Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.591
    Jeg klarer meg greit uten Facebook (aldri brukt) og Google. Litt vanskeligere med Microsoft og Apple (siden jeg ikke synes Android er et ok alternativ).

Det er forståelig at en kan være sint på Trump og amerikanske velgere eller en annen følelse som kommer og går.
    Personlig er det vanskelig for meg å holde på sinnet over lang tid, det har mer glid over i oppgitthet og til dels frykt.
    Mest er jeg opptatt av å forstå hva som skjer, hva som foregår oppe i hodene til velgerne der borte og hva det er med demokratene som gjør at selv Trump oppfattes/ble oppfattet som et bedre alternativ.
    Det jeg har lest/hørt er at velgerne har/hadde svært liten tillit til demokratene. Og ikke uten grunn skal en tro noen av de som har evne til å se på seg selv og ta selvkritikk.
    Lite om det på HFS - dessverre.
    Andre tråder som f.eks Russland tråden har vært mer balanserte og opplysende (og nei, jeg mener ikke at innleggene til Lyngen har tilført noe).
    Jeg ser visse likhets trekk mellom Labour/Corbyn perioden i England som langt på vei førte til gjenvalg av et nokså åpenbart inkompetent Conservative.
    Ja, ja, en får håpe demokratene har vett til å bevege seg mer mot sentrum i USA, altså ikke i retning AOC og Bernie Sanders.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.046
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Microsoft har et balletak på verden som er vanskelig å komme utenom, ettersom en overveldende del av verdens næringsliv bruker MS... selv startet jeg med MS-DOS 2.x tidlig på 80-tallet.... Facebook er litt ii alle retninger... Selv bruker jeg FB som medlem av en rekke faggrupper og div grupper med lokal tilhørighet. Jeg havnet egentlig der etter at flere lokalhistoriske nettsider ble nedlagt og havnet på FB... Man trenger faktisk ikke ha flere tusen venner og kuke seg innpå all pisspraten som serveres... med resultat at man får stadig ny feed av samme bullshiten... øvrige chatsteder deltar jeg ikke på...

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.035
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Microsoft og Google/Android er umulige å kvitte seg med for min del. Jeg hopper gjerne over på Linux så snart det blir tilstrekkelig brukervennlig for en livslang Windowsbruker og tilnærmet like kompatibelt med hardware, men jeg holder ikke pusten mens jeg venter. Det samme går for Android; jeg hopper gjerne over til en likeverdig konkurrent, bare det ikke er noe produsert av Apple.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.046
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Forøvrig...... :cool:

Et fly var i ferd med å styrte. Det var fire passasjerer om bord, men bare tre fallskjermer.
    Den første passasjeren sa: «Jeg er verdens beste fotballspiller. Laget mitt og mine millioner av fans trenger meg, så jeg kan ikke dø». Så tok han den første fallskjermen og hoppet av flyet.
    Den andre passasjeren, Donald Trump, sa: «Jeg er Amerikas nye president, og jeg er den smarteste presidenten i amerikansk historie, så mitt folk trenger meg». Han tok den andre pakken og hoppet ut av flyet.
    Den tredje passasjeren, paven, sa til den fjerde passasjeren, en 10 år gammel gutt: «Min sønn, jeg er gammel og har ikke mange år igjen, du har mange år foran deg, så jeg vil ofre mitt liv og la deg få den siste fallskjermen».
    Da sa den lille gutten:
    «Det går fint, deres Hellighet, det er en fallskjerm til venstre for deg. USAs smarteste president tok skolesekken min»."
    🤣
    🤣
    🤣
    🤣

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.284
    Sted
    Holmestrand
    Microsoft og Google/Android er umulige å kvitte seg med for min del. Jeg hopper gjerne over på Linux så snart det blir tilstrekkelig brukervennlig for en livslang Windowsbruker og tilnærmet like kompatibelt med hardware, men jeg holder ikke pusten mens jeg venter. Det samme går for Android; jeg hopper gjerne over til en likeverdig konkurrent, bare det ikke er noe produsert av Apple.
    Jeg er fortrinnsvis macbruker etter et langt liv med windows.
    Men jeg har i mange år hatt parallelle løp med Linux, som gjør jobben.
    Bruker f eks ikke MSOffice.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er fortrinnsvis macbruker etter et langt liv med windows.
    Men jeg har i mange år hatt parallelle løp med Linux, som gjør jobben.
    Bruker f eks ikke MSOffice.
    Min hjemme-PC er overraskende nok ikke godkjent for Windows 11, og Windows 10 er end of support til høsten. Det blir Linux. Jeg kaster ikke en server-grade Xeon bare fordi Microsoft vil ha mer penger.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.035
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Min hjemme-PC er overraskende nok ikke godkjent for Windows 11, og Windows 10 er end of support til høsten. Det blir Linux. Jeg kaster ikke en server-grade Xeon bare fordi Microsoft vil ha mer penger.

Windows 11 kan vel installeres på nærmest hva som helst, tror jeg. Litt google-fu er alt som skal til. Men om man trenger offisiell support til en hjemme-pc blir det kanskje verre.

Et problem for oss i fiklegjengen er at vi har for mange dingser hvor det kun finnes pgm-vare for Windows.....

Nettopp. Det finnes garantert alternativer til alt, eller så godt som alt, men det er jo grenser for hvor mye tid man vil bruke på å gjøre seg kjent med en haug nye programmer.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et problem for oss i fiklegjengen er at vi har for mange dingser hvor det kun finnes pgm-vare for Windows.....
    Joda, men Wine og WineASIO finnes også under Linux.

Skal se om jeg får til å kjøre DEQX-Cal under Linux.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Windows 11 kan vel installeres på nærmest hva som helst, tror jeg. Litt google-fu er alt som skal til. Men om man trenger offisiell support til en hjemme-pc blir det kanskje verre.
    Det går nok med diverse registry hacks, men den samme tekniske kreativiteten kan man også bruke til noe annet enn å tigge Microsoft om å få lov til å sende dem enda mer penger.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.035
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Sant nok. For min del har jeg ingen bruk for support, kjøper keys for noen få dollar og stripper ut all bloatware, telemetri og unødvendig fluff, så utgiftene er heller små og MS er neppe obs på at jeg bruker Windows i det hele tatt. Dog har jeg trolig litt andre behov enn en som kjører server grade Xeon.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.803
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Denne er interessant. Trump har tanker om å fjerne skatt på inntekt for privatpersoner. Den magiske tollen skal nemlig veie opp for skatt. Det er enklere sagt enn gjort (naturligvis).

Det spiller da ingen rolle om du betaler skatt gjenom høyere (toll)avgifter elller gjennom skatter. Betale gjør du uansett. Den eneste forskjellen et at hvis du betaler på forbruk. vil de som har lavest inntekt, betale relativt mer enn de som har høyere inntekt og som bruker relativt mindre av sin intekt for å holde kropp og sjel sammen.

Mvh

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.812
    Sted
    Polen
    Det spiller da ingen rolle om du betaler skatt gjenom høyere (toll)avgifter elller gjennom skatter. Betale gjør du uansett. Den eneste forskjellen et at hvis du betaler på forbruk. vil de som har lavest inntekt, betale relativt mer enn de som har høyere inntekt og som bruker relativt mindre av sin intekt for å holde kropp og sjel sammen.
    Jeg håper ikke du tok innlegget mitt for en slags forsvarstale for Trumps planer? :unsure:

Det i artikkelen jeg tenkte på, er at for å veie opp for tap av skatteinntekter, må de doble og kanskje firedoble tollavgiftene med kraftig økte priser til følge. Som igjen fører til redusert forbruk. Og tap av inntekter til staten. Men ifølge Trumps logikk er det jo andre land som skal betale tollen ...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.676
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.676
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.035
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det skal bli interessant å se hvordan amerikansk akademia ser ut mot slutten av 2028. Og hvor bra Big Pharma, Tech Bros og flere klarer seg uten offentlig støttet basisforskning.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forskjellen er hvem «du» er. Det blir interessant å se hvor regressivt skattesystemet behøver å bli før det demrer for MAGA-tullingene at hele skattebyrden flyttes til dem, mens milliardærene får fullt skattefritak og kan handle grisedyre men kortreiste matvarer tollfritt.

En eller annen dag lysner det kanskje til og med for vår venn @komfort, som doserte her inne om «MAGA-prinsippet» og sine «90 %» for en tid tilbake. Lurt trill rundt, han også.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.676
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Forskjellen er hvem «du» er. Det blir interessant å se hvor regressivt skattesystemet behøver å bli før det demrer for MAGA-tullingene at hele skattebyrden flyttes til dem, mens milliardærene får fullt skattefritak og kan handle grisedyre men kortreiste matvarer tollfritt.

En eller annen dag lysner det kanskje til og med for vår venn @komfort, som doserte her inne om «MAGA-prinsippet» og sine «90 %» for en tid tilbake. Lurt trill rundt, han også.
    Ikke håp på for mye.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg holder ikke pusten mens jeg venter. Det er mye lettere å bli lurt enn å innse og innrømme at man har blitt lurt.

1745904944365.png

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Liten by
    Da har du fullt opp med og synes synd på de fleste i Norge, og enda flere rundt i verden. Jeg vet ikke om det har gått opp for deg, men de aller fleste mennesker orker ikke å være rasende hele tida. Ryggmargsrefleks kan være så mangt. Om sinne ikke er en del av den, så betyr ikke det at engasjement eller reaksjon er fraværende.

Om du tar en pust i bakken, ser bakover i denne tråden og tenker over det som blir presentert, så vil du se at her er Trumper i miniformat. Er du ikke 100% med oss, regn med å bli sablet ned.
    Tråden glir ut i det komiske og groteske, så det er egentlig rart at dere ikke blir ertet mer enn dere gjør. Det går sport i å være drøyest mulig. Når hengende lik får likes og applaus, så er parodien komplett. Og noen henger seg opp i og kommenterer at jeg har et "skråblikk" på situasjonen. Mens de kanskje ler av SNL parodier og vitser i tråden. Fantastisk.

Lenge før det ble mote å være anti amerikansk, så har jeg irritert meg over toskete amerikanske velgere og politikere. Den kollektive dumskapen i USA, som får fram politikere som Trump. Anti vaksine, flat jord, sekter, kreasjonisme, helsepolitikk, haltende valgsystem, div. internasjonale politiske sprell etc. Men jeg liker også mye i USA.
    Jeg er ikke Trump fan, men han skal være der i 4 lange år. Bør ledere møte ham på Stoltenberg/Støre vis, eller skal vi sende et par av de ivrigste i denne tråden?
    Da vil jeg (og sikkert noen andre her inne) gjerne bli minnet på hva du mener er komisk og grotesk?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.676
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Proctor and Gamble hårproduktene er byttet ut til fordel for lokale. Solkremen også. Man gjør det lille man kan.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.614
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Sånn har det jo vært i USA i lange tider. Menneskeverdet er ikke universalt. Rike folk slipper straff, mennesker med ikke-europeisk utseende blir satt i fangeleire eller deportert uten sak. Det er ikke nytt at the 5th amendment blir satt til side, det er bare at det blir satt til side på nytt. Det blir ikke noe mindre jævlig, men det er heller ikke totalt uamerikansk.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.496
    Sånn har det jo vært i USA i lange tider. Menneskeverdet er ikke universalt. Rike folk slipper straff, mennesker med ikke-europeisk utseende blir satt i fangeleire eller deportert uten sak. Det er ikke nytt at the 5th amendment blir satt til side, det er bare at det blir satt til side på nytt. Det blir ikke noe mindre jævlig, men det er heller ikke totalt uamerikansk.
    Men prøv å tilsidesett 2nd amendment....

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.654
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Trump hater Jula (hehe)
    1745915597368.png
    Fase 1: trekke seg fra Parisavtalen slik at all julesnøen smelter.
    Fase 2: Santa’s helpers are freaking out that steep tariffs on Chinese imports will prevent toys, trees, and decorations from arriving in the US on time for the December holiday.

Hentet herfra:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn