Det er bare å stramme sikkerhetbeltet.Blir spennende å se hvordan det påvirker oljoeindustrien og det grønne skiftet
Ja, men siden det blir langt mer turbulente tider fremover så vil små valutaer som krona bli mer utsatt, regner jeg med.Ikke at det er det mest vensetlige på en morgen som denne, men det er primært USD som styrker seg vs alt. Den norske pesetasen er uendret vs EUR siden i går.
Ja igjen, jeg skrev vaklevoren. Vi, hverken Norge eller Europa, er immune mot stormen som har truffet USA. Økende forskjeller, en innvandringspolitikk som har skapt nye og store spenninger i samfunnet, kultur-/verdikrigen, og internettets desinformasjon og relativisering av fakta, er også ting som i varierende grad rammer oss.Som vel rundt halvparten av Norges befolkning mener vi ikke bør ha noe med å gjøre, da bortsett fra på ting som tjener Norge.
Norsk EU-medlemskap rykker stadig nærmere.Som vel rundt halvparten av Norges befolkning mener vi ikke bør ha noe med å gjøre, da bortsett fra på ting som tjener Norge.
Å kalle norske bedriftseiere for «oliarker» er det dummeste jeg har sett på lenge.En ting som taler til vår fordel er dog at oligarkene i stedet for å kuppe den politiske makta, heller flytter til Sveits.
Bra sammenligning, det er vel det nærmeste vi kommer i norsk politikk. En fascistisk maktovertakelse i USA er ikke en god ting.Selv om det er langt igjen til USA, det som skjer der nå er vel omtrent sammenlignbart med at Hans Jørgen Lysglimt-Johansen skulle blitt statsminister i Norge. Som leder av en flertallsregjering.
Dette.En fascistisk maktovertakelse i USA er ikke en god ting.
Biden tenkte høyt rundt midnatt norsk tid. Dette ble gjengitt i flere medier. Biden mente at hvis han stilte som president, da ville han hatt gode sjanser til å vinne valget. Det viser bare hvor distansert fra virkeligheten den sittende president i USA nå er.I etterpåklokskapens lys: Demokratenes tabbe var å satse på en ny periode for Biden. Dernest kom Harris på banen for sent, og hun evnet ikke (hadde ikke mulighet til?) å distansere seg (nok) fra Biden. Bidens fadese helt på tampen hjalp heller ikke akkurat.
Elon Musk er også bare en ”bedriftseier“, men jeg regner med at han snart får ansvaret for å rive ned det som er igjen av et regulert arbeidsliv i USA. Pluss at han har et uttalt ønske og å kjøpe opp og ”fikse” media som CNN, ABC osv. Det er noe av det skjer når forskjellene får lov til å løpe løpsk, de største bedriftseierne blir oligarker og tar politisk makt i tillegg til økonomisk. Og da er det nok langt bedre for et samfunn om de heler flytter ut av landet.Å kalle norske bedriftseiere for «oliarker» er det dummeste jeg har sett på lenge.
Den europeiske modellen med endeløse prosesser og utredninger og et tårn av særinteresser som skal bli hørt og kan trenere alt mulig skal i alle fall få kjørt seg vil jeg tro. I tillegg er Europa etter hvert havnet økonomisk skikkelig i bakevja så frihetsgradene er heller ikke allverdens. Sånn sett har Europa delvis gravd sin egen grav, om enn med edle hensikter.Dette ser ut til å bli et sikkerhetspolitisk jordskjelv for Norge og Europa. Jeg ser ingen annen måte å delvis motvirke det på enn ved norsk EU-medlemsskap fortest mulig pluss massiv opprustning.
Blir kult når han skal avslutte krigen i Ukraina. Har du gjort det noen tanker om hvordan han skal fikse den biffen?Ja dette ble en lang men herlig natt for meg og min store familie i USA! Ble mye chatting frem og tilbake og i kveld blir det en liten feiring.
Vi får bare godta at vi har forskjellige meninger men en gledens dag spesielt for familien der borte.
Blir det presidentvalg i USA om fire år?Dommen kommer om 4 år men er redd det blir mye ugang mye mere denne gangen siden nå bare er ja mennesker rundt ham
Et godt spørsmål.Blir det presidentvalg i USA om fire år?
Hva med prisen som allerede er betalt?Og prisen for det bryr du deg åpenbart ikke om (siden det ikke er du som betaler den, i hvert fall ikke i første omgang)?
Hvorfor i alle dager skulle man det.Fantastisk engasjement det har vært og er om valget i USA.
-Kan man forvente samme engasjement fra folk på valg i eks Frankrike, Tyskland, Sverige eller Finland?