “the growing ascendancy of secularism” for amplifying “virtually every measure of social pathology,” and maintained that “free government was only suitable and sustainable for a religious people.”

" At a rally in Washington on Jan. 5, on the eve of Electoral College certification, the right-wing pastor Greg Locke said that God is raising up “an army of patriots.” Another pastor, Brian Gibson, put it this way: “The church of the Lord Jesus Christ started America,” and added, “We’re going to take our nation back!” "

Det var vel nestekjærlighet og å snu det andre kinnet til, det å innta Capitol Hill?
    Religion er ikke skadlig...neida....

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    Antall liker
    Sted
    Trondheim
    Deutsche Bank vil ikke ha mer med Trump å gjøre, men han skal selvfølgelig betale tilbake de 2,5 milliardene han har lånt...

Signature Bank, som har vært en annen finansieringkilde vil heller ikke ha noe med ham å gjøre og er i ferd med å stenge hans private konti i banken.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    Antall liker
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    Nå har jo blodfansen hans donert så mye penger at han kan betale inn hele det tyske lånet over natta om han vil.
    Og hvis han fremdeles mangler noen kroner dekkes det nok opp av fansen med et par timer med donasjoner.

Husk; Veien til frelse går via kontoen.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    Antall liker
    Torget vurderinger
    Inside job.
    Mange stygge avsløringer på vei.

Several U.S. Capitol Police officers have been suspended and more than a dozen others are under investigation for suspected involvement with or inappropriate support for the demonstration last week that turned into a deadly riot at the Capitol, according to members of Congress, police officials and staff members briefed on the developments.
    Eight separate investigations have been launched into the actions of Capitol officers, according to one congressional aide who spoke on the condition of anonymity to describe the status of the internal review.

In one of the cases, officers had posted what Capitol Police investigators found to be messages showing support for the rally on Wednesday that preceded the attack on the complex, including touting President Trump’s baseless contention that the election had been stolen through voter fraud, the aide said.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    Antall liker
    Torget vurderinger
    Blir nok ett brutalt møte med den virkelige verden for ham...

But a friend of Aaron Mostofsky told The News that his pal was proud of his actions.
    “He’s very happy. He feels like what he did was for the country and I think I can agree with him,” said Joe Gold, who grew up with the man in Midwood.

U

Utgatt24668

Gjest
    Skipet sank veldig raskt... noen skipsrotter klarte derimot å hoppe ut i tide :) Kudos til dem 😅

U

Utgatt24668

Gjest

Oppfordring til jihad og vold får passere på Twitter. Hvorfor blir Trump utestengt?

Donald Trump er ikke den eneste verdenslederen som har brukt voldelig retorikk i sosiale medier. Men han er den eneste som er blitt kastet ut av Twitter for godt.

Bak betalingsmur, men noen uttrekk:

Den 22. mai i fjor oppfordret Irans øverste leder, Ali Khamenei, til Jihad, hellig krig, med utgangspunkt i de palestinske områdene. Oppfordringen kom på Twitter og meldingen står fortsatt urørt med nesten 3000 likes.

Mens Trump ble sensurert og senere utestengt på livstid, får andre statsledere bruke Twitter som kanal for krigshissing og oppfordring til vold.

Ressurser, er stikkordet Bente Kalsnes bruker når hun skal forklare hvorfor Twitter ikke er konsekvente mot alle statsledere som hisser til vold på plattformen.

Hun er førsteamanuensis ved Høyskolen i Kristiania.

Det er krevende å skulle gjennomføre moderering konsekvent og forutsigbart i alle land og politiske situasjoner. Derfor kan Twitters håndheving av retningslinjene ofte fremstå som tilfeldige, svarer hun.

UiO-professor Petter Bae Brandtzæg mener teknologiselskapene ikke setter av de nødvendige ressursene for å håndtere oppfordringer til vold.

– Skal de først ha regler må de ansette flere moderatorer. Også folk som kan tolke kontekst i hvert enkelt land, sier han.

I 2018 publiserte Twitter en redegjørelse for sine prinsipper om verdensledere. Der står det blant annet at å blokkere eller kaste ut en verdensleder fra Twitter vil bidra til å skjule viktig informasjon som bør være tilgjengelig for debatt.

Twitter brukes av flere verdensledere som selv nekter egne innbyggere tilgang til sosiale medier eller grunnleggende ytringsfrihet. Innbyggere i Iran er blokkert fra å se Ayatollah Khomeinis twittermeldinger. De har heller ikke tilgang til Facebook etter Youtube.

Tyrkias stadig mer autoritære leder Recep Tayyip Erdogan har over 17 millioner følgere på Twitter.Landets myndigheter har tidligere blokkert tilgangen til Twitter, og i 2017 kom det frem at Tyrkia toppet listen over henvendelser om å fjerne innhold fra plattformen.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    Antall liker
    Men hvem er det som styrer nå? Klarer man å unngå flere angrep fra innsiden før innsettelsen av Biden?
    Trump jobber vel som vanlig med unntak av Twitter, — altså ser på TV ;)

Jublet da jeg hørte bankene hans nå endelig er fornøyd med samarbeidet. Tipper de må skrive av det meste som tap, — ikke at det blir veldig synd på dem av den grunn.

olisn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Antall liker
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    Hva skal vi snakke om når Trump er borte? Kanskje vedde om hvor lang tid det tar før han er ferdig og fint uthgod i Mount Rushmore? 😬

Ole G

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    Antall liker
    Her på berget har vi jo slikt som dette, som en kristen-redaktør som forlater skuta (i den grad han egentlig var på den) og prver å forklare hvorfor men ender egentlig bare opp med å si at han selv er en idiot.

Idotien til vedkommende kuliminerer i følgende:

Trump legger bak seg fire intense, men effektive år. Fantastiske år, mener jeg.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    Antall liker
    Torget vurderinger
    Så på FBI sin pressekonferanse nu. Jakten er igang - no mercy. Han FBI karen så ut som ett råskinn... De bevisst bruker "tresspassing" kun for å starte prosessen for så å legge til flere alvorlige anklager etterpå. Blir nok mange lange straffer. 170 saker til nå og ca 70 for retten allerede

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    Antall liker
    Torget vurderinger
    ^ Ja, temmelig tåpelig av redaktøren. USA er i unntakstilstand, innsettelsen må skje i ekstraordinære sikkerhetstiltak og det dør mengder av amerikanere hver dag pga presidentens inkompetanse.

Fire fantastiske år!

FBI får det travelt. Regner med hundrevis av tiltaler.

Fire fantastiske år!

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    Antall liker
    Torget vurderinger

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    Antall liker
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    Hva skal vi snakke om når Trump er borte? Kanskje vedde om hvor lang tid det tar før han er ferdig og fint uthgod i Mount Rushmore? 😬

Ole G
    Da kan vi snakke om NATO, FN, EØS, nordisk samarbeid, handelsavtaler med UK, Trumpeten blir i beste fall en parentes i verdenshistorien.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    Antall liker
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    Antall liker
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    Jeg tror ikke han er i stand til å forstå hvor mye murstein som nå er i ferd med å falle ned over ham og minionene hans.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn