Det sitter dessverre langt inne i de fleste norske firma.... funker kanskje i de aller største....
Satt en gang i et "ansettelsesråd" i Avinor. Vi skulle plukke ut de søkerne som var best egnet til å begynne opplæring for å bli flygeledere. Vi var en salig blanding av psykologer og flygeledere med lang erfaring. La spesiellt merke til at psykologene var mye tøffere enn flygelederne når det kom til borre etter ting som kunne avsløre at "dette" ikke var en brukbar kandidat. Mange avslørte seg når de fikk tøffe/brutale spørsmål.
Og med relevans til denne saken så hadde vi spesiellt en fyr. Arrogant som bare pokker, la ikke skjul på at han så ned på min kvinnelige kollega som hentet ham inn til møtet. Fikk noen spørsmål som gikk på forhold til likestilling mellom kjønn i ulike yrker, og bare der falt han igjennom så det sang. Hans ambisjon var helt klart å klatre "The Corporate Ladder" for å ende som Lufartsdirektør. Selvinsikt var totalt fraværende. Han fikk en rolig og høflig beksjed om at han kanskje burde tenke seg om dette yrket faktisk var det han hadde lyst til å drive med og hvis han sto fast på det valget burde han søke på nytt til neste opptak. Han ble ikke glad, og forlot rommet for så å komme inn igjen når vi var ferdige med neste kandidat. Han hadde snakket med pappa og de var enige om at hvis han ikke fikk begynne nå så ville de kontakte advokat!!!! Som om det gjorde hans muligheter noe bedre. Hva dette endte med aner jeg ikke, det var HR mat og ikke noe som angikk meg. Men han er den eneste person som jeg har møtt ansikt til ansikt som har noe av det som driver Trump, men Trump er 500% mere outrert.
Problemet for de som "siler" folk til næringslivet er nok at de er for høflige og dannede. De presser ikke kandidatene hardt nok til at de avslører eventuelle personlighets avvik. Det var der vi hadde fenomenal hjelp av psykologene. De så ganske fort hvilke kandidater som burde "klemmes" hardt nok til at de avslørte personlighets trekk som kunne være uheldige i den jobben de søkte på.