ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.710
    Antall liker
    9.959
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Har brukt lett vinkling på mine 2.5 cloner også.. syns det har vært best..
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    328
    Antall liker
    453
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags elektronik bruker folket på ProAcene sine,jeg for min del bruker Luxman klA
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Her går det også i kl.A varmeovn og to store lyspærer..
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.572
    Torget vurderinger
    49
    Samme jeg gjorde når fruen var borte;)
    Hun hadde aldri godkjent og ha det slik, men iom at jeg ikke følte det ble natt og dag bedre klarer jeg fint og ha det slik det står nå. Det jeg nok mister mest lydkvalitet på er at jeg ikke har høyttalerne likt til sideveggene, den ene står 60-70cm fra sideveggen, den andre ca 5m. Dette gjør at bassresponsen blir forskjellig og lydbildet har en tendes til og trekkes litt til den ene siden, ikke ideelt, men er ikke så viktig lenger og ha alt 100% korrekt. Musikken betyr jo mest, og den nytes til fulle:)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.572
    Torget vurderinger
    49
    I serien E.I.A. Tester ut ProAc høyttalere.........;)
    ProAc Studio SM100, kom på døra i dag.
    Første høyttaler i studio serien jeg har testet, og den eneste som er igjen i denne serien.
    Ifølge brukere av Studio 100 er det laaaang innspillingstid på disse, enda lenger enn på Response serien som gjerne trenger 200t og minst et par sene lørdagskvelder for og løsne. De låter ikke så verst rett ut av boksen, litt tibaketrukne og litt tam bass foreløpig, men det løsner garantert i dagene fremover. Dette er jo en veldig populær høyttaler både i studioer og til hjemmebruk, og har nesten fått kult status. Blir spennende og se om den faller i smak her hjemme.
    Noen andre som har erfaringer med Studio 100?

    IMG_0341.jpg
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.572
    Torget vurderinger
    49
    Må nesten nevne at høyttalerstativene er Target R2 kjøpt tidligere i år ved kjøp av ProAc R2.
    Veldig glad for og få tak i et sett med Target R2 da disse er mer og mer sjeldne på bruktmarkedet og passer perfekt i størrelse til ProAc Response 2, 2S, D2 og Studio 100.
    Stor takk også til Gjallarhorn Audio for utmerket service og oppfølging, en fryd og handle med:)
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    I serien E.I.A. Tester ut ProAc høyttalere.........;)
    ProAc Studio SM100, kom på døra i dag.
    Første høyttaler i studio serien jeg har testet, og den eneste som er igjen i denne serien.
    Ifølge brukere av Studio 100 er det laaaang innspillingstid på disse, enda lenger enn på Response serien som gjerne trenger 200t og minst et par sene lørdagskvelder for og løsne. De låter ikke så verst rett ut av boksen, litt tibaketrukne og litt tam bass foreløpig, men det løsner garantert i dagene fremover. Dette er jo en veldig populær høyttaler både i studioer og til hjemmebruk, og har nesten fått kult status. Blir spennende og se om den faller i smak her hjemme.
    Noen andre som har erfaringer med Studio 100?

    Vis vedlegget 451208
    Og da lurer man jo på hvordan det går med innspillingen?
    Er spent på om Studio serien mangler varmen og er mer mellomtonefokusert enn Response serien?
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    I serien E.I.A. Tester ut ProAc høyttalere.........;)

    Noen andre som har erfaringer med Studio 100?
    Gratulerer, det blir veldig spennende å høre hva du synes om disse!
    Jeg har hatt forskjellige par av Studio 1 Mk1 og Mk2 siden disse kom i salg i rundt 1990 og frem til i dag. Mk2 er nær identisk med Studio 100. Disse var min første handel med Tor da han hadde kommet til Torggata. Det første paret jeg fikk med hjem låt forferdelig, helt ulikt demoparet i butikken - slik at jeg straks dro tilbake med dem for å få igjen pengene. Men det viste seg at de bare var helt nye og uinnspilte, og deretter tok det vel et par måneder før jeg følte at de hadde blitt modne (innspilte). Min første lærdom om Proac!
    Erfaringen med dem er at de er åpnere, mer nøytrale og rett på sak - mindre romantiske - enn de andre Proac'ene jeg har brukt mye. Dette forklarer vel hvorfor de er så populære som monitorer. Det betyr også at til hjemmebruk så trengs det gjerne noe varme fra andre deler av anlegget. Selv synes jeg at de matcher rør som EL34 og 300B utrolig bra.
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.572
    Torget vurderinger
    49
    I serien E.I.A. Tester ut ProAc høyttalere.........;)

    Noen andre som har erfaringer med Studio 100?
    Gratulerer, det blir veldig spennende å høre hva du synes om disse!
    Jeg har hatt forskjellige par av Studio 1 Mk1 og Mk2 siden disse kom i salg i rundt 1990 og frem til i dag. Mk2 er nær identisk med Studio 100. Disse var min første handel med Tor da han hadde kommet til Torggata. Det første paret jeg fikk med hjem låt forferdelig, helt ulikt demoparet i butikken - slik at jeg straks dro tilbake med dem for å få igjen pengene. Men det viste seg at de bare var helt nye og uinnspilte, og deretter tok det vel et par måneder før jeg følte at de hadde blitt modne (innspilte). Min første lærdom om Proac!
    Erfaringen med dem er at de er åpnere, mer nøytrale og rett på sak - mindre romantiske - enn de andre Proac'ene jeg har brukt mye. Dette forklarer vel hvorfor de er så populære som monitorer. Det betyr også at til hjemmebruk så trengs det gjerne noe varme fra andre deler av anlegget. Selv synes jeg at de matcher rør som EL34 og 300B utrolig bra.
    Veldig spennende lesing Ingmar.
    Har ikke hørt tidligere Studio modeller, men har lest mye om dem og vært på nippet til og kjøpe flere ganger.
    Har forstått at Stuart Taylor har brukt endel tid for og prøve og få den nye til og låte så nært som mulig den forrige, men tune diskanten litt mindre hot.
    Noe endel slet med(hvis de ikke brukte rør), ifølge mange tråder jeg har lest.
    Vel, nye låt de brukbart rett ut av eskene, men noe lukket og bass fattig.
    Har nok ikke fått på langt nær den innspillingen de krever, men har sakte men sikkert åpnet seg opp.
    Koblet over D30R, som har ca 100timer nå, og de graver selvfølgelig dypere i bassen, men de låter også åpnere og mer frigjorte.
    SM100 er så langt ikke like "studio monitor" i lyden som jeg hadde trodd, trodde de skulle være mer direkte og mer klinisk nøyaktige i lyden.
    Det kan jo være at de gjenspeiler Bryston lyden, og at det er derfor det låter litt "snillere" enn jeg forventet??
    Må nok gi begge flere spilletimer før jeg konkluderer noe, begge parene har en lyd jeg liker og kan leve lykkelig med, bare ikke slik jeg innbilte meg de skulle låte(enda).
    Hvis jeg får det litt roligere på jobb utover høsten, får jeg ta en direkte sammenligning, tar kanskje med R2 og R2S i den sammenligningen :cool:

    Noen som vil gi anbefaling på integrert forsterker til SM100, kommer til og bruke Lumin D1, og kanskje Bryston Bda1 som dac alt etter hva som låter best.
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.639
    Antall liker
    3.386
    Sted
    Oslo
    Siden det har vært så mye snakk om Studio 1 oppdaget jeg at jeg ikke hadde lagt ut et bilde av mine (første utgave) kjøpt hos Lyric omtrent 1989. Basselementene måtte skiftes for ca 10 år siden. Nå er de plassert i kjelleranlegget sammen med Audiolab 8000A og 8000P, og en gammel Technics Q303 platespiller.

    _DT58630-proac-studio-1.jpg
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.572
    Torget vurderinger
    49
    Siden det har vært så mye snakk om Studio 1 oppdaget jeg at jeg ikke hadde lagt ut et bilde av mine (første utgave) kjøpt hos Lyric omtrent 1989. Basselementene måtte skiftes for ca 10 år siden. Nå er de plassert i kjelleranlegget sammen med Audiolab 8000A og 8000P, og en gammel Technics Q303 platespiller.

    Vis vedlegget 456168
    Fantastisk, satser på at jeg beholder mine like lenge:cool:
    Låter sykt bra på lite rom med en Music Angel, Oppo og Bryston Bda1.

    IMG_0346.jpg
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.639
    Antall liker
    3.386
    Sted
    Oslo
    Ja, de var utrolig bra i en liten stue, men etter at vi fikk noe større hang de ikke med. I kjelleren er de supplert med en Sub, siden ungene ser på film der nede.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.572
    Torget vurderinger
    49
    Var så imponert av Sm100 og rør (kan være pga væskenivået;) ) at jeg har lyst på en kvalitets rørforsterker på disse.
    Kan en Airtight Atm 1s (el34) være noe og satse på eller blir den for svak??
    Octave er også en veldig spennende rørforsterker.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.639
    Antall liker
    3.386
    Sted
    Oslo
    Det kunne vært spennende å prøve rør på mine, men det får nok vente til ungene slutter å bruke dem :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.572
    Torget vurderinger
    49
    Egentlig dumt og kikke på andre dyrere forsterkere når Music Angel spiller så bra.
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.332
    Antall liker
    3.509
    Torget vurderinger
    3
    Låner et par Proac one SC, for mulig kjøp. de imponerer. på det ene elementet oppdaget jeg en gjennomsiktig "film" som er i ferd med å løsne, den ligger litt innpå kon og oppheng. ser ut til å løsne på opphenget. noe som har opplevd det samme, fått det fikset på noen måte?

    20170910_142438.jpg
     

    radiated

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.01.2007
    Innlegg
    66
    Antall liker
    1
    Sted
    Kristiansund
    Låner et par Proac one SC, for mulig kjøp. de imponerer. på det ene elementet oppdaget jeg en gjennomsiktig "film" som er i ferd med å løsne, den ligger litt innpå kon og oppheng. ser ut til å løsne på opphenget. noe som har opplevd det samme, fått det fikset på noen måte?

    Vis vedlegget 456704
    Har akkurat det samme den ene av mine 1SC og kunne tenke meg å få det fikset før det løsner helt. Bør kunne limes, men hva skal man bruke?
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.332
    Antall liker
    3.509
    Torget vurderinger
    3
    Låner et par Proac one SC, for mulig kjøp. de imponerer. på det ene elementet oppdaget jeg en gjennomsiktig "film" som er i ferd med å løsne, den ligger litt innpå kon og oppheng. ser ut til å løsne på opphenget. noe som har opplevd det samme, fått det fikset på noen måte?

    Vis vedlegget 456704
    Har akkurat det samme den ene av mine 1SC og kunne tenke meg å få det fikset før det løsner helt. Bør kunne limes, men hva skal man bruke?
    Sendte en mail til proac får se om de svarer ??????
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.572
    Torget vurderinger
    49
    Tenkte jeg skulle komme med en anbefaling.
    Hvis noen er ute etter en liten stativ høyttaler, som spiller fantastisk i forhold til pris og størrelse, er det bare og løpe og kjøpe ProAc Tablette 10.
    Du trenger ingen prøvelytt, jeg garanterer at du blir fornøyd, og kona kommer til og elske dem(deg) :cool:
     

    jaeger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    33
    Det ligger noen Carbon pro 8 på finn med en defekt bass. Koster disse svinaktig mye og er de i det hele tatt mulig å få tak i?
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Det ligger noen Carbon pro 8 på finn med en defekt bass. Koster disse svinaktig mye og er de i det hele tatt mulig å få tak i?
    Send en rask mail til ProAc. De pleier være raske med å svare og har stort sett bra med deler på lager har jeg inntrykk av. Du skal ikke se bort ifra at det er Stewart Tyler selv som svarer.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.686
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Det er bare å sende oss en prisforespørsel når det gjelder nye elementer. ProAc har en egen prisliste for disse og utvalget er som nevnt over her meget bra med deler til modeller langt tilbake i tid :)

    Det er en rekke kunder som har bestilt nye elementer til sine brukte ProAc høyttalere allerede siden vi overtok importansvaret her i mars.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.572
    Torget vurderinger
    49
    Gjør seg ikke bort på stueanlegget heller.
    Veldig lett og like lyden fra, denne lille boksen!

    IMG_0367.jpg
    IMG_0363.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    EIA: Pene, de der. Den oppkoblinga er akkurat riktig for å finne ut hvor mye som bor i dem. Når de er ferdige vil du ogs få mye ut av dem med Brio-R:cool:
    Har du vurdert det Atacama-settet som ligger ute nå til dem? Fem hundre kr..Stativer, altså? Samme som vi har her på ett av våre systemer..
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.572
    Torget vurderinger
    49
    EIA: Pene, de der. Den oppkoblinga er akkurat riktig for å finne ut hvor mye som bor i dem. Når de er ferdige vil du ogs få mye ut av dem med Brio-R:cool:
    Har du vurdert det Atacama-settet som ligger ute nå til dem? Fem hundre kr..Stativer, altså? Samme som vi har her på ett av våre systemer..
    Spiller jo kanon på Bryston settet, blir nok bra på Brio også.
    Stativene på bildet er Solid Steel ZX6, halv fulle med Atabites.
    Har 60cm Custom Design, 70cm Target R4, Atacama er veldig bra stativer det også.
    Fant ikke Atacama, er det Finn de ligger på?
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    EIA: På Torget- hos Lgrons58. Dog , den SolidSteelen bør holde.. Jeg har selv ett av deres racks.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.572
    Torget vurderinger
    49
    EIA: På Torget- hos Lgrons58. Dog , den SolidSteelen bør holde.. Jeg har selv ett av deres racks.
    Oki, han har sikkert tatt vekk den annonsen.
    Ja, tror solid steel holder, prøver Custom Design også for og se hvilken som er finest:)
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Hei, Proac venner, lurer på er par Responce five. Hvordan står de seg i dag, og vil en 30W triode forsterker duge?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn