Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.508
    Antall liker
    9.405
    Sted
    Oslo
    Kan du nevne en amerkansk president i nyere tid som ikke står på de rikes side ?
    Forskjellen på de to er ytre høyre og ytre ytre høyre ….
    Forskjellen er vel at de fleste demokratiske presidentene har vært relativt anstendige høyre politikere.
    Av frykt for moderator, og fordi jeg liker et anstendig debattklima, unnlater jeg nå å karakterisere Trump
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.216
    Antall liker
    11.065
    Er så voksent og mobbe alle som ikke er enige med klanen her inne uansett tråd! Mobbing og personangrep går igjen hele tiden 🤣
    Det må være jævlig at resten av verden ikke deler deres meninger uansett tråd 😵💫
    Dere får bare kjøre på for den dagen alle er enige med dere vil uansett ikke skje ❤
    Problemet er selvfølgelig ikke uenigheten i seg selv, men den totale mangelen på evne til å formidle årsaker og sammenhenger, for så følge dette opp med rasjonell argumentasjon.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.508
    Antall liker
    9.405
    Sted
    Oslo
    Er så voksent og mobbe alle som ikke er enige med klanen her inne uansett tråd! Mobbing og personangrep går igjen hele tiden 🤣
    Det må være jævlig at resten av verden ikke deler deres meninger uansett tråd 😵💫
    Dere får bare kjøre på for den dagen alle er enige med dere vil uansett ikke skje ❤
    Kunne du ha slutta med de tåpelige måpetrynene dine, så hadde du kanskje hatt en sjans til å bli tatt alvorlig.
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.262
    Antall liker
    2.864
    Torget vurderinger
    16
    Hovedsakelig fordi de har spilt på lag med Bidenadministrasjonen og spredd løgner om hvor bra økonomien går,
    hvordan man har kontroll på inflasjonen, hvor lav arbeisledigheten er osv. når hverdagen til velgerne forteller en
    helt annen historie...
    Her har du et poeng. Det er mulig å vise til sterk økonomi uten at det betyr bedre levekår for arbeiderklassen, for ikke å snakke om for de fattige. At børsen går bra spiller liten rolle for alle de som ikke har penger til å investere. Lav arbeidsledighet hjelper ikke når man sliter på minstelønn som ikke holder til å dekke levekostnader. Men kunne du være så ærlig å innrømme at Trump ikke gjorde noe for å gjevne ut forskjellene, at han ikke gjorde stort for "the average Joe"? Hvis du mener Trump er en forkjemper for arbeiderklassen og fattigfolk så er jeg interessert i å høre akkurat hva han har gjort for disse menneskene?
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.262
    Antall liker
    2.864
    Torget vurderinger
    16
    Nå er det jo ikke så mange innlegg siden de fleste her i tråden var på at Trump ville gjøre alt for å unngå og stille og om han stilte ville han bli stilt til veggs av Biden, altså like klarsynte som en stor del av hans parti.

    Nå var jo jeg tidlig ute med å konstatere at han var i ferd med å miste det og sikker på at partiets plan var at VP skulle ta over før året var gått, jeg tok der feil og skylder en eller annen her en drink på Horten messa.

    Om det var på grunn av at hun har viste seg å være lite dugelig/ha lite velger tekke at partiet har tviholdt på en mann som heller burde sitte på terrassen og nyte sitt glass med portvin vites ikke, men en gedigen feilvurdering er nå dette uansett.
    Jeg har et veddemål (inngått i 2020) med kona om hvorvidt Biden ville overleve presidentperioden. Jeg veddet på at han ville holde seg i live de 4 årene og jeg tror kanskje jeg vinner det veddemålet, men skulle han vinne valget til høsten så kommer jeg nok ikke til å "double down".

    Jeg mener ellers å huske at Biden sa han kun skulle være en "one term President", men egoet må ha vokst i de 4 årene. Jeg kan ikke fatte at han, eller Trump for den saks skyld, gidder. Jeg skal i hvert fall bruke mine siste år i skyggen med nettopp portvin og laaaaaang unna alt som har den minste likhet med arbeide.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.656
    Antall liker
    17.669
    Torget vurderinger
    2
    Veldig vanskelig å gi fra seg makt, og som president i USA er du "lame duck" dersom man vet at du ikke vil ta gjenvalg, eller det går mot slutten av din andre presidentperiode. Da er det lite å hente for dem du ønsker å inngå avtaler med, siden det vil lønne seg for disse å heller gå til den som man regner med skal overta.

    Biden sa både offentlig og til sine medarbeidere og kolleger i partiet at han så for seg én presidentperiode og at han skulle være brobygger til en etterfølger, dersom han ble nominert.

    Og så sitter man der, med all makt i sine hender, og kvier seg for å gi slipp på den.

    Det blir noen begivenhetsrike runder frem til Demokratenes landsmøte i slutten av august.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.656
    Antall liker
    17.669
    Torget vurderinger
    2
    Kan du nevne en amerkansk president i nyere tid som ikke står på de rikes side ?
    Forskjellen på de to er ytre høyre og ytre ytre høyre ….
    Du skal helt tilbake til Franklin Delano Roosevelt, som ble ansett å være en klasseforræder fordi han ga landets svakerestilte bedre betingelser, på bekostning av de rikes.
    Han var dypt, inderlig og besatt hatet fordi han gjennomførte New Deal, og det er blitt kjempet hardt for å knuse rettighetene og lovene han innførte som skulle tøyle "det frie næringslivets" overgrep mot nasjonen og folket.

    I 1936 ble dette skrevet i Harper's Magazine. Det er blitt en referanseartikkel, kan kun vise første side, men den sier alt. I artikkelen gjenga forfatteren hva Roosevelts motstandere sa om ham og ønsket å gjøre. (Han ble utsatt for drapsforsøk, det ble lagt kupplaner, osv).

    Skjermbilde 2024-06-28 kl. 22.29.38.png
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.584
    Antall liker
    12.201
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg mistenker at resonnementet er basert på at han var/er den eneste som skulle kunne slå Trump... det forunderlige for begge grupper er at man overhodet ikke har funnet å dyrke fram yngre kandidater.. Så sitter man der da, med to geriatrikere - en juksemaker, svindler og storløgner, . og en redusert med et-eller-annet ..
    Alt i en nasjon som synes å hylle snusk og fanteri.. jo mer jo bedre...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.633
    Antall liker
    10.112
    Hva dersom et av partiene nominerer en yngre kandidat, er det et så stort ønske om en annen president enn Trump eller Biden at denne nye kandidaten gjør rent bord i presidentvalget?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    JaJa @Gunnar_Brekke
    Uttalelser Trumpern har kommet med live på TV, hevder han nå han aldri har sagt og du både tror og forsvarer ham tvert.
    Slik jeg så det var nattas debatt en Biden i total meltdown opp mot en vital notorisk løgner.
    Veit ikke, dvs er sikker på, at du aldri så dekningen av 6.januar, det var iallefall ikke en fredelig liten gruppe som ble geleidet inn av politiet.
    Og når det gjelder hans avvisning av Stormy Daniels, kan andre si det bedre enn meg:
    Vis vedlegget 1035377
    helt klart en fredelig gruppe, de hadde kostyme, de stoppa og tok bilder og brukte ingen makt.
    De som døde under denne stormingen var vel en politimann pga hjertestans og en eller to demonstranter som ble skutt..
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.474
    Antall liker
    3.020
    Jeg har et veddemål (inngått i 2020) med kona om hvorvidt Biden ville overleve presidentperioden. Jeg veddet på at han ville holde seg i live de 4 årene og jeg tror kanskje jeg vinner det veddemålet, men skulle han vinne valget til høsten så kommer jeg nok ikke til å "double down".

    Jeg mener ellers å huske at Biden sa han kun skulle være en "one term President", men egoet må ha vokst i de 4 årene. Jeg kan ikke fatte at han, eller Trump for den saks skyld, gidder. Jeg skal i hvert fall bruke mine siste år i skyggen med nettopp portvin og laaaaaang unna alt som har den minste likhet med arbeide.
    Som Sofie Haugestøl på direkten i dag helt korrekt sa: hvis amerikanerne gir sin stemme til Biden i november, så er det en stemme for 4 nye år til Biden. Dem gir ikke sin stemme til at Biden mest sannsynlig skal tre av en stund etter innsettelsen, sånn at Harris skal overta. Derfor blir stadig flere betenkt om Biden er den rette.

    Oppfordrer folk til å spole 3 1/2 år tilbake i tid og se hvordan Biden fremsto den gangen, kontra nå. Forskjellen er slående i negativ retning. Og ingenting tyder på at forfallet ikke vil tilta i styrke de neste årene.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.851
    Antall liker
    2.432
    Torget vurderinger
    2

    Enig med Hegnar ift presidentdebatten.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.731
    Antall liker
    10.154
    Torget vurderinger
    2
    Biden er alvorlig svekket , har pakinsondemente i familien og Biden er klassisk tilfelle. Utrolig at demokratene ikke kan komme opp med noe bedre enn slik senil gubbe. Mannen må fjernes med makt
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.060
    Antall liker
    8.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Når man kaller Biden senil eller dement viser man bare at man ikke forstår noe om, eller har noen erfaring med, demens. Bidens problem er i mine øyne at han helt enkelt er alderstegen og nå åpenbart kognitivt svekket. Helt normalt kognitivt svekket, slik brorparten av oss vil være i hans alder, hvis vi i det hele tatt når den. I debatten i 2020 var han en helt annen enn den gamle, trøtte, pinnestive mannen vi så forleden. Han er helt enkelt en gammel, gammel mann som ikke lenger har noe å gjøre i en jobb som er uhyre krevende både fysisk og mentalt. En jobb som tydeligvis har vært altfor krevende og slitsom for en 79-åring å påta seg.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.853
    Antall liker
    8.171
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I kraft av å vere parkinsonist kan eg forstå at ekspertar kan plassere Biden i same kategori. Han kan då hatt sjukdomen lenge, utan å verte diagnostisert. Med rett medisin kan det då tenkjast at han kviknar til. Om han dermed er skikka til å vere president, er likevel svært usikkert. Ein av symptomane på Parkinson er nemleg dårleg inpulskontroll, noko som vil vere urovekkjande saman med atomknappen....
    Men om han har ein av dei "stygge" Parkinsonismane kan det gå styggfort å måtte kalle inn visepresidenten som reserve.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    2.237
    Torget vurderinger
    8
    Når en person ikke vet hvilken by eller stat han er i så tyder vel det på en slags sykdom! Dette skjer jo ofte!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.731
    Antall liker
    10.154
    Torget vurderinger
    2
    eg kan ikke fatte at han, eller Trump for den saks skyld, gidder. Jeg skal i hvert fall bruke mine siste år i skyggen med nettopp portvin og laaaaaang unna alt som har den minste likhet med arbeide
    Enig, men Trump jobbet heller lite, mestparten av tiden ble tilbrakt på golfresorten , og hvem vet hva ha foretok seg der mens kona var på evig shoppingreise
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.216
    Antall liker
    11.065
    Når en person ikke vet hvilken by eller stat han er i så tyder vel det på en slags sykdom! Dette skjer jo ofte!
    Når en person ikke er i stand til å føre ett eneste rasjonelt resonnement, så tyder det vel på en slags sykdom! Dette skjer jo absolutt hele tiden!!
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    2.237
    Torget vurderinger
    8
    Og det skjer jo ikke bare over there, men også ganske hyppig her på sentralen...
    Og det skjer jo ikke bare over there, men også ganske hyppig her på sentralen...
    Er så digg og se hvordan den lille gjengen deres her inne prøver og heve dere over alle andre så kjør på 🥳
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.148
    Antall liker
    3.909
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg synes er interessant, er at man går i full krisemodus fordi Biden ikke virker så fresh.

    Greit nok, fyren BURDE istedenfor å stille til valg som president, kost seg som pensjonist og spilt golf og pusla litt med hobbyene sine.
    Problemet er at når man vet at Satan sjøl stiller til valg, og man vet at sittende president alltid har et fortrinn fremfor en nykommer. Da skjønner også jeg hvorfor han tenker at ferien får vente litt til.

    Men hvorfor skriker vi sånn på grunn av det som skjedde på en debatt? Her er det ikke snakk om at det er et jobbintervju hvor to ukjente gubber har søkt på den samme stillingen.
    Her er det to søkere hvor begge to enten har eller helt nylig har hatt den stillingen de søker på.
    Vi vet _nøyaktig_ hva vi kan forvente av de to.

    alternativ 1: litt kjedelige greier, men jobben blir utført på profesjonelt vis med en dyktig stab og en leder som kan faget.
    alternativ 2: ingenting blir gjort, kun stjeling, mobbing og selvforherligelse.

    selvsag vil vi ha alternativ 2, fordi alternativ 1 er litt treg på sine gamle dager, og derfor er han helt uaktuell.


    Hva faen er det vi driver med?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    mye sant i det du sier men for den jevne amerikaner har ting bare gått nedover med biden, inflasjonen er ekstrem i usa. Fast food har blitt for dyrt for den jevner amerikaner
    biden kan ikke peke på en ting bra han gjort (ikke hadde han husket de heller)
    den amerikanske president systemet er en scam der man alltid ender opp med å velge mellom pest eller kolera
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.698
    Antall liker
    37.956
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    inflasjonen er ekstrem i usa.
    Den er jo ikke det. 3,3 % siste 12 måneder, omtrent som i Norge.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.508
    Antall liker
    9.405
    Sted
    Oslo
    Den er jo ikke det. 3,3 % siste 12 måneder, omtrent som i Norge.
    I 2023 steg matvarepriser i Norge 10% og leie prisene omtrent det samme.
    For lavtlønte som stort sett bruker lønna si på bosted og mat hjelper det lite at KPI er 3.3% og en lønnsøkning på 5% gir iallefall ikke reallønnsvekst
    Uten å kjenne tallene eksakt er utviklinga noe av det samme i USA og en del andre land vi gjerne sammenligner oss med.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.584
    Antall liker
    12.201
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Med mindre jeg har misforstått totalt, så er det vel en rekke ting som går godt under Biden.... lavere arbeidsledighet, generelt bedre økonomi. lavere totalgjeld..
    Il Drumpf gnog som vanlig på myrding av småbarn, at Biden torpederer Medicare... det var vel Trump som gjorde det han kunne for å ødelegge Medicare, siden ordningen ble styrket under Obama....
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    inflasjonsmålingen er jo veldig lite treffende for den jevne amerikaner
    pengemengden er økt med ca 25%
    prisene mer enn dette.. .
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.786
    Antall liker
    12.498
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.698
    Antall liker
    37.956
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    inflasjonsmålingen er jo veldig lite treffende for den jevne amerikaner
    pengemengden er økt med ca 25%
    prisene mer enn dette.. .
    Inflasjonsmålingen er nettopp prisveksten til forbruker siste 12 mnd. Fra linken:
    The annual inflation rate in the US unexpectedly slowed to 3.3% in May 2024, the lowest in three months, compared to 3.4% in April and forecasts of 3.4%. Inflation eased for food (2.1% vs 2.2%), shelter (5.4% vs 5.5%), transportation (10.5% vs 11.2%) and apparel (0.8% vs 1.3%) and prices continued to decline for new vehicles (-0.8% vs -0.4%) and used cars and trucks (-9.3% vs -6.9%). On the other hand, energy costs rose more (3.7% vs 2.6%), namely gasoline (2.2% vs 1.1%), utility gas service (0.2% vs -1.9%) and fuel oil (3.6% vs -0.8%). Compared to the previous month, the CPI was unchanged, the least since July 2022, compared to forecasts of a 0.1% increase and after a 0.3% rise in April. A decline in gasoline prices was offset by higher shelter costs. Meanwhile, core inflation slowed to 3.4% annually, the lowest rate since April 2021 and below consensus of 3.5%. The monthly core inflation rate also fell to 0.2% from 0.3%, better than forecasts of 0.3%.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ja men den indeksen er bare bullshit, det har vi vært igjennom før.

    økning i pengemengden (m2) = inflasjon
    Se på prisene på bolig, biler, fast food, ellers alt annet
    prisene er opp massivt, mye mer enn 3,3% i året
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.698
    Antall liker
    37.956
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om du leser det jeg nettopp la ut om konsumprisindeksen:
    Prisene på bolig er opp 5,4 % siste 12 mnd.
    Prisene på mat er opp 2,1 %.
    Prisene på nye biler er ned 0,8 %.
    Prisene på brukte biler er ned 9,3 %.

    Facts. Både +2,1 % og -0,8 % er mindre enn +3,3 %, og veldig mye mindre enn 25 %.

    En påstand blir ikke sann selv om Trump stadig gjentar den.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn