ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har vel alltid ønsket meg ett par med ProAc, helt siden jeg første gang så klassikerne ProAc Response 3.5. Jeg fikk aldri hørt de, men omtalene de fikk var jo fantastiske!

    Det jeg lurer på er om disse holder mål i dag ift nyere og mer "moderne" konstruksjoner?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har vel alltid ønsket meg ett par med ProAc, helt siden jeg første gang så klassikerne ProAc Response 3.5. Jeg fikk aldri hørt de, men omtalene de fikk var jo fantastiske!

    Det jeg lurer på er om disse holder mål i dag ift nyere og mer "moderne" konstruksjoner?
    Jeg har inntrykk av at den gamle Response-serien er litt mer tilbakelent i spillestilen enn den nyere Response-serien - dog ikke verre enn at valg av elektronikk kan tippe vektskålen i favør av "de gamle". Men kjøper du et par Response 3.5, kan du forvente at de - som ProAc flest - blomstrer med god elektronikk og nok luft rundt seg. Men du bør være forberedt på at du må inn med elektronikk med det jeg kaller "musikalsk jerngrep". Ellers kan det fort bli litt i overkant tilbakelent - men det blir jo et spørsmål om smak og behag, da.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.605
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    En kompis har Response 3.5 koblet opp med Theta og Jeff Rowland modell 2... Låter gulle godt.. Kanskje ikke det mest eksplosive, men med gode musikalske kvaliteter..
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    SE OG FÅ DEM OPP PÅ PROAC DA, MANN!!!!! :cool:
    Da er Ayre snart klar for Proac.... Meen kona ser alt for mye på tv...i samme rom -'(
    Min kone liker ProAc'ene i TVstuen - hun er t.o.m. litt stolt av dem (+ suben) når venninnene kommer på besøk. "Såpass må det være for å få god lyd", sier hun. Hvis kona legger beslag på TVstuen, får du heller skaffe deg enda et par ProAc - slik jeg har gjort på arbeidsrommet mitt. Uten dem, hadde jeg ikke klart meg.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har vel alltid ønsket meg ett par med ProAc, helt siden jeg første gang så klassikerne ProAc Response 3.5. Jeg fikk aldri hørt de, men omtalene de fikk var jo fantastiske!

    Det jeg lurer på er om disse holder mål i dag ift nyere og mer "moderne" konstruksjoner?
    Jeg har inntrykk av at den gamle Response-serien er litt mer tilbakelent i spillestilen enn den nyere Response-serien - dog ikke verre enn at valg av elektronikk kan tippe vektskålen i favør av "de gamle". Men kjøper du et par Response 3.5, kan du forvente at de - som ProAc flest - blomstrer med god elektronikk og nok luft rundt seg. Men du bør være forberedt på at du må inn med elektronikk med det jeg kaller "musikalsk jerngrep". Ellers kan det fort bli litt i overkant tilbakelent - men det blir jo et spørsmål om smak og behag, da.
    Ja, det høres bra ut. Sjøl har jeg en ganske strømsterk og kraftig rørforsterker, og rør har jeg hørt passer perfekt til ProAc. De jeg har hørt for mange år side, og som jeg fikk hakeslipp av, var Response 2.5. Og det er nok de jeg har mest lyst på og som passer inn i stua. Men de er veldig sjeldent på bruktbørsen. Ett par ProAc Resonse 2.5 i yew er et mål. Og en gang håper jeg å realisere det. Men først skal det en JR Trans Rotor platespiller i hus:)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har vel alltid ønsket meg ett par med ProAc, helt siden jeg første gang så klassikerne ProAc Response 3.5. Jeg fikk aldri hørt de, men omtalene de fikk var jo fantastiske!

    Det jeg lurer på er om disse holder mål i dag ift nyere og mer "moderne" konstruksjoner?
    Jeg har inntrykk av at den gamle Response-serien er litt mer tilbakelent i spillestilen enn den nyere Response-serien - dog ikke verre enn at valg av elektronikk kan tippe vektskålen i favør av "de gamle". Men kjøper du et par Response 3.5, kan du forvente at de - som ProAc flest - blomstrer med god elektronikk og nok luft rundt seg. Men du bør være forberedt på at du må inn med elektronikk med det jeg kaller "musikalsk jerngrep". Ellers kan det fort bli litt i overkant tilbakelent - men det blir jo et spørsmål om smak og behag, da.
    Sjøl har jeg en ganske strømsterk og kraftig rørforsterker, og rør har jeg hørt passer perfekt til ProAc.
    Ja - jeg har merket meg at alle sier at "rør + ProAC er sant" - men de beste ProAc-oppsettene jeg har hørt, er med kraftige transistorsaker. Krell, DP, Bryston og slikt. Men som jeg har sagt så mange ganger: det blir et spørsmål om smak og behag.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    ChrisAndre: Se å få henda på Response 1SC... et definitivt høydepunkt fra Highpoint House!!
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    ChrisAndre: Se å få henda på Response 1SC... et definitivt høydepunkt fra Highpoint House!!
    Vel - ingen tvil om at Response 1SC er et slags høydepunkt i sin størrelsesklasse, men den greier å ikke å levere det storebrødrene i Response-serien klarer. Av naturlige årsaker - størrelse, eller mangel på størrelse, ER et problem i så henseende. De store ProAc'ene har mer av alt - og hvis det er det ChrisAndre vil ha, skal han ikke tenke på 1SC.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hva har man RELer tel?
    Man kan bruke RELer - eller andre gode suber - til å hjelpe bl.a. de små ProAcene et stykke på vei. Men det blir bare et stykke på vei. 1SC og desslike vil aldri kunne spille som sine storebrødre - selv med drahjelp av en sub i bånn. Jeg har jo prøvd dette hjemme - både med 1SC og D1 - og resultatet er at naturlovene bekreftes. Størrelse betyr noe - sånn er det bare.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.605
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har en lyttet til ProAc Response 4.0 over en lengre periode så skjønner at 1SC MED sub er en god høyttaler, men ikke i samme divisjon som sine storebrødre. Den samme opplevelsen vil jeg tro en får med 3.5 eller 3.8. Og skal en ha sub bør en nesten ha to, og hvor mye plass tar ikke det... Men det er en annen diskusjon...
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    607
    Antall liker
    379
    Torget vurderinger
    24
    ChrisAndre: Se å få henda på Response 1SC... et definitivt høydepunkt fra Highpoint House!!
    Vel - ingen tvil om at Response 1SC er et slags høydepunkt i sin størrelsesklasse, men den greier å ikke å levere det storebrødrene i Response-serien klarer. Av naturlige årsaker - størrelse, eller mangel på størrelse, ER et problem i så henseende. De store ProAc'ene har mer av alt - og hvis det er det ChrisAndre vil ha, skal han ikke tenke på 1SC.

    Jeg ser at du har både Response 1SC og D1 så det gir mye tyngde når du anbefaler større Proac som "mer av alt".

    Det har gått noen år siden jeg hadde 1SC sist og hukommelse for lyd er jo notorisk upålitelig i tillegg til at preferanser utvikler seg. Men da jeg hadde Response D38 sist så var inntrykket over tid at nå var endelig mellomtonen på en stor Proac like god som på 1SC.

    1SC har vært en referanse for meg på parametre som detaljer/oppløsning kombinert med naturtro klangbalanse. I den grad klangbalansen kan kalles naturtro uten et skikkelig fundament i den nederste oktaven. Akustiske instrumenter og stemmer har lått fantastisk og levende når 1SC ble plassert slik at de spilte på lag med rommet og "kroppen"/grunntonen i instrumentene fikk rett tyngde og ble integrert i lydbildet. Dette inntrykket holdt seg selv om jeg etterhvert har hatt Respons 3, 3 Signature, 3.5 og D38.

    Det er først når man spiller skikkelig høyt at lydbildet til 1SC kollapser. Det er tross alt kun en 5". Jeg prøvde derfor flere ganger å få til en høypassløsning slik at de skulle slippe den dypeste bassen. Men de var alt for avslørende og ulempene ved høypass var langt større enn fordelen.

    En digresjon: For et år siden fikk jeg en Déjà vu-opplevelse, en følelse av å høre Respons 1SC igjen. Samme oppløsning og fine klangbalanse og den udefinerbare "åpenheten" men denne gangen kombinert med mye mer kraft i anslaget og bedre mikrodynamikk. Det jeg hørte på var et oppsett med Acoustical Elegance sin TD15M og en JBL 2435 berylliumdiskant. Og ja, jeg har nok konvertert til High-efficiency nå. Gralen jeg jakter på er å få kombinert alle fordelene med høy følsomhet med homogeniteten til de aller beste Proac. Der har jeg fortsatt langt igjen. Gøy.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Har vurdert de 1SC SJØL...... ferdig innspilt.... Humoristisk selger ;) nittitalls m " morken " skumfront på diskant. Er de virkelig verdt 5 k ?

    Husker jeg ville vurdere disse midt på nittitallet i Oslos sjappe til denslags. Blei mottatt av framandlandsk kar, som mest snakka om synergetiske kabler.... Han geleida meg inn i et rom der OneSC var kopla på ei rørslede, som ikke kan ha hatt mange ampere i reserve.
    utolig treg bass. Men han var kjapp til å slukke lyset og forsvant. Der satt jeg i stummende mørke, fant hverken dør eller lysbryter, så der blei jeg sittende til selger fant ut det var nok...
    Hifi minne for livet ;)

    mvh Huldra
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Har vurdert de 1SC SJØL...... ferdig innspilt.... Humoristisk selger ;) nittitalls m " morken " skumfront på diskant. Er de virkelig verdt 5 k ?

    mvh Huldra
    5.000 kroner kan være en grei pris for et par litt kosmetisk maltrakterte 1SC, synes jeg. Med en del riper og slikt - men fullt fungerende ellers, og med intakte elementer. Ikke noe reparasjonsobjekt. Men det er klart: sjekker du hva et par diskanter koster - og det ikke er altfor avskrekkende - kan du jo slå til. Men hvis høyttalerne ikke er helt nye - og det tyder jo den morkne skumfronten på - bør du ikke ende opp noe særlig over en 6-7.000 kroner.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Takk for kjapt svar Ulf !

    Mener å huske prisen lå på ca 10 k nytt seint på nittitallet. Men det vet kanskje du bedre ?

    Har eller hatt lyst til å prøve de store 3.5 eller 3.8 siden jeg leste de fantastiske testene i dansk og engelsk presse. Blei jo regna som noe av det ypperste dengang.
    Ganske utrolig å se prisutviklingen på high end siden nittitallet......

    mvh Huldra, som nyter supertablettene, foreløpig på Eximus
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for kjapt svar Ulf !

    Mener å huske prisen lå på ca 10 k nytt seint på nittitallet. Men det vet kanskje du bedre ?

    mvh Huldra
    Når det gjelder ProAc, er det vel bare Tor Aa hos Lyric Hifi som vet - og kan hende ikke engang han. Men da jeg kjøpte mine første 1SC rundt 2005, lå den offisielle nyprisen på en 18.000 kroner. Og da D1 kom, kjøpte Tor Aa inn et lite lager av den utgående 1SC - og jeg tror at de gikk for en 11-12.000 kroner helt på slutten. Til sammenligning betalte jeg ca. 15.000 kroner for mine splitter nye D1 - første paret som ble solgt i Norge av denne modellen - og trolig det siste paret av denne modellen som blir lagt ut på bruktbørsen. D1 er adskillige strå hvassere enn 1SC - men det har jeg skrevet litt om allerede her i ProAc-tråden - så jeg skal ikke gjenta meg selv til det kjedsommelige.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hei igjen.
    ja jeg skal selvfølgelig lese meg bakover i tråden. Som sagt er supertablettene mine første Proac så har bare lest sporadisk her.
    Mitt anslag på 10 k var nok for lavt. Jeg fant tilfeldigvis et High Fidelity fra -97 nå, med en glimrende test av Proac Response Two S. Pris d.kr 19k.
    Samme blad har annonse med mange Proac, og der ser jeg at One SC kosta 11.900, 3.5 pris 40k, og Response Four hele 120 k!
    alt i D.kr.
    mvh Huldra
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    3.217
    Hei igjen.
    ja jeg skal selvfølgelig lese meg bakover i tråden. Som sagt er supertablettene mine første Proac så har bare lest sporadisk her.
    Mitt anslag på 10 k var nok for lavt. Jeg fant tilfeldigvis et High Fidelity fra -97 nå, med en glimrende test av Proac Response Two S. Pris d.kr 19k.
    Samme blad har annonse med mange Proac, og der ser jeg at One SC kosta 11.900, 3.5 pris 40k, og Response Four hele 120 k!
    alt i D.kr.
    mvh Huldra
    Jeg kjøpte mine 1SC i birds's eye maple med Solid Steel stativer hos Tor for 20.000 i 2001. ProAc har aldri vært billig!
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Tor har vel alltid hatt sine kampanjer, visse tider på året..... .

    Sa meg ikke så mye den prisen Erlandsen, da jeg ikke har peil på de stativa...

    Btw Noe liv i Ayre tråden ?
    Mvh Huldra
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.708
    Antall liker
    4.738
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Ulf B og Huldra57; ang store og små ProAc's

    Deler mange av inntrykkene her. Har vært igjennom en rekke modeller fra denne produsente; SuperTablette, 1SC, Studio 130, Response 15, Response 2,5 og nå Response D38. Istemmer voldsomt i at ProAc er gøy med rør!! Instrumenter og stemmer står mye bedre ut, og høytalerne får en annen klang.
    Stewart Tyler kan en del triks, selv om konstruksjonene er veldig etter læreboka.. Som høyttalerkonstruktør må man gjøre visse prioriteringer. Med 1SC og Tablettene er det jo kabinettstørrelse, og ergo da bassmellomtone-areal og driftseffekt. En 5 toms bassmellomtone flytter ikke mye luft, og for å få til bass ned mot 50-60 Hz blir den tungdreven. Den siste Supertablette Signature Reference Eight (puh..) er vel det mest ekstreme eksempelet. Får å få en 4,5 tommer til å spille høyt må det til masse krefter. Vadseth antydet at den burde ha minst 100 solide Watt, og da det begynner å bli gøy, leker man med slaglengde og tålegrense(ja, jeg har sprengt et par basser..)
    Ang sub og 1SC; mitt inntrykk er(som Ulf B), at man bare kommer nesten i mål.. Det som blir borte på veien er dynamikken i mellombassen og laveste mellomtone. Dette fordi at sub'en starter ved 60-100 Hz(alt etter type og innstilling) og at det stakkars lille elementet i høytaleren da må takle området 100-500 Hz alene. Det blir en akilleshel.
    Dette var også grunnen til at Tyler lanserte den nye Dynamic(D)-serien, nemlig ønske om mer dynamikk og slagkraft nedover. Mine R2,5 spillte forrykende på mange typer musikk, men manglet etter mine ører dynamikk i mellombassen. For å få et 7-toms element til å spille ned mot 25Hz blir høyttaleren nødvendigvis tungdreven(hvis ikke kassen gjøres hysterisk stor !). Overgangen til D38 ble dramatisk. Jeg mistet en del dybdeperspektiv og gåsehud-mellomtone, men fikk mye mer dynamikk og livaktighet på all slags musikk. Og selvsagt liker rørforsterkeren 91dB mye bedre enn 83-84dB som R2,5 faktisk måler :)

    M
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ulf B og Huldra57; ang store og små ProAc's.

    Som høyttalerkonstruktør må man gjøre visse prioriteringer. Med 1SC og Tablettene er det jo kabinettstørrelse, og ergo da bassmellomtone-areal og driftseffekt. En 5 toms bassmellomtone flytter ikke mye luft, og for å få til bass ned mot 50-60 Hz blir den tungdreven. Den siste Supertablette Signature Reference Eight (puh..) er vel det mest ekstreme eksempelet. Får å få en 4,5 tommer til å spille høyt må det til masse krefter. Vadseth antydet at den burde ha minst 100 solide Watt, og da det begynner å bli gøy, leker man med slaglengde og tålegrense(ja, jeg har sprengt et par basser..)
    Ang sub og 1SC; mitt inntrykk er(som Ulf B), at man bare kommer nesten i mål.. Det som blir borte på veien er dynamikken i mellombassen og laveste mellomtone. Dette fordi at sub'en starter ved 60-100 Hz(alt etter type og innstilling) og at det stakkars lille elementet i høytaleren da må takle området 100-500 Hz alene. Det blir en akilleshel.
    Dette var også grunnen til at Tyler lanserte den nye Dynamic(D)-serien, nemlig ønske om mer dynamikk og slagkraft nedover. Mine R2,5 spillte forrykende på mange typer musikk, men manglet etter mine ører dynamikk i mellombassen. For å få et 7-toms element til å spille ned mot 25Hz blir høyttaleren nødvendigvis tungdreven(hvis ikke kassen gjøres hysterisk stor !). Overgangen til D38 ble dramatisk. Jeg mistet en del dybdeperspektiv og gåsehud-mellomtone, men fikk mye mer dynamikk og livaktighet på all slags musikk. Og selvsagt liker rørforsterkeren 91dB mye bedre enn 83-84dB som R2,5 faktisk måler :)

    M
    Ja - det er ikke tilfeldig at jeg har rigget meg til med Brystons PowerPac 300 monoblokker - i praksis to halvdeler av en 4B SST - og de ganske rå BelCanto Ref. 1000 monoblokkene til små-ProAc'ene mine. Disse småtassene kan ikke få nok krefter - og blomstrer med det beste av det beste av elektronikk. Her er det bare å pøse på. Sånn sett kan det bli "dyrt" - men det er verdt det. Rør er, av forskjellige årsaker, ikke aktuelt her hjemme - men jeg har forstått at mange liker rør sammen med ProAc. M.h.t. undermotoriserte ProAc - jeg har hørt det også - kan jeg bare advare alle som er ute etter å spare seg til fant: det er bortkastede penger.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hjertelig takk til Sundkoien for fint og informativt innlegg !

    Jeg kopla tilfeldigvis supertabølettene til mine Eximus monoblokker på 500 watt, og holdt på og ramle av stolen. Perspektiv og luftighet er helt vilt!
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    D 15: disse har en veldig fremtredende diskant. I gode innspillinger svært detaljert og fint, men i mindre gode nådeløse. Går mest i jazz her, og det blir vel mye vispelyd i cymbalene.. Ok, doxaene er også av det åpne slaget, men har prøvd andre (rådyre) både forsterkere og kilder, med mye samme "overfølsomhet".. Hvordan kan jeg vite om det er noe i veien med diskanten, og hvordan er det med bytte av disse på D15?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    D 15: disse har en veldig fremtredende diskant. I gode innspillinger svært detaljert og fint, men i mindre gode nådeløse. Går mest i jazz her, og det blir vel mye vispelyd i cymbalene.. Ok, doxaene er også av det åpne slaget, men har prøvd andre (rådyre) både forsterkere og kilder, med mye samme "overfølsomhet".. Hvordan kan jeg vite om det er noe i veien med diskanten, og hvordan er det med bytte av disse på D15?
    Det kan være at det er klangbalansen som "lurer" deg litt. D15 har ikke så mye trykk og punch i bassen som reklamen vil ha det til - og hvis du da skrur opp lyttevolumet litt i overkant for å kompensere for dette, kan det hende at du vil oppleve diskanten som noe fremtredende. Jeg opplevde dette med mine D25 når jeg skulle spille høyt - men da hadde jeg riktignok ikke noen sub, hvilket jeg noterer meg at du har. En mulighet er å prøve å justere opp delefrekvens og nivå på suben - da vil diskanten kanskje kunne virke mer i harmoni med resten av frekvensspektret. En annen mulighet - som fungerte med mine D25 - er å justere vinklingen på høyttalerne. Små justeringer her kan gjøre stor forskjell.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    D 15: disse har en veldig fremtredende diskant. I gode innspillinger svært detaljert og fint, men i mindre gode nådeløse. Går mest i jazz her, og det blir vel mye vispelyd i cymbalene.. Ok, doxaene er også av det åpne slaget, men har prøvd andre (rådyre) både forsterkere og kilder, med mye samme "overfølsomhet".. Hvordan kan jeg vite om det er noe i veien med diskanten, og hvordan er det med bytte av disse på D15?
    Det kan være at det er klangbalansen som "lurer" deg litt. D15 har ikke så mye trykk og punch i bassen som reklamen vil ha det til - og hvis du da skrur opp lyttevolumet litt i overkant for å kompensere for dette, kan det hende at du vil oppleve diskanten som noe fremtredende. Jeg opplevde dette med mine D25 når jeg skulle spille høyt - men da hadde jeg riktignok ikke noen sub, hvilket jeg noterer meg at du har. En mulighet er å prøve å justere opp delefrekvens og nivå på suben - da vil diskanten kanskje kunne virke mer i harmoni med resten av frekvensspektret. En annen mulighet - som fungerte med mine D25 - er å justere vinklingen på høyttalerne. Små justeringer her kan gjøre stor forskjell.
    Det harmonerer (sic!) bra med hva jeg har opplevd med mine elskede D28. Skal justere subben litt og se hva som skjer. Takk for tips!
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Takk for innspill på dette. Opplever litt motsatt noen ganger mht. volum; skrur jeg opp blir diskanten mer definert (selvsagt) men jeg får også økt fokus på det andre, som balanserer det hele. Kanskje det er hørselen min som er problemet og fanger opp høyfrekvent lyd først :eek:
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.381
    Antall liker
    3.558
    Torget vurderinger
    49
    D15 er en av de mange ProAc høyttalere jeg har hatt, og er en av favorittene mine .
    Likte dem best med McIntosh Mc275 og Cary 05 pre som gir litt ekstra fyldighet nedover, klassisk pære lyd :D
    Med denne komboen spillte det så bra at du bare fikk lyst å vri volumet opp og opp og opp ......et kvalitetstegn .
    Han som overtok de bruker Jeff Rowland Corus , 925mono og Aeris Dac på dem, og har forstått han er veldig fornøyd .
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    ProAc Studio 3 er en litt eldre modell fra ProAc, og de var i personlig eie fra 1996 til 2001, og for øvrig så var det meget god lyd i forhold til prisen den gang!

    De lå vel nye på ca. 25,000 Kr. den gang, og fikk veldig god innbytte pris for de når man oppgraderte til ProAc Future One!

    De har en svakhet i diskanten, men de er ikke så veldig dyre å bytte ut!

    Høyttalerne ble paret men forsterkere fra Nakamichie, Proton og E. C. i sin tid!
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.708
    Antall liker
    4.738
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Har i det siste testet ut forskjellige høyttalerkabler på mine ProAc D38. Her kommer noen korte inntrykk;

    1) Soundstring singlewire: ro i lydbildet, litt grunnt og smalt perspektiv, fyldighet og en del kropp, oppløst og fint i toppen med god kontroll i bassen.
    2) Kimber TC4; mindre kropp, balansert men med mindre trykk i bunnen, litt mer pastell-farger enn Soundstring, litt kjøligere og distanse i lyden. Ok dybde og bredde.
    3) Wireworld Oasis6 biwire; mer kropp og kjøtt på beinet! Større perspektiv i alle retninger, mer luft mellom instrumenter og mer klang på stemmer. Imponerende til prisen!
    4) Wireworld Equinox3 biwire; Lysere klang enn Oasis, og samtidig mer i bunnen. Litt for energisk i toppen for min smak. Stoort perspektiv!
    5) Wireworld Equinox7 biwire; Flott! Kropp og tyngde, stort perspektiv, detaljer og samtidig fylde og trykk. Fin tonal balanse, veldig virkelighetstro på stemmer og instrumenter :) Denne tror jeg blir værende en stund!

    Håper andre kan bidra med sine (subjektive)inntrykk av kabler på ProAc høyttalere.

    M
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    D15 har ikke så mye trykk og punch i bassen som reklamen vil ha det til - og hvis du da skrur opp lyttevolumet litt i overkant for å kompensere for dette, kan det hende at du vil oppleve diskanten som noe fremtredende.
    Nei, og dette er interessant. Jeg gikk selv fra 1SC - de kostet kr. 15.400 i 1998 - til D15 og opplevde faktisk D15 som slankere (mindre "room filling"). Men samtidig var D15 utrolig mye lettere å plassere mht. balanse. Så min konklusjon den gangen var at den bunnplasserte BR-porten til D15 kortsluttet den enerverende "boom" som SCene ofte omga seg med takket være den bakoverrettede og uhyre aktive bassporten. Neste Proac-modell var D18, og den var enda litt lysere igjen. Men samlet sett kan man vel ikke si at hverken D15 eller D18 bør låte lyst med mindre rommet er for stort for dem. Det blir det imidlertid overraskende fort. Den eneste Proac jeg har vært borti som har vært verre mht. "boom" var 2S. Heldigvis visste Tor at de var omtrent umulige å "få til", så innbyttet var null problem.
    Ja, heia Lyric!. Et av de beste grunnene til å velge Proac har alltid vært Tor.

    Men så var det dette med Proac og rør, og tillat meg å banne litt i denne kjerka i akkurat denne aanledning. Min første Proac'er var Studio 1S. Dette er fremdeles min Proac favoritt, jeg har fremdeles et par, og det er fordi de faktisk spiller fantastisk med rør. Man kan gjette at dette har noe å gjøre med at membranmaterialet var trefiber/papp med skumoppheng, og ikke polypropylen med gummi. Dette var tidlig 90-tall, og historiene gikk om hvordan Mr. Tyler "voicet" høyttalerene sine med Acoustic Research utstyr (og man får anta med 6550 rør), og om hvordan samme firma alltid brukte Proac under demonstrasjoner på hi-messer i Unaiten. Vel, alt dette er svært lenge siden nå.
    1SC er vel knapt noen spesielt rør-vennlig høyttaler. Er det ikke en smule naturstridig å prøve å pumpe liv i en slik fuglekasse med rørwatt? Det går til en viss grad, men de bassportene og de gummiopphengene skriker etter transistorwatt som en gjøkunge skriker etter meitemark, IMHO. De mindre gulvstående, to-veis Proacene (D15 etc.) er enda vanskeligere å takle med rørwatt, selv 2x100 av dem klarer ikke å feste noe veldig godt grep. Og da er vel situasjonene en smule absurd? D38/40 er en mulighet så klart, men da er vi jo halvveis ned i prislisten og dette er jo saker som krever ganske store rom for å forsvare prisen. Hmmmm....
    Advarsel: banning forekommer i teksten nedenunder, ikke for mindreårige:
    Så på et tidspunkt tillot meg nå å spørre meg selv: -hva var det som kom FØR Proac hos mange av oss rør-avhengige? Jo, Snell, og antagelig J eller E. Omtrent samme oppskrift som Studio 1S: toveis med papp-bass i skumoppheng. Samme vidunderlige integrasjon, gjennomsiktighet og menneskelige, naturlige klang (null plastikk!), men med lydtrykk, dynamikk, effektivitet og "slam" i tillegg. Hva mer kan man egentlig be om til sin rørforsterker? Ikke mye, for her oppstår det sterk og gjensidig - ja, glødende - kjærlighet mellom forsterker og høyttaler fra samme øyeblikk som rørene lyser opp.
    Og det beste av alt kommer her:
    A) Snell J og E lages fremdeles, bare enda litt bedre. Nå heter de Audio Note.
    B) Studio 1S lages fremdeles, bare enda litt bedre. Nå heter de Studio 100.
    Kan dette være tilfeldig dere?
    Banninga er unnagjort, nå kan barna få komme inn igjen.
    Til slutt en riktig god til alle lesere av denne gode og viktige tråd!
     
    Sist redigert:

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    3.217
    Har i det siste testet ut forskjellige høyttalerkabler på mine ProAc D38. Her kommer noen korte inntrykk;

    1) Soundstring singlewire: ro i lydbildet, litt grunnt og smalt perspektiv, fyldighet og en del kropp, oppløst og fint i toppen med god kontroll i bassen.
    2) Kimber TC4; mindre kropp, balansert men med mindre trykk i bunnen, litt mer pastell-farger enn Soundstring, litt kjøligere og distanse i lyden. Ok dybde og bredde.
    3) Wireworld Oasis6 biwire; mer kropp og kjøtt på beinet! Større perspektiv i alle retninger, mer luft mellom instrumenter og mer klang på stemmer. Imponerende til prisen!
    4) Wireworld Equinox3 biwire; Lysere klang enn Oasis, og samtidig mer i bunnen. Litt for energisk i toppen for min smak. Stoort perspektiv!
    5) Wireworld Equinox7 biwire; Flott! Kropp og tyngde, stort perspektiv, detaljer og samtidig fylde og trykk. Fin tonal balanse, veldig virkelighetstro på stemmer og instrumenter :) Denne tror jeg blir værende en stund!

    Håper andre kan bidra med sine (subjektive)inntrykk av kabler på ProAc høyttalere.

    M
    Spennede! Her kan du lese en test av Forsman Feed 4 som OAS gjorde for en tid tilbake. Første del er med D38. Og kablene (biwiret) sitter i anlegget fortsatt! :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Artig tråd det her og herlig å lese om folks erfaringer med ProAc gjennom tidene.. Selv savner jeg mine gamle 1SC stadig.. Og ikke minst forsterkeren som drev disse; siste versjon av Electrocompaniet AW100DMB. Hadde mange magiske stunder med denne komboen. Første timen med denne forsterkeren var alltid en tålmodighetsprøve, men så slapp det tilslutt.. Jeg har sikkert bare et romantisk bilde av dette nå, men minnene er svært gode av denne komboen.. Mener jeg kjøpte dette i 97-98 en gang.. Har også i en periode kikket etter originale R 2.5, men de er jo knapt å oppdrive. Ei heller på verdensmarkedet.. I mens spiller jeg på selvbygger R 2.5 kloner, klarer ikke å kvitte meg med disse. Kombinerer Quicksilver 50 rørwatt og en tilårsforkommen LC Audio The End litt om hverandre.. Spiller meget oppløst og dynamisk med begge forsterkerene..

    mvh
    lassemann
     
    K

    kveita

    Gjest
    Hjertelig takk til Sundkoien for fint og informativt innlegg !

    Jeg kopla tilfeldigvis supertabølettene til mine Eximus monoblokker på 500 watt, og holdt på og ramle av stolen. Perspektiv og luftighet er helt vilt!
    Dette burde jeg ikke sett! Fikk sånn inn i granskauen løst på både ProAc 1 SC og Exmusa igjen. Unnskyld, mente selvfølgelig Eximus S1!!!!!!!
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    3.946
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    Noen som har erfaringer med K6 her ? Har hatt Proac 2.5, D25 og D38 tidligere. Har Spendor A9 nå men ønsker meg tilbake til Proac. Har en Sugden masterclass integrert klasse A forsterker. Noen med erfaringer med Carbon serien ?
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.708
    Antall liker
    4.738
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Noen som har erfaringer med K6 her ? Har hatt Proac 2.5, D25 og D38 tidligere. Har Spendor A9 nå men ønsker meg tilbake til Proac. Har en Sugden masterclass integrert klasse A forsterker. Noen med erfaringer med Carbon serien ?
    De du nevner du har hatt før har en relativ annen klangsignatur enn Carbon(misforstå meg rett; det er snakk om nyanser her..) Carbonserien opplever jeg som åpnere, strammere og tørrere i klangen. Lysere på en måte..
    D38 er jo noe tørrere en D25, og 2,5 er adskillig fetere i bassen enn de 2 første.. ProAc har endret seg i en bestemt retning de siste årene. :/

    Sugden klasse A kan nok ha det som trengs for å varme/myke opp et par fra karbon-serien.
    Personlig ville jeg satset på den nye D30 med bånddiskant. En spennende nyhet i kjent ProAc-stil :)

    M
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    3.946
    Torget vurderinger
    4
    Takker,
    Jeg skal bygge dedikert hifi/kino rom da jeg bygger hus for tiden men rommet blir kun på 3,2mx5m dvs ca 15m3. Blir D40R feks for store ? Ellers så er D30R som du sier ett spennende alternativ.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn