Prima Luna

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    2.617
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    18
    Eg masar nok med generelle ting i ein Prima Luna-tråd, men vi var så godt i gang....og så trur eg ikkje Prima Luna har aktuelle effektforsterkarar for meg...(i tilfelle eg tek feil, er nok dette rette staden å få beskjed).
    Det eg lurer på:
    Finnest det "long life" store utgangsrør på NOS-lageret ditt?
    Eg har vurdert rør effektforsterkar i anlegget, men torer ikkje pga forventningar om relativt store driftskostnadar til røra, så eg enda opp med rør forforsterkar, og klasse D effekt.

Då eg hadde rørforsterkar fyrste gongen (ein Grant G100AS , to utgangsrør pr.kanal ca 70 Watt) hadde eg fått tak i eit sett MO Valve Company Golden Lion. Desse var utstyrte med eit handutfylt sertifikat, og var "ferdig innbrende" i eit uhyrleg tal timar, og hadde mellom anna gått gjennom ein "hammer tap test". Eg hugsar ikkje kor lang levetid produsenten estimerte, men det var ganske mykje. Men Roy Grant (halvparten av Grant-Lumley forsterkarprodusenten) fortalde meg at det var lite om nokon skilnad mellom desse og 6550-røra som var standard. Sant å seie, kunne eg vere einig med han då eg fekk prøve sjølv. Iallfall på den aktuelle Grant-forsterkaren.

Eg treng faktisk mykje effekt. Til tungdrivne høgtalarar i eit relativt stort rom, eit sett MBL 101 mkII . Akkurat no prøver eg dei med eit sett Tsakiridis Apollon (gresk rørforsterkar basert på 4 KT120 pr monoblokk) som er oppgjevne til 150W, og dei greier seg veldig bra. Har også høyrt Rogue 180 på same høgtalar i demonstrasjonsrommet til Stereofil, og det gjekk også bra (men det er eit relativt lite rom) Til vanleg brukar eg Vera audio sin klasse D-forsterkar, som har krefter i massevis, og som spelar høgre enn alt av rørforsterkarar, kanskje med unntak av nokre ytterst få, mellom anna Manley Neoclassic 500 som treng 20 stk KT90 når eit fullt rørsett skal skiftast. Eg har eigentleg landa på kombinasjonen mellom ein 15-rørs forforsterkar og ein vrengingsfri klasse D-effektforsterkar som gjer ein utmerka jobb. Men rør er no det eg likar aller best, må eg innrømme, så om ein kunne ha 10 000 timars forventa levetid på røra, vil det naturlegvis vere ei anna sak...
    Det eg lurer på:

Den der er vel til meg?
    Ikke noe problem å finne kraftige rør med lang levetid.
    Men de vil ikke passe hos deg.
    Uansett hva du ønsker av ekstra krefter vil du ende opp med noe ekstremt tunge greier som utvikler veldig mye varme.
    Så mye at det vil kreve ekstra tilførsel av kjøleluft.
    At hver kanal også blir et "two man lift" er noe en børe styre unna.
    Jeg har et AR beist her (en kanal) som er så tungt at jeg ikke løfter det opp på benken uten hjelp.
    Derfor står det fortsatt på gulvet med hjul under.
    Jeg vil ikke si du har feil høyttaler. Men med de du har virker det som du har kommet inn i et hjørne der det ikke er lett å komme ut igjen.
    Mange har stor glede av små forsterkere og høyttalere med relativt høy følsomhet.
    Vil være mye mer fleksibelt hvis en ønsker å tune lyden med andre rør.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.000
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
    Torget vurderinger
    0
    Takk for svar. Greitt å få stadfesta at eg bør styre unna rør til mine høgtalarar, som eg har fått til i stova. Eg har ikkje lyst til å eksperimentere med mindre konstruksjonar, og større høgtalarar fyller godt opp - har hatt nokre "beist" opprigga, mykje større enn MBL.
    Sjølv om det er mange sjarmerande høgtalarkonstruksjonar som byr på langt færre utfordringar enn mine, vert det nok ikkje snakk om å skifte til meir lettdrivne (det finnest MBL 101 Extreme også, som spelar 86 dB/m, men av ymse grunnar er dei ikkje aktuelle for meg...) , så då vert det nok Vera som vert ståande i anlegget framover. Effektforsterkarar med rør har absolutt sin sjarm, men det er no velsigna enkelt å ha ni kg klasse D i staden. Min tidlegare forsterkar var ein ASR Emitter på 140 kg, fordelt på fire kabinett, og det var litt slitsamt... og så fekk eg ikkje brukt min gamle ARC SP 10 heller.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    1.966
    Torget vurderinger
    8
    Spore tilbake til PrimaLuna nå?

Godt fornøyd med min PrimaLuna ProLogue two, på Klipsch RP280F vertfall.
    Men fått igjen effekten min nå, så blir nok lagt ut på finn begge deler.
    Å sitte med et anlegg som ikke blir brukt er i mitt hode bare tull.
    Eller skulle jeg solgt mine Usher? Faktisk ikke testet PrimaLunaen på de enda. Det må vel gjøres i løpet av dagen 😊

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    1.966
    Torget vurderinger
    8
    Koblet PrimaLuna opp til mine Usher dancer mini 2.
    Ikke testet på musikk enda, men ser på tv. Lover godt og virker som det er bra med krefter. 😊

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    1.966
    Torget vurderinger
    8
    Koblet PrimaLuna opp til mine Usher dancer mini 2.
    Ikke testet på musikk enda, men ser på tv. Lover godt og virker som det er bra med krefter. 😊
    Vet ikke om det kommer frem, men er en grovi bass her også, som den henter frem. Låter flott.

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Helt ubetydelig mer effekt ved å bruke KT120 i stedet for KT88. Vi snakker PrimaLuna?
    Det finnes en tabell som viser effekt ved de forskjellige rørtypen. Tenk ikke effekt. Mer viktig å velge det en liker best.
    Forskjell i Bias? Hva mener ndu egentlig med bias?
    Finnes det et "argere" ord for det?
    I tilfellet Manley har jo du erfaring :(
    To forskjellige forsterkere du nevner med vesentlig forskjell i utgangseffekt.
    Heimelaga?
    Tja, du hørte sikkert forskjell. Usikkert om forsterker og rør passet veldig godt sammen?
    Det er helt greit å ha meninger, men det holder ikke veldig godt opp mot fakta.
    PrimaLuna ProLogue Classic
    • KT120 - 2 x 42 watt
    • KT88 - 2 x 40 watt
    • EL34 - 2 x 35 watt

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    2.617
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    18
    Mindre enn 1 dB forskjell mellom EL34 og KT120.
    Egentlig ikke hørbart.
    Hvis noen hører forskjell er det i klangen / lyden og ikke i effekten.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Nå gjetter jeg litt på effekten i PrimaLuna ProLogue Classic med ulike rør:
    • KT120 - 2 x 42 watt
    • KT88, 6550, KT90 +/- 2 x 40 watt
    • EL34, 7581A, KT66, KT77 +/- 2 x 35 watt
    • 6L6G, 6L6GC +/- 2 x 30 watt

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    2.617
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    18
    Den første tabellen du viste var fakta og ikke gjettning?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er hva PrimaLuna selv sier, så har jeg plassert inn de andre rørene den kan bruke med antatt effekt i forsterkeren. KT90 gir neppe særlig mer enn 40 watt enn det KT88 gjør i denne forsterkeren. Jeg er mest usikker på 6L6G, 6L6GC her.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    2.617
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    18
    Egentlig ikke så mye å være usikker på når det er snakk om så små marginer.
    1 dB er ikke noe bry hjernen med.
    La hjertet bestemme :)

tobyt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Antall liker
    95
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Ja absolutt! Jeg har drømt om å prøve rør - og spesielt Prima Luna helt siden jeg hørte en demo for noen år siden.

Seskage

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    Da kan jeg endelig kalle meg en venn 😊
    Har hatt lyst til å prøve PrimaLuna helt siden jeg hørte forsterker derfra sammen med Spendor i Førde for flere år siden
    4D72D365-080F-4244-AF1F-08ABAA9070B9.jpeg

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.131
    Torget vurderinger
    7
    Hoi hoi...her var det krefter 😮 Dette spiller vanvittig mer frempå enn hva jeg er vant med fra EC'n
    du kan til en viss grad forme lyden da hvis du ønsker det på sikt utover høst/vinter

tobyt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Antall liker
    95
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    du kan til en viss grad forme lyden da hvis du ønsker det på sikt utover høst/vinter
    Kjører den på Sonus Faber Cremona M, og første inntrykk er at jeg kunne tenke meg litt mer ro i diskanten og litt mer åpen i mellomtonen. Jeg er jo ikke vant til lyden enda, så vi får se hvordan det høres ut etter noen timer til.

Sist redigert:

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.131
    Torget vurderinger
    7
    Kjører den på Sonus Faber Cremona M, og første inntrykk er at jeg kunne tenke meg litt mer ro i diskanten og litt mer åpen i mellomtonen. Jeg er jo ikke vant til lyden enda, så vi går se hvordan det høres ut etter noen timer til.
    Det er ihvertfall ting man kan endre på med rør , de to tingene du nevner allså

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    5.530
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Har PrimaLuna en egen nettside?
    Finner noe strek-usa side, men var på utkikk etter deres egen.
    Leste noen rykter om en kommende topp-serie forsterkere. 😊

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    4.932
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    10
    Mye god info på USA siden.. så er vel den som kan sies å være hjemmeside..

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    4.932
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    10
    Har PrimaLuna en egen nettside?
    Finner noe strek-usa side, men var på utkikk etter deres egen.
    Leste noen rykter om en kommende topp-serie forsterkere. 😊
    Tørr ikke tenke på hvordan en topp serie kan låte med tanke på evo400..

Corison

Medlem
    Ble medlem
    30.07.2015
    Antall liker
    31
    Ryktene om en evt topp-serie er vel nettopp det pt, altså rykter. Sjekket litt opp i dette før jeg gikk til innkjøp av EVO400. Prisen blir også endel høyere om man skal tro på anmeldelsen hvor dette ble sagt i en bisetning. Slik jeg forstår det er vel dette knapt kommet så langt som til tegnebrettet. Min vurdering er at PL holder seg meget godt i pris på bruktmarkedet og derfor var valget enkelt. Holder ikke akkurat pusten på noe som ikke er mer konkret og nærstående. :giggle:

Livet er for kort for dårlig lyd og musikk. I hifi sammenheng er evt 1-2 år før lansering en evighet om dette blir noe av. Spennende er det uansett. :)

Corison

Medlem
    Ble medlem
    30.07.2015
    Antall liker
    31
    Er svært fornøyd med PrimaLuna EVO100 dac'en som kanskje ikke får nok oppmerksomhet ift flere av de andre komponentene til PL? Kombinasjonen med EVO400 låter fortreffelig og gir oppsettet mitt den berømmelige prikken over i'en. Vil faktisk gå så langt å si at jeg vanskelig ser for meg å skille dem to da de utfyller hverandre meget godt. Dac'en oppleves som herlig analog og blir min versjon av "vinylrigg". Den gir mellomtonen det lille ekstra organiske tilskuddet. Det skriker ikke ut detaljene, men har en herlig helhet ved seg. Det spiller musikk uten at det blir hardt og kjedelig. Absolutt verdt å teste om du har en PL forsterker eller trenger en dac som gir litt mer organisk klang og er fornuftig priset. Ikke noe å trekke for lyden i min bok, men det er "kun" en dac uten streamer, hodetlf forsterker etc.

Sist redigert:

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.219
    Sted
    Kragerø
    Støtter Corisons tankegang. Synergi er viktig. Historien om PrimaLuna handler om produkter som er velfungerende nok. Ikke fancy, ikke prestisje, ikke high end i betydningen visuelt imponerende, men tilfredsstillende og stimulerende når vi vil høre på den musikken vi bryr oss om - inkludert konsentrert lytting.

Det praktiske betyr også noe. Grei oppstart hver dag, lite støy, uproblematiske rør-bytter og topp respons på kvalitetsrør. Plusser du på noen tusen, kan du både løfte nivået og dra lyden i den retningen egen smak og øvrig utstyr tilsier.

Det er prinsipielt umulig å uttale seg om produkter som ikke finnes. Det er mulig at PrimaLuna tryller frem noe som er et stort lydmessig hopp oppover med en såkalt high end-serie, men jeg ville i utgangspunktet heller sett meg om etter høyttalere som enda bedre henter ut potensialet i det som allerede finnes. Høyttalere som rør biter bra på, som frigjør mer av den dynamikken og de klangmulighetene ved rør som fascinerte oss den første gangen.

PrimaLuna er helt sikkert ikke best, og det finnes drøssevis av andre knallgode ting å få tak i, men sjansen for å bevege seg mer sidelengs enn oppover er absolutt til stede. Det kan være at det gir mer å optimalisere det en har, enn å bytte.

Ny vinylkilde i februar var et markant hopp oppover. Definitivt. PrimaLuna hang på, responderte annerledes enn 300B- (å ja!)monoblokker og cj preamp (tried and trusted), men mer som et alternativ enn et definitivt kvalitetshopp. Slik har det vært med andre alternativer også, og det forteller meg i grunnen at PrimaLuna er bra nok og kvalifisert for permanent oppholdstillatelse. Jeg liker å ha den der.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn