Pro-Ject's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Både Sumiko og soundsmith har spennende PU for Pro-Ject armer. Det med compliance er vel en mer veiledning for bra match. Ikke bare arm masse som spiller inn. Polske High Fidelity har testet ved flere anledninger og mener Denon DL-103 spiller nydelig på de lette carbon armene til pro-ject. Sånn rent teoretisk er det helt på trynet men fungerer vist helt utmerket. Har ikke testet selv men skal prøve en på min RPM9 Carbon.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Siden de vise menn er aktive.
    Er dette vekt til headshell? Totalvekten for begge er 278 g.
    IMG_20211120_124943.jpg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Var hos en kamerat og fikk høre vinyl etter lang tid med streaming og ikke vinyl.Dette er et anlegg nærmere 2mill. klassen med de bedre komponentene av allt. Også når det gjelder strøm. Vi lyttet og streamet med Roon, og sammenlignet med Vinyl. Når man kommer opp i klassene, så var det ikke noen tvil når man gikk over til vinyl. Et helt annet lydbilde og fokus, og med bedre og mere korrekt plassering av instrumentene. Derfor har jeg kjøpt lengre kabler som rekker til RIAA. Har bestillt en bedre RIAA nå, og ser frem til å få høre den. Den gamle EC RIAA'n synes jeg er bedre enn ASR jeg også har.
    Jeg har Project RPM 9X tror jeg det var. Den har Akryl tallerken og base. Fri for magnetisme og resonans. Veldig fornøyd med den. Da jeg bruker ortofon Jubile', så har jeg ikke fått mulighet for å få justert VTA'n helt optimalt på denne ortofon pickupen. Får ikke justert høyda på armen mere. Da må jeg legge shims under armasen, kjøpe annen arm eller legge noe under pickup ''shell'' som er rådet fra ortofon folka. Hva det nå skal være. Sporings vinkelen skal være 20 grader sies det. Ved større vinkel enn 20 grader, så ble det sagt at man får en mere detaljert gjengivelse. Jeg har brukt justeringsvertøyet til Project, som er veldig godt. Hører ikke noe vreng i violinen. Da kan det ikke være så mye som et feil. Kunne ha tenkt meg testplaten til ortofon.

    Skiftet nylig reima på platespilleren. Kjøpte den i England, og den er rund og har bedre ''grip'' en den flate orginale. Den slyrer ikke under oppstart!
    Drivrem for Project platespiller 2.jpg


    signature-arm3.jpg

    Her er signaturarmen som brukes på Signatur platespillerne. Den koster fort rund 20k eller mere. Så er den sikkert beregnet for høyere platetallerken!
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    2.003
    Antall liker
    4.779
    Torget vurderinger
    1
    Ble tilbudt en så og si ubrukt xtension 9 for 12 lapper. Hadde jeg bare hatt råd...
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    2.003
    Antall liker
    4.779
    Torget vurderinger
    1
    Hadde ikke råd, så jeg anbefalte vedkommende å legge den ut på Finn til 18 lapper, og la det være litt prutningsmonn...
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Har sagt at jeg ikke kunne justere VTA'n for Project 9CC tonearmen for min ortofon Jubilee pickup. Årsaken til dette er at jeg ikke har løsnet begge unbrako skruene for å få armen hevet maksimalt. Den var også skjev, da armen dro seg ut av ''introsporet'' . Måtte passe på at det ikke ble ''sideoff'' . Nå treffer det helt rett ned på platen uten den minste bevegelse. Jeg kan nå heve armen så høyt at pickup nålen ikke rekker ned på platen :) Selve VTA vinkelen på ortofon skal være 20 grader. Ved en større vinkel så sies det fra ortofon, at man får en mer detaljert gjengivelse.
    Project VTA justering.jpg

    Ser ut til at jeg har ennå mer å gå på høydejusteringen. Selve azimuth justering skal sikkert være det samme tror jeg. Jeg må nok ta en ny runde med Project justeringsvertøyet
    Project VTA justering.jpg
    .
    Med den nye DP DPR 2.3 så lyder det veldig godt nå med en dynamikk/tetaljering som jeg ikke har hørt på CD eller streaming.
    Skal komme tilbake ved justering og flere opplysninger!
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det var jo dette jeg stusset på, når du nevnte dette i en annen tråd ;).
    Syntes det var litt merkelig at du hevdet at armen ikke kunne løftes mer enn du indikerte da.
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    2.003
    Antall liker
    4.779
    Torget vurderinger
    1
    Noen vise menn her inne som har prøvd den lille billige Maia Pre Box ??
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Pro ject med 9cc arm her og en syx mc pu. Asr mini basis riia. (Drivmotor har fått havarert lager så litt ulyd) skulle ønsket raskere respons fra importør.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Har sagt at jeg ikke kunne justere VTA'n for Project 9CC tonearmen for min ortofon Jubilee pickup. Årsaken til dette er at jeg ikke har løsnet begge unbrako skruene for å få armen hevet maksimalt. Den var også skjev, da armen dro seg ut av ''introsporet'' . Måtte passe på at det ikke ble ''sideoff'' . Nå treffer det helt rett ned på platen uten den minste bevegelse. Jeg kan nå heve armen så høyt at pickup nålen ikke rekker ned på platen :) Selve VTA vinkelen på ortofon skal være 20 grader. Ved en større vinkel så sies det fra ortofon, at man får en mer detaljert gjengivelse.
    Vis vedlegget 781623
    Ser ut til at jeg har ennå mer å gå på høydejusteringen. Selve azimut justering skal sikkert være det samme tror jeg. Jeg må nok ta en ny runde med Project justeringsvertøyet Vis vedlegget 781623 .
    Med den nye DP DPR 2.3 så lyder det veldig godt nå med en dynamikk/tetaljering som jeg ikke har hørt på CD eller streaming.
    Skal komme tilbake ved justering og flere opplysninger!
    Flot grammofon. En testplade er efter min mening et must, når man har en grammofon.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Flot grammofon. En testplade er efter min mening et must, når man har en grammofon.
    Ja, det er så mange parametre som skal stemme overens. Ofte man må etter-justere underveis. Har sett på video m Leif Johannesen fra ortofon, og har fått noen viktige opplysninger dær :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Noen vise menn her inne som har prøvd den lille billige Maia Pre Box ??
    Har Maia - dvs den integrerte. Fleksibel, fin liten sak, men brukes ikke ofte.
    Ankepunktet (mitt) er først og fremst RIAA-trinnet, som ikke er all verden.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.167
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Classic Evo på trappene, og er litt nysgjerrig på muligheten til å bytte arm på den etterhvert. Siden jeg har sett Pro-Ject armer på Linn LP12, spurte jeg i Linn tråden om Linn armene også passer på Pro-Ject, noe @ptb kunne avkrefte, dog finnes det andre 9" armer som kan passe. Jeg tar gjerne i mot innspill på hvilke armer som kan være aktuelle.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Siden jeg har sett Pro-Ject armer på Linn LP12, spurte jeg i Linn tråden om Linn armene også passer på Pro-Ject, noe @ptb kunne avkrefte,
    Du mener vel bekrefte?!?.
    Linn og Pro-Ject armene passer om hverandre, og som jeg skrev i Linn-tråden ble Pro-Ject armen brukt på innstegsmodellen til LP12 > Majik fordi den er langt billigere enn Linn´s egne armer.

    På dine spørsmål
    a) Er Pro-Ject armen like god som-/på høyde med Linn´s egne armer?
    b) Vil Linn arm passe på Pro-Ject?

    svarte jeg:

    a) Nei, Pro-Ject armen var brukt på innstegsmodellen Majik.
    b) Ja, Samtidig er det en rekke andre armer som også vil passe på begge spillere.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.167
    Torget vurderinger
    1
    Du mener vel bekrefte?!?.
    Linn og Pro-Ject armene passer om hverandre, og som jeg skrev i Linn-tråden ble Pro-Ject armen brukt på innstegsmodellen til LP12 > Majik fordi den er langt billigere enn Linn´s egne armer.
    Beklager så meget, jeg mener selvfølgelig bekrefte ja, det gikk litt fort og feil på tastaturet her.

    Jeg har tittet litt på nettet og forsøkt å finne ut hvilke armer som kan passe i en Classic EVO. Utfordringen er at jeg ikke er sikker på dimensjonen på "halsen" på armen som står på spilleren nå, men det skal nok være mulig å finne ut.

    Med det i bakhodet; det ser ut som Jelco SA-750D(B) kanskje kan passe på spilleren?
    Ellers har jeg sett på mange spennende armer som er 9", dog er jeg usikker på hva som skal til for at de skal fungere med dette drivverket. Skal se litt nærmere på armene til Linn, samtidig tar jeg gjerne i mot flere konkrete tips med stor takknemlighet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.167
    Torget vurderinger
    1
    Spilleren gjør forøvrig tjeneste i kjøkkenanlegget, midlertidig plassert.
    _DSF3246.png
    For øyeblikket spilles det med Quintet Red som følger med spilleren, via Tube Box DS2, Croft Line Integrated og Harbeth P3ESR SE, som serverer Trondheimssolistene og Mozart til aftensmaten.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nå har vel Classic et flytende oppheng, og dermed bør du også ha i bakhodet den totale vektforskjellene på armene Jeg vet ikke hvor mye det er å «gå på» i form av justering for å utbalansering den evt forskjellen.
    Når jeg monterte Akito arm på min Thorens, så måtte jeg lage en motvekt for å balansere det flytende opphenget.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.167
    Torget vurderinger
    1
    Godt poeng. Opphenget har ikke samme type fjærer som feks Linn, men seks dempeputer (Thermoplastic Elastomer) som alutoppen hviler på. Når jeg trykker på toppen, merkes det en liten bevegelse/demping, men ikke like mye som når jeg har gjort det samme på en LP12.




    Det kan være at denne spilleren da er litt mindre følsom for variasjon på tyngden i en ny arm, dog er det sikkert lurt å se etter en som har omtrent tilsvarende vekt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nå skal det nevnes at det i forhold til min Thorens (TD-150) nesten kan sies å være et "ytterpunkt". Det er lang avstand fra den bakre fjæren (mot tonearmen) på det flytende opphenget, og vektforskjellen mellom originalarmen og Akito´n var stor.
    Men - uansett greit å ha det i bakhodet.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Pro-ject 9cc.jpg

    Lenge siden jeg har vært innom Project tråden nå. Har byttet ut ortofon Jubilee med Hana ML lavnivå MC pickup. Ble en ganske stor lydforbedring. Etter vært så er den blitt mere innspillt. Nå går det på vinyl og flere plater har blitt spillt. Virker som denne armen passer fint til denne high-end pickup'n. Disse karene fra Exel Sound i Japan har gjort en fantasisk jobb med å fremstille så vellydende produkter. Bredde og dybde i lybildet er enestående med mange og tydligere detaljer både i høye og lave frekvenser. Hørt på noen klassiske innspillinger med violin og orkester i dag. Fantastisk å høre på. Virker som Azimuth stemmer overens med headshell. Helt parallel med kanten. Har også tenkt på en annen arm.Det er nok ikke så mange som kan passe inn hær. Tror Linn har samme geometri? Denne Project 9cc armen ligge på ca 210mm. Ser enkelte 9' armer ligger rundt 222mm senter armbase og spindel. Overhenget må nog stemme for riktig justering. Ikke sikker at det vil lyde noe bedre med annen arm.. Liker veldig godt at hele platespilleren er i akryl. Veldig god dempet mot vibrasjoner og statisk elektrisitet. Man trenger ikke noe dempematte av noe matriale, da man har god demping i Akryl tallerken. I dag så er det sikkert et kostbart materiale å fremstille.
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.167
    Torget vurderinger
    1
    Lovende å lese det du skriver om Hana ML, jeg vurderer også den som aktuell og tror den skal passe godt i armen jeg har; effektiv lengde på 230mm, masse på 13.5 gram og overheng på 18mm. Hva gjelder å bytte arm er jeg som du sikkert har lest lengre oppe i samme tankebaner, Linn er noen av alternativene jeg har sett på så langt, uten å ha landet på noe enda.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er der noen her inne med Xtension 9 Evolution spilleren sin har prøvd å tweeke denne på noen måter?
    Tenker da på slike ting som :
    - andre ben
    - annen kabel
    - annen / bedre strømforsyning
    og lignede...

    Finnes det en strømforsyning til denne modellen hvor man kan justere hastighetem?
    IMG_20230414_071854.jpg
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Xtension 9 eller 10? Noen som kan si noe om lydmessige forskjeller og drifts-stillhet på disse to? Lurer også på Signature 10. Neste problem er jo å i det hele tatt få tak i noen av disse. Xtension 9 ser jeg er å få hos Hifi-klubben, men kun i hvit og "heimsløyd"-finish... Xtension 10 og Signature 10 finner jeg ingen butikker her i landet som selger :unsure:
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har en xtension 9 evolution som jeg liker veldig godt. Har ikke veldig mye erfaring med platespillere, men kan ikke si at jeg hører noe støy fra min.
    IMG_20230414_114217.jpg
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Jeg har en xtension 9 evolution som jeg liker veldig godt. Har ikke veldig mye erfaring med platespillere, men kan ikke si at jeg hører noe støy fra min.
    Vis vedlegget 914426
    Hei. Ja, vi har jo snakka litt sammen før om denne, og det heller vel egentlig mer og mer mot at jeg også lander på en 9`er. Har sendt forespørsel til "Klubben" om de kan skaffe denne i sort eller mahogny, da hvit/valnøtt ikke er aktuelt. Vurderer også Xtension 10 eller Signature 10, men er usikker på om forskjellene er merkbare nok til å forsvare prisøkningen. Har din ekstern strømforsyning, og hvor lang tid bruker den på å spinne opp i 33,3 rpm? Her bruker ihvertfall Xtension 10 hele 30 sek., noe jeg synes virker merkelig, og som lett kan bli et irritasjonsmoment.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Xtension 9 eller 10? Noen som kan si noe om lydmessige forskjeller og drifts-stillhet på disse to? Lurer også på Signature 10. Neste problem er jo å i det hele tatt få tak i noen av disse. Xtension 9 ser jeg er å få hos Hifi-klubben, men kun i hvit og "heimsløyd"-finish... Xtension 10 og Signature 10 finner jeg ingen butikker her i landet som selger :unsure:
    Jeg har Xtension 10 Evo, men har ikke hørt Xtension 9.
    Etter det jeg kan se er det endel forskjeller mellom disse. Xtension 10 er endel tyngre (tallerken er tyngre og større), tallerkenen har også en annen overflate (tror jeg). Xtension 10 har også magnetiske føtter som gjør at den skal flyte, og i tillegg har den elektronisk hastighetskontroll.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei. Ja, vi har jo snakka litt sammen før om denne, og det heller vel egentlig mer og mer mot at jeg også lander på en 9`er. Har sendt forespørsel til "Klubben" om de kan skaffe denne i sort eller mahogny, da hvit/valnøtt ikke er aktuelt. Vurderer også Xtension 10 eller Signature 10, men er usikker på om forskjellene er merkbare nok til å forsvare prisøkningen. Har din ekstern strømforsyning, og hvor lang tid bruker den på å spinne opp i 33,3 rpm? Her bruker ihvertfall Xtension 10 hele 30 sek., noe jeg synes virker merkelig, og som lett kan bli et irritasjonsmoment.
    Ikke ekstern strømforsyning nei. Har ikke målt men gjør gjerne det.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Jeg har Xtension 10 Evo, men har ikke hørt Xtension 9.
    Etter det jeg kan se er det endel forskjeller mellom disse. Xtension 10 er endel tyngre (tallerken er tyngre og større), tallerkenen har også en annen overflate (tror jeg). Xtension 10 har også magnetiske føtter som gjør at den skal flyte, og i tillegg har den elektronisk hastighetskontroll.
    Takker for info (y) Hvordan forholder du deg til den nokså lange oppstartstiden, og er det mulig å korte ned denne ved å "hjelpe" den igang for hånd? Ser bare for meg at jeg ville mista tålmodigheten under plateskift/snu med å stå der og vente i et halvminutt før det er vits i å senke armen... 🤨
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takker for info (y) Hvordan forholder du deg til den nokså lange oppstartstiden, og er det mulig å korte ned denne ved å "hjelpe" den igang for hånd? Ser bare for meg at jeg ville mista tålmodigheten under plateskift/snu med å stå der og vente i et halvminutt før det er vits i å senke armen... 🤨
    Min går hele tiden, så det er kun første start som tar tid. Tror lang oppstartstid er er likt for alle spillere med tung tallerken.
    Har forøvrig Sbooster strømforsyning.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da har målt noen ganger på min Xtension 9 Evolution.
    Det ligger rett under 5 sek fra stillestående tallerken til riktig hastighet på 33
    Screenshot_20230423_174718_com.android.deskclock.jpg
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det var stor forskjell.
    Tok tiden på min og det var som Caron skrev ca. 30 sekunder.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn