Politikk, religion og samfunn President Le Pen? Valg i Frankrike

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.708
    I alt du skriver så er jo det temaet ditt "grums, mest sannsynlig... bla bla.. "
    Host opp noe som faktisk kan ligge til grunn for det du konspirer til...
    Jeg konspirerer ikke. Du har tatt denne dommen for god fisk.

Det er en del andre som stiller spørsmål ved denne dommen. Og dem tilhører nødvendigvis ikke på ytterste høyre fløy.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.714
    Torget vurderinger
    2
    Er Marine Le Pen nå mest sannsynlig funnet skyldig av domstolene i en fabrikkert sak med mål om å holde henne utenfor politikken og hindre henne i å bli president?

Nb! Hvordan du liker Le Pen og politikken hennes skal være helt frakoblet selve spørsmålet.
    Tipper det er mest sannsynlig at Le Pens parti kommer til å tjene på dette, dessverre.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.708
    Tipper det er mest sannsynlig at Le Pens parti kommer til å tjene på dette, dessverre.
    Meget mulig.
    Prinsippielt, hvis flertallet av det franske folket ønsker en ledelse av landet bestående av ytterste høyre, så skal dem få det.
    Man kan uansett ikke gjøre som Erdogan, å sette motstanderne bak lås og slå.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.849
    Sted
    Sunnmøre
    Feil ... du kommer med en påstand, så et spørsmål..... innlegget er / var er dårlig skrevet
    Er Marine Le Pen nå mest sannsynlig funnet skyldig av domstolene i en fabrikkert sak med mål om å holde henne utenfor politikken og hindre henne i å bli president?
    Det får vera måte på kverulanteri.

Einig i at spørsmålet er uklart formulert.

Men viss vi går grundigare til verks er det uomtvisteleg at ho er dømd. Det kan ikkje vera det Espen R spør om. Dimed må spørsmålet vera om ho er dømd i ein slik sak, altså : «er Le Pen dømt i ei fabrikkert sak (implisitt: eller ei ekte sak)»?

Er våren som no tittar fram mest sannsynleg ein falsk vår som vil fanga oss med ein halv meter nysnø så snart vi har lagt om til sumardekk?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.401
    Jeg har aldeles ikke konkludert på noen måte. Jeg bare holder alle muligheter åpne. Skulle det være en sak som er fabrikert for å holde Le Pen borte fra presidentvervet, så er det en svært alvorlig sak for Frankrike. Jeg understreker Hvis.
    Likeledes om det hele egentlig er en snedig avledningsmanøver mens de i det stille jobber med å erstatte hamburgere med hvitløksgratinerte snegler som verdens foretrukne hurtigmat. Hvis, altså.

Men seriøst, om du ikke holder alle muligheter åpne sånn på generelt grunnlag for alt mellom himmel og jord inklusive alle mer eller mindre spenstige konspirasjonsteorier, så er det jo mer interessant for diskusjonens skyld om det er noen spesiell grunn til at du holder mulighetene åpne for at det franske justissystemet er så korrupt at det vil la seg underlegges en utøvende makt på vei ut, med det ene formål å forhindre en politisk rival å komme til makten i 2027.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.714
    Torget vurderinger
    2

«Even her political rivals have condemned today’s verdict, with Éric Coquerel of the Left-wing La France Insoumise saying: “I don’t agree that things that should be decided by the ballot box are decided by the courts. It will only paint the National Rally as a victim.” Varoufakis agreed with this assessment, posting on social media this afternoon that “France’s neofascists will only benefit from this.”

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.294
    Sted
    Bergen
    Uten å vite hva @Espen R mener og tenker utover det som står skrevet tenker jeg at dette viser hvor langt vi nå er kommet med tillit.
    Nå spørres det, neste umiddelbart, om «alternativer» dersom en sak ligger litt an til å inneha, ihvertfall, politiske avskygninger, som kan innebære konflikt/splittelse

på dagsrevyen ble argumentet om at velgerne fratas muligheten til å stemme på sin kandidat fordi denne sitter i fengsel
    Er vi iferd med å få samfunn der politikere får fripass for kriminelle handlinger fordi man ikke kan gi de straff fordi velgerne blir fritatt muligheten til å velge de

alvorlige greier, men helt likt trump

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.624
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Tenkt når den trioen ifra "åver there" begynner og rote med den saken...

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.294
    Sted
    Bergen
    Da er vi skikkelig på gang

og dette er såvidt jeg har oppfattet endel av problemet i usa med straffeforfølgelse av trump fra hans første periode og valget 2020; Man turte ikke gjennomføre dette grunnet angsten for MAGA, og når man endelig nærmet seg var det for sent fordi det gikk inn i valgkampen

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    682
    Torget vurderinger
    1
    “I don’t agree that things that should be decided by the ballot box are decided by the courts.
    Latterlig utsagn egentlig. Skal man heller se bort i fra loven i gitte situasjoner? Hvilket samfunn får vi da?
    It will only paint the National Rally as a victim
    Igjen, skal man la være å dømme/følge loven, om det er et potensiale for at noen påtar seg en offerrolle?

Men ja, mange ytre høyre velgere vil nok føle evt benytte sjansen til å rope "heksejakt" (og dermed også tjene på det). Men det er fremdeles ikke en sak som domstolene kan la være å dømme på.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.849
    Sted
    Sunnmøre
    Er det saka (at dei kanaliserte pengar frå EU-parlamentet tilbake til det nasjonale partiet) eller straffeutmålinga som er stridsspørsmålet her?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.819
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Latterlig utsagn egentlig. Skal man heller se bort i fra loven i gitte situasjoner? Hvilket samfunn får vi da?

Igjen, skal man la være å dømme/følge loven, om det er et potensiale for at noen påtar seg en offerrolle?

Men ja, mange ytre høyre velgere vil nok føle evt benytte sjansen til å rope "heksejakt" (og dermed også tjene på det). Men det er fremdeles ikke en sak for domstolene.
    Helt enig...
    Det finnes regler, som må holdes.
    Om ytre høyre blir dømt for regelbrudd, da er de ofre for politisk sammensvergelse??
    Om venstre/liberale bryter reglene og blir dømt, da er det rettferdighet på høyt plan??

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.294
    Sted
    Bergen

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.708
    Men seriøst, om du ikke holder alle muligheter åpne sånn på generelt grunnlag for alt mellom himmel og jord inklusive alle mer eller mindre spenstige konspirasjonsteorier, så er det jo mer interessant for diskusjonens skyld om det er noen spesiell grunn til at du holder mulighetene åpne for at det franske justissystemet er så korrupt at det vil la seg underlegges en utøvende makt på vei ut, med det ene formål å forhindre en politisk rival å komme til makten i 2027.
    Hvis det var ytre høyre som i dag satt med makten i Frankrike, og en tilsvarende sak og domfellelse ble reist mot en aktuell presidentkandidat fra det moderate sentrum, ville du da ha reagert på samme måte som du nå gjør?

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.714
    Torget vurderinger
    2
    Er det saka (at dei kanaliserte pengar frå EU-parlamentet tilbake til det nasjonale partiet) eller straffeutmålinga som er stridsspørsmålet her?
    Antakeligvis straffeutmålingen, at hun ikke får stille i neste valg. Men jeg har ikke lest den franske lovteksten på straffeutmålingen eller selve dommen, så det blir bare spekulasjoner. Uavhengig av selve jussen i dette tror jeg rent politisk det hadde vært best om dette ikke forhindrer Le Pen å stille til valg.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.311
    Sted
    Oslo
    Hvis det var ytre høyre som i dag satt med makten i Frankrike, og en tilsvarende sak og domfellelse ble reist mot en aktuell presidentkandidat fra det moderate sentrum, ville du da ha reagert på samme måte som du nå gjør?
    JA! politikere som underslår 4 millioner€ bør straffes, og i Frankrike innebærer det også at man ikke er valgbar.
    Det siste er jeg ikke umiddelbart enig i, men Le Pen har vel ikke akkurat stått på barrikadene for liberalisering av strafferegimet i Frankrike

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.708
    Hvis noen i denne tråden tror jeg er på parti med LePen, så kunne det ikke blitt mer feil.

Vi lever i en spesiell tid. Det drar seg til over hele linja. Vanlige demokratiske spilleregler settes til side, det er makta som rår.

At saken mot LePen kan være politisk initiert med hensikt å få et gitt utfall i domstolen, det ser jeg ikke bort fra.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.543
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Underslaget virker nokså klart i følge en rekke nyhetskanaler... hvorvidt det automatisk fører til eksklusjon til et valg er noe mer uklart..

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.849
    Sted
    Sunnmøre
    JA politikere som underslår 4 millioner€ bør straffes, og i Frankrike innebærer det også at man ikke er valgbar.
    Det siste er jeg ikke umiddelbart enig i, men Le Pen har vel ikke akkurat stått på barrikadene for liberalisering av strafferegimet i Frankrike
    Etter det eg kan sjå, men eg tek kanskje feil, handlar det om at dei har disponert midlar knytte til EU-parlamentet til å finansiera partiorganisasjonen i Frankrike. Dersom det er tilfelle er det soleklart at det bør straffast på ein eller annan måte.

Samtidig er det på sett og vis formildande at det ikkje er typisk underslag til (direkte) personleg vinning, men partibygging.

Eg tykkjer, uansett, at det er underleg om det er slik at franske domstolar så lett kan frådøma retten til å stilla til val. I denne saka fryktar eg det kan få katastrofale følgjer.

Det verkar som om det at ho ikkje kan stilla til val er ein del av straffereaksjonen, ikkje ein automatisk konsekvens av reglar om valbarheit? Men er heilt ærleg ikkje i stand til å lesa meir presist om dette på fransk. Ein barbar, i så måte.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.157
    Av det lille jeg har sett kommentert så er de presumtivt voksne med noe innsikt i saken ikke særlig overrasket over at hun ble funnet skyldig. Det er totalt 25 personer som er dømt for øvrig, ikke bare Le Pen.

Edit: Reuters har 20 andre, LeMonde 24 andre så litt uklart, men i alle fall en bra gjeng.

Det kommenteres også at vanligvis blir selve straffen utsatt til ankeprosessen er ferdig, noe som kommenteres kan ta flere år, mens det i dette tilfellet gjelder det umiddelbart, fra Reuters:

Typically in most cases in France, sentences are not applied until any appeals process has run its course. However, if judges apply a provisional execution - as they have now done - the sentence begins immediately.

"Kommer til å bli kaos i Frankrike" kommenterte min franske kollega. Jeg spurte "mer enn det allerede er?". Han svarte "ja".

Sist redigert:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.311
    Sted
    Oslo
    Etter det eg kan sjå, men eg tek kanskje feil, handlar det om at dei har disponert midlar knytte til EU-parlamentet til å finansiera partiorganisasjonen i Frankrike. Dersom det er tilfelle er det soleklart at det bør straffast på ein eller annan måte.

Samtidig er det på sett og vis formildande at det ikkje er typisk underslag til (direkte) personleg vinning, men partibygging.

Eg tykkjer, uansett, at det er underleg om det er slik at franske domstolar så lett kan frådøma retten til å stilla til val. I denne saka fryktar eg det kan få katastrofale følgjer.

Det verkar som om det at ho ikkje kan stilla til val er ein del av straffereaksjonen, ikkje ein automatisk konsekvens av reglar om valbarheit? Men er heilt ærleg ikkje i stand til å lesa meir presist om dette på fransk. Ein barbar, i så måte.
    I en mengde amerikanske delstater har ikke straffedømte engang stemmerett
    Og at en politiker og hennes tilhengere som stort sett går inn for strengere straffer, nå mener straffenivået er for høyt?
    Bites your tail doesn't it?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.223
    Sted
    Holmestrand
    Hvis noen i denne tråden tror jeg er på parti med LePen, så kunne det ikke blitt mer feil.

Vi lever i en spesiell tid. Det drar seg til over hele linja. Vanlige demokratiske spilleregler settes til side, det er makta som rår.

At saken mot LePen kan være politisk initiert med hensikt å få et gitt utfall i domstolen, det ser jeg ikke bort fra.
    Ser du allierer deg med f eks pUtin, oRban, mUsk, tRump og wIlders her?
    Så da må jeg nesten spørre hvem du er på parti med?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.543
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Såvidt jeg vet er det vel i prinsippet ingenting i norsk lovgiving som hindrer en straffedømt å stille til stortingsvalg ( muligens med visse begrensinger), -men ville vi valgt en person dømt for underslag til feks partileder eller statsminister?? Hvor mange ministre har blitt sparket for div uhumskheter som egentlig ikke var ulovlig??

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.849
    Sted
    Sunnmøre
    Vi hadde slik lovgjeving, og ho vart brukt hyppig under landssvikoppgjeret. Avskaffa no.

Tillit hjå veljarane er noko anna.

Etter det eg kan forstå (dårleg maskinomsett Le Monde) er tap av valbarheit ganske nytt i fransk lovgjeving, men noko som må idømast spesifikt, ikkje ein automatikk.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.311
    Sted
    Oslo
    Vi hadde slik lovgjeving, og ho vart brukt hyppig under landssvikoppgjeret. Avskaffa no.

Tillit hjå veljarane er noko anna.

Etter det eg kan forstå (dårleg maskinomsett Le Monde) er tap av valbarheit ganske nytt i fransk lovgjeving, men noko som må idømast spesifikt, ikkje ein automatikk.
    Om en folkevalgt underslår 7 millioner € offentlige midler i kraft av sin folkevalgte rolle, høres det ikke urimelig ut at hun dømmes som uvalgbar.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.036
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ganske interessant at denne dommen fører til en diskusjon om maktfordelingsprinsippet fungerer i Frankrike eller ikke. Vi er der også altså. Jøje.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.401
    Ja, jeg ville ha reagert på akkurat samme måte uavhengig av hvem som satt med den utøvende makt.

Dette basert på en smule innsikt i hvordan maktfordelingsprinsippet har blitt forvaltet i fransk demokrati, i det minste til nå.

Er derfor fortsatt interessert i hva du måtte se av grunner til at man ikke kan ta for gitt (være åpen for etc) at det franske rettssystemet ikke er uavhengig slik det er i dag.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.157
    Ja, jeg ville ha reagert på akkurat samme måte uavhengig av hvem som satt med den utøvende makt.

Dette basert på en smule innsikt i hvordan maktfordelingsprinsippet har blitt forvaltet i fransk demokrati, i det minste til nå.

Er derfor fortsatt interessert i hva du måtte se av grunner til at man ikke kan ta for gitt (være åpen for etc) at det franske rettssystemet ikke er uavhengig slik det er i dag.
    Dommeren uttalte også noe i retning til at de ikke virker å ha noen forståelse for hva de har gjort - altså tusket til seg EU-midler for å berike partiorganisasjonen.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.708
    Mange som ikke tilhører ytre høyre i fransk politikk har uttalt seg at dommen er oppsiktsvekkende streng.

Som jeg har forstått det ba påtalemakta at lovanvendelsen om at det ikke skulle være ankemulighet på det å ikke kunne stille til politiske verv de neste 5 årene, at den skulle anvendes. Men det var ikke gitt at domstolen ville imøtekomme dette, men det gjorde den.

Det er strengt at du ikke kan ha politiske verv de neste 5 år i en dom hvor den ubetingende delen av fengselsstraffen sones med fotlenke

Generelt sett ser jeg tegn til at domstolene blir mer politisert, også i demokratier. Vi får se hvordan det utvikler seg videre, også i USA. Domstolen består av enkeltmennesker som skal etterleve de høyeste standarder. Det er akkurat samme for Frankrike og USA.

Vi får se hvordan saken utvikler seg.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.784
    Sted
    Liten by

Og hvem er det som setter de demokratiske spillereglene til siden?
    Er det høyresiden eller venstresiden?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.708
    Og hvem er det som setter de demokratiske spillereglene til siden?
    Er det høyresiden eller venstresiden?
    Det viktige er at folkets stemme blir hørt i et demokrati, uansett hvilken side som får stemmene og hvilke konsekvenser det får. Vi kan ikke ha et demokrati med reservasjoner.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn