ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.636
    Torget vurderinger
    49
    Hvor er det blitt av denne herremannen?
    Hvis det var meg du mente, så har jeg jobbet 60-70 timer i uka de siste ukene 8)
    Ikke lett og oppdatere seg på allt da :D

Skal prøve og ta noen bedre bilder av D2, det er nok blitz/eller belysning(mangel på) i kjellerrommet som gjør bildene litt misvisende. Har skaffet meg 2stk Mc275 og en Sugden A21Se til bruk i kjelleren på D2, men har ikke fått testet enda, skal kommer tilbake med lytteintrykk etterhvert.
    ProAc D30R har overtatt plassen til Piega Coax 30.2 i stua igjen, ikke verst til og koste ca halvparten.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.636
    Torget vurderinger
    49
    Bilder kommer men er satt ut av forskjellen ifra Spendor A9... Den er mye større en prisen skulle tilsi. Lenge siden jeg har hatt en slik klar lydforbedring! Jeg fikk hørt litt mere i går kveld - dynamikken var bare helt rå. Deilig myk diskant og kraftig kontant bass!
    Høyttalerne står nå bare på gulvet. Vurderer Soundcare som jeg har hatt før da jeg må kunne flytte den ene av høyttalerne av og til men sitter med en følelse at det blir feil. Vurderer dempeføtter Andervik Audio | Andre produkter
    Sonic design : Dempeføtter for høyttalere og elektronikk. Gir økt klarhet i hele frekvensområdet, mørkere bakgrunn og bedre 3D i lydbildet.
    Leveres i to utførelser: Standard og Audiofil

Synspunkter ?
    Hei Kasol
    kjøpte du Sonic design dempeføtter?
    Har tenkt og bestille selv, lurer på hvilke erfaringer du har.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.341
    Torget vurderinger
    4
    EIA

De hadde ikke Sonic dempeføtter som passet til min vektklasse på høyttalerne. Så rant det litt ut i sanden og jeg kjøpte meg dempeføtter ifra Argon på Hifiklubben istedenfor.

KAS

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.636
    Torget vurderinger
    49
    EIA

De hadde ikke Sonic dempeføtter som passet til min vektklasse på høyttalerne. Så rant det litt ut i sanden og jeg kjøpte meg dempeføtter ifra Argon på Hifiklubben istedenfor.

KAS
    Takker for svar Kasol.
    Var i kontakt med ham selv, og fikk vite at han ikke kom til å ta inn mer SD føtter.
    Mvh

Pilsern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    883
    Torget vurderinger
    35
    Tips til dere som vurderer Sonic Design dempeføtter;

Herbies Big Fat Dots - sannsynligvis litt dyrere, men har hos meg i alle tilfelle fungert bedre en både Sonic design og Soundcare

Herbie's Loudspeaker Feet

mvh

Pilsern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    883
    Torget vurderinger
    35
    Tips til dere som vurderer Sonic Design dempeføtter;

Herbies Big Fat Dots - sannsynligvis litt dyrere, men har hos meg i alle tilfelle fungert bedre en både Sonic design og Soundcare

Herbie's Loudspeaker Feet

mvh
    De var ikke akkurat gratis, nei. Men hvilken type valgte du? Og på hvilken Proac-modell?
    Har ikke benyttet de på Proac, men en generell erfaring på flere høyttalere fra ca 30 til 50 kg.
    "Vanlige" Big Fat Dots.
    Har og erfart at de har fungert godt sammen med (under) Superspikes.

mvh

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.636
    Torget vurderinger
    49
    Bra tips Pilsern:)
    Fikk med meg dette fra en annen nettside, og har 8stk på vei.
    Bestillte de minste i Titanium, og noen sqare big dots .
    Har prøvd Sort Fut på ProAc D30R, og det funket veldig bra, men jeg syntes prisen ble for høy.
    De bygget også litt for mye i høyden.

Sist redigert:

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    385
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Har prøvd Sort Fut på ProAc D30R, og det funket veldig bra, men jeg syntes prisen ble for høy.
    Må gi en tilbakemelding på hvordan de funket, vurderer de jeg også.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.636
    Torget vurderinger
    49
    Må gi en tilbakemelding på hvordan de funket, vurderer de jeg også.
    Ska gjør det.
    Har fått bekreftet at de er sendt.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.636
    Torget vurderinger
    49
    Fikk greiene i dag og har satt square big dots mellom D2 og stativ, mener lyden slipper litt mer enn med Blu Tack.
    Disse var med festemiddel så høyttalerne sitter brukbart fast.
    Setter Titanium footers under D30R i morgen.
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Har brukt både de store og små føttene en stund nå,er fornøyd

Kjempegreie når du skal skyve og justere plassering

Har noen av de små liggende hvis du trenger flere

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.636
    Torget vurderinger
    49
    Har brukt både de store og små føttene en stund nå,er fornøyd

Kjempegreie når du skal skyve og justere plassering

Har noen av de små liggende hvis du trenger flere
    De virket veldig greie, veldig bra finnish også, virket proffe .
    Takker for tilbudet, men kjøpte 8 føtter og 8 pods.
    foruten pulsar points, Bdr cones og Vibrapodsene jeg har liggende ;)

Slam Dancer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Jeg er på høyttalerjakt til stuen, skal brukes til musikk og film.
    Har hatt en rask lytt til et par Proac D28, og ble veldig overrasket over hvor mye lyd disse ga fra seg.
    Er det noen som har lyst til å dele noen erfaringer rundt disse, på godt og vondt?
    Tenkt forsterker er en Nad C390DD, kom gjerne med meninger rundt match på disse.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Har hatt en rask lytt til et par Proac D28, og ble veldig overrasket over hvor mye lyd disse ga fra seg.
    Er det noen som har lyst til å dele noen erfaringer rundt disse, på godt og vondt?
    Tenkt forsterker er en Nad C390DD, kom gjerne med meninger rundt match på disse.
    Det gode er at D28 er fantastiske musikkformidlere.

Det mindre gode er at jeg tror at du vil bli skuffet med disse som filmhøyttalere. De går dypt på papiret, men ikke så dypt som reklamen vil ha det til. Og heller ikke dypt med trøkk og slikt som man gjerne vil ha på film. Å tenke sub for å kompensere for dette, er en mulighet - men min vurdering er at dette kan bli vanskelig når man spiller musikk. D28 går såpass dypt at det lett blir konkurranse mellom høyttalere og sub. Til filmbruk er vel dette noe mindre kritisk - så en mulig løsning i så tilfelle kan være å bruke sub utelukkende til film, og å slå den av når du spiller musikk.

En annen mindre god nyhet for deg, er at den NAD'en du nevner fort kan komme til å bli en skuffelse. Ikke det at den nødvendigvis er dårlig, men D28 - som ProAc'er flest - er "easily satisfied with the very best" når det gjelder forsterker og elektronikk ellers. Det er nesten ikke grenser for hva man kan fore disse med av kvalitetselektronikk. "Musikalsk jerngrep" er et uttrykk jeg bruker når jeg tenker på elektronikk til ProAc - men jeg kjenner ikke den aktuelle NAD'en, så for alt det jeg vet, kan det tenkes at den vil fungere. Men vær forberedt på at oppgraderingsviruset kan slå til.

Slam Dancer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn

Det mindre gode er at jeg tror at du vil bli skuffet med disse som filmhøyttalere. De går dypt på papiret, men ikke så dypt som reklamen vil ha det til. Og heller ikke dypt med trøkk og slikt som man gjerne vil ha på film. Å tenke sub for å kompensere for dette, er en mulighet - men min vurdering er at dette kan bli vanskelig når man spiller musikk. D28 går såpass dypt at det lett blir konkurranse mellom høyttalere og sub. Til filmbruk er vel dette noe mindre kritisk - så en mulig løsning i så tilfelle kan være å bruke sub utelukkende til film, og å slå den av når du spiller musikk.

En annen mindre god nyhet for deg, er at den NAD'en du nevner fort kan komme til å bli en skuffelse. Ikke det at den nødvendigvis er dårlig, men D28 - som ProAc'er flest - er "easily satisfied with the very best" når det gjelder forsterker og elektronikk ellers. Det er nesten ikke grenser for hva man kan fore disse med av kvalitetselektronikk. "Musikalsk jerngrep" er et uttrykk jeg bruker når jeg tenker på elektronikk til ProAc - men jeg kjenner ikke den aktuelle NAD'en, så for alt det jeg vet, kan det tenkes at den vil fungere. Men vær forberedt på at oppgraderingsviruset kan slå til.
    Takk for kjapt svar!
    Når det kommer til filmbruken, så spilles det ikke på hjemmekino-nivå her, så musikkprestasjonene er det viktigste punktet.
    Oppsettet blir et kompromiss, Naden er valgt for å rydde litt opp i stua, men vil jo selvsagt få mest mulig igjen for pengene som legges i. Har lest en del rundt, og ser flere nevner at man kan fore disse med heftige saker og at de fortsetter å gro i lyden.
    Oppgraderingsviruset må bare pent vente til dedikert lytterom er på plass! ;)
    Får satse på at noen andre her inne har hørt tilsvarende kombo eller så får jeg hale med meg Naden på en liten testrunde et sted...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

Takk for kjapt svar!
    Når det kommer til filmbruken, så spilles det ikke på hjemmekino-nivå her, så musikkprestasjonene er det viktigste punktet.
    Oppsettet blir et kompromiss, Naden er valgt for å rydde litt opp i stua, men vil jo selvsagt få mest mulig igjen for pengene som legges i. Har lest en del rundt, og ser flere nevner at man kan fore disse med heftige saker og at de fortsetter å gro i lyden.
    Får satse på at noen andre her inne har hørt tilsvarende kombo eller så får jeg hale med meg Naden på en liten testrunde et sted...
    Det går nok bra - men nicket ditt ga meg visse assosiasjoner. "Slam Dancer" - da tenkte jeg at her var det en som skulle overgå Cerwin Vega. Man kan si mye om ProAc - men man skal et stykke opp i modellhierarkiet før man nærmer seg CV. No offense....

Slam Dancer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn

Takk for kjapt svar!
    Det går nok bra - men nicket ditt ga meg visse assosiasjoner. "Slam Dancer" - da tenkte jeg at her var det en som skulle overgå Cerwin Vega. Man kan si mye om ProAc - men man skal et stykke opp i modellhierarkiet før man nærmer seg CV. No offense....
    Hehe, nicket er nok basert på noe helt annet en "kjøleskaps"produsenten. Ser ikke mange D28 på børsen, hva kan være en fornuftig pris på et strøkent par mon tro? No offence taken! 8)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    D28 er vel ikke så langt unna mine D25. Det jeg kan si er at ProAc avslører resten av komponentene dine veldig ærlig. Jeg har eid en bråte med forskjellige høyttalere opp gjennom tiden, og ingen høyttaler har avslørt så mye i kjeden som ProAc. Bytter jeg kabler, så hører jeg det lett. Bytter jeg forsterker, så er det lett å høre. Pickup, kjempe enkelt. Og det er på godt og vondt. Kobler du til utstyr med minst mulig komprimisser og svakheter, så får du det tilbake med godlyd. Men slikt utstyr koster. Kobler du til en rimelig forsterker, så avslører ProAc Response-serien det nådeløst også. De svakhetene som måtte bo i forsterkeren, kamufleres ikke; og det er her jeg tror du kanskje vil bli skuffet om du bruker NAD med D28.

Kjøp heller en brukt kvalitets forsterker (ikke at NAD ikke er kvalitet), som gjør høyttalere i den klassen verdig. Mala Audio selger både knakende gode rørforsterkere fra Line Magnetic og kvalitets-forsterkere fra Gd Audio; uten at det koster hiend:) ProAc Response D28 vil jeg tro er ganske like mine. De trenger egentlig ikke så mye watt for å drives, men den trenger kvalitet av klasse. Og skal du ha NAD, hadde jeg heller gått for Dali eller B&W.

Slam Dancer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    D28 er vel ikke så langt unna mine D25. Det jeg kan si er at ProAc avslører resten av komponentene dine veldig ærlig. Jeg har eid en bråte med forskjellige høyttalere opp gjennom tiden, og ingen høyttaler har avslørt så mye i kjeden som ProAc. Bytter jeg kabler, så hører jeg det lett. Bytter jeg forsterker, så er det lett å høre. Pickup, kjempe enkelt. Og det er på godt og vondt. Kobler du til utstyr med minst mulig komprimisser og svakheter, så får du det tilbake med godlyd. Men slikt utstyr koster. Kobler du til en rimelig forsterker, så avslører ProAc Response-serien det nådeløst også. De svakhetene som måtte bo i forsterkeren, kamufleres ikke; og det er her jeg tror du kanskje vil bli skuffet om du bruker NAD med D28.

Kjøp heller en brukt kvalitets forsterker (ikke at NAD ikke er kvalitet), som gjør høyttalere i den klassen verdig. Mala Audio selger både knakende gode rørforsterkere fra Line Magnetic og kvalitets-forsterkere fra Gd Audio; uten at det koster hiend:) ProAc Response D28 vil jeg tro er ganske like mine. De trenger egentlig ikke så mye watt for å drives, men den trenger kvalitet av klasse. Og skal du ha NAD, hadde jeg heller gått for Dali eller B&W.
    Saken er at jeg allerede har Naden, og liker godt hvordan den har erstattet "rotet" som var i stuen, prøver å ha et ryddig og minimalt oppsett mye pga av plass.
    At den ikke er optimal er det mye som kan tyde på, men hvor langt vil den ta meg med nevte høyttaler og hva blir minusene?
    Den er ut i fra min erfaring med Nad hittil, lite Nad om jeg kan si det slik - den virker mye mer nøytral i lyden kontra den mørkere klangen jeg er vant til fra den kanten.
    Har hørt litt på noen Dali og B&W, men hadde en kjapp lytt til D28 her om dagen - og den var noe med den snerten som traff meg på en positiv måte.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.636
    Torget vurderinger
    49
    Hva ble det spillt på av utstyr ?

Slam Dancer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Det brukes opp mot media-PC og smart TV, blir muligens en CD-spiller etterhvert. Prøver å holde det på et minimum, da vi har liten plass og ei lita tulle med busefingrer som av en eller annen grunn KUN skal pelle på ting som far blir svett av... 8)

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.636
    Torget vurderinger
    49
    Det brukes opp mot media-PC og smart TV, blir muligens en CD-spiller etterhvert. Prøver å holde det på et minimum, da vi har liten plass og ei lita tulle med busefingrer som av en eller annen grunn KUN skal pelle på ting som far blir svett av... 8)
    Tenkte på hva som ble brukt når du hørte D28 :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15

Saken er at jeg allerede har Naden, og liker godt hvordan den har erstattet "rotet" som var i stuen, prøver å ha et ryddig og minimalt oppsett mye pga av plass.
    At den ikke er optimal er det mye som kan tyde på, men hvor langt vil den ta meg med nevte høyttaler og hva blir minusene?
    Den er ut i fra min erfaring med Nad hittil, lite Nad om jeg kan si det slik - den virker mye mer nøytral i lyden kontra den mørkere klangen jeg er vant til fra den kanten.
    Har hørt litt på noen Dali og B&W, men hadde en kjapp lytt til D28 her om dagen - og den var noe med den snerten som traff meg på en positiv måte.
    Jeg googlet litt på din NAD, og det var ikke den NAD jeg trodde det var. Jeg har hatt en del NAD opp gjennom årene, og likte alltid NAD bedre enn Denon. Jeg tror din forsterker er god nok for D28. Jeg tror ikke forsterkeren vil gjøre skam på de:) Du ville ha fått bedre utbytte av D28 med en bedre forsterker, men slik er det alltid.

Hva skal du betale for D28?
    Og hvilket utstyr fikk du D28 demonstrert med?

Slam Dancer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Leste litt for raskt her...:eek:
    Det var en Gryphon pre og Dynamic Precision effekt.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja, da tror jeg ikke du skal forvente helt den samme lyden med din NAD:)
    Jeg får prøve å koble de sammen, så blir jeg litt klokere. Men snerten de leverte var rett og slett nydelig, ikke det jeg forventet når jeg så de!
    Ja, har du mulighet å teste de først, så er jo det det aller beste:) ProAc Response falt jeg pladask for da jeg hørte de for mange år siden. Nå har jeg endelig ett par sjøl. Og jeg selger de aldri. Og som du ser, selges det ikke mange ProAc Response på brukten. Jeg tror folk rett og slett beholder de når de er i hus.

Om du liker lyden, så slå til på ProAc Response D28. Da får du knall-høyttalere som ikke alltid er like lett å skaffe. Og forsterkeren du har er absolutt kapabel til å gi deg veldig god lyd, tror jeg:) Og skulle du en gang i fremtiden ha lyst til å oppgradere til en bedre integrert forsterker, så kan du jo det. Fleske til med en Rørforsterker fra LM Audio feks eller en integrert fra Bryston:)

Slam Dancer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Ja, da tror jeg ikke du skal forvente helt den samme lyden med din NAD:)
    Jeg får prøve å koble de sammen, så blir jeg litt klokere. Men snerten de leverte var rett og slett nydelig, ikke det jeg forventet når jeg så de!
    Ja, har du mulighet å teste de først, så er jo det det aller beste:) ProAc Response falt jeg pladask for da jeg hørte de for mange år siden. Nå har jeg endelig ett par sjøl. Og jeg selger de aldri. Og som du ser, selges det ikke mange ProAc Response på brukten. Jeg tror folk rett og slett beholder de når de er i hus.

Om du liker lyden, så slå til på ProAc Response D28. Da får du knall-høyttalere som ikke alltid er like lett å skaffe. Og forsterkeren du har er absolutt kapabel til å gi deg veldig god lyd, tror jeg:) Og skulle du en gang i fremtiden ha lyst til å oppgradere til en bedre integrert forsterker, så kan du jo det. Fleske til med en Rørforsterker fra LM Audio feks eller en integrert fra Bryston:)
    Er jo pre på den, så kan jo sikkert utvide litt også, men da faller jo hele poenget litt bort...8)
    Den lille testen jeg fikk var bra, hvis jeg må pirke litt, så skulle jeg ønske det var litt flere utvalg av farger etc og at det kunne vært magnetiske fester av dekslene... Men, det er som sagt bare pirk.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.636
    Torget vurderinger
    49

Leste litt for raskt her...:eek:
    Det var en Gryphon pre og Dynamic Precision effekt.
    Tenker det svingte bra ja :)

Erik.M

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    4
    Synes det. Hadde messing plate med kork under spikes tidligere. Mer artikulert bunn nå virker det som. Det er også lettere å dra høytalerne lengre ut fra veggen når sjefen ikke er her.

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    385
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Har lyst å teste Threaded Stud Glider ​så slipper jeg spikes og det blir enda lettere å flytte rundt.

Slam Dancer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Noen som sitter på et par D28 i sort ask som de vil kvitte seg med av en eller annen grunn? 8)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Noen som sitter på et par D28 i sort ask som de vil kvitte seg med av en eller annen grunn? 8)
    Don't hold your breath. Black Ash er min favoritt, men i følge Tor Aa hos Lyric Hifi er det - av en eller annen grunn - ikke den finishen som det går mest av. Får du et tilbud, er det bare "løp og kjøp" som gjelder.

Slam Dancer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Don't hold your breath. Black Ash er min favoritt, men i følge Tor Aa hos Lyric Hifi er det - av en eller annen grunn - ikke den finishen som det går mest av. Får du et tilbud, er det bare "løp og kjøp" som gjelder.
    Det må bli sort eller eik, men siste valg er jo ikke et alternativ så... Føler black ash er lettere å blende inn kontra de andre sortene. Jeg er behjelpelig om noen har noen å selge - så hyl ut! Bare ikke så høyt at andre får nyss!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn