Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.696
    Sted
    Oslo
    Dessuten må man huske at en avtale med muskovia ikke er verdt papiret den er skrevet på. Den autokratiske tsaren kan ikke la seg begrense av slikt. Det er snarere en forventning at tsaren selv bestemmer suverent hva som skal gjøres her og nå, heller enn at han holder ord og etterlever det som har blitt avtalt tidligere. En slik frivillig innskrenkning i tsarens autokrati ville være ydmykende for ham, så avtaler er nokså bokstavelig til for å brytes i en maktdemonstrasjon.
    Og så har vi en annen trumpete tsar på den andre siden av havet som heller ikke har særlig respekt hverken for avtaler eller konstitusjoner

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.079
    Ja, det var mye etterplapring av putins argumenter der, men det kunne likevel vært enda verre. Bra at Europa tar et tydelig standpunkt her, ikke fler bilaterale avtaler mellom stormakter som deler europeiske land mellom seg. Ukraina behøver heller ikke fire flagget riktig ennå, kanskje bare til halv stang.
    Ille, som forventet, men det kunne også vært enda verre.

Enten man nå anser Trump som klodens mektigste orangutang eller putins Theodor-bamse, så er jeg fortsatt ikke så pessimistisk som mange andre her.

For det første viser det å nærmest love putin på forhånd okkuperte territorier, ikke noe NATO medlemskap eller amerikanere på bakken for å håndheve en sikkerhetsgaranti, at man ikke har voksne i administrasjonen som vet hvordan man forhandler politisk med russerne.

For det andre, om Trump mener det er tidenes art of the deal å fremforhandle en Molotov-Ribbentrop avtale over ukrainerne, så må en slik avtale gjennom Sikkerhetsrådet for å bli bindende avtale og politikk også for resten av verden. Det kreves ni stemmer å få gjennom slike resolusjoner, men det hele vil nok avhenge av om P5 Frankrike og/eller UK legger ned veto.

Så vi er ikke helt der ennå at vi trenger å sitte under gapahuken i Finnmark og speide etter de første russiske stormtropper, eller med kikkert i norske fjordarmer for å kikke etter russiske periskoper som bryter vannskorpen.

I overskuelig fremtid er det langt mer reelle trusler og faenskap vi bør bruke vår energi på.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.785
    En av grunnene til at Trump vil ha Grønland er jo at han vil ha en forsvarsfront mot Russland. Hvorfor det når Putin er bestevennen?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.385
    Sted
    Sunnmøre
    Det kreves ni stemmer å få gjennom slike resolusjoner, men det hele vil nok avhenge av om P5 Frankrike og/eller UK legger ned veto.
    Men trur du dei vil det?

Ja, eg ser jo at Europa er temmeleg samstemde om at dette er eit avskyeleg forhandlingsgrunnlag. Det er bra. Men trur du Europa (Frankrike/UK) i praksis vil våga NATO dersom alternativet er våpenstillstand og pusterom?

Er ikkje dette ein «fred i vår tid»-augneblink?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.672
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For det første viser det å nærmest love putin på forhånd okkuperte territorier, ikke noe NATO medlemskap eller amerikanere på bakken for å håndheve en sikkerhetsgaranti, at man ikke har voksne i administrasjonen som vet hvordan man forhandler politisk med russerne.
    Det fremstår mer som å ta imot instrukser og snakkepunkter fra putin enn som noe forsøk på å forhandle. Denne kommentatoren er ikke imponert:

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.672
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ingen potensialer for interessekonflikt og berikelse av seg selv her, vel?
    «Pansrede elektriske biler» - et eller annet sted må han vel dumpe alle Cybertrucks som ingen vil ha.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bergen
    Dessuten må man huske at en avtale med muskovia ikke er verdt papiret den er skrevet på.
    Fantastisk at noen ser ut til å tro at et lyn har slått ned i hodet til putler, og at han nå plutselig skulle begynne å holde seg til avtaler han har signert

her er trump og putler absolutt i særklasse og helt likt tenkende; det er alltid noen andres feil
    Det være seg demokratene i usa og hele vesten
    Det er slett ikke verst. Men så er jo også trump, ifølge enkelte, den eneste voksne i rommet; så da så

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bergen
    ..

For det andre, om Trump mener det er tidenes art of the deal å fremforhandle en Molotov-Ribbentrop avtale over ukrainerne, så må en slik avtale gjennom Sikkerhetsrådet for å bli bindende avtale og politikk også for resten av verden. Det kreves ni stemmer å få gjennom slike resolusjoner, men det hele vil nok avhenge av om P5 Frankrike og/eller UK legger ned veto.
    ..
    Og hva skal sikkerhetsrådet gjøre med dette? Jeg tror ikke hverken trump eller putler bryr seg så mye om det. De fortsetter nok sitt kjør.
    Meg bekjent er det ingen ris bak speilet for de to

(derfor er jeg ikke enig i gapahuken eller annet russisk militært materiell. Men ikke idag eller i morra, men ikke om så altfor lang tid tror jeg det vil skje et eller annet som vil utfordre)

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.079
    Men trur du dei vil det?

Ja, eg ser jo at Europa er temmeleg samstemde om at dette er eit avskyeleg forhandlingsgrunnlag. Det er bra. Men trur du Europa (Frankrike/UK) i praksis vil våga NATO dersom alternativet er våpenstillstand og pusterom?

Er ikkje dette ein «fred i vår tid»-augneblink?
    Langt fra sikker, naturligvis. Fester kanskje mer tro til en Macron på vei ut med et fransk ettermæle å ta hensyn til enn Starmer, til tross for sin MR bakgrunn og solide majoritet. Det hele spørs på dynamikken i forhandlingene og hvor mye tid de vil ta, og dermed tid til å mobilisere allierte og proxier, som alltid i multilateral utenrikspolitikk.

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    521
    Fra politico artikkelen
    «He (den amerikanske FMin) then warned that America will be pulling back from its commitments to European security, renouncing the historic role it has played since the end of World War II, and set out a stark vision in which European governments will bear primary responsibility for their own defense — as well as for that of Ukraine.»

den er ganske klar vil jeg si

@komfort og @Antoine må ha noen djevelsk gode kontakter i øst siden de hevder at dette gir fred og kred
    Vi si det er på tide å finne veien til medisinskapet.....

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.824
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ille, som forventet, men det kunne også vært enda verre.

Enten man nå anser Trump som klodens mektigste orangutang eller putins Theodor-bamse, så er jeg fortsatt ikke så pessimistisk som mange andre her.

Så vi er ikke helt der ennå at vi trenger å sitte under gapahuken i Finnmark og speide etter de første russiske stormtropper, eller med kikkert i norske fjordarmer for å kikke etter russiske periskoper som bryter vannskorpen.

I overskuelig fremtid er det langt mer reelle trusler og faenskap vi bør bruke vår energi på.
    Sikkerhetsråd, bindende avtaler ? Putler gir jo fullstendig F i avtaler. Putin har bevist gang på gang at avtaler ikke er verdt papiret det er skrevet på.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.079
    Sikkerhetsråd, bindende avtaler ? Putler gir jo fullstendig F i avtaler. Putin har bevist gang på gang at avtaler ikke er verdt papiret det er skrevet på.
    Det tror jeg det nok er flere enn HFS sine medlemmer som har fått med seg.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.664
    I alt det negative som skjer etter valget i USA kommer det også veldig positive nyheter. Endelig kommer det folk til med makt som ikke er for krig. Endelig er det et stort håp for fred i Ukraina. En krig som aldri skulle ha skjedd og jeg tror faktisk på at en krigen hadde aldri skjedd under Trump´s ledelse. Nå kommer til og med forsvarssjefen til det eneste fornuftige løsningen. Ingen NATO medlemskap for Ukraina. Og Tulsi Gabbard som etteretningsjef! Den tidligere presidentkandidaten fortalte helt åpent rett etter at krigen startet at USA så splittelsen i Ukraina som en mulighet til å fremprovoserte en stedfortrederkrig ved å bruke ukrainske soldater som sjakkbrikker med det ultimate målet å få til regimeskifte i Russland. Russland gikk til krig fordi de ikke ville akseptere at USA brukte Ukraina militært for å sette de opp mot Russland (der er flere måter å forklare krigen). For å unngå at folk skjønner sannheten har Vesten brukt desinformasjon og propaganda i stor skala. Dessverre har den hatt stor effekt fordi pressen har vært med på laget. Det er ytterst, ytterst beklagelig. Men jeg er redd det aldri kommer en innrømmelse og beklagelser for å massivt dekke krigen slik at de fikk støtte til å fortsette å krige med enorme lidelser for folk og en enorm prislapp som til slutt vanlige folk må betale for. Det er USA det har handlet om for russerne i realitetene og de kan stoppe krigen. Måtte det skje nå! Krigsindustrien har altfor mye makt og innflytelse over politikere.
    Dundrende umusikalsk og umoralsk det du skriver.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.703
    Ingen potensialer for interessekonflikt og berikelse av seg selv her, vel?
    «Pansrede elektriske biler» - et eller annet sted må han vel dumpe alle Cybertrucks som ingen vil ha.
    En annen vinkling av den saken er at den mulige kontrakten ble først opphauset med påfølgende oppgang på børsen hvor broren til Musk da solgte deler av portefølgen sin. Siden skal poster ha blitt borte.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.210
    Men hvilken verdi ligger det da i å samtale med Putin, møter med han og forsøk på avtaler om et eller annet.?
    FN og sikkerhetsråd fremstår vel nærmest som en vits og et skuespill uten verdi.
    Skulle ønske Russland ble frosset ut fra alt av diplomati og internasjonalt samarbeid. De er ikke kvalifisert til å delta i en utviklet del av den vestlige verden.
    Russland har ingen respekt for internasjonale regler og gjør helst som de vil og slipper unna med det i stor grad.
    Håper nå EU land finner juridiske muligheter til å sette grenser for den russiske skyggeflåten. Ikke så lett har jeg lest men høy aktuelt tema den siste tiden, selv om fenomenet har vært kjent i 10 års vis.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bergen
    Det fremstår mer som å ta imot instrukser og snakkepunkter fra putin enn som noe forsøk på å forhandle. Denne kommentatoren er ikke imponert:
    Den artikkelen er steikke dynamitt dersom det stemmer.
    Kan Ukraina, og dermed Europa, i det hele tatt reddes?
    Hva skal til for at vi i Europa skal ha en rimelig sikkerhet?
    Jeg tror vi bare skal glemme USA
    Der ser det ut til at absolutt alle fornuftige har fordunstet opp i thin air

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bergen
    Det ramler inn
    Jeg klarer virkelig ikke å se hva Europa eller andre organisasjoner kan ha som mottrekk mot trump utenom å lage sin egen forsvarsunion
    Men det kan være dårlig med tid
    Og så håper jeg virkelig og oppriktig at jeg har feil og at det er noe stort på gang som jeg ikke vet noe om, og kanskje ikke så mange andre heller..

edit; Heier er nok litt mer optimistisk..

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.664
    Glad dette ikke skjedde da jeg var 18-20 år. Da hadde jeg sett enda mørkere på livet. Det store bildet her er (kanskje) at USA for tiden ikke er en forsvarer av demokrati, menneskerettigheter, folkerett … nøklene i moderne demokratier. Og det betyr at (resten av) den vestlige verden ikke lengre er den sterke parten i verden.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Oslo
    Glad dette ikke skjedde da jeg var 18-20 år. Da hadde jeg sett enda mørkere på livet. Det store bildet her er (kanskje) at USA for tiden ikke er en forsvarer av demokrati, menneskerettigheter, folkerett … nøklene i moderne demokratier. Og det betyr at (resten av) den vestlige verden ikke lengre er den sterke parten i verden.
    Det store bildet er at Vestens dominans i verden er truet av Kina. Vesten vil ikke ha konkurrenter. Stormaktspolitikk hander om makt, penger og naturressurser. Og veldig liten grad om om demokrati og sånt. Stormaktspill er særdeles kynisk og opportunistisk. Mye, mye mer enn det folk flest tror. Men nordmenn kan være utrolig naive.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Oslo
    USA har vel aldri vært noen drømmestat for demokratiet. Der er det pengemakta som rår og de har kun to partier i praksis.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bergen
    Noe positivt kan komme ut av trumperns idioti. Europa får nå virkelig presset på seg og får kanskje samlet seg til å lage et eget forsvar
    Så spørs det om det blir i regi av kun EU eller f.eks. EU+Norge+Storbritannia, eller en annen kombo
    For Norge blir dette den første testen
    Kan se for meg at vedlikehold og oppdateringer ++ for de nye jagerflyene kan bli problematisk under trump dersom vi ikke kjøper amerikansk. Og han går som kjent planer om å sitte lenge.
    Så her får politikerne mye morro fremover

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.385
    Sted
    Sunnmøre
    Kan se for meg at vedlikehold og oppdateringer ++ for de nye jagerflyene kan bli problematisk under trump dersom vi ikke kjøper amerikansk. Og han går som kjent planer om å sitte lenge.
    Det har vore ein del styr dei siste åra om korleis kinesarane kan «weaponise» all den teknologien vi har kjøpt (overvåking, nedstenging osb). Sant og viktig.

Det er sjølvsagt berre eit musepiss samanlikna med kva som skjer dersom amerikanarane gjer det same.

Ei direkte følgje av den nye amerikanske, utanrikspolitiske posisjonen er sjølvsagt autonomi (har vi sjølv fullstendig kontroll) og verifikasjon (korleis kan vi forsikra oss om at det ikkje er skjulte bakdører og lekkasjar) må inn som eit mykje sterkare element i alle anskaffingar.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.202
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er da flyene vitterlig kjøpt fra USA...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn