G
Gjestemedlem
Gjest
Not to worry old chap, I have learned from the best...Ja, og det er synd. Høyrer du, Deffe? Ein treng ikkje nødvendigvis vere konform om ein har litt bordskikk.Meninger har aldri plaget meg. Skjellsord og stereotypier på evig repeat er en annen sak og ikke verdt bryderiet. Når det kommer en original tanke er Deffe verdt å lese, men han har sørget for at det drukner i støyen dessverre.
Men jeg er også en gamer og har spilt mange rare spill... og du må kjenne reglene før du kan bryte dem.
https://www.familieverden.no/helse/kosthold/hva-gjor-du-nar-barnet-ikke-liker-maten/
Maten er servert, men barnet ser bare på den med kritisk blikk og sier ”Liker ikke”. Hvordan skal du reagere?
– Mange foreldre blir veldig frustrerte når barnet ikke vil spise det de ønsker. Men det er viktig å ikke tvinge barnet til å spise maten det sier det ikke liker, sier ernæringsfysiolog Maiken Anwar Walle, gründeren bak nettstedet Sunnstart.
Barnepsykolog Helge Holgersen sier at det er helt naturlig at barnet ikke liker alt. Mange voksne er heller ikke alt-etende.
– Men ofte er det ikke kroppslig, men en psykologisk greie at barnet sier at det ikke liker noe. Og som regel går det over hvis foreldrene ikke gjør det til en maktkamp. Mitt beste råd er derfor å ta det med ro, for det går over, sier han.
----
Her er ekspertenes beste tips:
Tål at barnet spiser lite
Sjekk om det spiser greit i barnehagen
Krev av barnet smaker på maten
Liker ikke? Prøv igjen om en stund.
Ikke lag alternativ mat!
Gjør måltidet til en hyggestund
Husk at du former barnets forhold til mat
Ikke la barnet forsyne seg selv
Lur inn tingene barnet ikke liker
Sjekk at barnet faktisk er sultent