Jeg tror "Voff" er inne på noe sentralt, mange på Stortinget er såkalte "profesjonelle" politikere. Ikke bare har de goder (lønn, pensjon osv) som er bedre enn brorparten. Men mange har svært beskjeden erfaring fra vanlig arbeidsliv. De kjenner ikke problemene på kroppen og blir distansert. Dette mener jeg er uheldig, det kan føre til politikerforakt, misnøye og i verste fall bane vei for protestvalg slik Trump er et eksempel på.
Jeg tror vi skal vi være glad for å ha profesjonelle politikere.
Jeg tror også at vi skal tenke på jobben de gjør med litt mer respekt enn vi ofte gjør.
I gamle dager var det populært å snakke om "kommunearbeidere" som bare støttet seg på spaden. Felles for de som snakket slik var oftest at de selv knapt hadde tatt i en spade.
Det er merkelig hvor lett alle andres jobb er, og hvor komplisert, slitsom og spesiell vår egen er.
På samme måte er det med politikere.
De gjør ikke annet enn å skrive reiseregning og spise høye smørbrød.
Jeg tror mange av oss ville slite, på tross av "god" lønn (som ikke er mer enn de skal ha i dag), tillegg og høye smørbrød.
Det betyr ikke at jeg er enig i ett og alt, men skal noe bli gjort, så må vi ha avgjørelser.
Til og med når jeg er uenig, eller kanskje spesielt da ....
PS! Det er vel ingen som på ramme alvor mener politikerne skal være lavtlønte?