Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.101
    Sted
    Trondheim
    Det er nokså åpenbart at Trump ikke aner hva han holder på med. Han er en dukke som styres av project 2025 folk. Hvorvidt han er dement eller bare stokk dum spiller vel bare en rolle i forhold til om man kan fjerne ham eller ikke, men hvis man fjerner ham blir JD Vance president og han er kanskje enda farligere. Han kan i hvert fall snakke i komplette setninger.

Mar-a-Lago Club

Fersking
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    26
    Sted
    Halden
    Only the most stable geniuses. Eller har de fått et oppdrag fra læremesteren om å demontere den amerikanske atomparaplyen?
    Hardingfele her -- kort fly-by melding.

Guvernør Rick Perry fra Texas ønsket også å legge ned Department of Energy, inntil noen satte seg ned med ham og forklarte, med flanellograf, at de hadde ansvaret for alt av kjernekraft, inklusive biprodukter som hydrogenbomber.
    Dette skjønte naturligvis ikke Magadottene som begynte å sparke kritisk viktig personale.

MEN - jeg har fått noen henvendelser via fb og telefon om hvorfor jeg forlot hifisentralen og tenkte å legge inn et kjapt svar her. Høvdingen forlangte at jeg skulle slutte å skrive Muk. Det har jeg ikke tenkt å slutte med, mannen er livsfarlig og en trussel mot demokratiet. Og derfor kan jeg ikke være på HFS lenger.

Jeg avrunder med dette fra Anne Telnæs, som bør kunne si alt man trenger å si.

Søkerlisten til medlemskap i Mar-a-Lago Club er forøvrig blitt så lang at mange må vente i måneder før de så mye som blir tatt i betraktning, såfremt de da ikke tilbyr et fjell med penger til Kong Trump.

Takk for meg her inne. Det har vært noen underholdende og rare år!

9681e71eb74cef8563a2e02731f215330e83fd1d95297025c1748a2858dcbba3.jpg

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.117
    Takk for meg her inne. Det har vært noen underholdende og rare år!
    Synd å se deg gå, men du har min fulle sympati i valget du har tatt. Begrepet Muk er i seg selv et politisk statement, og selv om Høvdingen er i sin fulle rett til å be oss holde symbolet der aldri bør nævnes unna hans forum, så er det greit å stå for noe, når verden er slik den er i dag.

Hyggelig å ha hatt deg på laget, takk for all kunnskap du har delt, jeg håper vi for eksempel treffes over en øl, eller foran et par dugelige høyttalere en dag. Man vet jo aldri. Hasta la vista, mi amigo! :)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.560
    ... og Bolton snakker fornuft:
    Hvor stor er muligheten for at Trump & Co bit for bit demonterer det amerikanske demokratiet og dermed blir et autokrati?

«Bolton frykter imidlertid hva som vil skje dersom Trump-administrasjonen velger å trosse domstolene og ikke følge beslutningene deres.
    Visepresident J.D. Vance skapte også store bølger nylig.
    - Dommere har ikke lov til å kontrollere utøvende myndigheters legitime makt, skrev visepresidenten på X.
    - Det vil være veldig alvorlig. Det vil innebære en konstitusjonell krise. Vance har allerede kritisert én av dommerne og sagt at den utøvende statsmakten ikke kan bli holdt ansvarlig av en aktivistisk, føderal dommer. For meg ville noe slikt være grunnlag til å stille Trump for riksrett, sier Bolton.»

Meninger?
    Over lang tid har vi erfart at virkeligheten som regel ikke overgår skrekkscenarioene, men nå har faktisk reality innhentet scenarioene.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.720
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvor stor er muligheten for at Trump & Co bit for bit demonterer det amerikanske demokratiet og dermed blir et autokrati?
    Muligheten? Vi snakker sannsynlighet på 1,0 ettersom det er hva de faktisk gjør nå.

But Ackerman warns that Trump’s power grab – and Vance’s assertion of its unlimited contours – is suggestive of something more sinister.

“[This is] dictatorship,” he said. “This is not unitary executive. This is something very different. It’s a shattering assault … on the foundations of the constitution.”

It appears that Trump has ditched all pretence at respecting constraints in an approach that some warn is provoking a constitutional crisis and risking a descent into autocratic “Caesarism”.

David Driesen, a constitutional law professor at Syracuse University, said Trump’s ambitions extended far beyond the imperial presidency that many believe reached its apotheosis under Richard Nixon before being curtailed by congressional legislation in the wake of Watergate.

“What Trump is trying to do is steal all the power to administrate government from Congress, and then use the judiciary to unravel the law,” he said. “Trump is challenging just about every constraint on his power and then hoping the courts will declare all the statutes that constrain him unconstitutional.”

This throws the ball back to the courts. “The question is really whether the courts are willing to stand up to constrain illegitimate power, or instead get rid of statutes and congressional control by saying what the president is doing is legitimate,” said Driesen. “The main thing is that he’s disobeying statutes right and left, usurping congressional power of the purse and that’s illegal. It’s just contrary to law and contrary to the constitution.

”Vance, for his part, is legitimising a dictatorial power grab with his assault on judges.“

[Vance’s post] is propaganda that serves the function of helping establish a dictatorship while avoiding taking responsibility for that,” he said. “Vance says courts should not control legitimate power, but … most of these powers [Trump is seizing] are not legitimate. By suggesting that the court should stay out, he’s suggesting that they should refrain from constraining the illegitimate power grab that’s involved in establishing a dictatorship.

“It’s a framing that serves to legitimise things that are not legitimate.”

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.560

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.295
    Torget vurderinger
    1
    At Hardingfele forlater forumet er veldig trist, faktisk. Det er langt mellom folk som har den kunnskapsmengden, livserfaringen og innsikten og villig bruker mye tid på å opplyse andre, slik som du, fela, har gjort. Jeg har lært mye. Du er allerde savnet.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.502
    Sted
    Holmestrand
    At Hardingfele forlater forumet er veldig trist, faktisk. Det er langt mellom folk som har den kunnskapsmengden, livserfaringen og innsikten og villig bruker mye tid på å opplyse andre, slik som du, fela, har gjort. Jeg har lært mye. Du er allerde savnet.
    Det er trist at han går,
    enda tristere er grunnen til at han går.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.982
    Kommentatorene i media har også nok å gjøre...

Så har Trumps kaos nådd Europa. Denne helga møtest statsleiarar, diplomatar, militære toppfolk og andre prominensar på Den internasjonale sikkerheitskonferansen i München. Det skjer etter kaotiske dagar med oppsiktsvekkjande utspel frå Trump-administrasjonen – og med ditto sjokk og vantru blant europeiske politikarar.

For mens USA og (Vest-) Europa sidan 2. verdskrigen har vore nære allierte med ei felles forståing av sikkerheitspolitikken, manifestert gjennom Nato, har Donald Trump og hans folk denne veka signalisert historiske retningsskifte.

Samla vestleg front?
    EU, Nato og USA har sidan Russlands fullskalainvasjon for snart tre år sidan insistert på at denne typen valdsbruk og brot med alle internasjonale reglar ikkje skal lønna seg. Men denne veka har både Donald Trump og hans ferske forsvarsminister, ex-Fox-programleiaren Pete Hegseth, gitt uttrykk for at Ukraina vil måtta gi frå seg territorium for å få på plass ein fredsavtale.

Dei har også sagt at det er urealistisk at Ukraina får bli medlem av Nato – slik Ukraina så desperat har ønska. Nato opna døra for Ukraina-medlemskap i 2008 og forsterka signalet på fjorårets toppmøte i Washington.

Utan eit Nato-medlemskap har ikkje Ukraina nokon sikkerheitspolitisk garanti mot at Russland kan gå til angrep på nytt. Hegseth sa også (først) at det ville vera uaktuelt for USA å senda fredsstyrkar til Ukraina etter krigen. Dette må Europa ta seg av sjølv. Og skulle det koma åtak mot desse styrkane, ville det – etter USAs syn – ikkje utløysa Natos kjerneparagraf 5. Nemleg at eit angrep på eitt Nato-land, er eit åtak på alle.

Desse punkta er som tekne rett ut av Vladimir Putins drøymescenario. Og Ukrainas – og Europas – skrekkscenario.

God avtalekunst?
    Alt dette har altså Trump og hans administrasjon sagt føreventuelle fredssamtalar har kome i gang – men etter ein halvannan times lang telefonsamtale mellom Trump og Putin. Der avtalte dei to tilsynelatande å møtast til Ukraina-forhandlingar i Saudi-Arabia. Utan Ukraina til stades. Utan Europa.

Til å vera ein mann som smykkar seg med å vera ein stor forhandlar, og som har gitt ut boka «The Art of the Deal», har mang ein observatør undra seg over at Trump på denne måten har kasta alle sine eventuelle forhandlingskort før forhandlingane har kome i gang. På Putins premissar. Trump ser på si side for seg å tene pengar og få tilgang på verdifulle jordmineralressursar i Ukraina.

Reaksjonane frå Ukraina og europeiske politikarar er – sjølvsagt og heldigvis – sterke og tydelege: Skal det forhandlast fred i Ukraina, skal sjølvsagt Ukraina sitja ved forhandlingsbordet. Og skal det bli ein fredsavtale, må den også sikra Ukrainas interesser som ein fri, sjølvstendig og demokratisk stat som bestemmer over seg sjølv. Sidan Europa og europeisk sikkerheit også så definitivt er inne i miksen, bør også Europa involverast i samtalane om kva som skal skje i Ukraina.

Som den norske etterretningstenesta skriv i si siste trusselvurdering: «En avslutning av krigen på russiske premisser vil styrke Moskvas tro på militærmakt som utenrikspolitisk virkemiddel, og Russland vil kunne gjenoppbygge og anvende landets militærmakt også andre steder.»

Andre stader inneber også andre europeiske land. Inkludert Norge.

Usikker alliert
    Trumps nye inntog i Det kvite hus har skapt rabalder i USA – men også i verda elles. Noko av det forbløffande i virvelvinden av presidentordrar har vore å sjå kor tafatt motstanden så langt har vore. Kor er demokratane? Kor er dei klassiske republikanarane? Skal alt verkeleg overlatast til enkeltdommarar i rettsvesenet?

Håpet er at Europa har sterkare ryggrad og motstandskraft i møte med ein uføreseieleg president omgjeven av svakt kvalifiserte lojalistar som har fint lite erfaring eller innsikt i diplomati og internasjonal politikk. Europa var for så vidt førebudd på at Trump kunne koma tilbake i presidentstolen. Men Europa har ikkje handla raskt eller tungt nok til å kunna garantera for kontinentets sikkerheit aleine – eller for liberale, demokratiske verdiar og ein regelbasert verdsorden.

Dermed ligg det eit tungt ansvar på europeiske land – Norge inkludert – om å stå imot Trumps og Putins stormaktsspel. Om å leva opp til løfta om å støtta Ukrainas – og dermed Europas – interesser. Og så må Europa – både i EU og Nato – ta eit større ansvar for seg sjølv og våre felles interesser. Ikkje berre retorisk, men også økonomisk, politisk og militært.

Etter tilsynelatande å ha gått med på mange av Putins premissar for fred i Ukraina – og dermed snudd ryggen til tidlegare amerikansk politikk og europeiske allierte – blei veka avslutta med at visepresident J.D. Vance åtvara Russland om bruk av både militær og økonomisk makt for å få på plass ein fredsavtale. Han utelukka heller ikkje amerikanske styrkar på ukrainsk jord. Altså omtrent det motsette av kva Trump og Hegseth sa få dagar tidlegare. Det bidrog ikkje akkurat til å gjera forvirringa mindre rundt kva som er den faktiske amerikanske politikken overfor Ukraina og Europa.

Men kaoset gjer i alle fall éin ting tindrande klart: EU og Europa må ta eit større sikkerheitspolitisk ansvar for seg sjølv. Me kan ikkje lenger basera oss på å stola på varierande administrasjonar i USA.

Kva gjer vesle Norge i ei slik verd?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.708

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.720
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.714
    Sted
    Oslo
    Har ikke scrollet gjennom alt, noen andre må sikkert ha tenkt det samme,
    Mener å erindre noe fra historie timene at i 1938 var det et eller annet toppmøte i München, det gikk ikke så veldig bra etter det.
    Så jublende glade vi kan være, som slipper å lese om det i en støvete bok med svart/hvitt bilder, men kan se München utfolde seg live i technicolor på storskjerm

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.229
    Torget vurderinger
    2
    Hardingfele her -- kort fly-by melding.

MEN - jeg har fått noen henvendelser via fb og telefon om hvorfor jeg forlot hifisentralen og tenkte å legge inn et kjapt svar her. Høvdingen forlangte at jeg skulle slutte å skrive Muk. Det har jeg ikke tenkt å slutte med, mannen er livsfarlig og en trussel mot demokratiet. Og derfor kan jeg ikke være på HFS lenger.
    Hvis noen ønsker å skrive at Musk er Nazist så er det ikke noe forbud mot slike meninger, men når du bruker symbolet som en "bokstav-karakter" så blir det søkbart via Google, og jeg ønsker ikke å forbinde Hifisentralen med dette symbolet. Når jeg nå går inn på Google og søker på Musk med S=nazi-symbolet så får jeg Hifisentralen som nummer 5 på resultatlisten, og hvis noen i fremtiden søker på noe nazi-relatert på Google så ønsker jeg virkelig ikke at HFS skal forbindes med nazisme. Dette kan fort snu i motsatt retning, og jeg tror du og jeg ser denne saken fra to vidt forskjellig synspunkt.

Det er ingen som sensurerer dine meninger ovenfor Elon, og det er kun bruk av nazi-symbolet som skrift-karakter jeg sikter til.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.502
    Sted
    Holmestrand
    Hvis noen ønsker å skrive at Musk er Nazist så er det ikke noe forbud mot slike meninger, men når du bruker symbolet som en "bokstav-karakter" så blir det søkbart via Google, og jeg ønsker ikke å forbinde Hifisentralen med dette symbolet. Når jeg nå går inn på Google og søker på Musk med S=nazi-symbolet så får jeg Hifisentralen som nummer 5 på resultatlisten, og hvis noen i fremtiden søker på noe nazi-relatert på Google så ønsker jeg virkelig ikke at HFS skal forbindes med nazisme. Dette kan fort snu i motsatt retning, og jeg tror du og jeg ser denne saken fra to vidt forskjellig synspunkt.

Det er ingen som sensurerer dine meninger ovenfor Elon, og det er kun bruk av nazi-symbolet som skrift-karakter jeg sikter til.
    Det skjønner jeg.
    Takker for klargjøring.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.871
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke scrollet gjennom alt, noen andre må sikkert ha tenkt det samme,
    Mener å erindre noe fra historie timene at i 1938 var det et eller annet toppmøte i München, det gikk ikke så veldig bra etter det.
    Så jublende glade vi kan være, som slipper å lese om det i en støvete bok med svart/hvitt bilder, men kan se München utfolde seg live i technicolor på storskjerm

Mvh
    KJ

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.918
    Norges mest penneføre Trump-supporter er stadig vekk på krigsstien, George Gooding mener som sin mester at pressen og media er roten til alt ondt. Og at det er en sammensvergelse i Europiske medier om å framstille Trump & Co som fascister/kuppmakere etc.

Han hopper glatt bukk over at denne "sammensvergelsen" også omfatter unisont Historikere, Forskere på politikk osv ikke bare her i "den gamle verden".

Det var vel dette som Vance mente når han sa at pressefriheten er truet i Europa. Den indre fiende som ønsker å rive demokratiet i fra hverandre. Den samme fienden i sitt land har også Trump snakket mye om.

George G. er forøvrig godt likt i pølen Document.no. "Vis meg dine venner og jeg skal si deg hvem du er !"

Dakkars IT - konsulenter !

1739626007447.png

Dagens snakkis, Donald Trump | DOGE-medarbeidere stemplet som «leiemordere»: Pressens hysteri når nye høyder

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.720
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De holder på..
    Hvorfor etterforske? Både trump og kennedy har alle svarene på forhånd. Behøver ikke fagfolk. Bare å injisere klorin, problemet løst. Eller ormekur ment for hest og storfe.

Når jeg tenker etter var det kanskje noe med kennedy og ormekur. Aha. Derfor.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Forstår godt Høvdingen her - og forklaringen.
    Om man på død og liv er så sta at man må bruke et symbol for å understreke sin mening, fremfor å skrive f.eks Nazi-Musk, så - javel da.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.101
    Sted
    Trondheim
    Utbrudd av meslinger i Texas. Ingen av de smittede er vaksinert - de har fått fritak fra obligatorisk vaksine fordi foreldrene nektet. 8 barn fikk påvist meslinger på tirsdag, 20 nå på torsdag. 9 er så langt lagt inn på sykehus.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.502
    Sted
    Holmestrand
    US Army endret navnet på Fort Bragg til Fort Liberty. Fortet var opprinnelig oppkalt etter Braxton Bragg som var slaveeier og sørstatsgeneral.
    Derfor navneendringen.
    Nå har det stabile geniet og hans undersåtter bestemt det skal hete Fort Bragg igjen. Nå oppkalt etter den menige soldaten Roland L. Bragg som tjenestegjorde under WWII.
    Navneendringen vil angivelig koste over 6.000.000$.
    Så tydeligvis er det stålfokus på kostnader.

brunBar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Antall liker
    895
    Sted
    Rogaland
    – Det jeg setter min lit til, er at Trump blir personlig fornærmet når han forstår at Putin ikke danser etter hans pipe. Da er denne oppfarende Trump villig til å gjøre nesten hva som helst, til og med alliere seg med og gi penger til Ukraina, sier Neumann.

Håper på dette

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    25.477
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    – Det jeg setter min lit til, er at Trump blir personlig fornærmet når han forstår at Putin ikke danser etter hans pipe. Da er denne oppfarende Trump villig til å gjøre nesten hva som helst, til og med alliere seg med og gi penger til Ukraina, sier Neumann.

Håper på dette
    Ser et lite problem i den meldingen 😁

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.558
    Torget vurderinger
    2
    Rødt og SV vil ha Norge ut av NATO , nå får de isteden USA ut av NATO , noe som Putin jubler for og har jobbet lenge for.
    Alt var meget bedre under krigen , den kalde krigen altså. Norge har i praksis lagt ned forsvaret for lenge siden…nå blir det viktig å følge situasjonen nøye..

Tenk om en viss person hadde truffet 2cm lengre til høyre i fjor …så lite som kan skille mellom fremgang eller katastrofe..

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.720
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Håper på dette
    Det tror jeg ikke kommer til å skje. Han logrer for putin og finner seg i hva som helst fra den kanten, bare han får noen komplimenter fra idolet sitt. Fullstendig starstruck.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.720
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var de «90 %» igjen. Klart det er en fordel for vanlige folk når føderale institusjoner som håndhever spillereglene i arbeidslivet settes ut av funksjon. Fagforeninger er noe dritt som må bort, slik at de 10 % på toppen ikke får for mye makt over sine ansatte. Ikke sant, @komfort?

1739642527776.png
    Critics of the move blame Musk for the action, pointing out this was not a tactic Trump used in his first term.

“The NLRB has got to be right at the top of his list for what agency Musk wants to destroy,” said Adam Shah, director of national policy at Jobs With Justice, a labor rights organization.

While Musk hasn’t taken credit, he took action even before the 2024 election to try to cripple the agency.

Musk’s SpaceX brought a case to federal court last year that argued the NLRB’s structure was unconstitutional and shouldn’t be allowed to act on unfair labor practice complaints. The SpaceX suit was an attempt to block the agency from moving against it for firing some employees. Nine SpaceX workers complained they were dismissed for writing management a letter asking them to publicly condemn Musk’s “harmful” behavior on social media. Musk’s Tesla has faced NLRB complaints about its treatment of unionizing efforts there as well, including after Musk tweeted that if employees joined a union they would lose their stock options.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn