Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.451
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    The US Capitol Police Force is under fire for the way it handled Wednesday's insurrection at Capitol Hill, as officers were filmed taking selfies with rioters and appearing to help them move back barricades and open doors.

—katie (@cevansavenger) January 6, 2021
    Protesters who seemed as intent on chronicling the breach as participating in it posed for selfies with police officers and uploaded the images to social media.

In one video, an officer can be seen posing for selfies with members of the mob and interacting with them in a congenial manner.

—Timothy Burke (@bubbaprog) January 6, 2021

Authorities seemed surprised by the overwhelming numbers in the insurrection, despite the event having been discussed across social media for weeks.

—John Jannuzzi (@johnjannuzzi) January 7, 2021

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.569
    Torget vurderinger
    1
    The US Capitol Police Force is under fire for the way it handled Wednesday's insurrection at Capitol Hill, as officers were filmed taking selfies with rioters and appearing to help them move back barricades and open doors.

Protesters who seemed as intent on chronicling the breach as participating in it posed for selfies with police officers and uploaded the images to social media.

In one video, an officer can be seen posing for selfies with members of the mob and interacting with them in a congenial manner.

Authorities seemed surprised by the overwhelming numbers in the insurrection, despite the event having been discussed across social media for weeks.
    Med sopass selektivt utval på hendingane, so kan ein vel seia at Tyskland berre kom på ei venleg omvisning til Noreg i 1940?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.569
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er så drøyt.
    Fra linken:
    Volodymyr Zelenskyj har tidlegare sagt at det ikkje er aktuelt for Ukraina å betale tilbake pengar dei har fått i bistand.

– Det er ei skam at pengar som har blitt gitt bort plutseleg skal vere lån, seier direktør for Fridtjof Nansens Institutt, Iver Neumann, til NRK.

– Trump oppfører seg slik ein gjer i forretningslivet, og det er ikkje noko alvor over dette. Når eit land har vore i krig i tre år og ein har støtta det, skulle ein tru at det hadde skapt ein viss sympati, einskap og solidaritet.
    Det gjer ein ikkje. Ikke hvis man tenker å gjøre business igjen. Det stemmer nok at trump har holdt på slik for å lure alle han gjør forretninger med, men det er da også lenge siden noen tilregnelig person ville gjøre forretninger med ham. Mannen er kriminell, ikke forretningsmann.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.451
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Med sopass selektivt utval på hendingane, so kan ein vel seia at Tyskland berre kom på ei venleg omvisning til Noreg i 1940?
    veldig mange linker er 404 nå av en eller annen merkelig grunn.
    Og det irriterer meg, jeg vet hva jeg så, jeg så live på youtube fra de første som kom inn og jeg syns det var såpass spennende at jeg fulgte nøye med. Var dog skuffet over at det var så lite action, hadde håpet det skulle skje noe, men var cosplayere som vimsa rundt. Spesielt han tullingen med sjaman kostyme

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.451
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du kan ikke ha sett dette live, om det du beskriver over her er det du fikk med deg.
    Mener du forresten i fulleste alvor at det er greiere å utøve hærverk mot offentlig eiendom enn mot privat? I så fall, hvorfor?
    ja jeg mener det er greiere å utføre hærverk på offentlig eiendom enn privat eiendom av den enkle grunn at dersom det skjer privat så går det utover en stakkars og det kan medføre problemer livet ut (feks gjeld på en nå ødelagt eiendel) Er det mot det offentlige så går det utover alle, fordelen med det er at det er ingen som blir personlig skadelidende og man har et fellesskap som tar regningen.
    I tillegg er det er det ganske ironisk da man vet å skade offentlig eiendom også "skader sin del" av eiendommen.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.451
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.451
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Fatter ikke at dere fortsetter å ha en passiar med en fyr som kun spyr ut absurde løgner på samlebånd.
    Du må slutte å spre løgner om at jeg spyr ut løgner. Jeg har aldri løyet, aldri aldri.
    Derimot kan det vært lurt å komme ut av sin egen boble, løfte blikket litt å se at en sak alltid har to sider.
    Derfor blir det vanskelig med politikk, som har det formål å sette folk opp imot hverandre, og splitte heller enn forene.
    Dersom man tenker lenge nok over det så skjønner selv du at det er sant, og når man innser det så blir alt som skjer veldig synlig og man ser politikkens sanne ansikt.

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    502

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.663
    Du må slutte å spre løgner om at jeg spyr ut løgner. Jeg har aldri løyet, aldri aldri.
    Derimot kan det vært lurt å komme ut av sin egen boble, løfte blikket litt å se at en sak alltid har to sider.
    Derfor blir det vanskelig med politikk, som har det formål å sette folk opp imot hverandre, og splitte heller enn forene.
    Dersom man tenker lenge nok over det så skjønner selv du at det er sant, og når man innser det så blir alt som skjer veldig synlig og man ser politikkens sanne ansikt.
    Det er mulig du mener at du ikke juger, selvsagt, men...

Det er ikke så vanskelig å bevise at du er fullstendig på jordet mht. det som skjedde den famøse jaunardagen på Capitol.

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    5.188
    Sted
    Bartistan
    Sikkert koselig å være på flyet på vei til Guantanamo 2, med komplett inkompetente flyvertinner for et slikt oppdrag.
    Her kreves det bombeflyvertinner!

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.451
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er mulig du mener at du ikke juger, selvsagt, men...

Det er ikke så vanskelig å bevise at du er fullstendig på jordet mht. det som skjedde den famøse jaunardagen på Capitol.
    det kan godt være, som sagt så jeg dette live. Skulle selvsagt ha tatt det opp, men er ikke så lett fra youtuben.
    De tweetene jeg fant forteller meg i allefall at jeg ikke er alene, og disse er datert dagens etter hendelsen..

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.663
    det kan godt være, som sagt så jeg dette live. Skulle selvsagt ha tatt det opp, men er ikke så lett fra youtuben.
    De tweetene jeg fant forteller meg i allefall at jeg ikke er alene, og disse er datert dagens etter hendelsen..
    Nok av opptak å finne på verdensveven, men ikke av den typen du leter etter.
    Les denne og se at du ikke er alene om slike opplevelser.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.355
    Sted
    Portugal

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.832
    Sted
    Sunnmøre

Han mener at Danmark må be Det nordatlantiske råd, som er Natos øverste beslutningsorgan, om å komme sammen for å aktivere artikkel fire i den transatlantiske pakten. Den lyder som følger:

«Partene vil rådslå med hverandre når som helst en av dem mener at noen parts territoriale ukrenkelighet, politiske uavhengighet eller sikkerhet er truet.»
    Interessant framlegg.

Ikkje at eg trur dei kjem til å gjera det, av akkurat same grunn som at norske politikarar framleis snakkar om USA som den viktigaste allierte: Frykta for at det å respondera sakleg kjem til å «pressa» Trump til å konkretisera, og eit kanskje trass alt er betre enn eit definitivt ikkje.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.189
    Sted
    Holmestrand

Interessant framlegg.

Ikkje at eg trur dei kjem til å gjera det, av akkurat same grunn som at norske politikarar framleis snakkar om USA som den viktigaste allierte: Frykta for at det å respondera sakleg kjem til å «pressa» Trump til å konkretisera, og eit kanskje trass alt er betre enn eit definitivt ikkje.
    Men realistisk sett så er vel den største risikoen idag for utløsning av artikkel 5 ved amerikansk militæraksjon mot Grønland?

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.885
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Cory Booker

Mye på hjertet.
    Ca. 22 timer nå

The longest individual speech in the history of the United States Senate was delivered by Senator Strom Thurmond of South Carolina. On August 28–29, 1957, Thurmond spoke for 24 hours and 18 minutes in an unsuccessful attempt to block the passage of the Civil Rights Act of 1957.

Booker’s speech is not technically a
    filibuster as he is not trying to run down the Senate’s time to prevent a piece of legislation from passing.

Instead, he has used his speaking slot to decry the Trump administration’s spending cuts, its attempt to abolish the Department of Education, the president’s attempts to bypass the judicial system and the removal of people from the US who speak out against the administration.

---
    edit:
    youtube kan gå og legge seg, TikTok er den nye kanalen som treffer folk.

--
    edit 00:42

Dette er presidentmateriale.

--
    edit 01:20

Historiebøkene må skrives om.

1743549839277.png

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.189
    Sted
    Holmestrand
    Cory Booker

Ca. 22 timer nå

The longest individual speech in the history of the United States Senate was delivered by Senator Strom Thurmond of South Carolina. On August 28–29, 1957, Thurmond spoke for 24 hours and 18 minutes in an unsuccessful attempt to block the passage of the Civil Rights Act of 1957.

Booker’s speech is not technically a
    filibuster as he is not trying to run down the Senate’s time to prevent a piece of legislation from passing.

Instead, he has used his speaking slot to decry the Trump administration’s spending cuts, its attempt to abolish the Department of Education, the president’s attempts to bypass the judicial system and the removal of people from the US who speak out against the administration.

---
    edit:
    youtube kan gå og legge seg, TikTok er den nye kanalen som treffer folk.

--
    edit 00:42

Dette er presidentmateriale.

--
    edit 01:20

Historiebøkene må skrives om.

Vis vedlegget 1110891
    En kriger!
    ✊

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Det går bra nå Viktor! Og for andre som følger samme modell for landet sitt (frampek til MAGA).

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.774
    Sted
    Liten by
    Ikke vold?
    Ikke hærverk?
    Cosplayere?
    DET ER LØGN! Så du spyr ut løgn etter løgn og selv etter å ha blitt irettesatt, så spyr du ut mere.
    Du er sikkert ikke klar over at disse "cosplayerne" ble fengslet for sine handlinger?
    Og det at folk døde og ble drept den dagen?
    Vi er flere her som så det samme som deg, men vi så vold og ødeleggelser.
    Ja, i enkelte tilfeller var det politi som ikke turte annet enn å slippe de gjennom barrierer, FORDI DE VAR MANGE OG VOLDLIGE! Men de som kom inn, måtte fighte for å komme inn! Og de ville drepe Mike Pence. Det er det masse videoer av.

Nå må du pokker meg skjerpe deg litt.
    Det er det siste jeg gidder å ta opp om denne saken. Enkelte er too lost...

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.054
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Cory Booker

Ca. 22 timer nå

Han endte vel på litt over 25 timer. Imponerende utholdenhet og veldig mange gode ord underveis, men jeg sliter med å se at det kan eller vil markere noe "turning point" eller "pivotal moment". Senatets gjøren og laden ble i det store og hele ikke berørt og nå er det atter business as usual. Imponerende mange likes også, men gitt hvor hatet/foraktet Trump er i et utall land så måtte det bli en del av dem. Det hadde vært mer interessant å vite hvor mange som ble avgitt av amerikanere.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.663
    Han endte vel på litt over 25 timer. Imponerende utholdenhet og veldig mange gode ord underveis, men jeg sliter med å se at det kan eller vil markere noe "turning point" eller "pivotal moment". Senatets gjøren og laden ble i det store og hele ikke berørt og nå er det atter business as usual. Imponerende mange likes også, men gitt hvor hatet/foraktet Trump er i et utall land så måtte det bli en del av dem. Det hadde vært mer interessant å vite hvor mange som ble avgitt av amerikanere.
    Å holde en tale i 25 timer kan sikkert sies å være en bragd, men en fullstendig meningsløs sådan.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.885
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Om ikke annet så var dette fin måte å reklamere for egen figur og ikke minst en vekker om at det fortsatt er liv i den demokratiske leiren.

Cory Booker's 25-hour speech, delivered on the Senate floor starting April 1, 2025, is significant for several reasons, though its importance depends on perspective—whether you view it as a historic act of resistance or a symbolic gesture with limited practical impact.

First, it set a new record for the longest continuous Senate speech in U.S. history, surpassing the previous mark of 24 hours and 18 minutes held by Strom Thurmond since 1957. That alone makes it a notable event in congressional annals. Unlike Thurmond’s speech, which was a filibuster opposing the Civil Rights Act and rooted in segregationist ideology, Booker’s marathon address was a protest against the policies of the Trump administration. He framed it as a moral stand against what he called a “grave and urgent” crisis, focusing on cuts to programs like Medicaid, Medicare, and Social Security, as well as broader concerns about immigration, education, and government efficiency measures tied to figures like Elon Musk. The contrast with Thurmond’s intent—Booker, a Black senator, breaking a record set by a segregationist—carried symbolic weight, especially for Democrats who saw it as a reclaiming of history.

The speech wasn’t a traditional filibuster, meaning it didn’t directly block a specific vote or piece of legislation, but it did disrupt Senate business for over a day. Booker vowed to speak “as long as I am physically able,” delaying proceedings like a tariff vote and at least one Trump administration nomination. This act of endurance—standing for over 25 hours without sitting, eating, or taking bathroom breaks—highlighted his physical commitment, which he prepared for by fasting and dehydrating himself beforehand. It drew attention to his message, amplified by massive online engagement (e.g., 350 million TikTok likes reported in some posts), making it a cultural moment as much as a political one.

For supporters, its importance lies in its role as a rallying cry for a demoralized Democratic Party, out of power in the White House and Congress. Booker invoked civil rights icon John Lewis, urging “good trouble” and kindness alongside resistance, aiming to inspire both lawmakers and the public. Democratic colleagues joined him on the floor, asking questions to give him brief respites, turning it into a team effort that showcased party unity. For them, it was a bold signal that Democrats could still fight back, even if only symbolically, against Trump’s agenda.

Critics, however, argue it was more theater than substance. The speech didn’t change laws or stop policies—it was, as some called it, “self-indulgent” or a “stunt.” With the Senate mostly empty for much of the time, its immediate audience was limited until the record-breaking angle gained traction. Taxpayers footing the bill for extended Senate operations might see it as a waste, especially since its tangible outcomes were minimal beyond raising awareness.

Ultimately, its importance hinges on what you value: a historic act of defiance with emotional and symbolic resonance, or a long-winded gesture that changed little in Washington. It’s a moment that’s hard to ignore, either way, given its sheer scale and the context of a polarized 2025 political landscape.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.985
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg skal forsvare bassen litt her, dere jakter jo i flokk. Det var polititjenestemenn som hadde Trump og Maga sympatier på jobb denne dagen og det ble en oppvask om dette i ettertid. Et lite google søk viser bl.a. dette:

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    16
    Å holde en tale i 25 timer kan sikkert sies å være en bragd, men en fullstendig meningsløs sådan.
    Om ikke annet så slo han den forrige rekorden, en skammens rekord holdt av Strom Thurmond for å blokkere "The Civil Rights Act of 1957". Altså for å fjerne raseskillet.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.421
    Torget vurderinger
    2
    Denne er severdig....

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    502

Det går bra nå Viktor! Og for andre som følger samme modell for landet sitt (frampek til MAGA).
    But the nationalist kitsch and tourist traps hide a different reality. Once widely perceived to be the wealthiest country in Central Europe (“the happiest barrack in the socialist camp,” as it was known during the Cold War), and later the Central European country that foreign investors liked most, Hungary is now one of the poorest countries, and possibly the poorest, in the European Union. Industrial production is falling year-over-year. Productivity is close to the lowest in the region.

Unemployment is creeping upward. Despite the ruling party’s loud talk about traditional values, the population is shrinking. Perhaps that’s because young people don’t want to have children in a place where two-thirds of the citizens describe the national education system as “bad,” and where hospital departments are closing because so many doctors have moved abroad. Maybe talented people don’t want to stay in a country perceived as the most corrupt in the EU for three years in a row. Even the Index of Economic Freedom—which is published by the Heritage Foundation, the MAGA-affiliated think tank that produced Project 2025—puts Hungary at the bottom of the EU in its rankings of government integrity.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.663
    Jeg skal forsvare bassen litt her, dere jakter jo i flokk. Det var polititjenestemenn som hadde Trump og Maga sympatier på jobb denne dagen og det ble en oppvask om dette i ettertid. Et lite google søk viser bl.a. dette:

1.

2.
    1. Den aktuelle offiseren var ikke på jobb ved Capitol den aktuelle dagen, han ble dømt for å ha samarbeidet med folk om opprøret som fant sted, samt at han ikke varslet hva som var på gang.

2. 6 politifolk ble suspendert fordi de hadde vist sympatier med opprørerne. 1 av disse var på jobb i Capitol og ble suspender for å ha tatt selfie med en av opprørerne. Det fremkom påstander fra opprørere at de ble guidet av politiet, men det er vel ikke beviselig slik det foregikk, med unntak av han som ledet dem unna politikerne.
    Six police officers from the US Capitol Police department have been dismissed after a probe found they broke rules of conduct on 6 January.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn