Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.823
    Sted
    Liten by
    Det jeg ikke skjønner er, disse gutta bak Trump er jo ikke dumme. Det må være en plan? Men jeg tror ikke mange skjønner planen...

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Holmestrand
    Det jeg ikke skjønner er, disse gutta bak Trump er jo ikke dumme. Det må være en plan? Men jeg tror ikke mange skjønner planen...
    Jeg skjønner ingen verdens ting av dette, men for meg er ikke planen så viktig.
    Problemet er at det verdigrunnlaget disse menneskene har er forferdelig farlig.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.497
    Sted
    Trondheim
    Problemet deres er vel at de ikke forstod hvor løs den kanonen som heter Trump faktisk var.
    Han har ingen plan. Han styrer etter innfallsmetoden. Og hevn selvfølgelig. Som mot Maine der guvernøren i et møte med Trump sa at de ville følge loven, hvorpå Trump sa han var loven og hvis de ikke gjorde som han ville, ville de bli straffet. Noe de nå blir - Maine er den staten som er utpekt til å være den første som ikke får offentlige midler.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Holmestrand
    Problemet deres er vel at de ikke forstod hvor løs den kanonen som heter Trump faktisk var.
    Han har ingen plan. Han styrer etter innfallsmetoden. Og hevn selvfølgelig. Som mot Maine der guvernøren i et møte med Trump sa at de ville følge loven, hvorpå Trump sa han var loven og hvis de ikke gjorde som han ville, ville de bli straffet. Noe de nå blir - Maine er den staten som er utpekt til å være den første som ikke får offentlige midler.
    Men når de har sett hvor løs kanonen er, så støtter de ham fortsatt.
    Hva skal vi tenke ut i fra det?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.497
    Sted
    Trondheim
    Hvis du tenker på de han har satt inn i ledelsen er de jo avhengige av ham - de må støtte ham for å beholde sin posisjon.
    Flere av forretningsfolka (og også enkelte som skrev Project 2025) har jo fått kalde føtter.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.262
    Slik jeg tolket en demokrats uttalselse skal det vistnok være et "direktiv" fra GOP som ber republikanske folkevalgte gi dem to måneder. Ordbruken demograten benyttet fritt oversatt var noe slikt som. "Skal dere likevel stå opp mot ham om 2 månederer stå opp mot ham nå".

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.131
    Det er ikke nok å fjerne toll, og balansen i tjenester har ingenting å si.
    Derfor han vil ha åpnet North Stream 2 igjen, så russerne får pøse billig gass inn i systemet igjen da tro? Det skal han ha, han er veldig konsekvent og gjennomtenkt han karen der. 😅

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.100
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men selvsagt:
    1744126375193.png
    1744126412966.png
    Tilfeldig sammentreff, like selvsagt:

Sist redigert:

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.371
    Sted
    Boðin
    ^^ Hehe. Så Musk setter bare sammen bildeler laget i andre land. Ikke rart han er i mot toll.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.262
    Ser NRK melder at 70 land ønsker forhandlinger om toll. Vi får håpe at det ikke er EU land med på den listen. For da har tRump fått til det dem og Putin ønsker. Svekke unionen.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    14.768
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Ser NRK melder at 70 land ønsker forhandlinger om toll. Vi får håpe at det ikke er EU land med på den listen. For da har tRump fått til det dem og Putin ønsker. Svekke unionen.
    Men Spania fx, er et BRICS land i følge GEOTUS (god, emperor of the united states). For å angripe EU land på en rasjonell måte, må du vite hvem som er med i EU, så det er ikke sikkert the orange menace har en cunning plan.

Edit: det er forresten ikke sikkert han tror Spania er BRICS, det kan hende han bare begynte å snakke om noe annet, litt som når Heide-Steen sin ubåtkaptein spurte "vil di ha lynsj"?

Sist redigert:

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.618
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syns alle skal fortsette å trolle ham med mot-toller og ser hvor langt han er villig til å dra det. 1000%? 5000%?

Når dei i tillegg har ein vise-president som fornærmar kinesarane vert det ikkje lett. Trur ikkje kinesarane er overvettes imponert over folk som ser ned på dei...

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Holmestrand
    Let them crash and burn …

Tror dessverre det er eneste måten de kan lære,
    ikke at jeg tror de verken kan eller vil.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.847
    Når en statsleder ikke evner å skille mellom handelsbalanse, moms og toll, da er det så bekmørkt at man bare må jatte med til dyrlegen kommer. Jeg anbefaler eutanasi i det godes tjeneste.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.979
    Sted
    Sunnmøre
    Når dei i tillegg har ein vise-president som fornærmar kinesarane vert det ikkje lett. Trur ikkje kinesarane er overvettes imponert over folk som ser ned på dei...
    Det er noko utspekulert naivt over den kommentaren, perfekt for å skulle fornærma eit regime som held det som si største bragd at folket ikkje lenger er fattigbønder (og noko reelt er det i det, også). Den eigentlege fornærminga er at dei tenkjer at Kina skal verta fornærma av skitprat i media.

Samtidig trur eg Kina speler spelet ut frå korta som ligg på bordet, og ikkje bryr seg så veldig om den typen fornærmingar. Dei har trass alt kome der dei er i dag delvis ved å verta undervurderte.

Men det er tydeleg kva dei faktisk gjer:

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.440
    Sted
    Portugal

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    14.069
    Sted
    Interiore Simplicitate
    De som tjener rått på det støtter vel videre, folk flest som liksom trodde Trump ville kjempe deres sak er vel kanskje i ferd med å skjønne tegninga.

Synd det kommer altfor sent.

Idéen om at Trump liksom står opp for kristne verdier er og blir fascinerende. Hvordan man klarer å tro på det er og blir en gåte, men her har vel
    kristne menigheter et stor ansvar mistenker jeg. Om det forkynnes på søndager at Trump er Guds utsendte går det som det går.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.443
    EUs mest prinsippielle femtekolonnist, Orbans Ungarn, til tross for være blant EUs største netto mottakere av økonomisk støtte, har jo vært i anti-EU folden lengst og stadig oftere bryter tvert med en av de sentrale forpliktelser for EU medlemskap, samordning av utenrikspolitikk. Det er bare å se på stemmegivning på så ymse i UNGA. Der Orban synes å ha bundet seg til både mast og kjøl på den trumputlerske skute, så virker det som om Slovakias Fico i det minste har tatt en mindre fremskutt og mer avventende profil etter valg og attentatforsøk.

Av de større så er jeg nok mest spent på Melonis Italia. Mens hun stort sett har overrasket positivt i prinsipiell europeisk støtte til Ukraina, så ble hun jo valgt og oppsatt med et ganske broket sortiment og knippe av populistiske staur å bære til torgs i kraft av sitt politiske embete.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Holmestrand
    De som tjener rått på det støtter vel videre, folk flest som liksom trodde Trump ville kjempe deres sak er vel kanskje i ferd med å skjønne tegninga.

Idéen om at Trump liksom står opp for kristne verdier er og blir fascinerende. Hvordan man klarer å tro på det er og blir en gåte, men her har vel
    kristne menigheter et stor ansvar mistenker jeg. Om det forkynnes på søndager at Trump er Guds utsendte går det som det går.

Jeg har møtt en del kristne gjennom livet. Felles for mange av de er at de later til ha en særdeles dårlig forståelse av hva religionen og dens profeter prøver å lære dem.
    Dette gjelder i særlig amerikanere av typen.
    Ved nærmere ettertanke så gjelder det muligens alle som særs opptatt av ismer, forskjellige lærer - eller fotball for den saks skyld.

PS! Og de «kristneste» er gjerne de med den absolutt mest forkvaklede oppfatningen av budskapet.

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.443
    Jeg har møtt en del kristne gjennom livet. Felles for mange av de er at de later til ha en særdeles dårlig forståelse av hva religionen og dens profeter prøver å lære dem.
    Dette gjelder i særlig amerikanere av typen.
    Ved nærmere ettertanke så gjelder det muligens alle som særs opptatt av ismer, forskjellige lærer - eller fotball for den saks skyld.
    Det handler om identitet og tilhørighet, og dermed forkastelse av den rasjonelle tanke til fordel for valgt flokk og ideen om at man har tenkt selv, snarere enn valg av egen underkastelse.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.803
    EU kommer til å strekke seg langt for å få til en avtale med Trump. Ikke bare var den tyske bilindustrien i vanskeligheter før toll-greia startet, det blir jammen ikke bedre med toll.
    En annen sak er at Trump blander sikkerhetspolitikk inn i økonomisk politikk. Europa ser seg best tjent med en blid og medgjørlig Trump som sikkerhetssituasjonen i europa nå er.

Summa summarium; EU kommer til å inngå en avtale som er mer fordelaktig for USA enn EU. Men først skal det forhandles, trues, innføres toll på begge sider, men utfallet er gitt, som jeg ser det.

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.823
    Sted
    Liten by

Kunne likt å se kommentarfeltet under denne videoen...
    Men jeg er usikker på om jeg tror på dette. Jeg tviler på at en MAGA noensinne ville sagt og gjort dette.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.803
    For de av oss som foretrekker å få det inn med youtube-videoer:
    Nøyaktig som det ble sagt her. Trump elsker at andre sleiker ræva hans, går ned på sine knær og trygler. Da føler denne patetiske lille mannen seg stor.

«Den varslede tolløkningen har utløst et skred av henvendelser til Det hvite hus, ifølge den amerikanske presidenten.

- Disse landene ringer oss. Sleiker ræva mi («kissing my ass», journ.anm.). De dør etter å få på plass en avtale. Vær så snill, sir, vær så snill, jeg gjør hva som helst, jeg gjør hva som helst, sir.

Slik beskrev Trump dialogen med ledere i de aktuelle landene, i en tale under en årlige middagen National Republican Congressional Committee (NRCC) tirsdag»

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.251
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Men jeg er usikker på om jeg tror på dette. Jeg tviler på at en MAGA noensinne ville sagt og gjort dette.
    Bare å gå inn på kanalen hans å sjekke. Dette er slik det er.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Holmestrand
    Nøyaktig som det ble sagt her. Trump elsker at andre sleiker ræva hans, går ned på sine knær og trygler. Da føler denne patetiske lille mannen seg stor.

«Den varslede tolløkningen har utløst et skred av henvendelser til Det hvite hus, ifølge den amerikanske presidenten.

- Disse landene ringer oss. Sleiker ræva mi («kissing my ass», journ.anm.). De dør etter å få på plass en avtale. Vær så snill, sir, vær så snill, jeg gjør hva som helst, jeg gjør hva som helst, sir.

Slik beskrev Trump dialogen med ledere i de aktuelle landene, i en tale under en årlige middagen National Republican Congressional Committee (NRCC) tirsdag»
    At de klarer å sitte å høre på slikt uten å få akutte mageproblemer med umiddelbar og ukontrollerbar levering begge veier er for meg helt utrolig. Bare de få setningene der forteller alt du trenger å vite om den «mannen».

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.679
    Sted
    Bergstaden
    Mr. Beast med 380 millioner følgere på Youtube går hardt ut mot Trump og tollsatsene, da blir det nok vei i vellinga. Tipper det er en del som hører mer på ham enn hva som er på nyhetene. Kanskje demokratene skulle engasjere ham som valgkampkoordinator neste gang.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    14.069
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det var noen røde flagg ja, særlig de gjentatte excuse my language, men han gjorde en god jobb synes jeg. 👏

Minner om salige Stephen Ackles dessuten.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.847
    Her er en som mener å vite hvor Trumps "forståelse" av tariffer stammer fra.

Jeg ser riktig nok en grov feil i overskriften, for nei, DJ Trump er IKKE mye dummere enn "vi" trodde. Han er eksakt like stup idiot som jeg har ment fra første dag jeg hørte fyren prate på TV. Så kom faen ikke her og prøv å innbille meg at man ikke har skjønt det før nå!

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.803
    Kina har jo ennå ikke svart på Trumps siste 50% toll på toppen av tidligere toll.

Hva om Kina svarte med 70% toll, altså at dem svarer på de siste 50% toll fra USA, men som «straff» også nå inkluderer de første 20% toll fra USA som dem i utgangspunktet godtok som ensidig toll?
    Trump ville så gå bananas og ilegge Kina ny 50% toll (som et eksempel)

I et sånt type tenkt scenario tipper jeg alle børser stuper og markedene all over går i panikk.
    Hvem smerter dette mest for? Hvem blir først å gi seg?

Min tankegang i dette er at i et sånt type scenario ville konsekvensene bli så enormt store at Kina og USA raskt ville måtte komme til en løsning og avslutte handelskrigen.

Synspunkter?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.369
    Sted
    Bergen
    Vanskelig å vite helt sikkert, men såvidt jeg kan se har usa større import fra Kina en Kina har fra usa.
    Kina bygger også nye handelsforbindelser, f.eks. SørK og Japan
    Dessuten kan det se ut til at flere land, inkl EU, henvender seg til Kina
    Dette kan tyde på at Kina kan ha minst å tape
    Også er kineserene litt lurere en trump og de har forberedt seg godt (innhold til mange nyhetsartikler, ikke YT og bloggere)

Så da tror jeg at usa ligger dårligere an

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.803
    Interessant er det. Kina har tusenvis av kompetente folk i administrasjonen som finregner på konsekvenser. USA har en Trump som leder an med et begrenset kabinett rundt seg selv og som er i de posisjoner dem er, fordi dem alltid skal si Ja og være enig med ham.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn