Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    579
    Det spiller en rolle. Toll er toll, mens Postens servicegebyr er noe du slipper hvis du handler med seriøse VOEC-registrerte aktører. Da koster det eksakt det samme i moms enten du kjøper fra en innen- eller utenlandsk netthandel.

Og hvis du fortsatt tror på trumps eventyrfortelling om at det er utlendingene som betaler tollsatsene hans bør du jo fundere litt over hva du selv klager over her.
    Ja, ok. Jeg sitter å ser på kvitteringen nå. Som kunde må jeg betale 46 kroner til Posten (Postens fortollingspris) for at de skal betale 40kr i mva for meg.

Slime 158kr
    MVA 40 kr
    Postens fortollingspris 46kr
    Totalt 244kr

USA har ikke moms, men en omsetningsavgift som er fra 0-10% ish, la oss anta at den er 0% så det koster 158kr å kjøpe denne i USA.
    Fra USA sitt syn påløper det det 54% avgifter for å selge dette produktet i Norge. Noe som vil begrense handel til Norge og tapt inntjening for USA.

Hvis amerikaneren skulle bestilt slime fra Norge ville dette i utgangspunktet kostet 158kr (før Trump innførte toll)
    Rettferdig??
    Med Trump sin 15% toll vil det koste 181kr for slimet, fortsatt mye rimeligere enn andre veien.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.656
    Sted
    Oslo
    Ja, ok. Jeg sitter å ser på kvitteringen nå. Som kunde må jeg betale 46 kroner til Posten (Postens fortollingspris) for at de skal betale 40kr i mva for meg.

Slime 158kr
    MVA 40 kr
    Totalt 244kr

USA har ikke moms, men en omsetningsavgift som er fra 0-10% ish, la oss anta at den er 0% så det koster 158kr å kjøpe denne i USA.
    Fra USA sitt syn påløper det det 54% avgifter for å selge dette produktet i Norge. Noe som vil begrense handel til Norge og tapt inntjening for USA.

Hvis amerikaneren skulle bestilt slime fra Norge ville dette i utgangspunktet kostet 158kr (før Trump innførte toll)
    Rettferdig??
    Med Trump sin 15% toll vil det koste 181kr for slimet, fortsatt mye rimeligere enn andre veien.
    Og i Oslo er det en eiendomsskatt på 2.35 promille etter et bunnfradrag på 4.7 millioner
    New York har eiendomsskatt på 2% uten bunnfradrag, rettferdig?
    Og i Norge kan man kjøpe øl og vi fra man er 18. I USA må du vente til du er 21.
    Rettferdig?

Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.320
    Sted
    Kongsberg
    Man kan ikke sammenligne en flat MVA på alt forbruk i ett land med tariff på handel mellom land. Det er to forskjellige ting som har to forskjellige formål.
    Spør ChatGPT om den kan forklare deg forskjellen

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.127

Slime 158kr
    MVA 40 kr
    Totalt 244kr

Rettferdig??
    Det hadde vært mye enklere å kjøpe det slimet i en leketøysbutikk på nærmeste kjøpesenter

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.329
    Sted
    Sørlandet
    Det hadde vært mye enklere å kjøpe det slimet i en leketøysbutikk på nærmeste kjøpesenter
    Det avhenger av om du har bil. Hvis ja, hvor mye må du betale i bom og drivstoff? Tar du buss? Hvis ja, honør eller full pris? For ikke å glemme tiden det tar x timesprisen. Kjøpesenter = bulk hvis du kjører bil. Da går det fort på 5000,-

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.460
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    det verste med posten er at de holder varene dine som gissel og krever at du betaler moms og fortollingsgebyr selv om varen er voec merket og man har betalt moms på forhånd.
    En vits hele greia og dette har skjedd meg 5 ganger på kort tid.
    Kall det moms, kall det toll, kall det gebyrer
    Poenget er at det er en ekstra kost som må dekkes av meg som kunde og det er helt unødvendig.
    Satser på at posten snart går konkurs slik de fortjener, møkkaselskap og de klarer ikke omstille seg til en ny digital hverdag akkurat som kodak

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.542
    Sted
    Trondheim
    det verste med posten er at de holder varene dine som gissel og krever at du betaler moms og fortollingsgebyr selv om varen er voec merket og man har betalt moms på forhånd.
    Poenget er at det er en ekstra kost som må dekkes av meg som kunde og det er helt unødvendig.
    Satser på at posten snart går konkurs slik de fortjener, møkkaselskap og de klarer ikke omstille seg til en ny digital hverdag akkurat som kodak
    Det at posten har oversett VOEC-merket har skjedd meg en gang for 4 år siden.
    Og mva og gebyrer er ikke toll, uansett om du gjerne vil kalle det det.
    BTW: DHL og andre fraktselskaper tar like store eller større gebyrer enn posten. I hvert fall på sendinger jeg har fått som er sendt med dem.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.906
    Tenker du deg at noen skal gjøre tjenester for deg gratis, og fortsatt kunne leve av det? Er det slik næringslivet fungerer?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.460
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    det skjer meg gang på gang, og det nytter ikke å klage. Det er mitt ansvar å få igjen denne momsen, men da selvfølgelig ikke gebyret posten tar.
    DHL er ille, men dersom det er voec merket tar de ingen gebyrer

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.437
    Torget vurderinger
    96
    Da vil jeg (og sikkert noen andre her inne) gjerne bli minnet på hva du mener er komisk og grotesk?
    Noen overdrivelser synes jeg bikker over, og en antydning om at man synes det er greit å henge opp liket av Trump er over kanten. Jeg har ingen problemer med at Trump blir kritisert, virkelig ikke. Og kan dere tulle med Trump, så må andre kunne ha et skråblikk uten å få hersketeknikker mot seg. Personlig blir jeg mer provosert og sint over ting som går galt i Norge enn alt det forferdelige i USA. Men jeg leser jo nyheter og er enig i mye av kritikken mot Trump.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.460
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tenker du deg at noen skal gjøre tjenester for deg gratis, og fortsatt kunne leve av det? Er det slik næringslivet fungerer?
    Er du blind?
    Moms allerede betalt og pakken er merket riktig.
    Posten gjør en tjeneste som ikke er nødvendig, de holder varen din som gissel frem til du betaler et uriktig gebyr for en unødvendig tjeneste.
    Vil driste meg til å kalle det for svindel

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Liten by
    Noen overdrivelser synes jeg bikker over, og en antydning om at man synes det er greit å henge opp liket av Trump er over kanten. Jeg har ingen problemer med at Trump blir kritisert, virkelig ikke. Og kan dere tulle med Trump, så må andre kunne ha et skråblikk uten å få hersketeknikker mot seg. Personlig blir jeg mer provosert og sint over ting som går galt i Norge enn alt det forferdelige i USA. Men jeg leser jo nyheter og er enig i mye av kritikken mot Trump.
    Henge opp liket? Hvem i alle dager har sagt det?
    Du skjønner at det som skjer der påvirker Norge i veldig stor grad?

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    579
    Og i Oslo er det en eiendomsskatt på 2.35 promille etter et bunnfradrag på 4.7 millioner
    New York har eiendomsskatt på 2% uten bunnfradrag, rettferdig?
    Og i Norge kan man kjøpe øl og vi fra man er 18. I USA må du vente til du er 21.
    Rettferdig?
    Ser ikke sammenhengen??! Hvis man skal søke rettferdighet så må det være relevant for utveksling mellom land!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.542
    Sted
    Trondheim
    I "gamle dager" kunne man faktisk dra på tollboden og betale mva uten ekstra gebyrer. Praktisk for oss som hadde den muligheten, men da måtte man jo dra dit, og det var ikke gratis, selv for oss som bor på et sted der man hadde tollbod. Nå ordner posten det for deg slik at du kan hente pakken på ditt lokale utleveringssted. Du sparer tid og reisekostnader som antagelig utgjør mer enn det gebyret posten tar.

At posten overser VOEC-merking er litt håpløst, men det skyldes vel at VOEC-merket ikke står på forsiden av pakken. Adresselappen til pakken scannes automatisk og da er det bare forsiden av pakken som scannes. Dermed leses det ikke at pakken et VOEC-merket. Ingen unnskyldning, men en forklaring.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.437
    Torget vurderinger
    96
    Jeg kjenner ikke Postens systemer, men er det kun fortolling som de tjener penger på når de frakter en pakke videre etter ankomst til Norge?

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    579
    Man kan ikke sammenligne en flat MVA på alt forbruk i ett land med tariff på handel mellom land. Det er to forskjellige ting som har to forskjellige formål.
    Spør ChatGPT om den kan forklare deg forskjellen
    Avgiftene driter i hva du kaller dem og hvilket formål de har, de er nådeløst der uansett.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.906
    Er du blind?
    Moms allerede betalt og pakken er merket riktig.
    Posten gjør en tjeneste som ikke er nødvendig, de holder varen din som gissel frem til du betaler et uriktig gebyr for en unødvendig tjeneste.
    Vil driste meg til å kalle det for svindel
    Merk deg at det er en lang liste varer som ikke godkjennes under VOEC-bestemmelsene, deriblant sukkerholdige varer og diverse annet. Uansett pålegger norske tollmyndigheter fraktselskapet å følge korrekte prosedyrer ved imort av varer, og dersom selger, VOEC-godkjent eller ei, ikke har rapportert korrekt til forwarder, er disse pliktige til å gjennomføre en såkalt fortolling og kreve inn mva. og evetuelle andre avgifter.
    Så det er ikke sikkert at det er Postens egen feil, heller.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.460
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    I "gamle dager" kunne man faktisk dra på tollboden og betale mva uten ekstra gebyrer. Praktisk for oss som hadde den muligheten, men da måtte man jo dra dit, og det var ikke gratis, selv for oss som bor på et sted der man hadde tollbod. Nå ordner posten det for deg slik at du kan hente pakken på ditt lokale utleveringssted. Du sparer tid og reisekostnader som antagelig utgjør mer enn det gebyret posten tar.

At posten overser VOEC-merking er litt håpløst, men det skyldes vel at VOEC-merket ikke står på forsiden av pakken. Adresselappen til pakken scannes automatisk og da er det bare forsiden av pakken som scannes. Dermed leses det ikke at pakken et VOEC-merket. Ingen unnskyldning, men en forklaring.
    Men da skulle det vært slik at dersom du klager og kan feks vise bilde av pakken med tydelig VOEC merking så burde de frafalt gebyret. Problemet er at dette har du allerede betalt for å få lov til å få hentet ut pakken og posten nekter å kreditere.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.460
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Merk deg at det er en lang liste varer som ikke godkjennes under VOEC-bestemmelsene, deriblant sukkerholdige varer og diverse annet. Uansett pålegger norske tollmyndigheter fraktselskapet å følge korrekte prosedyrer ved imort av varer, og dersom selger, VOEC-godkjent eller ei, ikke har rapportert korrekt til forwarder, er disse pliktige til å gjennomføre en såkalt fortolling og kreve inn mva. og evetuelle andre avgifter.
    Så det er ikke sikkert at det er Postens egen feil, heller.
    Dette er 100% postens feil garantert. Det er kynisk forretningsmodell de har for tiden, kanskje ikke så rart når de sliter så mye som de gjør.
    Merkelig at alle andre speditører klarer dette helt fint, mens med en gang det går med posten så er det tullball.
    Prøver så godt jeg kan å styre unna, men ikke lett når man handler på feks bandcamp eller ebay. Faktisk så er det best å bruke ebay global shipping program hvis man kan, problemet er at det fort kan ta lang tid. Spesielt på varer fra usa, da det sendes i øst og vest der borte til ulike hubber. Kan fort ta en måneds tid med intern forflytning innad i statene.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.437
    Torget vurderinger
    96
    Henge opp liket? Hvem i alle dager har sagt det?
    Du skjønner at det som skjer der påvirker Norge i veldig stor grad?
    Ingen har sagt det direkte, det påsto jeg heller ikke. Du får se et par sider bakover. Drøyt var det.
    Hvor mye Norge blir påvirket er det delte meninger om. Jeg tror at Norge klarer seg helt utmerket. Det er større problemer her enn økte tollsatser.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.906
    Dette er 100% postens feil garantert. Det er kynisk forretningsmodell de har for tiden, kanskje ikke så rart når de sliter så mye som de gjør.
    Merkelig at alle andre speditører klarer dette helt fint, mens med en gang det går med posten så er det tullball.
    Prøver så godt jeg kan å styre unna, men ikke lett når man handler på feks bandcamp eller ebay. Faktisk så er det best å bruke ebay global shipping program hvis man kan, problemet er at det fort kan ta lang tid. Spesielt på varer fra usa, da det sendes i øst og vest der borte til ulike hubber. Kan fort ta en måneds tid med intern forflytning innad i statene.
    Skal virkelig IKKE forsvare Posten her, jeg har erfaring med en rekke distributører i Europa og overseas, synes det er MYE strul med logistikk og varer over grenser, uansett hva de forskjellige firmaer kaller seg.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.288
    Ser ikke sammenhengen??! Hvis man skal søke rettferdighet så må det være relevant for utveksling mellom land!
    Da må man holde moms utenfor. Problemet er at funksjonen tRump administrasjonen egentlig proklamerer til det amerikanske folket er at toll skal gi samme funksjon som moms har i andre land. Altså fylle statskassen.

Men dem er for feige til å innføre denne ekstra skatten som moms. Selv om det i praksis fungerer likt all tid lokalt produserte varer stiger i takt med tollsatsene.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.656
    Sted
    Oslo
    Da må man holde moms utenfor. Problemet er at funksjonen tRump administrasjonen egentlig proklamerer til det amerikanske folket er at toll skal gi samme funksjon som moms har i andre land. Altså fylle statskassen.

Men dem er for feige til å innføre denne ekstra skatten som moms. Selv om det i praksis fungerer likt all tid lokalt produserte varer stiger i takt med tollsatsene.
    Man kan faktisk se for seg bavianen som slår seg på brystet og messer:
    TAX BAD
    TARIFF GOOD

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.906

Her har du helt rett, ikke tenkt på før, faktisk. Det DJ Trump rent faktisk gjør her, er å overføre statens inntekter fra skattebetalere til forbrukere, eller sagt på en annen måte; fjerne utgifter fra de rike, og gi utgiftene til folk flest (de 90% som visstnok skulle få mindre utgifter).

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Liten by
    Ingen har sagt det direkte, det påsto jeg heller ikke. Du får se et par sider bakover. Drøyt var det.
    Hvor mye Norge blir påvirket er det delte meninger om. Jeg tror at Norge klarer seg helt utmerket. Det er større problemer her enn økte tollsatser.

Så egentlig hadde du ingenting? Bare litt klaging på noe du ikke helt likte?

Det er jo ikke bare toll som er problemet? Det at vi faktisk ikke kan stole på USA som partner lenger nokså høyt oppe på listen. At de ymter på å kutte forsyninger til Ukraina og gå ut av NATO, påvirker Norge i stor grad. At de truer en nabo og et annet NATO medlem burde bety mye. At de går ut med krav til leverandører og kunder med krav som påvirker andre mennesker burde være et rødt lys for deg. Pluss....pluss....langt mere! At de bygger ned sitt eget demokrati har mindre å si for oss, men på langt sikt vil det bety noe.

At ikke noe av dette ser ut til å klikke i hodet ditt er i beste fall ekstremt naivt og verste fall langt verre!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.542
    Sted
    Trondheim
    Men da skulle det vært slik at dersom du klager og kan feks vise bilde av pakken med tydelig VOEC merking så burde de frafalt gebyret. Problemet er at dette har du allerede betalt for å få lov til å få hentet ut pakken og posten nekter å kreditere.
    Den ene gangen det skjedde med meg fikk jeg refundert pengene.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke opplevd det samme. Høres veldig merkelig ut. Hvis varen er korrekt VOEC-merket er det hverken moms eller gebyr ved henting. Ender du opp med å betale dobbel moms også?

Hvis det stadig er den samme leverandøren kan man gjette at noe er kaputt i deres EDI-løsning, slik at Posten ikke får rett info og derfor må gjøre en manuell jobb. Det koster jo, og da får du kanskje velge en leverandør med litt mer orden i sysakene neste gang.

1745930155676.png
    1745930369633.png

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.542
    Sted
    Trondheim
    Som nevnt - i mitt tilfelle var ikke VOEC-merket klistret på forsiden av pakken og ble derfor ikke registrert da de scannet den.
    Varslet firmaet, og nå er VOEC-ID integrert i adresselappen på forsiden av pakken. Etter det har det ikke vært problemer.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.460
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke opplevd det samme. Høres veldig merkelig ut. Hvis varen er korrekt VOEC-merket er det hverken moms eller gebyr ved henting. Ender du opp med å betale dobbel moms også?

Hvis det stadig er den samme leverandøren kan man gjette at noe er kaputt i deres EDI-løsning, slik at Posten ikke får rett info og derfor må gjøre en manuell jobb. Det koster jo.

Vis vedlegget 1117778
    Ebay er flinke til å refundere men et problem er at det er beløpsgrense for voec ordningen så den ene pakken min ble det betalt moms på moms (posten brukte totalpris med moms som momsgrunnlag) dette fikk jeg ikke refundert. Ble min jobb å snakke med skatteetaten for å få refundert for mye beløp (tollvesnet har ikke lenger denne jobben)
    Har en sak med bandcamp nå der jeg enda ikke har fått et svar men sist fikk jeg refusjon fra de.
    Syns det er merkelig at "bare jeg" opplever disse problemene.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.250
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14

Hvis det stadig er den samme leverandøren kan man gjette at noe er kaputt i deres EDI-løsning, slik at Posten ikke får rett info og derfor må gjøre en manuell jobb. Det koster jo, og da får du kanskje velge en leverandør med litt mer orden i sysakene neste gang.

Vis vedlegget 1117778
    Har hänt mig de tre sista gångerna via ebay. Korrekt märkning på paketet med både VOEC nr + code: paid, men ender upp med att betala dubbel moms vid uthämtning hos posten.

Ligger tydligen hos säljaren som inte registrerat korrekt på sin sida. Frustrerande. Hjälper inte att det är korrekt märkt (och korrekt betalt moms via ebay) om inte säljaren gjort sin del av jobbet har jag blivit lärd.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.656
    Sted
    Oslo
    For å si det sånn, det hender at hånverkere legger til moms på regninga uten at den momsen nødvendigvis betales inn.
    Men uansett hva som forgår i Trumps hode, mva er hverken toll eller et handels hinder.
    En liten anekdote: Da billige japanske VHS spillere truet produksjonen av franske, opprettet franske myndigheter et bittelite kontor i en bitteliten landsby som skulle godkjenne at japanske spillere overholdt franske regler. Der tok det selvfølgelig vetter og vår å få godkjenning

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn