Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.797
    Sted
    Trondheim
    Jeg skjønner ikke egentlig hva som er så uspiselig ned demokratenes "agenda"?

Endre fra "drip-down" (som man vet ikke virker) til å satse på middelklassen
    Få fastpriser på viktige medisiner
    Bygge infrastruktur
    Skaper nye arbeidsplasser og jobber for å få arbeidsplasser tilbake til USA fra utlandet
    Reduserer arbeidsløsheten
    Ingen skatteøkninger for de som tjener under 4 mill
    Redusere inflasjonen

Dette er hittil det Biden har gjort innen økonomi. Er det så ille da?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.915
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med mindre du var i USA som politisk attaché, ambassadør etc kan jeg ikke skjønne det at din tante kjørte skolebussen eller sønnen din har amerikansk pass gir deg annet enn en lekmanns innsikt, slik som resten av oss. Men for all del, din CV er imponerende.

Du etterlyser mitt resyme, vel kompisen min er også amerikansk statsborger, men han er mer opptatt av øl enn politikk, min søster eide en amstaff, min første egenkjøpte bil var en 74 Chevrolet Monte Carlo, jeg var card carrying member av Detroit Car Club og som du kanskje vet, min grotte er fylt av Made in USA.
    Takk for det. Jeg var nok ikke politisk attaché, men deler av tiden var jeg der på Fulbright-stipend med eksplisitt formål å få førstehånds kjennskap til amerikansk samfunnsliv, sponset av State Dept. Jeg tok det litt seriøst, selv om hovedstudiet var ingeniørfag, og mener å ha forstått en del både om hvilke idealer USA holder opp for seg selv og om hvordan det faktisk ser ut i virkeligheten.

1693409785373.png

Så, jeg forstår deg som at du aldri har bodd, jobbet og/eller studert i landet du tydeligvis har så sterke synspunkter på? Ikke vært pasient på amerikansk sykehus og erfart helseforsikringsregimet? Ikke har barn som har vokst opp i amerikansk offentlig og privat skolevesen? Ikke engang familie derfra? Hvordan kan du da belære oss andre om alle våre misforståelser om hvordan det amerikanske samfunnet egentlig fungerer?

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.229
    Sted
    Oslo
    Jeg skjønner ikke egentlig hva som er så uspiselig ned demokratenes "agenda"?

Endre fra "drip-down" (som man vet ikke virker) til å satse på middelklassen
    Få fastpriser på viktige medisiner
    Bygge infrastruktur
    Skaper nye arbeidsplasser og jobber for å få arbeidsplasser tilbake til USA fra utlandet
    Reduserer arbeidsløsheten
    Ingen skatteøkninger for de som tjener under 4 mill
    Redusere inflasjonen

Dette er hittil det Biden har gjort innen økonomi. Er det så ille da?
    Gratis skolegang!
    Helsetjenester til alle!
    Innføring av minstelønn!
    Kontroll av overseas formuer!
    Her lukter det venstre-ekstemisme og kommunisme lang vei?

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.648
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Takk for det. Jeg var nok ikke politisk attaché, men deler av tiden var jeg der på Fulbright-stipend med eksplisitt formål å få førstehånds kjennskap til amerikansk samfunnsliv, sponset av State Dept. Jeg tok det litt seriøst, og mener å ha forstått en del både om hvilke idealer USA holder opp for seg selv og om hvordan det faktisk ser ut i virkeligheten.

Vis vedlegget 947496

Så, jeg forstår deg som at du aldri har bodd, jobbet og/eller studert i landet du tydeligvis har så sterke synspunkter på? Ikke engang familie derfra? Hvordan kan du da belære oss andre om alle våre misforståelser om hvordan det amerikanske samfunnet egentlig fungerer?
    Jeg kan ikke skjønne at en så fornem figur som deg kaster bort tiden her. Kan du ikke reise over dammen å løs denne floka?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.915
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan ikke skjønne at en så fornem figur som deg kaster bort tiden her. Kan du ikke reise over dammen å løs denne floka?
    Det var vel noen grunner til at jeg valgte å reise hjem igjen, og jeg har ikke angret ennå.

Og hvorfor henge rundt her? Vel, det kan man jo undre på av og til, men jeg har på prinsipielt grunnlag ikke fjasebok-konto eller lignende, og et eller annet skal man vel kaste bort tiden på. Som å kverulere her inne. :)

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.510
    Sted
    Bergen
    Det var vel noen grunner til at jeg valgte å reise hjem igjen, og jeg har ikke angret ennå.

Og hvorfor henge rundt her? Vel, det kan man jo undre på av og til, men jeg har på prinsipielt grunnlag ikke fjasebok-konto eller lignende, og et eller annet skal man vel kaste bort tiden på. Som å kverulere her inne. :)
    Glimrende, jeg takker og bukker for at du benytter tiden din her inne.
    Jeg har lært, og håper at det fortsetter, masse av dine kveruleringer..

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.648
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det var vel noen grunner til at jeg valgte å reise hjem igjen, og jeg har ikke angret ennå. :)
    Da kan vi vel avslutte denne unødige duellen? :) Har ikke gått inn i denne tråden i den tro at jeg fikk bred støtte for mine synspunkter.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.452
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ouch.

BREAKING: Rudy Giuliani suffers a MASSIVE defeat as a federal judge rules against him in favor of two Georgia election workers who sued the MAGA minion for defamation — and the judge ordered the totally broke Giuliani to pay sanctions.

But it gets even better.

The election workers, Ruby Freeman and Shaye Moss, sued Giuliani in December 2021 over his entirely fabricated and slanderous claims that the two of them committed election fraud to steal 2020 from Donald Trump.

Most embarrassing of all, U.S. District Judge Beryl Howell ruled in favor of the election workers by default after Giuliani stubbornly (and suspiciously) refused to turn over discovery in the case.

"Perhaps, he has made the calculation that his overall litigation risks are minimized by not complying with his discovery obligations in this case," the judge wrote. "Whatever the reason, obligations are case specific and withholding required discovery in this case has consequences."

Giuliani has been ordered to pay nearly $90,000 in sanctions and his businesses have been ordered to pay over $43,000 to reimburse the election workers' legal fees.

It's worth noting that Giuliani was spotted coming out of a bail bonds office on the day of his arrest and mugshot in Fulton County. This man is down to his last few dollars.

Now that he has been formally found civilly liable for defamation, a trial will be held to fully consider damages. His troubles are just beginning.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.510
    Sted
    Bergen
    Guliani kan vel stå som bevis på hvor ille det kan gå med folk som har en steintøff og uangripelig CV. Hans tid som ordfører i NY og håndtering av 9/11 er vel legendarisk
    Derfor er det også vanskelig for oss utenfor å forstå hva som foregår in the us og hvilke krefter som driver de.. bortsett fra et antatt hat mellom rep og dems

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.452
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Guliani kan vel stå som bevis på hvor ille det kan gå med folk som har en steintøff og uangripelig CV. Hans tid som ordfører i NY og håndtering av 9/11 er vel legendarisk
    Derfor er det også vanskelig for oss utenfor å forstå hva som foregår in the us og hvilke krefter som driver de.. bortsett fra et antatt hat mellom rep og dems
    Han har masse erfaring med RICO. 😏

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    16
    Ja, det er mitt utgangspunkt også, men jeg strekker det nok lenger. Jeg tror rett og slett flere av de agendaene demokratene nå pusher er så uspiselige for svært mange konservative at de uansett kandidat bare har et valg, da snakker jeg om LGBTQ+, våpen, politi, immigrasjon og seff abort .
    Det er primært republikanerne som snakker om LGBTQ+, nær 90% av amerikanerne er for strengere våpenlover, ingen av partiene er pro "open borders" og jeg har enda ikke sett en måling hvor opphevelsen av Roe v. Wade slo positivt ut for republikanerne.

Ser man på meningsmålinger rundt en rekke samfunnsspørsmål er det amerikanske folket laaaaaang unna republikansk politikk og også et godt stykke fra demokratenes politikk. De som elsker amerikansk politikk er store selskap, og det skulle jo bare mangle da de har betalt for den.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.915
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Abortsaken er politisk kryptonitt for GOP. Det er ingen ting som mobiliserer alt fra progressive demokrater til moderate republikanere på samme måte. Uavhengige velgere i midten likeså. Hva ultrakonservative fundamentalister og hyklerne som lefler for dem måtte mene er ikke så veldig interessant. De er i knusende mindretall hvis den saken er på agendaen i et valg. Det fordømte for GOP er at fundamentalister og rablende tullinger dominerer i nominasjonsprosessene, så de vil nominere kandidater som er håpløse i selve valget.

Se bare hva som skjedde i Ohio i august.
    Tuesday's outcome further demonstrates how abortion remains a major liability for GOP candidates. Polling has shown that voters across the country broadly favor abortion protections — a fact that Democrats put at the center of a successful strategy last year to keep control of the U.S. Senate, fend off a red wave in the House and win several governorships. That approach has also won races for Democrats in off-year contests.
    "So the people who were saying that they are the most interested in abortion — and this is a major story — has shifted to the people who want to see abortion always legal,” said GOP pollster Bill McInturff of Public Opinion Strategies, who conducted the poll along with Democratic pollster Jeff Horwitt of Hart Research.

Fifty-eight percent of Americans believe abortion should be legal all or most of the time and among that group, 65% rated the issue as a "10."

GOP er også i øredøvende utakt med folket mht LGBT.
    Vinner ikke valg på den måten.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.915
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser man på meningsmålinger rundt en rekke samfunnsspørsmål er det amerikanske folket laaaaaang unna republikansk politikk og også et godt stykke fra demokratenes politikk. De som elsker amerikansk politikk er store selskap, og det skulle jo bare mangle da de har betalt for den.
    Det nye der er at big business skygger unna Trumps GOP med all tilhørende korrupsjon og kriminalitet. De har ikke råd til å bli assosiert med noe slikt. Og selv den MyPillow-fyren holder på å slippe opp for penger.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.648
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er primært republikanerne som snakker om LGBTQ+, nær 90% av amerikanerne er for strengere våpenlover, ingen av partiene er pro "open borders" og jeg har enda ikke sett en måling hvor opphevelsen av Roe v. Wade slo positivt ut for republikanerne.

90% sier du? Fant litt motstridende tall på forskjellige steder, men ingen med 90% Har du kilde?

Overall, 64% say they favor stricter gun control laws, with 36% opposed, little changed since a survey taken last summer in the wake of a mass shooting at an elementary school in Uvalde, Texas.

Ikke overraskende er det forskjeller mellom fløyene

Views on enacting stricter gun control laws are also sharply polarized overall. A majority of Democrats (92%) and independents (65%) support new restrictions compared with 36% of Republicans.

Fant en hel side om LGBTQ+ i demokratenes plattform ikke så mye hos GOP. Kanskje du kan hjelpe meg?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.915
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Republikanerne har ingen plattform. Sist vedtok de bare en erklæring om at de er for «whatever Trump says». Det er ikke lenger et parti, men en autoritær personkultus.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.648
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    GOP ... er det en slags Ku Klux Klan i sivil..? :unsure:
    Opprinnelig er klanen affiliert med demokratene, Jim Crow lovene er og et DEM skaperverk.

Founded in 1865, the Ku Klux Klan (KKK) extended into almost every southern state by 1870 and became a vehicle for white southern resistance to the Republican Party’s Reconstruction-era policies

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.915
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siden da har jo demokratene og republikanerne nærmest byttet plass i landskapet. Lincoln ville hatt harde ord om Trumps GOP.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.648
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Republikanerne har ingen plattform. Sist vedtok de bare en erklæring om at de er for «whatever Trump says». Det er ikke lenger et parti, men en autoritær personkultus.
    Ja, jeg har også lest dette om personkult. Kildene var interessante.

Men jeg kan ikke underslå at det konservative partiet later til å ha mistet litt fotfestet under Trump regimet og et nytt radikalisert demokratisk parti.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.510
    Sted
    Bergen
    Abortsaken er politisk kryptonitt for GOP. Det er ingen ting som mobiliserer alt fra progressive demokrater til moderate republikanere på samme måte. Uavhengige velgere i midten likeså. Hva ultrakonservative fundamentalister og hyklerne som lefler for dem måtte mene er ikke så veldig interessant. De er i knusende mindretall hvis den saken er på agendaen i et valg. Det fordømte for GOP er at fundamentalister og rablende tullinger dominerer i nominasjonsprosessene, så de vil nominere kandidater som er håpløse i selve valget.
    ..
    Vinner ikke valg på den måten.
    Utfordringen for oss, og antagelig for average Joe, er at de "rabiate" tar hele mediabildet - resten drukner. Dermed er det ikke så lett å se hva status er for de som ikke hyler hele tiden.
    Spennende valg blir det.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.575
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg har også lest dette om personkult. Kildene var interessante.

Men jeg kan ikke underslå at det konservative partiet later til å ha mistet litt fotfestet under Trump regimet og et nytt radikalisert demokratisk parti.
    Vet ikke helt hvilket parti det er som er mest radikalisert, men jeg holder personlig en knapp på GOP.

Mvh

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.229
    Sted
    Oslo
    Amerikanerne er stort sett mere liberale når det gjelder våpenkontroll, abort og LHBGT+ enn deres politikere.
    En liten gruppe stokk konservative har okkupert GOP og demokratene har berørings angst.
    Hvorfor de stemmer inn en gjeng geriatriske politikere går over min fatte evne.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.915
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke helt hvilket parti det er som er mest radikaisert, men jeg holder personlig en knapp på GOP.
    For meg som selvidentifisert moderat republikaner, nå en utdødd art i naturen, er det ikke veldig vanskelig å se hvem som har flyttet seg og hvilken vei de har gått.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.575
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    For meg som selvidentifisert moderat republikaner, nå en utdødd art i naturen, er det ikke veldig vanskelig å se hvem som har flyttet seg og hvilken vei de har gått.
    -Du kan ha et poeng der.

Tenker mest på Kongressen, hvor Kevin McCarthy nærmest måtte selge ræva si til MAGA-skrullingene på ytterste høyre for å bli valgt inn som Speaker of the House.

Vi har ikke sett det siste av krumspringene der i gården.

Mvh

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.229
    Sted
    Oslo
    Når starta galskapen i det republikanske partiet?
    Med Nixon's war on drugs, og der selveste Elvis tilbød seg å være undercover agent i musikk miljøet?
    Washington wifes og deres kamp mot explicit lyrics?
    NRA og kampen for retten til å bære assault rifles?
    The tea party movement,
    Kristen konservative?
    Pluss en hel masse galskap jeg ikke kommer på
    Geni streken til Trump og MAGA er å samle alt dette i en perfect storm.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    16
    90% sier du? Fant litt motstridende tall på forskjellige steder, men ingen med 90% Har du kilde?

Overall, 64% say they favor stricter gun control laws, with 36% opposed, little changed since a survey taken last summer in the wake of a mass shooting at an elementary school in Uvalde, Texas.

Ikke overraskende er det forskjeller mellom fløyene

Views on enacting stricter gun control laws are also sharply polarized overall. A majority of Democrats (92%) and independents (65%) support new restrictions compared with 36% of Republicans.

Fant en hel side om LGBTQ+ i demokratenes plattform ikke så mye hos GOP. Kanskje du kan hjelpe meg?
    Det er ikke lett å sette et enkelt tall på hvor stor støtte det er for strengere våpenkontroll siden strengere kontroll kan bety mange ting. Det jeg gikk ut i fra med 90% var "universal background checks", som bør være starten og et minimum. Tallene her varierer også noe avhengig av hvordan spørsmålet stilles (fra ca. 75 til 90%), men det er et varig solid flertall for bakgrunnssjekker.

Når det gjelder LGBTQ+ så er det egentlig en nisje sak og noe som påvirker folk flest lite. Det er republikanerne som kjører på med "book bans" og snakker høylytt om transer i high school sports og i kvinne toalettene. Dette er IKKE reelle problemer for folk flest, det er identity politics på sitt verste.

Jeg glemte å adressere politiet som du også nevnte. Jeg er helt enig i at "defund the police" var (og er) en elendig strategi, men det er verdt å nevne at flere av de republikanske kandidatene ønsker å legge ned både FBI og IRS.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.648
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Siden da har jo demokratene og republikanerne nærmest byttet plass i landskapet. Lincoln ville hatt harde ord om Trumps GOP.
    Dette med rasisme og demokratene er nok ikke så rett frem som du mener

“I'll have those niggers voting Democrat for the next 200 years.”
    ― Lyndon B. Johnson

Nearly a hundred years of the supposed “legacy of slavery” found most black children [78%] being raised in two-parent families in 1960. But thirty years after the liberal welfare state found the great majority of black children being raised by a single parent [66%]. Public housing projects in the first half of the 20th century were clean, safe places, where people slept outside on hot summer nights, when they were too poor to afford air conditioning. That was before admissions standards for public housing projects were lowered or abandoned, in the euphoria of liberal non-judgmental notions. And it was before the toxic message of victimhood was spread by liberals. We all know what hell holes public housing has become in our times. The same toxic message produced similar social results among lower-income people in England, despite an absence of a “legacy of slavery” there.

If we are to go by evidence of social retrogression, liberals have wreaked more havoc on blacks than the supposed “legacy of slavery” they talk about.

Thomas Sowell

“These Negroes, they're getting pretty uppity these days and that's a problem for us since they've got something now they never had before, the political pull to back up their uppityness. Now we've got to do something about this, we've got to give them a little something, just enough to quiet them down, not enough to make a difference. For if we don't move at all, then their allies will line up against us and there'll be no way of stopping them, we'll lose the filibuster and there'll be no way of putting a brake on all sorts of wild legislation. It'll be Reconstruction all over again. [Said to Senator Richard Russell, Jr. (D-GA) regarding the Civil Rights Act of 1957]”
    ― Lyndon B. Johnson

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.575
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Når starta galskapen i det republikanske partiet?
    Med Nixon's war on drugs, og der selveste Elvis tilbød seg å være undercover agent i musikk miljøet?
    Washington wifes og deres kamp mot explicit lyrics?
    NRA og kampen for retten til å bære assault rifles?
    The tea party movement,
    Kristen konservative?
    Pluss en hel masse galskap jeg ikke kommer på
    Geni streken til Trump og MAGA er å samle alt dette i en perfect storm.
    Tror det begynte med en president som het Reagan og en økonom som het Laffer.

Mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.915
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette med rasisme og demokratene er nok ikke så rett frem som du mener

“I'll have those niggers voting Democrat for the next 200 years.”
    ― Lyndon B. Johnson
    ^ Fra ca samme tidspunkt og frem til nå:
    In American politics, the Southern strategy was a Republican Party electoral strategy to increase political support among white voters in the South by appealing to racism against African Americans.[1][2][3]As the civil rights movement and dismantling of Jim Crow laws in the 1950s and 1960s visibly deepened existing racial tensions in much of the Southern United States, Republican politicians such as presidential candidate Richard Nixon and Senator Barry Goldwater developed strategies that successfully contributed to the political realignment of many white, conservative voters in the South who had traditionally supported the Democratic Party. It also helped to push the Republican Party much more to the right relative to the 1950s.[4] By winning all of the south a presidential candidate could obtain the presidency with minimal support elsewhere.[5][6]
    GOP har hatt en målrettet strategi om å sikre seg det segmentet, og må jo sies å ha lyktes over all forventning. «Southern Democrat» av i dag er svart kvinne.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn