Primare sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    555
    Antall liker
    288
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Hei, hvordan opplever du lyden om du dropper å bruke sp996 da? Er RF52 innspilt?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Tjaaaa.. hva skal man si... begynner å løsne litt nå her i stuen, MEN.. klarer ikke helt å like hva primaren gjør med diskanten..

    Enten kjører den et noe lavere nivå ut på linje utgangene som gjør at blokkene spiller litt lavere, eller så er rett å slett diskanten ikke noe å skryte av fra denne.. det skriker i ørene når man begynner å få litt volum, og enda er det masse igjen å gå på kontroa tidligere lydnivå i stuen :)

    Så må vel prøve meg litt frem her med kabler og bytte om så primaren får kjøre lavtoner og se hva som skjer.. noe skriker voldsomt i allefall.. :p
    Er nok dessvere ikke rett match. Jeg vet at i21 er en del mer frempå i diskanten enn i30. Hadde jo begge to til Mantra 60.
    Så tor løsningen er en annen forsterker eller høyttalere. Kabler kan ikke kurere det problemet, det er sikkert. Spar pengene dine
    der hvertfall :) Kjipt når resultatet blir sånn. Men det er ingen vei utenom, er du ikke fornøyd må noe byttes ut.

    Mvh Øyvind
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    9.558
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Er nok dessvere ikke rett match. Jeg vet at i21 er en del mer frempå i diskanten enn i30. Hadde jo begge to til Mantra 60.
    Så tor løsningen er en annen forsterker eller høyttalere. Kabler kan ikke kurere det problemet, det er sikkert. Spar pengene dine
    der hvertfall :) Kjipt når resultatet blir sånn. Men det er ingen vei utenom, er du ikke fornøyd må noe byttes ut.

    Mvh Øyvind
    Nei tror nok Primaren er litt skarp.. så får vel se om man ikke opgraderer den til noe større da.. :) men litt leking i kveld har kurert mye av problemene.. Silversonic kablene(som er en forholdsvis billig kabel på høyde med MYE dyrere greier) ble pakket ned da jeg ikke hadde nok til å bruke både på diskant og bass.
    Så en gammel Supra kabel ble leita frem og klippet i passelige biter og brukes nå på alt... denne mildna diskanten litt og skremte litt mere liv i bassen.

    Prøvde også uten SP996'ene og opplevde vel at det ble skarpt enda Så primaren må nok vike for noe annet eventuelt kansje bare prøve den som en preamp i morgen.

    I30'n er litt mildere sier du? kansje man skulle finne seg noe sånt.. hvordan er eventult i22'n?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    9.558
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hei, hvordan opplever du lyden om du dropper å bruke sp996 da? Er RF52 innspilt?
    høytalerne er godt innspilte :) oppleve veel skarp lyd uansett.. så det får vel bli noe annet i stuen ettervært.. ser flere har hegel nå i signaturene sine enn primare.. ;)
     

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Hei, hvordan opplever du lyden om du dropper å bruke sp996 da? Er RF52 innspilt?
    høytalerne er godt innspilte :) oppleve veel skarp lyd uansett.. så det får vel bli noe annet i stuen ettervært.. ser flere har hegel nå i signaturene sine enn primare.. ;)
    Hade du bott i närmare skulle du fått testa I32
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    9.558
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    I32 hadde vært meget morro og testet ja! :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ligger en Primare A30.1 på finn. Den er omtrent identisk til i30. Selger skal ha 4k for den, så du kan evt vurdere den.
    Vil hvertfall temme den diskanten en del. Har hatt A30.1 innom her så vet den kan sammenlignes med i30 :)

    Mvh Øyvind
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    9.558
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ligger en Primare A30.1 på finn. Den er omtrent identisk til i30. Selger skal ha 4k for den, så du kan evt vurdere den.
    Vil hvertfall temme den diskanten en del. Har hatt A30.1 innom her så vet den kan sammenlignes med i30 :)

    Mvh Øyvind
    Takk, skal sjekke den litt opp. :)

    Ser ut fra signaturn din at du har vært å henta deg en H160... hvordan låter det? ;)
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Tjaaaa.. hva skal man si... begynner å løsne litt nå her i stuen, MEN.. klarer ikke helt å like hva primaren gjør med diskanten..

    Enten kjører den et noe lavere nivå ut på linje utgangene som gjør at blokkene spiller litt lavere, eller så er rett å slett diskanten ikke noe å skryte av fra denne.. det skriker i ørene når man begynner å få litt volum, og enda er det masse igjen å gå på kontroa tidligere lydnivå i stuen :)

    Så må vel prøve meg litt frem her med kabler og bytte om så primaren får kjøre lavtoner og se hva som skjer.. noe skriker voldsomt i allefall.. :p
    Anbefaler deg å prøve den som preamp. Men til noe annet som er litt O.T.
    Hatt Klipsch KSP400 og slet med skarp diskant. Dama var litt av en sminkedukke, så ho hadde mye rart liggende. Så jeg "rappa" noen trekant forma skumgummilignende greier som skulle brukes til pudder. Passer greit siden de følger litt av hornets design. ca 3-4 cm store. Fikk satt det sånn tålig foran diskantene og litt mot den siden som veggen går. Dette hjalp utrolig mye og jeg klarte å leve med de.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    9.558
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Tjaaaa.. hva skal man si... begynner å løsne litt nå her i stuen, MEN.. klarer ikke helt å like hva primaren gjør med diskanten..

    Enten kjører den et noe lavere nivå ut på linje utgangene som gjør at blokkene spiller litt lavere, eller så er rett å slett diskanten ikke noe å skryte av fra denne.. det skriker i ørene når man begynner å få litt volum, og enda er det masse igjen å gå på kontroa tidligere lydnivå i stuen :)

    Så må vel prøve meg litt frem her med kabler og bytte om så primaren får kjøre lavtoner og se hva som skjer.. noe skriker voldsomt i allefall.. :p
    Anbefaler deg å prøve den som preamp. Men til noe annet som er litt O.T.
    Hatt Klipsch KSP400 og slet med skarp diskant. Dama var litt av en sminkedukke, så ho hadde mye rart liggende. Så jeg "rappa" noen trekant forma skumgummilignende greier som skulle brukes til pudder. Passer greit siden de følger litt av hornets design. ca 3-4 cm store. Fikk satt det sånn tålig foran diskantene og litt mot den siden som veggen går. Dette hjalp utrolig mye og jeg klarte å leve med de.

    Dette skulle jeg gjene likt å sett bilder av.. for det høres ikke dumt ut! :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    9.558
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    I32 hadde vært meget morro og testet ja! :)
    ahhh ser du har en annonse ute och bor på Ankenes.
    Jag har bott i Lödingen :)

    min kusin som bor i Narvik är Tandberg fantast ut i fingertoppene.
    da var det jo meget dumt du ikke bodde i lødingen enda.. ;)
    Tandberg er fantastisk.. bare synd jeg ikke har plass og koble opp mitt gamle tandberg anlegg.. :(
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Tjaaaa.. hva skal man si... begynner å løsne litt nå her i stuen, MEN.. klarer ikke helt å like hva primaren gjør med diskanten..

    Enten kjører den et noe lavere nivå ut på linje utgangene som gjør at blokkene spiller litt lavere, eller så er rett å slett diskanten ikke noe å skryte av fra denne.. det skriker i ørene når man begynner å få litt volum, og enda er det masse igjen å gå på kontroa tidligere lydnivå i stuen :)

    Så må vel prøve meg litt frem her med kabler og bytte om så primaren får kjøre lavtoner og se hva som skjer.. noe skriker voldsomt i allefall.. :p
    Anbefaler deg å prøve den som preamp. Men til noe annet som er litt O.T.
    Hatt Klipsch KSP400 og slet med skarp diskant. Dama var litt av en sminkedukke, så ho hadde mye rart liggende. Så jeg "rappa" noen trekant forma skumgummilignende greier som skulle brukes til pudder. Passer greit siden de følger litt av hornets design. ca 3-4 cm store. Fikk satt det sånn tålig foran diskantene og litt mot den siden som veggen går. Dette hjalp utrolig mye og jeg klarte å leve med de.

    Dette skulle jeg gjene likt å sett bilder av.. for det høres ikke dumt ut! :)
    Bare spør på "damebutikkene". De skjønner nok hva jeg mener.
    KSP400 fikk seg en ny, lykkelig eier så jeg rakk aldri å ta bilde av det.
    Dvs. de fikk ny eier ved innbrudd av hele anlegget i ca 2003.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    9.558
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Bare spør på "damebutikkene". De skjønner nok hva jeg mener.
    KSP400 fikk seg en ny, lykkelig eier så jeg rakk aldri å ta bilde av det.
    Dvs. de fikk ny eier ved innbrudd av hele anlegget i ca 2003.
    ah.. det som kan kalles å få seg anlegg til "røverpris"? ;) jævla dritt at folk er langfingra.. :S
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    9.558
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    noen her inne som iløpet av sin Primare karriere har prøvd ut B&W høytalere? :) lurer på om man skal fornye B&W flørten man hadde tidligere igjen.. ;)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Har veldig gode minner ifra primare på b&w. Primare 21i spilte nydelig på 683.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jeg må si jeg ikke ble overbevist av i21 på B&W, dessverre. Syns den fortsatt var ivrig i toppen. Nå misliker jeg veldig
    masete diskant, så er kanskje følsom der :) F.eks i30 er en helt annen forsterker alt i alt. Mer avbalansert i toppen og
    litt "tyngre" i lyden generellt.

    Mvh Øyvind
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    321
    Antall liker
    324
    Torget vurderinger
    2
    Er nok dessvere ikke rett match. Jeg vet at i21 er en del mer frempå i diskanten enn i30. Hadde jo begge to til Mantra 60.
    Så tor løsningen er en annen forsterker eller høyttalere. Kabler kan ikke kurere det problemet, det er sikkert. Spar pengene dine
    der hvertfall :) Kjipt når resultatet blir sånn. Men det er ingen vei utenom, er du ikke fornøyd må noe byttes ut.

    Mvh Øyvind
    Nei tror nok Primaren er litt skarp.. så får vel se om man ikke opgraderer den til noe større da.. :) men litt leking i kveld har kurert mye av problemene.. Silversonic kablene(som er en forholdsvis billig kabel på høyde med MYE dyrere greier) ble pakket ned da jeg ikke hadde nok til å bruke både på diskant og bass.
    Så en gammel Supra kabel ble leita frem og klippet i passelige biter og brukes nå på alt... denne mildna diskanten litt og skremte litt mere liv i bassen.

    Prøvde også uten SP996'ene og opplevde vel at det ble skarpt enda Så primaren må nok vike for noe annet eventuelt kansje bare prøve den som en preamp i morgen.

    I30'n er litt mildere sier du? kansje man skulle finne seg noe sånt.. hvordan er eventult i22'n?
    ville bare si at jeg spilte I22 på ett par Monitor Audio RS6(som går for å være en litt frempå høyttaler). Dette var slett ikke lyst i diskanten. Vil faktisk si det var en fantastisk match til den prisen. Så har du muligheten å prøve en I22 til dine Klipsch, så vil jeg absolutt anbefale deg det. De har jo stadig vekk tilbud på I22dac på soundgarden. Den innebygde dacen er slett ikke så gærn heller.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    9.558
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Er nok dessvere ikke rett match. Jeg vet at i21 er en del mer frempå i diskanten enn i30. Hadde jo begge to til Mantra 60.
    Så tor løsningen er en annen forsterker eller høyttalere. Kabler kan ikke kurere det problemet, det er sikkert. Spar pengene dine
    der hvertfall :) Kjipt når resultatet blir sånn. Men det er ingen vei utenom, er du ikke fornøyd må noe byttes ut.

    Mvh Øyvind
    Nei tror nok Primaren er litt skarp.. så får vel se om man ikke opgraderer den til noe større da.. :) men litt leking i kveld har kurert mye av problemene.. Silversonic kablene(som er en forholdsvis billig kabel på høyde med MYE dyrere greier) ble pakket ned da jeg ikke hadde nok til å bruke både på diskant og bass.
    Så en gammel Supra kabel ble leita frem og klippet i passelige biter og brukes nå på alt... denne mildna diskanten litt og skremte litt mere liv i bassen.

    Prøvde også uten SP996'ene og opplevde vel at det ble skarpt enda Så primaren må nok vike for noe annet eventuelt kansje bare prøve den som en preamp i morgen.

    I30'n er litt mildere sier du? kansje man skulle finne seg noe sånt.. hvordan er eventult i22'n?
    ville bare si at jeg spilte I22 på ett par Monitor Audio RS6(som går for å være en litt frempå høyttaler). Dette var slett ikke lyst i diskanten. Vil faktisk si det var en fantastisk match til den prisen. Så har du muligheten å prøve en I22 til dine Klipsch, så vil jeg absolutt anbefale deg det. De har jo stadig vekk tilbud på I22dac på soundgarden. Den innebygde dacen er slett ikke så gærn heller.
    Ja i22dac er nok en sak om står til sterk vurdering.. så et er mulig i21 blir bytta ut mot en sånn ettervært. så jævli synd man bor for langt unna tromsø til å kunne teste B&W hjemme.. får vurdere å ta i21'n med opp når jeg skal på rundtur.. :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    9.558
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    men kan jo spørre for morroskyld her da... anbefalte høytalere til opp mot 15.000kr? :) SA ramler utfor pga at jeg kjører biamping og de ikke har mulighet for det.
     

    pelzi80

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2011
    Innlegg
    41
    Antall liker
    3
    Hei!

    Jeg fikk for noen dager siden en Primare SPA23 :) Ellers er det system audio explorer master som fronter, og litt mer ymse bakhøytalere og senter....
    Lydkvaliteten er forbløffende bra, så den biten er jeg fornøyd med :)

    Men etter jeg fikk denne i hus, så meldte det seg en del spørsmål......ting som "ikke er likt som før" da jeg hadde yamaha rx-a2020.

    Kilder jeg bruker er bla annet ps4 , apple tv, lyse dekoder, primare dvd26 og mac mini. Det som skjer nå når jeg velger feks apple tv, ps4 eller mac mini, at Primaren bestemmer for meg at jeg må bruke PCM lyd.....jeg kan IKKE velge feks stereo, bypass, Dolby eller andre formater. Det er låst til PCM. På Lyse boksen når jeg ser tv er det mulig å velge det jeg selv ønsker.

    Det står feks MULTI PCM straks jeg skifter kilde til mac mini. Hva er dette?!? Slik jeg har lest meg til så er det en form for "lossless lyd" , men det gir meg kun lyd i fronter og senter - ikke i bakhøytalere. (Dette var når jeg kjørte en test via youtube på 5.1 oppsett)

    Men på apple tv så står det også MULTI PCM og der fungerer alle høytalere.

    Er det rett og slett slik at Primare spa23 ikke klarer dekode signalene fra mac mini , og at jeg kan se langt etter surround lyd her? Dette er koblet til med hdmi.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    SPA23 har vel kanskje ikke noen decodere innebygget?

    "
    The PCM OptionIf you set the Blu-ray Disc player player to output audio as PCM, the player will perform the audio decoding of all Dolby/Dolby TrueHD and DTS/DTS-HD Master Audio - related soundtracks internally and send the decoded audio signal in uncompressed form to your home theater receiver. As a result, your home theater receiver will not have to perform any additional audio decoding before the audio is sent through the amplifier section and the speakers. With this option, the home theater receiver will display the term "PCM" on its front panel display."
     
    Sist redigert:

    alghatar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2014
    Innlegg
    389
    Antall liker
    132
    Torget vurderinger
    13
    men kan jo spørre for morroskyld her da... anbefalte høytalere til opp mot 15.000kr? :) SA ramler utfor pga at jeg kjører biamping og de ikke har mulighet for det.
    Klipsch RF-63/83.

    Har du primare ville jeg prøvd omtrent hva som helst fra Klipsch oppimot den prisen. Du har jo også Heresy og La Scala. Synes Primare og Klipsch er en fenomenal match. Har levd med RF7 og 2x 30.2 med Pre30. Nydelig nydelig nydelig lyd. Bedre en McIntosh i mine ører (og i forhold til pris)
     

    pelzi80

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2011
    Innlegg
    41
    Antall liker
    3
    SPA23 har vel kanskje ikke noen decodere innebygget?

    "
    The PCM OptionIf you set the Blu-ray Disc player player to output audio as PCM, the player will perform the audio decoding of all Dolby/Dolby TrueHD and DTS/DTS-HD Master Audio - related soundtracks internally and send the decoded audio signal in uncompressed form to your home theater receiver. As a result, your home theater receiver will not have to perform any additional audio decoding before the audio is sent through the amplifier section and the speakers. With this option, the home theater receiver will display the term "PCM" on its front panel display."
    Har lest noe av dette - problemet er vel at jeg ikke forstår hva det innebærer :) Er dette min Mac Mini sin "feil" at jeg ikke får surround - hadde det jo på yamaha - eller er det SPA23 som mangler "noen funksjoner" ? Og hvorfor kan jeg ikke velge at feks ps4 skal spille lyd i stereo?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.125
    Antall liker
    20.486
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det betyr at for å få surround så må du koble til en avspiller som dekoder og sender ut multikanals PCM lyd. Skal du få PS4 til å spille stereo, så må du inn på PS4 maskinen og be den sende ut stereo lyd. Tror jeg. Er litt usikker her siden jeg aldri har hatt annet enn Primare effekttrinn.
     

    pelzi80

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2011
    Innlegg
    41
    Antall liker
    3
    Det betyr at for å få surround så må du koble til en avspiller som dekoder og sender ut multikanals PCM lyd. Skal du få PS4 til å spille stereo, så må du inn på PS4 maskinen og be den sende ut stereo lyd. Tror jeg. Er litt usikker her siden jeg aldri har hatt annet enn Primare effekttrinn.
    Det står jo "MULTI PCM" Når jeg slår over til mac som kilde. Så da burde jo alt være ok? Bare rart at left - right og senter virker , men ikke bak. Da kommer lyden bare i frontene når jeg kjører test. Kjører en test via youtube som heter noe sånt som dolby 5.1 test.....kanskje denne ikke er til å stole på?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.125
    Antall liker
    20.486
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser ut som om denne dekoder og støtter det meste foruten 4k og den har kun 3d passthrew. Så det skal bare være å koble den til på riktig måte. Har du satt opp macmini til å sende ut multikanalslyd. Kjenner ikke eple produkt så her er jeg ikke mye til hjelp. Vet at på windows så må jeg sette opp hdmi utgangen til å sende 2kanals eller multikanal ut.

    Denne reciveren din dekoder det meste ved tilkobling av HDMI kabler. Det som er koblet til, må da settes opp riktig og sende ut riktig format. Har hverken PS4 eller mac. Så jeg er nok ikke mye hjelp i.
     

    pelzi80

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2011
    Innlegg
    41
    Antall liker
    3
    Ok.....jeg tenker at hdmi må være riktig måte å koble til på her....så den tenker jeg er i boks.

    Men ja, skulle ikke forundre meg om det er mac minien som lager trøbbel. Jeg har satt opp til lyd ut fra hdmi, samt flerkanals lyd ut i 5.1. Det virker når jeg klikker på høytalere for å teste de, med sånn freselyd :cool: , så hvorfor det ikke virker på sånne "dolby tester" aner jeg jo ikke.

    Men samtidig rart at jeg ikke selv kan bestemme via receiver om jeg skal spille spotify i stereo eller ikke.....vil jo ikke ha med senter høytaler på musikk :) Pokker heller, blir ei helg med mye fikling dette :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.125
    Antall liker
    20.486
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Trøbbelet er hvilken type signal forsterkeren får. Om den får et signal som den skal jobbe med å dekode selv, så ser det ut som av hva du skriver at dette fungerer.

    Men når forsterker mottat er ferdig dekoda signal, så får du ikke valgt andre lydformater.

    Om jeg har forstått deg og Primaren ( har skumlest bruksanvisningen) riktig så mottar ikke Primaren et signal den kan jobbe med, og dermed s sender den ut det den får levert. Kan det være at du må sette opp hver enkelt HDMI inngang mot den tilkobla kilden. Og at den kilden må sende ut et signal som Primaren kan dekode. Og at det en eller annen plass der ikke stemmer for Macminien?

    Når du ser film ( bluray ) med HD lydspor, hva står da i displayet på Primaren? Om der står PCM så er det PS4 som dekoder lyden for deg. Står det DTS HD Master eller tilsvarende for DD så er det Primaren som dekoder lyden. Hadde den "feilen" selv på min ps3.

    Nå tenker jeg bare høyt her.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    9.558
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    men kan jo spørre for morroskyld her da... anbefalte høytalere til opp mot 15.000kr? :) SA ramler utfor pga at jeg kjører biamping og de ikke har mulighet for det.
    Klipsch RF-63/83.

    Har du primare ville jeg prøvd omtrent hva som helst fra Klipsch oppimot den prisen. Du har jo også Heresy og La Scala. Synes Primare og Klipsch er en fenomenal match. Har levd med RF7 og 2x 30.2 med Pre30. Nydelig nydelig nydelig lyd. Bedre en McIntosh i mine ører (og i forhold til pris)
    Grunn til at jeg vurderer bytte er at min I21 IKKE funker med RF52 i allefall.. :) den diskanten ble ikke bra i allefall.. :) må nok høyere opp på prislisten hos primare for å få en god match.. :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    9.558
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    sikkert ikke noen som har testet.. men har noen vært borti Primare i21 på B&W cm1? :)
     

    pelzi80

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2011
    Innlegg
    41
    Antall liker
    3
    Trøbbelet er hvilken type signal forsterkeren får. Om den får et signal som den skal jobbe med å dekode selv, så ser det ut som av hva du skriver at dette fungerer.

    Men når forsterker mottat er ferdig dekoda signal, så får du ikke valgt andre lydformater.

    Om jeg har forstått deg og Primaren ( har skumlest bruksanvisningen) riktig så mottar ikke Primaren et signal den kan jobbe med, og dermed s sender den ut det den får levert. Kan det være at du må sette opp hver enkelt HDMI inngang mot den tilkobla kilden. Og at den kilden må sende ut et signal som Primaren kan dekode. Og at det en eller annen plass der ikke stemmer for Macminien?

    Når du ser film ( bluray ) med HD lydspor, hva står da i displayet på Primaren? Om der står PCM så er det PS4 som dekoder lyden for deg. Står det DTS HD Master eller tilsvarende for DD så er det Primaren som dekoder lyden. Hadde den "feilen" selv på min ps3.

    Nå tenker jeg bare høyt her.
    Det står multi LPCM når jeg ser blueray fra PS4. Men lyden er surround og meget bra. Så eneste problemet er fra mac mini...Men det viste seg at XBMC mediesenter hjalp en del der :) Spiller jeg via det, så får jeg surround :) Kan likevel ikke velge stereo på feks spotify, så jeg vurderer et eksternt lydkort til denne, for å se om det gjør susen :) Men en kjapp konklusjon her, så er primare en del bedre på lyd enn yamaha, men mangler en del kjekke funksjoner. Får visst ikke i pose og sekk:)
     

    alghatar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2014
    Innlegg
    389
    Antall liker
    132
    Torget vurderinger
    13
    men kan jo spørre for morroskyld her da... anbefalte høytalere til opp mot 15.000kr? :) SA ramler utfor pga at jeg kjører biamping og de ikke har mulighet for det.
    Klipsch RF-63/83.

    Har du primare ville jeg prøvd omtrent hva som helst fra Klipsch oppimot den prisen. Du har jo også Heresy og La Scala. Synes Primare og Klipsch er en fenomenal match. Har levd med RF7 og 2x 30.2 med Pre30. Nydelig nydelig nydelig lyd. Bedre en McIntosh i mine ører (og i forhold til pris)
    Grunn til at jeg vurderer bytte er at min I21 IKKE funker med RF52 i allefall.. :) den diskanten ble ikke bra i allefall.. :) må nok høyere opp på prislisten hos primare for å få en god match.. :)
    Rart!

    Jeg har testa I22 på RF62 og RF82II, og det har vært helt fint. Mulig I21 er noe lysere enn I22dac.

    Du kan gå for litt mørkere HT, som f-eks SA1750 er en vanvittig god match til denne (i mine ører).

    Sa og Primare lager jo HT opp mot hverandre omtrent, så man bør se på budsjett - nypris i den tid produktene var nye. :)

    Mantra 30, Saxo 30/50 og Aura serien også, kan og være gode matcher til denne! Fra SA såklart. Mantra60 blir for tung å dra.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    9.558
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Lurer på om ikke min I21 kommer for salg snart og en I22dac eller annet morro blir kjøpt inn.. :)
     

    IverJ

    Fersking
    Ble medlem
    09.11.2014
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei. Noen som kan forklare meg hva som skjer her? Jeg kjøpte en Primare i22 i går og alt fungerte greit etter oppsett. I dag skulle jeg gå inn i menyen for å endre noen innstillinger. Etter det sluttet fjernkontrollen å fungere (uten at jeg har noen annen indikasjon på at disse to tingene har noe med hverandre å gjøre). Dvs. den fungerer til å slå av forsterkeren, men ikke til noe annet (f.eks. slå på, velge input, justere volum etc.) Ja, jeg har sjekket at den står innstilt på IR FRONT. Hva er det som skjer her?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    9.558
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja slik ser det ut her heime nå.. trangt og godt for elektronikken en liten stund til. veggstativ til tv'n er kjøpt og vil bli montert slik at primaren og vincentene får komme opp en etasje og i fri luft :)

    20141106_123925.jpg
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Ja slik ser det ut her heime nå.. trangt og godt for elektronikken en liten stund til. veggstativ til tv'n er kjøpt og vil bli montert slik at primaren og vincentene får komme opp en etasje og i fri luft :)

    Vis vedlegget 288269
    Før du "kaster" ut Primaren ville jeg prøvd å tilte høyttalerene mer innover.
    Da får du mindre veggrefleksjoner fra din høyre høyttaler (sett forfra).
    Disse refleksjonene kan føre til skarp diskant.

    Hvis du helst vil ha komponentene der de allerede står kan du sette en liten Biltema bordvifte bak forsterkerene.
    1 liten på ca 6" er sikkert nok. Denne kan du slå på når du har litt volum og da blir den ikke hørbar og den kjøler effektivt.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    9.558
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Takk for tipset :) Høytalerne er nok på tur ut nå.. var akurat i telefon med soundgarden i tromsø og bestilte meg Sonus Faber Venere 1.5 med stativer :) nå starter jakten på en sub eller 2 til det oppsettet.. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn