Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.638
    Sted
    Bergen
    Gunnar Stavrum i nettavisa er klar for å selge Nord-Norge. Høres fornuftig ut siden det bare bor sutrepaver der pluss at det koster for mye å holde seg med den landsdelen. Det bør fenge her på sentralen, husk vi må ikke brukes en krone uten at det lønner seg.

Gidder ikke linke.
    du skal ikke se bort fra det. Dessverre gir ikke salget cash i kassa, det blir heller noe ala vi tar den, eller vil du ha ei kule

det fine er at når du er syd i nordland er det straka veien til bartebyen og ring 3. Og der er det som alle vet en sterk hjemmefront som vil kjempe hardt for alt de har kjært: E6 syd ut av norge uten bompeng...

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.211
    Torget vurderinger
    1
    Man kan jo flire oppgitt av Stavrum. Faktum er at han ser seg selv som en viktig underleverandør til høyres programkomité. Fyren mener det.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.645
    Så du er mao av den mening at folk skal kunne skrive akkurat hva de vil uansett hvor komplett idiotisk, frastøtende eller faktisk ulovlig det måtte være ?
    Det rare med de som drar ytringsfrihetkortet i tide og utide ser på motargumenter og kritikk av egne utsagn som et forsøk på å kneble ytringsfriheten, særlig dersom kritikken kommer fra "venstresiden"

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.317
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ytringsfriheten har begrensninger. Oppfordring til straffbare handlinger kan f eks straffes med inntil 3 års fengsel, straffelovens §183 om du vil slå det opp.
    Her på HFS kan du også bli kastet ut uten videre om du bryter reglene. Det er Høvdingens forum, så han bestemmer. Hjelper ikke å grine om "ytringsfrihet".
    nei men da er det jo regler for bruk av forum, greit nok det selv om jeg skulle ønske det var mer åpent.
    straffeloven sier dette
    § 183.Oppfordring til en straffbar handling
    Den som offentlig oppfordrer noen til å iverksette en straffbar handling, straffes med bot eller fengsel inntil 3 år.

0Tilføyd ved lov 7 mars 2008 nr. 4.

Vet ikke om det har vært noen dom som går rundt dette så man vet hvordan den skal tolkes, men dette tolker jeg mer som en "ordre" feks alle islamister iverksett terrorplanene nå
    Mens man fint kan si at "alle islamister burde gjøre terroranslag når de kan"
    Uansett en tullelov som de fleste andre lover. Folk kan si hva de vil for min del, jeg bryr meg fint lite om hva andre sier og mener.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.638
    Sted
    Bergen
    ^^^^
    Kunne med fordel blitt egen tråd om det.
    Jeg har personlig sans for fristaten skottland+fristaten vestland+fristaten NordNorge. All verdens fisk og olje og gass samt noen elver og demninger med noen turbiner her og der. Skikkelige arbeidsfolk, litt bønder og fiskere, whisky, sauer som er ålreite dyr. Kan nesten ikke bli bedre

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.808
    hvilken tullelov står over ytringsfriheten? Tenker du på såkalt antisemittisme?
    Det er begredelig å forstå såpass lite om emner man uttaler seg om. Ytringsfriheten kan selvsagt ikke være endeløs, ettersom den kan ødelegge menneskers liv på forskjellige måter. Dersom jeg f.eks. synes at Dr. Bass er såpass irriterende at jeg ønsker å gjøre ham vondt, kan jeg spore opp hans navn og adresse, for deretter velge å publisere på Face at han er en velkjent pedofil. Deretter kan jeg sette opp bilder av ham på alle lyktestolper i nabolaget der han bor, med undertekst om at han er en kjent pedofil, og at folk må passe på sine barn.
    Og Dr. Bass vil selvsagt ikke forby det, for ytringsfriheten trumfer alt.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.317
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    tenker dette er innafor, men da må man være forberedt på represalier da man har krysset en grense.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.317
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Herregud så vanskelige folk skal være a. Trusler er jo feks ikke omfattet av ytringsfriheten, ei heller å spore opp ikke offentlige personer for å så spre usannheter.
    Trodde de fleste visste hva ytringsfrihet er men tydeligvis ikke
    i utgangspunktet kan folk si hva faen de vil, men det er stor forskjell på det og det å komme med direkte trusler til enkeltpersoner

Men tolker det slik at folk vil ha et ekkokammer der informasjonen er styrt av et stort multinasjonalt selskap, lykke til med det

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.808
    Herregud så vanskelige folk skal være a. Trusler er jo feks ikke omfattet av ytringsfriheten, ei heller å spore opp ikke offentlige personer for å så spre usannheter.
    Trodde de fleste visste hva ytringsfrihet er men tydeligvis ikke
    i utgangspunktet kan folk si hva faen de vil, men det er stor forskjell på det og det å komme med direkte trusler til enkeltpersoner

Men tolker det slik at folk vil ha et ekkokammer der informasjonen er styrt av et stort multinasjonalt selskap, lykke til med det
    Så nå mener du plutselig at det er noen tullelover som skal stå over ytringsfriheten allikevel? Bestem deg nå.

EDIT: Og selvfølgelig er begge de sakene du nevner (trusler og ærekrenkelser) omfattet av loven om ytringsfrihet, da i form av at de ikke er lovlige. Men det visste du sikkert, du som vet hva ytringsfrihet er.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.317
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg gir opp
    Ytringsfriheten i sin reneste form står i grunnloven vår, en lov som i utgangspunktet trumfer alt. Igjen trusler og som nevnt tidligere her direkte oppfordringer og som du hadde lyst til doxxing og ærekrenkelse er noe helt annet.
    Igjen folk må i utgangspunktet si hva faen de vil

100.
    Ytringsfridom skal det vere.

Ingen kan haldast rettsleg ansvarleg for å ha motteke eller komme med opplysningar, idear eller bodskapar om det ikkje lèt seg forsvare halde opp imot den grunngjevinga ytringsfridommen har i sanningssøking, demokrati og den frie meiningsdanninga til individet. Det rettslege ansvaret skal vere fastsett i lov.

Alle har rett til å ytre seg frimodig om statsstyringa og kva anna emne som helst. Det kan berre setjast slike klårt definerte grenser for denne retten der særleg tungtvegande omsyn gjer det forsvarleg halde opp imot grunngjevingane for ytringsfridommen.

Førehandssensur og andre førebyggjande åtgjerder kan ikkje nyttast om det ikkje trengst for å verne born og unge mot skadeleg påverknad frå levande bilete. Brevsensur kan ikkje setjast i verk, så nær som i anstaltar.

Alle har rett til innsyn i dokumenta til staten og kommunane og til å følgje forhandlingane i rettsmøte og folkevalde organ. Det kan i lov setjast grenser for denne retten av omsyn til personvern og av andre tungtvegande grunnar.

Dei statlege styresmaktene skal leggje til rette for eit ope og opplyst offentleg ordskifte.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.296
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gir opp
    Ytringsfriheten i sin reneste form står i grunnloven vår, en lov som i utgangspunktet trumfer alt. Igjen trusler og som nevnt tidligere her direkte oppfordringer og som du hadde lyst til doxxing og ærekrenkelse er noe helt annet.
    I min foretrukne målform:
    Ytringsfrihet bør finne sted.

Ingen kan holdes rettslig ansvarlig for å ha meddelt eller mottatt opplysninger, ideer og budskap med mindre det lar seg forsvare holdt opp imot ytringsfrihetens begrunnelse i sannhetssøken, demokrati og individets frie meningsdannelse. Det rettslige ansvar bør være foreskrevet i lov.
    Altså kan man holdes strafferettslig ansvarlig for ytringer som ikke kan forsvares med sannhetssøken, demokrati og fri meningsdannelse. Demagogi, å si ting du vet er løgn til folk du vet er idioter, er ikke innafor.
    Frimodige ytringer om statsstyret og hvilken som helst annen gjenstand er tillatt for enhver. Det kan bare settes klart definerte grenser for denne rett der særlig tungtveiende hensyn gjør det forsvarlig holdt opp imot ytringsfrihetens begrunnelser.
    Altså kan det settes opp grenser for ytringsfriheten når det er gode grunner for det, og dette ikke står i konflikt med sannhetssøken, demokrati og fri meningsdannelse.

Du er tydeligvis enig at noen ytringer ikke skal være tillatt, og da er spørsmålet bare hvilke og hvem som skal bestemme det. Svaret på det siste er nok stortingsflertallet, ikke du på egen hånd.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.317
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    korrekt
    også kan selvfølgelig private ha sine egne regler slik som på forumet eller facebook, og igjen syns jeg vi bør juble når sensur oppheves noe som også står sterkt i grunnloven:
    Førehandssensur og andre førebyggjande åtgjerder kan ikkje nyttast om det ikkje trengst for å verne born og unge mot skadeleg påverknad frå levande bilete.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.681
    Torget vurderinger
    2
    At Russland og Kina vil endre Svalbardtraktaten er opplagt. Kinas "forskningsstasjon" på Svalbard er territoriehevding og Russland har allerede gjort landkrav, selv om CCCPs fall gjorde det vanskelig å holde ting kjørende.

Arktis er ny stridsarena pga klimaendringene. Ble godt beskrevet av Børge Brende under Arctic Frontiers i 2015: “Når Arktis blir mer tilgjengelig kan vi produsere mer energi derfra.”

Det skjer nå.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.900
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Japan, Korea, India, Kina og nå sikkert noen til, har alle "forskningsstasjon" på Svalbard.. (NyÅlesund) Hvor "polarorientert" disse er kan man jo bare lure på...

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.335
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tja, både Japan, Korea og Kina har vel genuine interesser i Arktis i form av frakt gjennom Nordøstpassasjen. Så har sikkert Kina også mindre genuine interesser, men det ene utelukker ikke det andre.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.373
    Arktis er ny stridsarena pga klimaendringene. Ble godt beskrevet av Børge Brende under Arctic Frontiers i 2015: “Når Arktis blir mer tilgjengelig kan vi produsere mer energi derfra.”

Det skjer nå.
    Og så tror jeg vi vil se store bosetninger/byer i arktis, før vi ser ditto bosetninger på Mars. Bare et apropos til Musk sine visjoner om i fremtiden å bosette oss på Mars.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.681
    Torget vurderinger
    2

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.335
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Greia er jo at sikkert 95+% av alle amerikanere forestiller seg at hele verden ennå ser på USA som det forgjettede land. Det stemte nok fremdeles på 50-tallet og inn i 60-tallet, men i dag må man nok komme fra et vaskekte shithole country for å tenke det samme. Eller evt. være uvitende nok til å tro at livet i USA er som Hollywood fremstiller det.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.317
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    haha la de leve i drømmen. De som ser på usa som noe stort og bra kommer fra et land som scorer veldig lavt i ranking
    de er altfor høye på seg selv der borte, men når jeg tenker på det mener jeg å huske noen sa en gang at det er typisk norsk å være god..

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.607

Tomme trusler fra Trump

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.645
    Greia er jo at sikkert 95+% av alle amerikanere forestiller seg at hele verden ennå ser på USA som det forgjettede land. Det stemte nok fremdeles på 50-tallet og inn i 60-tallet, men i dag må man nok komme fra et vaskekte shithole country for å tenke det samme. Eller evt. være uvitende nok til å tro at livet i USA er som Hollywood fremstiller det.
    Du skal nok ikke dra så lange stykket fra boligen din for å finne mennesker som fremdeles tror det.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.335
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Du skal nok ikke dra så lange stykket fra boligen din for å finne mennesker som fremdeles tror det.

Det er nok dessverre godt mulig. Heldigvis har jeg i så fall ikke møtt noen av dem og heller ikke noen andre annetsteds, på en del år. De to siste, vil jeg anta, var et par anti-vaxere under pandemien; en på jobb (😯 men 😒) og den andre et tilfeldig møte i butikk-kø. De var nok gærne og/eller dumme nok.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.983
    Sted
    Sunnmøre
    Ein ting er det vi intellektuelt forstår. Ein annan ting er det som sit som «kulturelle ryggmergsrefleksar».

Eg er fascinert over at ungdomen, både elevar eg har hatt og mine eigne ungar, romantiserer USA langt mindre enn eg hugsar at vi gjorde då eg vaks opp. Ikkje ein gong California er det, tydelegvis, noko magisk over. Trass i at dei i mykje større grad har vakse opp i ein global amerikansk-engelsk kultur enn det eg gjorde.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.808
    Hvis vi åpner for at alt skal være greit, kan det hende veien til å bli et nytt Russland eller Kina er kortere enn du tror.
    La meg i denne anledning bare få sterkt anbefale serien på TV2 Play om Quisling. En aldeles fantastisk serie som får fram Quislings kullsviertro på sin egen virkelighetsforståelse på en helt ny måte. Underveis er det så man nesten begynner å lure på om mannen hadde rett, så godt er dette laget. En viktig serie (eller film, for den går på kino også), som får fram nyansene til tross for den bakenforliggende grunnleggende misforståelsen. Folk som Trump, Quisling eller Breivik, for den del, har et bilde av seg selv som ikke er kompatibelt med et liberalt, tillitsbasert samfunn.
    Det er jo trist å se at vi i verden i dag har en økende menge mennesker som igjen tyr seg til nye egomaniacs som tror de vet og kan alt. Det er akkurat de samme menneskene som valgte "feil side" under WW2, men enn så lenge driver de bare å kverulerer på nettet, heldigvis. Jeg er uansett redd vi får en ny runde om ikke alt for lenge der disse folka igjen får herje med verden.
    Pføy!

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Smurfeland
    La meg i denne anledning bare få sterkt anbefale serien på TV2 Play om Quisling. En aldeles fantastisk serie som får fram Quislings kullsviertro på sin egen virkelighetsforståelse på en helt ny måte. Underveis er det så man nesten begynner å lure på om mannen hadde rett, så godt er dette laget. En viktig serie (eller film, for den går på kino også), som får fram nyansene til tross for den bakenforliggende grunnleggende misforståelsen. Folk som Trump, Quisling eller Breivik, for den del, har et bilde av seg selv som ikke er kompatibelt med et liberalt, tillitsbasert samfunn.
    Det er jo trist å se at vi i verden i dag har en økende menge mennesker som igjen tyr seg til nye egomaniacs som tror de vet og kan alt. Det er akkurat de samme menneskene som valgte "feil side" under WW2, men enn så lenge driver de bare å kverulerer på nettet, heldigvis. Jeg er uansett redd vi får en ny runde om ikke alt for lenge der disse folka igjen får herje med verden.
    Pføy!
    Dessverre er jeg litt redd du kan få rett i det. Det er altfor mange idag som tilsynelatende sitter og argumenterer for det ene og det andre, som om de siste hundre års historie aldri skjedde. Litt for mange likheter mellom det som skjer i dag, og det som skjedde i og rundt opptakten til WW2, såvidt jeg kan se selv med mine begrensete historiekunnskaper.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.983
    Sted
    Sunnmøre
    Litt for mange likheter mellom det som skjer i dag, og det som skjedde i og rundt opptakten til WW2, såvidt jeg kan se selv med mine begrensete historiekunnskaper.
    Det er også ein god del likskapar med tida før første verdskrigen. Særleg denne førestillinga om «great powers» som skal dela jorda mellom seg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn