Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.451
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    De som skriker høyest nå for tiden er tapersiden. Ikke bare det men de gjennomfører vold for å understreke poenget

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.774
    Sted
    Liten by
    Det har blitt sagt at denne tråden er et ekkokammer, noe som ikke er helt usant, men her er en interessant samtale mellom John Stewart og den konservative økonomen Oren Cass. Ganske balansert vil jeg si.
    Selv om Oren faktisk måtte innrømme en del poenger til Jon, så var det en god debatt. Men jeg må si at Jon imponerer med mye kunnskap!

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.451
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nei, sånn som å bedrive herværk på private eiendom. Brannstifteri, avfyre skudd og sånne trivlige ting.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.278
    Sted
    Bergen
    De som skriker høyest nå for tiden er tapersiden. Ikke bare det men de gjennomfører vold for å understreke poenget
    Vet ikke hva du tenker på mht tapersiden
    Men akkurat hevnbehovet i usa basert på musk har jeg stor forståelse for
    Der er det like for like
    Øye for øye
    Tann for tann
    (Ja jeg vet jeg gjentar meg selv..)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.395
    Sted
    Bergstaden
    Nei, sånn som å bedrive herværk på private eiendom. Brannstifteri, avfyre skudd og sånne trivlige ting.
    Kanskje de føler seg okkupert av et fascistregime og ser på seg selv som motstandsfolk. Min generasjon har vokst opp med historier om WWII og Luke Skywalkers kamp mot Darth Vader og den onde keiseren. Sånt setter spor.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.663
    Kanskje de føler seg okkupert av et fascistregime og ser på seg selv som motstandsfolk. Min generasjon har vokst opp med historier om WWII og Luke Skywalkers kamp mot Darth Vader og den onde keiseren. Sånt setter spor.
    Det er uansett ikke lett å rasjonalisere det å ødelegge andre, helt uskyldige menneskers eiendom for å fremme et politisk standpunkt. "Musk er en tosk, derfor brenner jeg naboens bil", er verken rasjonelt eller akseptabelt, faktisk.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.395
    Sted
    Bergstaden
    Det er uansett ikke lett å rasjonalisere det å ødelegge andre, helt uskyldige menneskers eiendom for å fremme et politisk standpunkt. "Musk er en tosk, derfor brenner jeg naboens bil", er verken rasjonelt eller akseptabelt, faktisk.
    Det har jeg da heller aldri sagt.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.395
    Sted
    Bergstaden
    Neida, men med litt vrangvilje kunne man lese deg som at det å sette fyr på en Tesla kunne ses på som en forsvarskamp fra "de gode" mot "de onde". :)
    Man skal aldri undervurdere den jevne forumbrukers vrangviljepotensiale. 😌

Jeg tror de som setter fyr på Tesla-forhandlere kanskje ser på seg selv som motstandsfolk eller frihetskjempere som kjemper mot en ond overmakt, og selv om jeg ikke støtter hærverk på privat eiendom i fredstid kan jeg på en måte forstå hvorfor de tenker som de gjør? Jeg syns ikke det er en bra måte å aksjonere eller vise hva man mener på, men slik ting er i ferd med å utvikle seg tror jeg USA kommer til å ligne mer og mer på en trykkoker, og at dette kanskje bare er begynnelsen.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.278
    Sted
    Bergen
    Vi er vel godt passert likevekten i demokratiet i usa.
    Folk blir deportert uten lov og dom for å demonstrere.
    Folk blir satt i fengsel for å demonstrere
    Muske sier opp statsansatte ute; lov og dom og ansvar for det
    Også skal de som blir utsatt for dette sitte stille og tro at noen, uvisst hvem det skulle være, skal ordne opp på et eller annen magisk vis

omtrent som demokratene og resten av verden etter valget 2016..

sitting ducks som blir rene skyteskiver

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.451
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Vi lærte jo etter 6. januar at dette kun er snakk om vennligsinnede turister, å kalle dem pøbler og hevde de driver med hærverk er ufint.
    To store forskjeller
    1 det var en offentlig bygning, i tillegg var det politi folk som åpnet dørene og guidet de inn
    2. Såvidt meg bekjent ingen brannstifting eller herverk

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.295
    Sted
    Oslo
    To store forskjeller
    1 det var en offentlig bygning, i tillegg var det politi folk som åpnet dørene og guidet de inn
    Om du ikke så det live, slik jeg gjorde, fins det sikkert videoer der ute.
    Det var en mobb som presset på vaktstyrken, absolutt ingen som åpnet dørene og guidet de inn
    Om det ikke var "herverk" så vil iallefall jeg kalle det hærverk å knuse ruter for å ta seg inn

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.774
    Sted
    Liten by
    To store forskjeller
    I alle dager???? Så du videoene derifra?????
    GUIDET?????? IKKE HÆRVERK????
    Jeg vet ikke hva slags gryte du falt i, men du ble pokker ikke smartere av det...
    1743507928332.png
    1743507978265.png
    1743508056254.png
    Ser dette ut som turister på omvisning????

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.451
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg satt og så dette live fra de første som kom inn.det var vitterlig ingen knusing eller pressing for å ta seg inn.
    Men registrerer bildene som er lagt ut her, derfor jeg la forbehold.
    Allikevel er det stor forskjell på privat og offentlig eiendom, den private eiendomsrett er det mest hellige vi har her i verden og må forsvares for alt det er verdt.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.774
    Sted
    Liten by
    Jeg satt og så dette live fra de første som kom inn.det var vitterlig ingen knusing eller pressing for å ta seg inn.
    Allikevel er det stor forskjell på privat og offentlig eiendom, den private eiendomsrett er det mest hellige vi har her i verden og må forsvares for alt det er verdt.
    Jeg satt og så det live og så dette hele tiden. Jeg tror du må vurdere briller...

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.148
    Kanskje instruere Musk om slike forskjeller? Han ser jo hele den offentlige administrasjonen og byrokrati som sin private eiendom til å gjøre med som han ønsker. Med rett så sørgelige resultater når det rammer titusenvis av uskyldige borgere. Om Musk mener han har retten til drite på folks jobber og velferd er det jo ikke så rart om folk driter på hans.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.028
    To store forskjeller
    Så når det er en offentlig bygning så er det greit med hærverk?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.663
    Du kan ikke ha sett dette live, om det du beskriver over her er det du fikk med deg.
    Mener du forresten i fulleste alvor at det er greiere å utøve hærverk mot offentlig eiendom enn mot privat? I så fall, hvorfor?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.278
    Sted
    Bergen
    Men det er åpenbart et dilemma. De fleste av oss har et moralsk pass innebygd der man f.eks. lar annen manns eiendom og eiendeler være i fred. Når man så blir til de grader urettferdig behandlet, som en rekke statsansatte i usa åpenbart er, så settes dette kompasset godt på prøve.
    Når man så ser at det som skjer med seg selv er godt utenfor lover og regler og rettstaten der overgriperne gjør hva de vil, hva kan så mannen i gata gjøre.. utenom selvtekt

minner mye om, overhodet ikke sammenlignbart med konsekvenser, redsel, angst og ødeleggelser, et annet sted ikke langt herifra
    Men diskusjonene følger de samme linjene

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.278
    Sted
    Bergen
    Vi har sikkert ulike tv kanaler vi ser på..
    Jeg får vel være glad at jeg ikke kjenner deg og skulle være i risikosonen for at du skulle komme på besøk dersom dette er ditt inntrykk av «besøket» fra 6 jan gjengen.

brunBar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Antall liker
    955
    Sted
    Rogaland
    Uten å komme ned dokumentasjon, men mener å huske at enkelte plasser ved 6. Jan stormingen så slapp politiet de inn, altså de var medskyldige i stormingen

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.652
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har fulgt diverse tråder, der "Basser´n" har vært innblandet.
    Tror ikke han har annet ståsted enn å være på tvers.
    Elon Musk er en dritkul fyr, som gjør det beste han kann.
    Samme med Trump.
    Putin er ikke serligt slemm.
    Benji gjør det rette... kan jo ikke ha Hamas som nabo.
    Vi andre er bare krigshissere.
    @tjua ... toror du gjør rett i ikke å ønske deg besøk av en slik........ Smittefare vettu......

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.278
    Sted
    Bergen
    Uten å komme ned dokumentasjon, men mener å huske at enkelte plasser ved 6. Jan stormingen så slapp politiet de inn, altså de var medskyldige i stormingen
    det er godt mulig, og da må man se på:
    - the order of today; dette er usa, den enkelte politimann, og i dette tilfellet på høvdingstedet for "Staten" finner det nok ikke lett å starte på egenhand mht bruk av makt, våpen ett dersom dagsorden sa; dette blir rolig, ingen tvang mm
    - stor overmakt av mennesker, man forstår at man vil bli knust, det billigste og enkleste er å låse opp dørene mens man venter på forsterkninger
    - som dessverre (aldri?) kom tidsnok, og trump selv kom ikke med noen ordre om bistand eller ba besøksgjengen om å roe nede.. før ganske lenge etterpå

i dette tilfellet er kontekst meget viktig, og ikke enkelt begivenheter isolert sett

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.535
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det der har jeg lurt på i det siste, - hva er det vi importerer/eksporterer mot USA som gjør at alt her til lands blir så vansskelig...???
    Bortsett fra EU-kameratene, da, som nå utnytter hvert halmstrå de kan finne for å skremme oss inn i EU fortest mulig...

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.278
    Sted
    Bergen
    Kan ikke annet en å håpe at de får smake sin egen galskap, alle mann (og kvinner)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn