ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G95

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2011
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    22
    Hei.
    Kan ikke snakke for D40R da jeg kun har hørt de i demo, men jeg har D30R her på drøye 17 kvadr.

    Fungerer meget bra. Bassen er tight, punchy, rask og fin med såpass lite klaring som 70cm fra rygg til vegg. Bånddiskaten er fjærlett og superoppløst og minst en klasse opp fra de tidligere.

    Husker Response 2.5 her. De måtte ha ca.110 cm og fremsto allikevel som vel bass dominante men det var noe deilig nærværende med varmen på vokaler jeg kun har hørt hjemme her på 1SC. Når det er sagt så er D30R en hel klasse over sett under ett. Noe D28 ikke ble opplevet som på samme plass.
    Mvh. Jan
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    3.217
    Takker,
    Jeg skal bygge dedikert hifi/kino rom da jeg bygger hus for tiden men rommet blir kun på 3,2mx5m dvs ca 15m3. Blir D40R feks for store ? Ellers så er D30R som du sier ett spennende alternativ.
    Jeg benytter D38 i et rom som er omtrent like stort, men noe mer kvadratisk. Det er et dedikert lytterom med god demping. Høyttalerne står ca 120-130 cm fra bakvegg og 60-70 cm fra sidevegg (tar dette på husken).

    Dette fungerer veldig bra i mine ører. Homogen lyd over hele frekvensområdet, tett og godt definert bass som ikke tar overhånd og et lydbilde med godt rom/3D. Trikset hos meg var å dempe veggen bak lytteposisjonen godt med akustikkplater, for å unngå overkill i bassen. Dermed kan lyttestolen trekkes nærmere veggen, og høyttalerne får mer spillerom(!).

    Lykke til med rommet!!
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.381
    Antall liker
    3.558
    Torget vurderinger
    49
    Kasol@
    Har stor tro på D30R, og med Sugden Masterclass på 15kvadrat , vil det nok fungere kjempebra.
    K6 blir for store, prøvde de jeg hadde i et rom på 12,5, det fungerte dårlig .
    Kjøp D30R , og hvis de ikke faller i smak kjøper jeg dem av deg :D
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.381
    Antall liker
    3.558
    Torget vurderinger
    49
    Hei.
    Kan ikke snakke for D40R da jeg kun har hørt de i demo, men jeg har D30R her på drøye 17 kvadr.

    Fungerer meget bra. Bassen er tight, punchy, rask og fin med såpass lite klaring som 70cm fra rygg til vegg. Bånddiskaten er fjærlett og superoppløst og minst en klasse opp fra de tidligere.

    Husker Response 2.5 her. De måtte ha ca.110 cm og fremsto allikevel som vel bass dominante men det var noe deilig nærværende med varmen på vokaler jeg kun har hørt hjemme her på 1SC. Når det er sagt så er D30R en hel klasse over sett under ett. Noe D28 ikke ble opplevet som på samme plass.
    Mvh. Jan
    Spennende Jan .
    Hvilken elektronikk bruker du på D30?
    Hadde vært kult med et bilde eller fem også :)
     

    vibberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    169
    Antall liker
    15
    Hei.
    Kan ikke snakke for D40R da jeg kun har hørt de i demo, men jeg har D30R her på drøye 17 kvadr.

    Fungerer meget bra. Bassen er tight, punchy, rask og fin med såpass lite klaring som 70cm fra rygg til vegg. Bånddiskaten er fjærlett og superoppløst og minst en klasse opp fra de tidligere.

    Husker Response 2.5 her. De måtte ha ca.110 cm og fremsto allikevel som vel bass dominante men det var noe deilig nærværende med varmen på vokaler jeg kun har hørt hjemme her på 1SC. Når det er sagt så er D30R en hel klasse over sett under ett. Noe D28 ikke ble opplevet som på samme plass.
    Mvh. Jan
    Spennende Jan .
    Hvilken elektronikk bruker du på D30?
    Hadde vært kult med et bilde eller fem også :)
    Enig! :)
     

    G95

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2011
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    22
    Hei
    Jeg skulle gjerne lagt ut bilder men har ikke noe kamera kun en 10 år gammel Nokia billigmobil. Ingen bilder jeg har forsøkt å ta med den, yter noen verdens ting rettferdighet. Er litt der at jeg ikke kaster noe som virker, men har forstått at jeg henger etter så det blir vel en ny en etter hvert. Mine D30R er forøvrig i Cherry.

    Ang. elektronikk bruker jeg foreløpig min Hegel H80 som jeg er veldig fornøyd med, men planen er en integrert rørforsterker ny/brukt i prisklasse 15-30K og jeg tar gjerne i mot tips/forslag fra ProAc venner. Har tidligere hørt/brukt ProAc med Jeff Rowland, Accuphase, Creek, Copeland, og Cary. Har likt Cary best av de på ProAc, men nå har ikke Tor AA dette agenturet lengere så jeg lurte på muligens å prøve den Audio Res. som Høium har, eller en brukt Ayon?. Andre forslag?.

    Mvh. Jan
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    4.738
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Jeg skulle gjerne lagt ut bilder men har ikke noe kamera kun en 10 år gammel Nokia billigmobil. Ingen bilder jeg har forsøkt å ta med den, yter noen verdens ting rettferdighet. Er litt der at jeg ikke kaster noe som virker, men har forstått at jeg henger etter så det blir vel en ny en etter hvert. Mine D30R er forøvrig i Cherry.

    Ang. elektronikk bruker jeg foreløpig min Hegel H80 som jeg er veldig fornøyd med, men planen er en integrert rørforsterker ny/brukt i prisklasse 15-30K og jeg tar gjerne i mot tips/forslag fra ProAc venner. Har tidligere hørt/brukt ProAc med Jeff Rowland, Accuphase, Creek, Copeland, og Cary. Har likt Cary best av de på ProAc, men nå har ikke Tor AA dette agenturet lengere så jeg lurte på muligens å prøve den Audio Res. som Høium har, eller en brukt Ayon?. Andre forslag?.

    Mvh. Jan
    Rogue Audio ;)

    M
     

    G95

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2011
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    22
    Hei
    Jeg skulle gjerne lagt ut bilder men har ikke noe kamera kun en 10 år gammel Nokia billigmobil. Ingen bilder jeg har forsøkt å ta med den, yter noen verdens ting rettferdighet. Er litt der at jeg ikke kaster noe som virker, men har forstått at jeg henger etter så det blir vel en ny en etter hvert. Mine D30R er forøvrig i Cherry.

    Ang. elektronikk bruker jeg foreløpig min Hegel H80 som jeg er veldig fornøyd med, men planen er en integrert rørforsterker ny/brukt i prisklasse 15-30K og jeg tar gjerne i mot tips/forslag fra ProAc venner. Har tidligere hørt/brukt ProAc med Jeff Rowland, Accuphase, Creek, Copeland, og Cary. Har likt Cary best av de på ProAc, men nå har ikke Tor AA dette agenturet lengere så jeg lurte på muligens å prøve den Audio Res. som Høium har, eller en brukt Ayon?. Andre forslag?.

    Mvh. Jan
    Rogue Audio ;)

    M
    Takker. Aldri hørt Rogue. Skal google Chronus. Hvem selger dette merket?.

    Har Prima Luna dialouge Premium og Unison Research S6, på lista mi også. Noen ProAc eiere med erfaring fra disse merker?.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    4.738
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Jeg skulle gjerne lagt ut bilder men har ikke noe kamera kun en 10 år gammel Nokia billigmobil. Ingen bilder jeg har forsøkt å ta med den, yter noen verdens ting rettferdighet. Er litt der at jeg ikke kaster noe som virker, men har forstått at jeg henger etter så det blir vel en ny en etter hvert. Mine D30R er forøvrig i Cherry.

    Ang. elektronikk bruker jeg foreløpig min Hegel H80 som jeg er veldig fornøyd med, men planen er en integrert rørforsterker ny/brukt i prisklasse 15-30K og jeg tar gjerne i mot tips/forslag fra ProAc venner. Har tidligere hørt/brukt ProAc med Jeff Rowland, Accuphase, Creek, Copeland, og Cary. Har likt Cary best av de på ProAc, men nå har ikke Tor AA dette agenturet lengere så jeg lurte på muligens å prøve den Audio Res. som Høium har, eller en brukt Ayon?. Andre forslag?.

    Mvh. Jan
    Rogue Audio ;)

    M
    Takker. Aldri hørt Rogue. Skal google Chronus. Hvem selger dette merket?.

    Har Prima Luna dialouge Premium og Unison Research S6, på lista mi også. Noen ProAc eiere med erfaring fra disse merker?.
    PlanetSnapa(Håvar Snapa) selger Rogue. Nordstrand, Oslo

    M
     

    G95

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2011
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    22
    Ok. I nærheten da. Fint. Skal ta kontakt med han. Igjen takk.

    Ser at du har Chronus på D38. Noen erfaring/synsing med/om Chronus Magnum?. EL34 v.s KT90.
    Har relativt liten erfaring med med div rør men mener å huske KT88 som relativt allsidig men litt bouncy?

    Spiller sjelden veldig høyt så jeg vil prioritere kvaliteter i mellomtonen fremfor evnen til å trøkke ut lyd.

    Mvh. Jan
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.381
    Antall liker
    3.558
    Torget vurderinger
    49
    Hei
    Jeg skulle gjerne lagt ut bilder men har ikke noe kamera kun en 10 år gammel Nokia billigmobil. Ingen bilder jeg har forsøkt å ta med den, yter noen verdens ting rettferdighet. Er litt der at jeg ikke kaster noe som virker, men har forstått at jeg henger etter så det blir vel en ny en etter hvert. Mine D30R er forøvrig i Cherry.

    Ang. elektronikk bruker jeg foreløpig min Hegel H80 som jeg er veldig fornøyd med, men planen er en integrert rørforsterker ny/brukt i prisklasse 15-30K og jeg tar gjerne i mot tips/forslag fra ProAc venner. Har tidligere hørt/brukt ProAc med Jeff Rowland, Accuphase, Creek, Copeland, og Cary. Har likt Cary best av de på ProAc, men nå har ikke Tor AA dette agenturet lengere så jeg lurte på muligens å prøve den Audio Res. som Høium har, eller en brukt Ayon?. Andre forslag?.

    Mvh. Jan
    Rogue Audio ;)

    M
    Takker. Aldri hørt Rogue. Skal google Chronus. Hvem selger dette merket?.

    Har Prima Luna dialouge Premium og Unison Research S6, på lista mi også. Noen ProAc eiere med erfaring fra disse merker?.
    Prima Luna Dialouge står på min shortlist også, noe sier meg at den er knall til ProAc .
    Rogue Audio er også spennende :)
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    4.738
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Har akkurat hatt besøk av kamerat Gismo kjent fra forumet her. Vi snakket nettopp om Chronus og evnen til å styre D38.
    Jeg benytter nå original Svetlana Winged C EL34, og Mullard på inngangsrørene. Liker EL34 sin evne til å gjengi stemmer og instrumenter.
    I følge Snapa kan jeg få litt mer futt og fart med KT77, samt en litt "kjøligere" gjengivelse på kjøpet. Stereophile målte Chronus til 2x77 Watt på EL34, og 2x86 Watt på KT77. Imponerende med tanke på den oppgitte 2x55W..

    Jeg har lest litt om Magnum-versjonen, og forstår at det kan være ønskelig for enkelte høyttalere. Hadde jeg hatt D25, D28 eller D30 ville det nok vært fornuftig.
    Jeg/vi har imidlertid det inntrykk at original Chronus styrer D38 riktig bra! Det er god definisjon nedover, og D38 går relativt dypt(25-27 Hz!)

    Oppgraderte med nye Wireworld høyttalerkabler på lørdag, og dette hjalp ytterligere på definisjon og detaljeringsevne. Det er mange faktorer som spiller inn.
    Her i stua mi er jeg meget fornøyd med kombinasjonen av Cary CD303/300-Chronus-D38 :) Bruker også Wireworld som både strøm-, signal-, og høyttalerkabler. Det gir meg den ønskede klangen med definisjon, dynamikk og fylde. Har prøvd flere andre kabler som ikke har passet riktig så godt ift ønsker og preferanser.

    M
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.091
    Antall liker
    18.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    .....Unison Research S6, på lista mi også. Noen ProAc eiere med erfaring fra disse merker?.
    Mener jeg hadde 1SC og US Simply 845 samtidig mange år siden, og det låt veldig bra - om enn med begrenset lydtrykk. En kompis har pt samme forsterker sammen med 1S, og sist jeg hørte etter, så låt det deilig! :)
     

    G95

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2011
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    22
    Har akkurat hatt besøk av kamerat Gismo kjent fra forumet her. Vi snakket nettopp om Chronus og evnen til å styre D38.
    Jeg benytter nå original Svetlana Winged C EL34, og Mullard på inngangsrørene. Liker EL34 sin evne til å gjengi stemmer og instrumenter.
    I følge Snapa kan jeg få litt mer futt og fart med KT77, samt en litt "kjøligere" gjengivelse på kjøpet. Stereophile målte Chronus til 2x77 Watt på EL34, og 2x86 Watt på KT77. Imponerende med tanke på den oppgitte 2x55W..

    Jeg har lest litt om Magnum-versjonen, og forstår at det kan være ønskelig for enkelte høyttalere. Hadde jeg hatt D25, D28 eller D30 ville det nok vært fornuftig.
    Jeg/vi har imidlertid det inntrykk at original Chronus styrer D38 riktig bra! Det er god definisjon nedover, og D38 går relativt dypt(25-27 Hz!)

    Oppgraderte med nye Wireworld høyttalerkabler på lørdag, og dette hjalp ytterligere på definisjon og detaljeringsevne. Det er mange faktorer som spiller inn.
    Her i stua mi er jeg meget fornøyd med kombinasjonen av Cary CD303/300-Chronus-D38 :) Bruker også Wireworld som både strøm-, signal-, og høyttalerkabler. Det gir meg den ønskede klangen med definisjon, dynamikk og fylde. Har prøvd flere andre kabler som ikke har passet riktig så godt ift ønsker og preferanser.

    M
    Hei.
    Fikk en anbefaling av Tor på de samme kabler som deg. Har i dag VDH CS122 Hybrid singlewire/Chord Sign. Jumpers.
    Kilde(r) er GamuT CD3 (siste version) og en Lenco L75 platesiller med M97xe pickup, og MF V-LPSII RiAA.

    Skal teste de WW- ht kablene. Ingen ublu pris. En oppgradering på kabelsiden er aktuellt uten at jeg tenker svi av store summer på det. Legger heller de pengene i en eventuell oppgradering av rør.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Da kan jeg endelig melde meg inn i denne klubben jeg også:) I kveld ble jeg eier av ett par ProAc Response D25 Cherry. Jeg har siden slutten av 90-tallet; da jeg fikk en demo hos Lyric av ProAc Response 2.5 og Carry rør ønsket meg slike. I mellomtiden har jeg hatt veldig mange høyttalere, men ingen så eksklusive som ProAc. Så nå er jeg temmelig glad og stolt! Har ikke fått lyttet til de enda, kun en liten test bare. Måtte jobbe litt nattevakt først. De er koblet til med en kraftig modifisert Music Angel KT88 som er i ekte dual mono, og leverer 65w i ultra linear modus. Første inntrykket var et stort smil om munnen:cool: Og for en flott utførelse i ekte tre i cherry. Utrolig luftig mellomtone, silkemyk diskant og skikkelig dypbass. WoW.

    Jeg har ett par spørsmål, som jeg håper noen av dere erfarne ProAc-eiere kan svare på. Siden støvdekslet på mine høyttalere stort sett har vært på av forrige eier, så er det en liten fargeforskjell ift der hvor dekselet har sittet og ellers. Ikke mye, men man ser en svak skygge etter dekselet. Så spørsmålet mitt er om det er en mulighet å få dette bort? Tenker på om det er noe hele høyttaleren kan behandles med? Teak-olje, voksing eller annet. Sånn at den opprinnelige glansen i treverker kommer frem igjen?

    Spørsmål 2: jeg bruker singelwire på kablene. Har noen fine Van Damme jumpere, som ersatatter for de vanlige platene som ofte følger med. Men, spiller det noen rolle hvilken av de to høyttalerterminalene jeg bruker til singelwire? Skal jeg bruke de to oppe eller de to nede?

    Ellers så har jeg kommet til side 60 her inne, for målet er å lese hele tråden:)
     

    Lp only

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    298
    Antall liker
    214
    Sted
    Bergen
    Hei.Ja dette er flotte høyttalere ingen tvil om det.Jeg har selv hatt proac men har nå ett annet merke,men er likevel fan.
    Dette med solbleking er et standard problem med proac,også med andre høytt.i treverk også.Det beste er nok å pusse ned med 800-1000 papir og lakke over med edeltre olje på en fille.Mette med flere strøk.Men jeg tror jeg ville hørt med en møbelsnekker om gode tips først,fordi det kan vere uklart om misfargingen sitter kun i lakken eller i selve treverket som jeg desverre tror.

    Om du bruker øvre eller nedre par har ingen hørbar betydning.Tilkoblingene står rett på delefinteret.Lykke til.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja det er kanskje ikke noe å gjøre noe med. Det er ikke mye så det kan jo hende det jevner seg ut etterhvert.

    Jeg kjøpte et sett med høyttalerkabler fra Van Damme Studio Blue fra England før jul. Veldig fin lyd, men de ble litt korte. Tabbe. Skulle tatt 2 meter. Så nå måtte jeg sette på bling-bling kablene jeg kjøpte fra Mala Audio for noen år siden. Kina-kabler som ser utrolig fine ut med skikkelige kontakter og spader og sort fin strømpe. Men lyden er ikke noe å skryte av. Diskanten er for avrundet og bassen får den berømte kulen i mellombassområdet, og som dominerer ift mellomtonen. Så jeg må ha noen nye.

    Har nå nå lest denne tråden fra side 1. Og de fleste med ProAc ser ut til å bruke Wireworld. Siden jeg kjører med rørforsterker, med typisk varm rørlyd, så trenger jeg ikke kabler som gir mer av dette. Jeg hørte så vidt på høyttalerne av han som solgte de, og han brukte Wireworld Solstice 5. Hadde jo en stor transistorforsterker, men likte det jeg hørte.

    Så er disse Solstice en bra match til D25 og rør? Ser Solstice 7 er den som selges nå. Hvilken lydsignatur gir disse? Mørk klang eller lys? Ønsker noe som gir luftig mellomtone og stram bass. Bass trenger jeg ikke mer av nå:) Samtidig ønsker jeg ikke kabler som koster mange tusen kroner. For etter jeg hørte Van Damme kablene, så skjønner jeg at kabler kan låte utrolig nøytralt og godt til en latterlig lav pris.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.381
    Antall liker
    3.558
    Torget vurderinger
    49
    Gratulerer med flotte høyttalere :)
    Ser ut som du har satt sammen en musikkelskers drømmeanlegg .
    Dyrere WW kabler gir litt ekstra i bunn så hvis du har nok av det bør du gjerne gå for de litt rimeligere .
    Tor på Lyric har sikkert landets største samling kabler, gammelt og nytt, hadde tatt turen ned dit og hørt med ham , sikkert mulig å gjøre et kupp der :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Da kan jeg endelig melde meg inn i denne klubben jeg også:) I kveld ble jeg eier av ett par ProAc Response D25 Cherry. Jeg har siden slutten av 90-tallet; da jeg fikk en demo hos Lyric av ProAc Response 2.5 og Carry rør ønsket meg slike. I mellomtiden har jeg hatt veldig mange høyttalere, men ingen så eksklusive som ProAc. Så nå er jeg temmelig glad og stolt! Har ikke fått lyttet til de enda, kun en liten test bare. Måtte jobbe litt nattevakt først. De er koblet til med en kraftig modifisert Music Angel KT88 som er i ekte dual mono, og leverer 65w i ultra linear modus. Første inntrykket var et stort smil om munnen:cool: Og for en flott utførelse i ekte tre i cherry. Utrolig luftig mellomtone, silkemyk diskant og skikkelig dypbass. WoW.

    Jeg har ett par spørsmål, som jeg håper noen av dere erfarne ProAc-eiere kan svare på. Siden støvdekslet på mine høyttalere stort sett har vært på av forrige eier, så er det en liten fargeforskjell ift der hvor dekselet har sittet og ellers. Ikke mye, men man ser en svak skygge etter dekselet. Så spørsmålet mitt er om det er en mulighet å få dette bort? Tenker på om det er noe hele høyttaleren kan behandles med? Teak-olje, voksing eller annet. Sånn at den opprinnelige glansen i treverker kommer frem igjen?
    Gratulerer med D25! Flotte høyttalere som jeg hadde stor glede av i mange år - før omrokeringer i hifi'en p.g.a. flytting gjorde at jeg måtte selge dem.

    M.h.t fargeendringer i treverket, er dette noe som går over gradvis etter litt tid (= noen år?). Det er altså en fargeendring i selve treverket - ikke i lakken eller overflaten. Jeg anbefaler ikke å pusse det av. Fineren er ganske tynn - kanskje ikke mer enn en halv millimeter - og er du riktig uheldig sitter du ikke lenger og ergrer deg over skygger i treverket, men over at du ser rett inn på den underliggende MDF'en. Hvorfor ikke bare fortsette å spille med grillene på? Det gjorde jeg i alle år med mine D25 - for verken min hifi-gale bror eller jeg greide noensinne å høre forskjell. Og ingen skal si att vi ikke prøvde.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Takker så mye E.I.A. Ja det spiller ganske så bra med denne rørforsterkeren som er designet på den gamle måten uten print. Veldig organisk. Men mye av luftigheten ble borte da jeg koblet fra Van Damme Studio Blue og satt på Kina-kablene. Men for all del. Hvilken forskjell det er fra mine tidligere Dali Ikon 6mk2! Nå skjønner jeg hva som menes med at høyttalerne bare forsvinner, og musikken står igjen:) Erfart det på demoer, men egentlig aldri i eget oppsett før nå. Diana Krall er til å ta og føle på.

    Det var en god ide å ta en tur til Lyric. Han er kanskje så grei at jeg får låne med meg noen alternativer med hjem :) Har ikke vært der siden jeg bar ut en BAT VK60 for mange år siden:) Hyggelig butikk!
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.828
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med nye høyttalere. Som andre har sagt over så ville jeg ikke gjort noe annet enn å la tiden fjerne fargeforskjellen. Hvis de ikke har stått i direkte sollys over lang tid er de forhåpentligvis ikke veldig falmet. Jeg spiller alltid med dekslene av på mine Response 3.8. Låter helt klart bedre. Dekslene er kun på når smårollinger og andre klåfingrede er i anmarsj.

    Uansett, ikke prøv å pusse på fineren!
     

    G95

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2011
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    22
    Hei ChrisAndre

    Gratulerer med flotte og velspillende høyttalere.

    Et klassisk ProAc - fenomen med fargeskille fra lys til mørk ved bruk av fronttrekk. Tror du sitter på konklusjonen selv hvis du da ikke vil ta jobben. Kjøpte selv nye ProAc i nylig og lot fronttrekk bli med eskene til kjellerboden av nevnte grunn.

    Ang. Kabler: Hva med å ta en tlf til Tor hos Lyric. Han har jo brukt Wireworld på ProAc med rørforsterkere (Cary) i årevis. Du får neppe en nøytral vurdering derfra men han er som regel kjempegrei med hjemmlån for test. Kjøpte selv WW Equinox 7 biwire til mine D30R etter anbefaling og er meget godt fornøyd. Har lest om andre her som også har rapportert meget positivt om denne kabelen.

    Mvh
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Tusen takk for den hyggelige velkomsten her :) Utrolig hyggelig forum, dette her! Så er det nesten litt uvirkelig at jeg endelig tok steget til ProAc. Plutselig står de her i stua, og her blir de lenge. Jeg sa til kona at dette blir min siste høyttaler. Akkurat DET hadde ho absolutt ingen tro på :) hehe, har vel hørt det før, da...

    Angående fargeforskjellen i treverket så tror jeg de ikke er solfalmet, siden de sto med ryggen til vinduet hos forrige eier. Det er heller ikke mye, men snarere en skygge. Tar tiden til hjelp og tar grillene av når jeg skal spille, så blir det sikkert bedre.

    Så får det bli en tur til Lyric over nyttår.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.381
    Antall liker
    3.558
    Torget vurderinger
    49
    Tor er en hyggelig kar og handle med, han låner deg sikkert kabler for utprøving hjemme .
    Det med at Diana Krall bare "står" i rommet er noe ProAc og rør er sykt bra på :)
    Diamonds and rust er også en kul sang å få frem den følelsen med .
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk for den hyggelige velkomsten her :) Utrolig hyggelig forum, dette her! Så er det nesten litt uvirkelig at jeg endelig tok steget til ProAc. Plutselig står de her i stua, og her blir de lenge. Jeg sa til kona at dette blir min siste høyttaler. Akkurat DET hadde ho absolutt ingen tro på :) hehe, har vel hørt det før, da...

    Angående fargeforskjellen i treverket så tror jeg de ikke er solfalmet, siden de sto med ryggen til vinduet hos forrige eier. Det er heller ikke mye, men snarere en skygge. Tar tiden til hjelp og tar grillene av når jeg skal spille, så blir det sikkert bedre.

    Så får det bli en tur til Lyric over nyttår.
    Det der lyder kjent, ja. Men for hva det er verdt, kan du jo si til din hulde viv at etter et liv med stadig bytte av høyttalere (og andre komponenter!), har jeg nå hatt mine D28 lengre enn jeg har hatt andre høyttalere, og jeg har fremdeles ikke noe å ønske om å bytte. Så det finnes håp!;)
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    4.738
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med flotte høyttalere :)
    Ser ut som du har satt sammen en musikkelskers drømmeanlegg .
    Dyrere WW kabler gir litt ekstra i bunn så hvis du har nok av det bør du gjerne gå for de litt rimeligere .
    Tor på Lyric har sikkert landets største samling kabler, gammelt og nytt, hadde tatt turen ned dit og hørt med ham , sikkert mulig å gjøre et kupp der :)
    Hei igjen!

    Bare en liten selvopplevd ting ang Wireworld og Proac. De dyrere seriene med kabler gir ikke nødvendigvis MER i bunnen, men de gir større kontroll og definisjon nedover. Jeg gikk nettopp fra Oasis6 til Equinox7, og fikk en raskere, litt tørrere bunn med mer kontroll og perspektiv. Stor opplevd forskjell :)

    M
     
    • Liker
    Reaksjoner: G95

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Angående fargeforskjellen i treverket så tror jeg de ikke er solfalmet, siden de sto med ryggen til vinduet hos forrige eier.
    Det har i praksis ingen betydning hvordan høyttalerne sto. Sollys reflekteres, og vil etter hvert gjøre at treverket falmer. Det tar bare litt lenger tid med indirekte lys. Foreldrene mine hadde bilder hengende på en vegg av lakkert trepanel - og der var det persienner og gardiner til den store gullmedaljen, og aldri direkte sollys - og selv da falmet både møbelstoff og treverk.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Godt å høre, Steinar Lund:) Kan liksom ikke helt skjønne hva mer jeg trenger i en høyttaler. Da blir jeg heller å bytte inngangsrør og driverrør for å tune lydsignaturen litt, siden Music Angel responderer veldig godt på tuberolling. Sitter og nyter juleplata på vinyl til Bugge Wesseltoft. Vinyl + rør + ProAc D25, det låter bare veldig veldig fint. Har en del å gå på hva gjelder pickup. Må få handlet inn ett sett nye kabler og en Denon MC pickup under kone-radaren snart :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Angående fargeforskjellen i treverket så tror jeg de ikke er solfalmet, siden de sto med ryggen til vinduet hos forrige eier.
    Det har i praksis ingen betydning hvordan høyttalerne sto. Sollys reflekteres, og vil etter hvert gjøre at treverket falmer. Det tar bare litt lenger tid med indirekte lys. Foreldrene mine hadde bilder hengende på en vegg av lakkert trepanel - og der var det persienner og gardiner til den store gullmedaljen, og aldri direkte sollys - og selv da falmet både møbelstoff og treverk.
    Ja, enig i det. Mente bare at den trolig ikke har stått i direkte sollys. Men klart alt treverk falmer, og de endrer farge ut i fra luftfuktighet har jeg sett på takpanel også.
     

    Lp only

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    298
    Antall liker
    214
    Sted
    Bergen
    Godt å høre, Steinar Lund:) Kan liksom ikke helt skjønne hva mer jeg trenger i en høyttaler. Da blir jeg heller å bytte inngangsrør og driverrør for å tune lydsignaturen litt, siden Music Angel responderer veldig godt på tuberolling. Sitter og nyter juleplata på vinyl til Bugge Wesseltoft. Vinyl + rør + ProAc D25, det låter bare veldig veldig fint. Har en del å gå på hva gjelder pickup. Må få handlet inn ett sett nye kabler og en Denon MC pickup under kone-radaren snart :)
    Kone radaren ;););)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Godt å høre, Steinar Lund:) Kan liksom ikke helt skjønne hva mer jeg trenger i en høyttaler. Da blir jeg heller å bytte inngangsrør og driverrør for å tune lydsignaturen litt, siden Music Angel responderer veldig godt på tuberolling. Sitter og nyter juleplata på vinyl til Bugge Wesseltoft. Vinyl + rør + ProAc D25, det låter bare veldig veldig fint. Har en del å gå på hva gjelder pickup. Må få handlet inn ett sett nye kabler og en Denon MC pickup under kone-radaren snart :)
    Jeg hadde mine D25 i 6 år - og følte også at jeg egentlig hadde det jeg trengte. Litt sporadisk drømte jeg "naturligvis" om noen enda litt større ProAc - men det har sine sider, det også. Kan hende hadde drømmen blitt noe av - men det får vi aldri vite, siden flytting gjorde prosjektet med et par større ProAc helt uaktuelt.

    Men ellers må vel kabler og pick-up'er være noe av det enkleste å lure inn i huset - selv med den mest fintfølende kone-radaren i funksjon på høygir. Nye høyttalere og forsterkere, derimot......
     

    G95

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2011
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    22
    En liten oppdatering ang. ny forsterker til mine nyinnkjøpte D30R:

    Hadde Hegel H80 her fra før av. Spilte meget bra sammen med D30R men savnet litt av rørmagien i mellomtonen jeg tidligere har hørt med ProAc. Leste tester og googlet flittig men kjøper sjelden noe jeg ikke kan få hørt hjemme under kjente akustiske omgivelser. Vurderte hjemmlån av Cary Sli 80 som Lyric har på demo men fikk ikke godkjøpelysten da jeg ble usikker på historikken til denne. Den stod i tillegg oppkoblet på noen Cabasse høyttalere, et merke jeg ikke har noe forhold til.

    Bestemte meg nesten der og da for å dra hjem og trykke på kjøpknappen på en ny Prima Luna Dialouge kun basert på tester på nett, da jeg på vei ut plutselig får øye på en eske fra Bryston, påtrykt B100-SST Integrated Amplifier. Lang historie litt kortere:, halvtimen senere satt jeg med en - riktignok fremdeles halvlunken - Byston oppkoblet og gliste i skjegget.

    Renhet i toner, kullsort bakgrunn og den definisjon i anslag være seg akustiske/elektr. gitarer eller piano. Absolutt intet av den etterlyste rørmagi men innså at pose og sekk tilhører en (enda) høyere prisklasse og det da måtte bli en sånn sak med Pleasure Control jeg dessverre ikke har råd til.

    En liten form for trøst allikevel: B100-SST har fått en etterfølger i Bryston B135-SST2 som visstnok har fått Editors Choise Awards i "the absolulte sound" magasine så jeg bestemte meg for at nissen var snill (og mektig) i år og dro kortet på en slik sak.

    Levering i slutten av januar og jeg gleder meg mildt sagt.

    Summasumarum: ingen rørmagi denne gangen heller. PrimaLuna DiaLouge ett bedre valg?, kansje. Utålmodighet i kombinasjon med hifi-skjelven. (hadde aldri hørt Bryston før) ble utslagsgivende. God Jul.

    Mvh
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Bryston og ProAc har alltid fungert bra hjemme hos meg. D25, 1SC og også D1 - som fortsatt drives av Bryston - har alle gitt godlyd sammen med Bryston. I mitt tilfelle Bryston 4B SST og 2xmonoversjonen PowerPac 300 SST.
     
    • Liker
    Reaksjoner: G95

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.381
    Antall liker
    3.558
    Torget vurderinger
    49
    Gratulerer med flotte høyttalere :)
    Ser ut som du har satt sammen en musikkelskers drømmeanlegg .
    Dyrere WW kabler gir litt ekstra i bunn så hvis du har nok av det bør du gjerne gå for de litt rimeligere .
    Tor på Lyric har sikkert landets største samling kabler, gammelt og nytt, hadde tatt turen ned dit og hørt med ham , sikkert mulig å gjøre et kupp der :)
    Hei igjen!

    Bare en liten selvopplevd ting ang Wireworld og Proac. De dyrere seriene med kabler gir ikke nødvendigvis MER i bunnen, men de gir større kontroll og definisjon nedover. Jeg gikk nettopp fra Oasis6 til Equinox7, og fikk en raskere, litt tørrere bunn med mer kontroll og perspektiv. Stor opplevd forskjell :)

    M
    Det stemmer sikkert godt :)
    Jeg hadde WW Eclipce 6, veldig bra kabel, som ga litt ekstra i bunn som jeg likte veldig godt .
    Hvis det allerede var mye i bunn, er det kanskje ikke førstevalget , men det skader ikke å prøve .
    ProAc i forskjellige prisklasser har jeg endel erfaring med, og må innrømme at , (og da snakker jeg for meg selv) det er lettere å finne roen med D15 , D25 og D38/D38R enn D80 og K6. De dyrere krever mer arbeid med kringutstyr og rom , noe jeg aldri fikk helt til i min vanlige stue . Hadde jeg valgt ProAc i dag hadde jeg gått for gulvstående opptil max D38/40 og kost meg med musikken .
     

    G95

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2011
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    22
    Joda jeg fikk stappa den testen i hånda på vei hjem med B100-SST. En ekte kremmerånd skal ikke undervurderes.

    Ellers ryktes/spekuleres det i at D1 er den neste model som står for tur med den nye og fantastiske bånddiskanten.

    Ubekreftet. Glis med briller.

    Mvh
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Godt å høre, Steinar Lund:) Kan liksom ikke helt skjønne hva mer jeg trenger i en høyttaler. Da blir jeg heller å bytte inngangsrør og driverrør for å tune lydsignaturen litt, siden Music Angel responderer veldig godt på tuberolling. Sitter og nyter juleplata på vinyl til Bugge Wesseltoft. Vinyl + rør + ProAc D25, det låter bare veldig veldig fint. Har en del å gå på hva gjelder pickup. Må få handlet inn ett sett nye kabler og en Denon MC pickup under kone-radaren snart :)
    Jeg hadde mine D25 i 6 år - og følte også at jeg egentlig hadde det jeg trengte. Litt sporadisk drømte jeg "naturligvis" om noen enda litt større ProAc - men det har sine sider, det også. Kan hende hadde drømmen blitt noe av - men det får vi aldri vite, siden flytting gjorde prosjektet med et par større ProAc helt uaktuelt.

    Men ellers må vel kabler og pick-up'er være noe av det enkleste å lure inn i huset - selv med den mest fintfølende kone-radaren i funksjon på høygir. Nye høyttalere og forsterkere, derimot......
    Så enig så enig :)
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med flotte høyttalere :)
    Ser ut som du har satt sammen en musikkelskers drømmeanlegg .
    Dyrere WW kabler gir litt ekstra i bunn så hvis du har nok av det bør du gjerne gå for de litt rimeligere .
    Tor på Lyric har sikkert landets største samling kabler, gammelt og nytt, hadde tatt turen ned dit og hørt med ham , sikkert mulig å gjøre et kupp der :)
    Hei igjen!

    Bare en liten selvopplevd ting ang Wireworld og Proac. De dyrere seriene med kabler gir ikke nødvendigvis MER i bunnen, men de gir større kontroll og definisjon nedover. Jeg gikk nettopp fra Oasis6 til Equinox7, og fikk en raskere, litt tørrere bunn med mer kontroll og perspektiv. Stor opplevd forskjell :)

    M
    Ja, og samme gjelder - IMHO - når man går videre fra Equinix til Eclipse: enda dypere og spesielt mer kontrollert bass. Men slik som EIA synes jeg at man i de fleste tilfeller også får mer av den. Når dette er sagt mener vel mange at Equinox er den serien til WW som gir mest lyd for pengene.

    Eclipsene blir fort meget kostbare, men den nest billigste - Silver - er meget god og fortjener å bli testet dersom man har Proac og rørforsterkeri. Kanskje gjelder dette særlig Cary som fort kan helle til det mørke. Silver gir en mer aktiv og fremhevet topp som kan få et anlegg som låter i overkant pent og veloppdragent (les: kjedelig) til å smake av high-end med riktig "piff" og vitalitet. Men man må prøve seg frem for å finne den rette doseringen. Kanskje er kun ett strekk (par) passe, og da blir det jo ikke så dyrt likevel.
    Kan legge til at min eneste transistorforsterker i moderne tid - en i og for seg meget god Plinius - hatet Silver som pesten. Det låt forferdelig - rått og metallisk - og var det beste eksempelet på anti-synergi jeg har hørt. Handle with care and try before you buy!
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nå er det litt vanskelig å få tiden til å ta turen til Lyric for å låne høyttalerkabler, for så å levere de tilbake. Derfor stiller jeg spørsmålene her, da jeg regner med at mange her inne har mye erfaring.

    Har lest litt om forskjellige kabler, men ønsker ikke kabler som forsterker bassen noe mer. D25, rør og vinyl gir nok bass. Jeg ønsker å rettferdiggjøre den herlige diskanten og mellomtonen til D25. Luft og dybde.

    Wireworld Solstice 7 virker spennende. Det samme med Audioquest Type 4. Har og lurt litt på Nordost. Tenker på Nordost Blue Heaven, Red Dawn eller Heimdal. Noen som feks har erfaringer med ProAc og Heimdal?
     

    TheJensizm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.12.2013
    Innlegg
    70
    Antall liker
    16
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei ProAc folk!
    Jeg er nysgjerrig på Response serien mye på bakgrunn av alt det flotte som blir skrevet om den rundt forbi, men har ikke peil på hvordan de er priset her til lands.
    Ikke bor jeg i Oslo og Lyric HiFis "Hjemmeside" er ikke akkurat sprekkfull av den typen informasjon....:p
    Kunne noen gitt meg veiledende priser (i NOK) for:
    * D18 (Rosewood)
    * D28 (Rosewood)
    * D30 (Rosewood)
    * D30R (Jepp, you guessed it;i Rosewood!;)

    På forhånd takk for hjelpen;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn