- Ble medlem
- 27.11.2010
- Antall liker
- 579
Ja, ok. Jeg sitter å ser på kvitteringen nå. Som kunde må jeg betale 46 kroner til Posten (Postens fortollingspris) for at de skal betale 40kr i mva for meg.Det spiller en rolle. Toll er toll, mens Postens servicegebyr er noe du slipper hvis du handler med seriøse VOEC-registrerte aktører. Da koster det eksakt det samme i moms enten du kjøper fra en innen- eller utenlandsk netthandel.
Og hvis du fortsatt tror på trumps eventyrfortelling om at det er utlendingene som betaler tollsatsene hans bør du jo fundere litt over hva du selv klager over her.
Slime 158kr
MVA 40 kr
Postens fortollingspris 46kr
Totalt 244kr
USA har ikke moms, men en omsetningsavgift som er fra 0-10% ish, la oss anta at den er 0% så det koster 158kr å kjøpe denne i USA.
Fra USA sitt syn påløper det det 54% avgifter for å selge dette produktet i Norge. Noe som vil begrense handel til Norge og tapt inntjening for USA.
Hvis amerikaneren skulle bestilt slime fra Norge ville dette i utgangspunktet kostet 158kr (før Trump innførte toll)
Rettferdig??
Med Trump sin 15% toll vil det koste 181kr for slimet, fortsatt mye rimeligere enn andre veien.