Salige Stabel i Dagbladet sa: Fornuften er en ensom ting, hvor ofte er man ikke alene om å stole på den. Han var humorist og humanist,Hvis man har sett Kamala's opptreden på Fox må man være utrolig innbarka hvis man kjøper trump's argument om at dama har lav IQ. Måten hun parkerte Fox' forsøk på å "sanewash'e" trumperns facistiske uttalelser var bare dritherlig!
Jeg ser bettingselskapene nylig har økt trumperns sjanser for å vinne ytterligere, og ett selskap er nå helt oppe på 61%. Jeg blir fristet til å vedde penger på at Kamala vinner. Jeg kan virkelig ikke fatte at de kan velge en oransjemalt, dansende og facisitsk bleitrengende 78-åring som president. Jeg kan ikke fatte det!
Problemet er at du nå prøver å sanewashe det amerikanske folk. Fordi du ikke _vil_ akseptere at de er så dumme og har et så sterkt ønske om å ødelegge seg selv.Hvis man har sett Kamala's opptreden på Fox må man være utrolig innbarka hvis man kjøper trump's argument om at dama har lav IQ. Måten hun parkerte Fox' forsøk på å "sanewash'e" trumperns facistiske uttalelser var bare dritherlig!
Jeg ser bettingselskapene nylig har økt trumperns sjanser for å vinne ytterligere, og ett selskap er nå helt oppe på 61%. Jeg blir fristet til å vedde penger på at Kamala vinner. Jeg kan virkelig ikke fatte at de kan velge en oransjemalt, dansende og facisitsk bleitrengende 78-åring som president. Jeg kan ikke fatte det!
Eg veit ikkje om norsk landbruk er heilt samanliknbart. Der trur eg maksimal utnyttingsgrad (gjeve naturressursar og etikk/krav) langt på veg er nådd. Ein kan pumpa meir kapital, energi og arbeidskraft inn i systemet, men det er sterkt avtakande kor mykje meir ein får ut av det.Norske tolltarriffer på landbruksvarer viser vel helt klart at det er forbrukerne som betaler.
Regner med at TikTok generasjonen i USA ser fram til at deres duppeditter blir 60 - 200% dyrere.
Innrøm det, noen ganger bare tenker du føkk it og finner opp et ord.tevlefør
Og det kommer ikke til å spille noen rolle i valget og for de ultrakonservative noksagtene som kommer til å stemme på han. Han hadde rett i at han kunne ha skutt en på gata uten konsekvenser for valget.Kanskje vel sent å melde dette nå. En showrunner på The Apprentice angrer på hvordan NBC bidro til å bygge opp et bilde av Trump som vellykket forretningsmann.
"Han hadde erklært konkurs fire ganger før serien ble påbegynt og måtte gjøre det to ganger til mens vi holdt på."
"Styrerommet i serien ble bygget av oss, fordi Trumps var for shabby og nedslitt til å kunne brukes."
"Han løy uhemmet da også, og slapp unna med det."
Yet another Trump insider dishes on how truly awful the man is
John D. Miller, the former chief marketing officer for NBCUniversal, apologized for doing “irreparable harm by creating the false image of [Donald] Trump as a successful leader.” “I deeply ...www.dailykos.com
Det er kanskje sant.Too little, too late
Det at ikkje meiningsmålingane no viser eit soleklart overtak for Harris, er for meg ei gåte og i seg sjølv ein indikator på at den offentlege samtalen i USA, heile utgangspunktet for eit moderne demokrati, er avskaffa. Ok, målingane tyder framleis på «close race», og Harris kan framleis vinna. Det er rett nok det som er det viktigaste.Jeg kan ikke fatte det!
Denne _kan_ være relevant mtp hvordan tolke meningsmålinger og vekting:Det at ikkje meiningsmålingane no viser eit soleklart overtak for Harris, er for meg ei gåte og i seg sjølv ein indikator på at den offentlege samtalen i USA, heile utgangspunktet for eit moderne demokrati, er avskaffa. Ok, målingane tyder framleis på «close race», og Harris kan framleis vinna. Det er rett nok det som er det viktigaste.
Noen fikk nettopp Nobelprisen i økonomi for å forklare årsakssammenhengen bak det.Hvordan går det når en republikansk økonom bestemmer seg for å se på det mange sier, nemlig at økonomien er bedre under republikanske presidenter?
Is the U.S. economy better under GOP or Dem presidents? Bart Starr, Jr. decided to find out.
Has the U.S. economy, historically, been better under Republican presidents or Democratic presidents? A Republican financial analyst decided to find out. His name? Bart Starr, Jr. (Yes, the son of THAT Bart Starr.) The answer may surprise you. (Before...www.dailykos.com
Økonomien går ikke bedre om oligarkene får enda mer.The concept of Acemoglu and Robinson consists in opposing two archetypes: the so-called “extractive” (“extracting”, “squeezing”[32]) and “inclusive” (“including”, “uniting”[33]) economic and political institutions, which, in both cases, reinforce and support each other.[28][34][35][36]
Inclusive economic institutions protect the property rights of wide sections of society (not just the elite), they do not allow unjustified alienation of property, and they allow all citizens to participate in economic relations, in order to make a profit. Under the conditions of such institutions, workers are interested in increasing labour productivity. The first examples of such institutions are the commenda in the Venetian Republic and patents for inventions. The long-term existence of such economic institutions, according to the authors, is impossible, without inclusive political institutions that allow wide sections of society to participate in governing the country and make decisions that are beneficial to the majority.[36] These institutions are the foundation of all modern liberal democracies. In the absence of such institutions, when political power is usurped by a small stratum of society, sooner or later, it will use this power to gain economic power to attack the property rights of others, and, therefore, to destroy inclusive economic institutions.[28][34][35]
Extractive economic institutions exclude large segments of the population from the distribution of income from their own activities. They prevent everyone, except the elite, from benefiting from participation in economic relations, who, on the contrary, are allowed to even alienate the property of those who do not belong to the elite.[37]Examples include slavery, serfdom, and encomienda. In the context of such institutions, workers have no incentive to increase labour productivity, since all or almost all of the additional income will be withdrawn by the elite.[36]Such economic institutions are accompanied by extractive political institutions that exclude large sections of the population from governing the country and concentrate all political power in the hands of a narrow stratum of society (for example, the nobility). Examples are absolute monarchies and various types of dictatorial and totalitarian regimes, as well as authoritarian regimes, with external elements of democracy (constitution and elections), which are so widespread in the modern world, where power is supported by power structures: the army, the police, and dependent courts. The very fact that there are elections in a country does not mean that its institutions cannot be classified as extractive: competition can be dishonest, candidates' opportunities and their access to the media are unequal, and voting is conducted with numerous violations, and in this case the elections are just a spectacle, the ending of which is known, in advance.[9][34][35]
Hm. Det verkar vera ein samanheng, men ein skikkeleg analyse ville teke med iallfall to moment:Hvordan går det når en republikansk økonom bestemmer seg for å se på det mange sier, nemlig at økonomien er bedre under republikanske presidenter?
Det er jo nokså enkelt å teste. Sammenlign f eks økonomien på begynnelsen og slutten av presidentperiodene for f eks Clinton, Obama og Biden. Hva overtok man, og hva leverte man fra seg? Gjør samme for GW Bush og trump. Den deriverte gjennom perioden bør være minst like tydelig som gjennomsnittet over perioden.Hm. Det verkar vera ein samanheng, men ein skikkeleg analyse ville teke med iallfall to moment:
1. Det er openbert ei forseinking i dei økonomiske effektane, utover det som handlar om magekjensla i marknaden.
2. Vurdert dette i samanheng med økonomien globalt. Han korrigerer for 2008, men Clinton hadde strengt tatt gode vilkår på 1990-talet.
Godt spørsmål. Under Clinton gikk staten med overskudd og var på vei til å nedbetale gjelden. Deretter kom W med store skattekutt til oligarker, uten tilsvarende kutt i utgifter. Man tok opp lån for å dekke inn forskjellen. Hvis Gore hadde blitt valgt til president i stedet for W ville det ikke vært noen statsgjeld å bekymre seg for.@Asbjørn , angående den amerikanske statsgjelden. Under Reagen og påfølgende presidenter ble enten statsgjelden redusert, eller i det minste var det mye snakk om å få ned underskuddet på statsbudsjettet.
Nå virker det å være et ikke-tema, til tross at stasgjelden er høy. Det et forventet at Harris-administrasjonen vil øke underskuddene, mens en Trump-administrasjon vil øke underskuddene enda mye mer, som egentlig er en u-republikansk politikk, spesielt hvis man ser i det historiske bakspeilet.
Så da er mitt spørsmål til deg, hvorfor er det blitt sånn på tvers av partiene? Er det underordnet at ting går til helvete på sikt, alt dreier seg om å øse ut penger her og nå for å være populær hos velgerne?
GOP i kongressen er bare opptatt av statsgjeld og budsjettunderskudd under demokratiske presidenter. Når de selv har makten gis det milde skattegaver til sponsorene og tas opp lån for å øke forsvarsbudsjettet, rent empirisk.Today, President Clinton will announce that we:
- Estimate a surplus of at least $230 billion in FY2000.
- Remain on track to pay off the entire debt by 2012.
- Will reduce the debt by an estimated $223 billion in FY2000 and more than $360 billion over last 3 years.
Why nations fail: Jeg likte den boka når jeg leste den.Noen fikk nettopp Nobelprisen i økonomi for å forklare årsakssammenhengen bak det.
Why Nations Fail - Wikipedia
en.wikipedia.org
Økonomien går ikke bedre om oligarkene får enda mer.
Helt uten å forsvare fyren, som har gått over til å bli en komplett idiot;
Det høres litt vel meget overdrevet ut......Helt uten å forsvare fyren, som har gått over til å bli en komplett idiot;
Og hvordan tenker dette,"geniet" at biler skal bli selvkjørende?Blir jo mest morsomt når Elon Musk forsøker bruke talepunktene til Trump. Her er det tilliten til Dominion maskinene han forsøker snakke ned uten ha hjernen tilkoblet.
Vis vedlegget 1066832
Igjen; her er Asbjørns berømte sitat om hvordan man definerer en demagog veldig passende.Og hvordan tenker dette,"geniet" at biler skal bli selvkjørende?
Men skal gi ham det, forløpig vil heller ikke jeg stole på selvkjørende biler.
Uten å ha studert dette nøye, eller i det hele, så tipper jeg at en svært viktig forklaringsvariabel for en gitt presidentperiode er om den sammenfalt med en resesjon eller ikke, eller noe annet i samme gate. Grunnen til at Trump første (og forhåpentligvis eneste) periode er såpass grim er jo covid, ikke presidentens egne krumspring. Man kan si mye om Trump, men Covid var ikke akkurat hans feil.Det er jo nokså enkelt å teste. Sammenlign f eks økonomien på begynnelsen og slutten av presidentperiodene for f eks Clinton, Obama og Biden. Hva overtok man, og hva leverte man fra seg? Gjør samme for GW Bush og trump. Den deriverte gjennom perioden bør være minst like tydelig som gjennomsnittet over perioden.