Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.006
    Antall liker
    2.182
    Sted
    Bergen
    Man behøver kanskje ikke være veldig konspiratorisk anlagt for å mistenke at det kan være noe i dette:
    clear and present danger
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.474
    Antall liker
    3.020
    Jeg blir mer bekymret for Biden for hver dag som går. Selve motorikken og at bevegelsene hans går i slow-montion, sånn har det vært en stund. Men det at stemmen er blitt så svak, det er som om all saft og kraft er i ferd med å forsvinne. Urovekkende. Det ble veldig tydelig da han holdt pressekonferansen etter Xi møtet.

    Hvis Biden virkelig blir valgt som demokratenes kandidat i 2024, så frykter jeg det kan skje noe veldig ufordelaktig for Bidens del før november om ett år.
    Da blir veldig mange demokrater å stille seg et spørsmål hvordan dem kunne la dette skje.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.216
    Antall liker
    11.065
    ^ I det hele tatt er jo US Election system helt inne i bakevja, låst på hender og føtter av to aldrende og/eller håpløse mennesker. Merkelig. Klarer ikke helt begripe at systemene som er bygget opp over mer enn 200 år, kan være så til de grader dårlige.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.481
    Antall liker
    3.893
    Torget vurderinger
    4
    Jeg blir mer bekymret for Biden for hver dag som går. Selve motorikken og at bevegelsene hans går i slow-montion, sånn har det vært en stund. Men det at stemmen er blitt så svak, det er som om all saft og kraft er i ferd med å forsvinne. Urovekkende. Det ble veldig tydelig da han holdt pressekonferansen etter Xi møtet.

    Hvis Biden virkelig blir valgt som demokratenes kandidat i 2024, så frykter jeg det kan skje noe veldig ufordelaktig for Bidens del før november om ett år.
    Da blir veldig mange demokrater å stille seg et spørsmål hvordan dem kunne la dette skje.
    Har fortsatt ett håp om at de tar til vett og Biden gir seg men fortsatt avventer Trump rettsaker...og GOP primary
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.503
    Antall liker
    3.096
    Nå synser jeg her. Men jeg innbiller meg at demokratene er den av partene som har størst potensiale til å samle en stor andel av den unge befolkningen i USA. I mitt hode burde den eldre garde som styrer partiet ta dette inn over seg og finne en kanditat som appelerer til denne velgergruppen. Slik det fremstår nå virker det som ingen av partene hendvender seg til innbyggere under 60.

    Og at republikanerne tør gå til valg med kjernseaker hvor kvinner på nytt skal bli annenrangs individer virker uforståeleig.Det er nesten som man må innrømme at også kjernen i GOP faktisk er mørkemenn, — og at de ikke kun finnes som gærninger på de ytre fløyer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.148
    Antall liker
    3.910
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes at USA fremstår veldig som et slags gjennomsnittlig arabisk eller kristenfundamentalistisk land hvor familiens overhode bestemmer , og de yngre generasjonene bare må føye seg, da de ikke har noen reell makt. De unge er avhengige av godvilje fra de eldre, som har trukket opp stigen etter seg så godt det lar seg gjøre, og gjør alt i sin makt for å tråkke de yngre ned for å minne de om hvor deres plass i samfunnet er.
    De unge kan mene mye , men når alt kommer til alt, gjør de som familien har bestemt. "fordi de ikke har noe valg"

    Å tro at det er de unge som vil snu USA på hodet kun ved å presentere AOC eller noen tilsvarende som presidentkandidat.... det er bare å glemme.

    De unge kan snu ting på hodet etter en borgerkrig eller en verdenskrig. Det er mulig. Men i dagens USA _før_ apokalypsen? Jeg tviler sterkt.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.257
    Antall liker
    11.561
    Sted
    Interiore Simplicitate
    De unge i USA er jo ingen homogen gruppe heller. Det finnes mange godt utdannede og oppegående, men så finnes det minst like mange i MAGA-land som ikke nødvendigvis er uintelligente, men som preges litt for mye av alternative nyhetskilder og ikke minst «evnen til å tenke sjøl».

    Legg på gode doser fundamentalistisk kristendom og McCarthyisme så er mye gjort.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.474
    Antall liker
    3.020
    Nå synser jeg her. Men jeg innbiller meg at demokratene er den av partene som har størst potensiale til å samle en stor andel av den unge befolkningen i USA.
    Dem hadde det. Men det er særlig unge demokratiske velgere som nå forlater Biden. Mange av dem kan enten la være å stemme på valgdagen, eller dem kan gi sin stemme til en uavhengig kandidat.
    Jeg skjønner dem godt. Demokratiet og valgsystemet i USA virker helt forsteinet. Det er som om at det systemet vi historisk sett har hatt, det skal vi også for all fremtid ha. Punktum. Skjønner godt at de yngre ikke identifiserer seg med et system som virker dysfunksjonelt og ikke lengre tjener befolkninga.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er innebygd i en arkaisk grunnlov laget for en annen tid.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.503
    Antall liker
    3.096
    Mer presist er vel problemet at de store pengene i USA er gamle penger. Hvor også arvtagere gjerne fortsetter å være konservativ fordi det fungerte for tidligere generasjoner.

    Nå er vel også systemet deres konstruert av overklassen for overklassen. Hvor det som ser ut som et demokrati er ganske hyklerisk når man ser hvordan systemet er satt sammen til å bli styrt av penger. Altså at de "demokratiske" prosessene egentlig kun foregår bland overklassen med penger. Med symbolpoletikk og frie valg blandt folket som er trollbundet av reklame på partenes ulike mediaplattformer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.702
    Antall liker
    37.965
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå synser jeg her. Men jeg innbiller meg at demokratene er den av partene som har størst potensiale til å samle en stor andel av den unge befolkningen i USA. I mitt hode burde den eldre garde som styrer partiet ta dette inn over seg og finne en kanditat som appelerer til denne velgergruppen. Slik det fremstår nå virker det som ingen av partene hendvender seg til innbyggere under 60.

    Og at republikanerne tør gå til valg med kjernseaker hvor kvinner på nytt skal bli annenrangs individer virker uforståeleig.Det er nesten som man må innrømme at også kjernen i GOP faktisk er mørkemenn, — og at de ikke kun finnes som gærninger på de ytre fløyer.
    Yes. Jfr utfallet av valgene her forleden.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    10.571
    Planene for neste periode, bl.a. dette..


    Han vil også kreve at enhver føderal ansatt skal bestå en embetstjeneste-test han selv vil lage. Trumps egne folk vil også undersøke potensielle ny ansatte for om de er til å stole på – altså om de vil jobbe i tråd med hans politikk og mot hans politiske fiender.


     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.503
    Antall liker
    3.096
    Om Trump mener alvor vites ikke. Han er vel fornøyd bare han får burgeren sin og oppmerksomhet. Men folkene som står bak galionsfiguren gjør. Husk hva dem gjorde med offentlige etater forrige gang.

    Ansatte fikk munnkurv og kun toppledere som ved behov ble byttet ut fikk utale seg til media. Dette fordi dem foruten sabbortere alt relatert til innvandring så godt som fjernet alt offentlig som jobbet med arbeids- og miljøsikkerhet. Her med fokus på å fristille olje og kull industrien for ansvar på noen plan.

    Kjente arbeidsmetoder fra diktaturer. At GOP i det hele tatt stille seg bak folk som ser for seg USA i en fremtid med en slik styreform gjør det vanskelig å ha sympati for noen av sakene deres.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.702
    Antall liker
    37.965
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Han mener det. Han er sykelig opptatt av egen prestisje og total lojalitet mot ham selv, så det er opplagt at han kommer til å bruke makten til å renske ut alle som har dristet seg til å kritisere eller etterforske ham, og erstatte dem med blinde lojalister. Forbildet er putin.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.503
    Antall liker
    3.096
    At Trump er så smålig at han går på hevnetokt er nok selvsagt. Men fyren har neppe en agenda for landets fremtid utover annet enn litt symbolpoletikk for å vise at han jobber med sine "talking points". Men det er nok farligere krefter i bunn av det appratet som står bak kandidaten.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.702
    Antall liker
    37.965
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Yes, det er ikke spesielt beroligende at Bannon og Miller allerede er godt i gang med en «transition plan». De to burde sittet i fengsel allerede. I tillegg holder Tuberville 400 militære utnevnelser åpne, formodentlig også for at de stillingene skal kunne fylles med lojalister som en del av en fascistisk maktovertagelse.

    Edit: Jeg bruker ikke f-ordet lettvint her. Noen ganger må man kalle ting ved sitt rette navn.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.006
    Antall liker
    2.182
    Sted
    Bergen
    Yes, det er ikke spesielt beroligende at Bannon og Miller allerede er godt i gang med en «transition plan». De to burde sittet i fengsel allerede. I tillegg holder Tuberville 400 militære utnevnelser åpne, formodentlig også for at de stillingene skal kunne fylles med lojalister som en del av en fascistisk maktovertagelse.

    Edit: Jeg bruker ikke f-ordet lettvint her. Noen ganger må man kalle ting ved sitt rette navn.
    Det er jammen farlige tider vi er og går videre inn i. Dersom ikke Biden/USA får litt orden i MØ kan vi få en situasjon der Trump trekker seg fra Ukraina og tar full blås i Israel med nærliggende områder
    Huttetu, det kan bli kaldt etterhvert (vel først antagelig veldig varmt)
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.257
    Antall liker
    11.561
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Så en eller annen MAGA-tulling legger ut på famøse Truth Social krav om «citizen’s arrest» av James og Engoron, og det stabile geniet deler innlegget.

    For så å slette det, formodentlig etter oppfordring fra advokatene.

    Det er skremmende måten han tolker alt og alle utfra eget forvrengte bilde. Selvsagt er det en politisk heksejakt han er utsatt for, det er jo akkurat hva han selv ville gjort og akter å gjøre om han skulle komme deg tilbake til det hvite hus.

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.474
    Antall liker
    3.020
    Hvorfor kan ikke Joe Biden pugge et manus til det sitter, før han skal på Tv?
    Ny tabbe i dag


    Nye elendige målinger for Biden i dag, særlig svarte velgere og de unge svikter ham. Selve grunnfjellet som du har i ryggen.
    Biden er i ferd med å rulle ut en rød løper for Trump.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.257
    Antall liker
    11.561
    Sted
    Interiore Simplicitate

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.060
    Antall liker
    8.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Amerikanske meningsmålinger er jo uansett usedvanlig lite pålitelige, med svært lave antall respondenter i forhold til de fleste steder. Før var det i alle fall slik at mange såkalt nasjonale målinger bare hadde et par tusen svar å basere seg på. Men kanskje har de forbedret seg bittelitt siden de mange fadesene gjennom de siste valgene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.702
    Antall liker
    37.965
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man sammenligner med utfallet av faktiske valg og folkeavstemninger i høst er det litt vanskelig å tro på de meningsmålingene.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.474
    Antall liker
    3.020
    Hvis man sammenligner med utfallet av faktiske valg og folkeavstemninger i høst er det litt vanskelig å tro på de meningsmålingene.
    Er det best at Biden står løpet ut frem til november 2024, eller bør demokratene haste med å få frem en ny oppegående kandidat?
    Din mening?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.216
    Antall liker
    11.065
    Er det best at Biden står løpet ut frem til november 2024, eller bør demokratene haste med å få frem en ny oppegående kandidat?
    Din mening?
    Min mening er at Demokratene ÅPENBART må finne seg en annen. Dette blir jo bare dummere og dummere. Minner mer og mer om en gammel pave som bare må sitte der og liksom ha makta til han detter av tronen, og bæres ut. Spiller ingen rolle hvor mye han snøvler i sin tale til undersåttene, eller om noen skjønner hva han sier, samma det, han er jo paven.
    Buttigieg for president.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.257
    Antall liker
    11.561
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Begynner å bli lovlig travelt i så fall. Om bare Biden vinner valget regner jeg med Kamala Harris tar over før neste periode er over, i så fall ingen dum tanke.

    Valget skal selvsagt vinnes først, så spørs det hva som er det sikreste kortet - en Biden som har erfaring og en track record å vise til, eller et nytt ukjent kort ingen vet så mye om. Hilary er vel ikke aktuell.

    Buttigieg? En homofil kandidat ville være å servere seieren på et sølvfat til Trumpler, tror ikke tiden er inne ennå dessverre.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.262
    Antall liker
    2.864
    Torget vurderinger
    16
    Begynner å bli lovlig travelt i så fall. Om bare Biden vinner valget regner jeg med Kamala Harris tar over før neste periode er over, i så fall ingen dum tanke.

    Valget skal selvsagt vinnes først, så spørs det hva som er det sikreste kortet - en Biden som har erfaring og en track record å vise til, eller et nytt ukjent kort ingen vet så mye om. Hilary er vel ikke aktuell.

    Buttigieg? En homofil kandidat ville være å servere seieren på et sølvfat til Trumpler, tror ikke tiden er inne ennå dessverre.
    Det finnes flere "kjente" demokrater som kunne stille, kandidater som har den nødvendige "name recognition". Jeg tror forresten at en ukjent kandidat også hadde vært å foretrekke fremfor Biden. Dessverre er det demokratiske partiet styrt slik at man ikke stiller før det er ens "tur", partipisken svinges nådeløst hvis en etablert kandidat tråkker utenfor den stien. Derfor har man bare kandidater fra forskjellige ytterliggående fløyer som stiller mot Biden i primærvalgene. Skulle Biden trekke seg så frykter jeg at man går all in for Kamala, den eneste som er mer upopulær enn Biden.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Og det er vel helt vanlig at en sittende president stiller for sitt parti for sin andre periode.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.216
    Antall liker
    11.065
    Og det er vel helt vanlig at en sittende president stiller for sitt parti for sin andre periode.
    Av og til må man bare tenke litt utenfor konvolutten. "Det bare er sånn" er elendig argumentasjon. Men det er vel ikke det mest elendige man ser i dagens forenklede stater.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HC

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.702
    Antall liker
    37.965
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det best at Biden står løpet ut frem til november 2024, eller bør demokratene haste med å få frem en ny oppegående kandidat?
    Din mening?
    Jeg vet ikke. Kommer nok veldig an på hvem som eventuelt skulle ta rollen. Det er ikke opplagt at Kamala Harris vil ha bedre sjanser. Haakem Jeffries ville nok vært en utmerket kandidat, men det er ikke helt sånn det landet fungerer.

    Man kunne jo starte med at media gransket Trumps forskjellige uttalelser like nøye som når ethvert ord fra Biden veies på gullvekt. Biden har vært en sleivkjeft i 50 år, minst. Ikke noe nytt i at han forsnakker seg eller plumper ut med hva han mener.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.474
    Antall liker
    3.020
    Jeg vet ikke. Kommer nok veldig an på hvem som eventuelt skulle ta rollen. Det er ikke opplagt at Kamala Harris vil ha bedre sjanser. Haakem Jeffries ville nok vært en utmerket kandidat, men det er ikke helt sånn det landet fungerer.
    Selv er jeg sånn 50/50 pr i dag på om det er smartest at Biden stiller, eller ikke. Tatt i betraktning av at han er sittende president og dermed er kjent for publikum, dette målt opp mot en gammel mann som surrer noe og definitivt er på hell. Men jeg har en anelse om at i neste kvartal er jeg ned på 45/55 i disfavør Biden.

    Når de aller største og tyngste avgjørelsene skal taes på vegne av nasjonen, som det å gå til krig mot Kina eller det å trykke på den røde knappen, så vil jeg ha en eldre person med visdom og livserfaring ved roret. Men selv der har alderen og generell mental tilstand på personen en limit.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.702
    Antall liker
    37.965
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selv er jeg sånn 50/50 pr i dag på om det er smartest at Biden stiller, eller ikke. Tatt i betraktning av at han er sittende president og dermed er kjent for publikum, dette målt opp mot en gammel mann som surrer noe og definitivt er på hell. Men jeg har en anelse om at i neste kvartal er jeg ned på 45/55 i disfavør Biden.

    Når de aller største og tyngste avgjørelsene skal taes på vegne av nasjonen, som det å gå til krig mot Kina eller det å trykke på den røde knappen, så vil jeg ha en eldre person med visdom og livserfaring ved roret. Men selv der har alderen og generell mental tilstand på personen en limit.
    Hvis alternativet er Donald J Trump vil nesten hvem som helst annen være en mer stabil hånd på rattet. Friogbevare. Jeg begriper ikke hva kulten ser i den mannen.

    1700583319759.jpeg
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.474
    Antall liker
    3.020
    Hvis alternativet er Donald J Trump vil nesten hvem som helst annen være en mer stabil hånd på rattet. Friogbevare. Jeg begriper ikke hva kulten ser i den mannen.
    Det kan du si. Vi som poster i denne tråden drar frem dette med Trump at han er en bølle, en løgner, er udemokratisk, bryter lover og regler, er uforutsigbar i utenrikspolitikken osv.
    For veldig mange amerikanere er ikke disse temaene noe som bryr dem særlig. Det som gjelder er om Trumps politikk fører til mindre skatter og mer i lommeboken, det er det viktige. For dem som ikke ser til lommeboken først, er det verdispørsmål som abort, homopolitikk, Israel og sånt, typisk kristenkonservative spørsmål som er viktigst.

    På andre siden er det dem som hater Trump og alt det han står for og av prinsipp ikke vil støtte ham. Men disse er i antall ikke nok til å sikre Biden gjenvalg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.988
    Antall liker
    4.428
    Jeg vet ikke. Kommer nok veldig an på hvem som eventuelt skulle ta rollen. Det er ikke opplagt at Kamala Harris vil ha bedre sjanser. Haakem Jeffries ville nok vært en utmerket kandidat, men det er ikke helt sånn det landet fungerer.

    Man kunne jo starte med at media gransket Trumps forskjellige uttalelser like nøye som når ethvert ord fra Biden veies på gullvekt. Biden har vært en sleivkjeft i 50 år, minst. Ikke noe nytt i at han forsnakker seg eller plumper ut med hva han mener.
    Åndseliten og makteliten i USA har sviktet massene, og nå får hele verden svi.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn