Prima Luna

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Er det noen her som har sammenlignet Evo 200 og 300 mot hverandre?

    Primaluna har gjort en god jobb med å liste opp forskjellene, men hvordan det slår ut lydmessig vet jeg selvsagt ikke, men en vektforskjell på 6 kg bør i det minste være hørbart om man har høyttalere som favoriserer litt strømstyrke.
    Det er så enkelt som at en større / kraftigere forsterker trenger større strømforsyning. Mere til gløding, mere til høyspenning osv.
    Og litt større utgangstrafoer siden det er snakk om mer effekt.
    Høyere effekt i samme impedans er det samme som høyere strømstyrke.
    Alt henger sammen.
    Men vekt i seg selv er ikke noe viktig poeng.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen her som har sammenlignet Evo 200 og 300 mot hverandre?

    Primaluna har gjort en god jobb med å liste opp forskjellene, men hvordan det slår ut lydmessig vet jeg selvsagt ikke, men en vektforskjell på 6 kg bør i det minste være hørbart om man har høyttalere som favoriserer litt strømstyrke.
    Har ikke sammenlignet de , men har blitt fortalt at evo300 og 400 har større trafoer og bedre deler innvendig , Finn videoene på YouTube så ser du noe av det greit forklart
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Hvilke rør endte du opp med i dacen, @jokris ?
    Hei

    jeg bruker nå rca 5r4gy likeretter rør , skal teste ut chatham 5r4
    Jeg bruker så phillips/Amperex 12ax7 , ca 1963 modell
    Og jeg bruker ecc186 mullard , laget i heelen, skal være samme som 7316
    Akkurat nå er det kun like retter rørene jeg skal bytte , skal på sikt prøve å få tak i mullard M8137 og ecc83 mc1 versjon, og en av de Tysk produserte long plate ecc83

    tar gjerne imot tips 😀
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg foretrekker 4 ohm og UL hver gang og uavhengig av hvilke utgangsrør som står i Dialogue HP. Tightere, mer dynamisk og med bedre tonal definisjon, selv på høyttalere med grei impedans og høy følsomhet. Kombinasjonen av bitt og snert, kvikt og åpent, og klangrikdom er noe av det som gjorde at jeg falt bortimot pladask for denne forsterkeren. Jeg vil gjerne ha drama, kontrast og respons inn i musikken.

    Kjør på med subjektive betraktninger, jokris. Det kommer mye bra ut av det. Og skulle det dukke opp noen med røde kort og krav om pottetrening, så smiler vi bare forståelsesfullt.
    Jeg opplever det samme her , til en viss grad , mitt eneste ankepunkt med 8 Ohm er at bassen kan flyte litt ut på basstunge sanger , 4 Ohm er det jeg foretrekker også
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    UL-drift er viktigere enn 4 ohm. Velger jeg triode-innstillingen, blir det mer flaskeskuldre og for fet klangbalanse i mitt system. Det er interessant, for det samme skjer ikke med 300B-monoblokker der beskjedne 15 watt står til disposisjon. 8 ohm har tendens til samme virkning som triode på Dialogue HP.

    Jeg mener ikke å generalisere her. Det klarer seg lenge å si noe om en gitt forsterker i et gitt system.
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Chatham Division of CERA Corp.
    CERA kjenner jeg ikke til.
    Fant denne info hos Radiomuseum.org

    Name:Chatham Electronics; Newark, NJ (USA)
    Abbreviation:chatham
    Products:Model types Tube manufacturer
    Summary:Chatham Electronics Corporation
    475 Washington Street, Newark 2, New Jersey
    The Chatham brand is well known for tubes mostly of the industrial and transmitting variety. Chatham also produced equipment, notably military items such as Geiger Counters. The Chatham tubes owe more to Tung-Sol as Chatham was not independent of their parent company.
    Some tubes are listed under the name Chatam in "Röhren-Codex 1948". Chatam is a mistake for Chatham.
    History:Chatham Electronics Div was latterly a Division of Tung-Sol Electric Inc, Livingston, NJ. This in turn was part of Wagner Electric Corp in 1966 finally acquired by Studebaker in 1967. The Chatham organisation manufactured equipment but the tubes owe more to Tung-Sol as Chatham was not independent of their parent company.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    God amerikansk avstamning 😀👍
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det er så enkelt som at en større / kraftigere forsterker trenger større strømforsyning. Mere til gløding, mere til høyspenning osv.
    Og litt større utgangstrafoer siden det er snakk om mer effekt.
    Høyere effekt i samme impedans er det samme som høyere strømstyrke.
    Alt henger sammen.
    Men vekt i seg selv er ikke noe viktig poeng.
    nå er det vel ikke mer effekt i Evo 300 enn 200. Faktisk er det færre watt ut i Evo 300.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Er det forresten noen her i nærheten av Grenland som kunne tenkt seg og åpnet dørene sine slik at man kunne hørt Primaluna forsterkere? Hovedsaklig Evo 200 og 300, men eldre saker er jo også interessant å høre på.
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Nei , har ikke fått kjøpt ennå. Satte i ett sett Electro Harmonix og et brukt sett med Winged C , men gikk tilbake til original røra. Spent på E I . Bruker std smårør foreløpig , har Cifte , Telefunken pluss litt annet liggende som jeg tenkte å prøve etterhvert.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Litt googling. Selskapet heter Gera Corp. Har en del patenter. De kjøpte Chatham i 1954.
    men er Gera corp eid av samme selskap som tung sol? eller bestilte de bare rørene fra Ting sol ?
    de nevnte 5R4 fra chatham gleder jeg meg til å se i DAC , digger utseende på de
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    men er Gera corp eid av samme selskap som tung sol? eller bestilte de bare rørene fra Ting sol ?
    de nevnte 5R4 fra chatham gleder jeg meg til å se i DAC , digger utseende på de
    Klarer ikke finne ut når eierskapet av Chatham blir overdratt til Tung-Sol/Wagner Electric. Ser ikke ut som Gera har vært en del av Tung-Sol/Wagner
    Ser det er flere rettsaker som omhandler Gera Corp og en Albert List som eier List Industries.
     

    jan_rogert

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2015
    Innlegg
    4
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hiver ut min erfaring. Spiller på ProLogue Premium intergrert. Ikke siste skrik fra PL, men spiller flott denne. Kan få mye ut av den med tweaks.

    EL34 er Mullard XF3 her. Veldig musikalske rør med kontroll og kroppslighet nedover. Gjorde susen i PL dynamikken da jeg byttet til disse. Har et «riktig»Svetlana Winged C sett som skal prøves, men om de spiller noe bedre får vi se på.

    Kjører Telefunken ECC82 smooth plate både som gain og driverrør. Har vekslet litt med Mullard CV4003/M8136 i alle type kombinasjoner, med og uten Telefunken. Smooth plate gjør seg definitivt best her. Utrolig oppløst og luftig, og helt stille:) Noe mer fremoverlent enn Mullard, men Tannoy Cheviot liker det. Spilte på Klipsch Heresy iii tidligere og da blei Telefunken for «på» Det var litt mer tricky, og tunet da PL mot det varmere med Mullard i Gain posisjon.

    EVO300 hadde vært gøy å høre for sammenlikning!

    6B529A3F-F968-4120-B67F-C704D91092EC.png
    EVO300 hadde vært gøy å høre for sammenlikning!
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Tror Prologue Premium er svært så bra, jan_rogert. Og selv om du titulerer deg som "Fersking", er utvalget av rør omtrent så voksent som det går an. Lignende EL34 er på vei inn her også, og de skal få bryne seg på kremen av nyproduserte. Moro!
     

    jan_rogert

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2015
    Innlegg
    4
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tror Prologue Premium er svært så bra, jan_rogert. Og selv om du titulerer deg som "Fersking", er utvalget av rør omtrent så voksent som det går an. Lignende EL34 er på vei inn her også, og de skal få bryne seg på kremen av nyproduserte. Moro!
    Ja takker, jeg mener også rør valget er relativt voksent:) Har testet endel andre rør også før jeg endte opp der jeg er nå. (Jeg har nok default tittelen på profilen min) Får mye for pengene i disse PL amp'ene tror jeg. Om jeg skulle prøve noe annet seinere blir det nok noe SET opplegg tenker jeg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    I det hele tatt er typer av utgangsrør med en historikk interessante. Med hensyn til PP-forsterkere, er EL34 på mange måter det sentrale røret. Gamle Mullard, Telefunken og Siemens EL34 er tross alt lettere å få tak enn gamle Genalex KT66, KT77 og KT88 i god stand. 6L6-varianter er et annet alternativ, selvsagt, med tanke på tilgjengelighet, priser og klanglige forskjeller. Jeg tror likevel EL34 all round sitter - og har sittet - nokså trygt i dronningsetet, ikke helt ulikt en fin, gammel dame som en gang var overhode for et imperium. Det er mye common sense i et godt EL34-rør.

    Imidlertid står tiden og utviklingen aldri stille. Britene er nede for telling på mange felt, amerikanerne er ikke hva de var (også med hensyn til rør), mens russere og kinesere produserer etter litt forskjellige parametre. Begge masseproduserer, men velger ulik retning når det gjelder spesialisering. Russere pusler fortsatt med (rustnings)kappløp: stort, større, størst, og har hatt stor suksess med det (ikke minst blant amerikanske produsenter av kostbar elektronikk), mens kineserne er mer varierte med alt fra det billigste til det ordentlig forseggjorte. Bare tenk på alle kvalitetsvariantene fra Psvane.

    For oss PrimaLuna-eiere med blod på tann for det mer utsøkte, er det derfor gamle rør fra fordums storheter eller nye, smarte og spesialiserte kinesere som kan være mest aktuelle. Mer nøyaktig: For meg ser det slik ut. Jeg prøver ikke å være snobbete besserwisser eller oppblåst feinschmecker her, og så absolutt ikke å fortelle andre hva de burde høre eller ikke. Hele min motivasjon er at standardrør låter bra, KT120 låter bra, NOS 6L6G låter betraktelig bedre og det gjør sannelig Psvane WE Series EL34 Philips Replica også. Forskjellene blir bare større dess bedre 12AU7-rør jeg putter inn foran.

    Huka på rør-rulling? Definitivt. Er det diverse doser placebo ute og går? Mest sannsynlig. Jeg tror vi kunne lage en omfangsrik liste med fornuftige innvendinger mot den sporten jeg beskriver i dette innlegget. Men en slik liste begynner ikke engang å konkurrere om oppmersomheten. Det er altfor moro å høre det jeg tror jeg hører, og det er faktisk kvalitetsforskjeller på rør.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Kvalitetsforskjell er det på mange måter.
    Jeg tenker litt på hva de forskjellige presterer lydmessig.
    Med min bakgrunne tenker jeg nok mest på kvalitet i form av levetid og stabilitet.
    Det ER forskjell på noen hundre timer og mange tusen.
    De beste fra gamle dager er det ingen som har klart å kopiere.
    Hvis en ser bort fra navnene.................
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Ja, navnene er i beste fall villedende, og de kopierer innpakning og logoer hemningsløst. En av skyggesidene ved et åpent og lite regulert marked. Av hensyn til forbrukerne burde dette vært strammere regulert. Heldigvis stiger den kritiske sansen hos entusiaster i takt med intenderte forsøk på forvirrende branding.

    Levetid og stabilitet er viktig i seg selv med tanke på komfort og økonomi, men også for lydkvalitet over tid. Rør med kort blomstringstid kan bli stående i etter at de ikke leverer i forhold til spesifikasjonene. Ellers har vel rullehuene en tendens til å røske ut rørene litt for raskt?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ofte alt for raskt.
    Test først og eventuelt rull etterpå.
    Få som tar rådet.
    Brynjar (Motron) viste til en EU domstol der det ble vedtatt at Mullard navnet ikke kunne benyttes i EU/EØS.
    Hva som har skjedd siden er ikke godt å si. Utover at det virker som dommen ikke har noen effekt lenger.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Hiver ut min erfaring. Spiller på ProLogue Premium intergrert. Ikke siste skrik fra PL, men spiller flott denne. Kan få mye ut av den med tweaks.

    EL34 er Mullard XF3 her. Veldig musikalske rør med kontroll og kroppslighet nedover. Gjorde susen i PL dynamikken da jeg byttet til disse. Har et «riktig»Svetlana Winged C sett som skal prøves, men om de spiller noe bedre får vi se på.

    Kjører Telefunken ECC82 smooth plate både som gain og driverrør. Har vekslet litt med Mullard CV4003/M8136 i alle type kombinasjoner, med og uten Telefunken. Smooth plate gjør seg definitivt best her. Utrolig oppløst og luftig, og helt stille:) Noe mer fremoverlent enn Mullard, men Tannoy Cheviot liker det. Spilte på Klipsch Heresy iii tidligere og da blei Telefunken for «på» Det var litt mer tricky, og tunet da PL mot det varmere med Mullard i Gain posisjon.

    EVO300 hadde vært gøy å høre for sammenlikning!

    Vis vedlegget 671603 EVO300 hadde vært gøy å høre for sammenlikning!
    dette ser jo veldig bra ut, og spiller sikkert bra også, gode kombinasjoner du har valgt på rør
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Ekspress levering fra Kongsberg i dag , så da blir det E I EL 34 i Primaluna Prologue Premium. Takk til Audiomix for rask og god service
    Blir spennende å høre hva du synes kjøpte to Quads jeg pga lyden pris og service fra Audiomix, kan ikke tenke meg noe annet til prisen som kan være bedre
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Umiddelbart , en mer oppløst mellomtone med mer tydelig plassering av instrumenter og stemmer. Men, de har bare stått i to og en halv time... Cifte og Telefunken smårør
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Før det kommer en forsterker som er designet for KT170 er det ikke noe å hente ved å bytte.
    Forskjellen fra EL34 til KT120 (kanskje KT150) er mindre enn 1 dB.
    Men der er en merkbar forskjell.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Umiddelbart , en mer oppløst mellomtone med mer tydelig plassering av instrumenter og stemmer. Men, de har bare stått i to og en halv time... Cifte og Telefunken smårør
    Cifte og telefunken høres spennende ut , smooth plates ?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Men der er en merkbar forskjell.
    Men er ikke den forskjellen mer fordi det er to forskjellige typer effekt rør ?
    Jeg har lest at mange finner kt120/kt150 mer utstrekt i frekvensene men at man ofrer mellomtone magien som el34 gir ?
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Jupp , har et par Telefunken til. Bruker Cifte i midten nå. Mulige det blir ren Telefunken rekke etterhvert
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg satte inn telefunken 12ax7 i dac og det passet bra
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn