ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• camelus

Medlem
    Ble medlem
    02.10.2013
    Antall liker
    28
    Hello,

EIA, what speaker cables do you use with your D30Rs? Are they better in Bi-wire mode instead of single wire?
    You said in a post that the finish is better than on D30R? I had D28 and they look the same finish as your D30Rs :)
    My 20r will arrive in 2 weeks, of course in black!

On the other hand, I see ProAc uses in their demonstration rooms at hi-fi shows, Naim electronics. Anyone have any experience with Naim-ProAc combo?

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.593
    Torget vurderinger
    49
    Hello,

EIA, what speaker cables do you use with your D30Rs? Are they better in Bi-wire mode instead of single wire?
    You said in a post that the finish is better than on D30R? I had D28 and they look the same finish as your D30Rs :)

On the other hand, I see ProAc uses in their demonstration rooms at hi-fi shows, Naim electronics. Anyone have any experience with Naim-ProAc combo?
    I use Audioquest FLX-SLiP 14/4 and biwire jumpers.
    Congrats with D20R:)

barathsec

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Antall liker
    586
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Hello,

I Guess you want to know if anyone uses Naim amps With their Proac speakers? I use a Naim cd player in my system, have not tried another cd player in my system.. yet :cool: anyway congrats With your purchase of the D20R..! :)

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.593
    Torget vurderinger
    49
    This is how it looks right now.
    I use singlewire as a rule, this one is biwire, but I keep the jumper in.

41193D7B-81A7-40E2-8A87-531E7282164A.jpg

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Til proac vennene.. er jo både db1 og respons 2 på markedet nå.. hvordan vil disse evne å fylle litt større rom? De vil få watt og strøm nok, men evner de å gå litt opp i volum? Eventuelt vurderes d20r også.

Har i dag mine respons 2.5 kloner som jeg aldri klarer å gi slipp på. Så hvorfor ikke prøve the real deal... :)

Pontius

Medlem
    Ble medlem
    30.03.2004
    Antall liker
    10
    Sted
    Trøndelag, avd. Nord
    Så på dem selv, og det har klødd i kjøpefingeren mang en gang den siste tiden da jeg hadde lyst til å prøve et alternativ til mine 1SC (som jeg også har vanskelig å gi slipp på, de er bare så fordømt bra :) ) og som har bassporten framover. Men endte opp med å kjøpe annet merke lokalt isteden. Jeg synes de eldre 1SC fyller min store og merkelig stue bra til å være så små, antar at kanskje de nye er enda bedre til dette?

Du får gi rapport om du ender opp med å handle.

Pontius

Medlem
    Ble medlem
    30.03.2004
    Antall liker
    10
    Sted
    Trøndelag, avd. Nord
    Ble feil første gangen, vi prøver igjen...

Jeg må vel kanskje kalle meg en venn jeg også. Har levd med ProAc, og da spesielt 1SC i noen år og de har absolutt levd opp til ryktet. Jeg har nok ikke hatt elektronikk (Primare og EC) som har fått fram det beste av disse. Det virker som hver gang man plugger de inn i noe større vokser de veldig. Dette er en høyttaler man har veldig vanskelig for å kvitte seg med merker jeg. I tillegg til flott lyd synes jeg den er et meget vakkert møbel.

Pga. begrenset plasseringsmuligheter i stor stue i nytt hus har jeg kikket etter noe større, og kjøpte Studio 140 Mk II av Tor i Oslo mens han fortsatt drev for å matche dem med Primare I30 som ifølge WhatHiFi var en bra match, men de falt totalt igjennom mot 1SC og ble solgt igjen raskt. Har nå handlet Response 1.5 (avbildet sammen med Response 1SC) og skal se om de kan hamle opp med den lille rakkeren i den store stuen.

DSC_5698.jpg

Faren truer dog i horisonten av en sint liten danske... blir spennende de neste ukene å se hva man ender opp med. Har litt div. av kabel som også skal testes så her er mulighetene mange.

DSC_5686.jpg

DSC_5685.jpg

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    13.858
    Sted
    Sørlandet
    Faren truer dog i horisonten av en sint liten danske... blir spennende de neste ukene å se hva man ender opp med. Har litt div. av kabel som også skal testes så her er mulighetene mange.
    Spennende! "Shoot-outs" og testing hjemme er for meg den eneste riktigen måten å gå frem for å unngå feilkjøp.

-BB-

Onlyafrika

Medlem
    Ble medlem
    14.04.2015
    Antall liker
    5
    Sted
    Halden
    Endelig, her er det ProAc venner :)

Mine aller første ProAc, mener jeg å huske var Studio 100 eller noe sånt (flaut å ikke huske) Jeg hadde de ikke så lenge, fordi jeg falt pladask for Responce One SC, som regjerte i huset, og etterhvert ble supplert med ER One sub. Disse hadde jeg frem til 2007, da de ble byttet i Mistral SAG-600 (for de som måtte kjenne de) Opp gjennom årene har jeg hatt forskjellig, frem til jeg endte opp med Klipsch. Så, for ikke lenge siden kom jeg over noen strøkne Future One, og siden jeg fikk muligheten til å prøve de hjemme hos meg selv, forlot de aldri huset. Spiller alldeles nydelig, og to Monitor Audio Silver SW 12, som jeg supplerte Klipsch RF-5 med, har ikke vært i bruk, siden Future kom i hus :)

Bulter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Antall liker
    3.397
    Zoe Mardle‎, Stewart Tylers datter, røper at ProAc viser en splitter ny høyttaler på München-messa – K3.
    Gleder meg til å se (og forhåpentlig høre) den der!

K3.jpg

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.593
    Torget vurderinger
    49
    Hun klarte ikke holde tett nei;)
    Så spennende ut den, er det noen mer detaljer?

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    nå må sparegrisen teipes sammen igjen og fylles på.. de der var griselekkre! :)

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.710
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Bildet under viser K3 ved siden av et K8 kabinett.

De to K3 høyttalerne er for øvrig prototyper, og produksjonsenheter vil ikke være klare før tidligst i midten av juni.

K3 Cherry, Ebony next to unmade K8 in Ebony.jpeg

Ser at bildet blir rotert her på HFS selv om det ikke er rotert på min PC.

Bulter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Antall liker
    3.397
    ProAc står riktignok ikke på HighEnd Munichs liste over «brands» ennå, men det er lov å håpe...

highend.png

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.710
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Av uvisse årsaker, så fikk ikke ProAc tildelt et eget rom i år heller til tross for at ProAc hadde bedt arrangøren om dette. ProAc høyttalere vil dog være å finne i 2 rom i regi av deres tyske importør. K3 vil muligens bli klar i tide til lansering på messen.

Bulter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Antall liker
    3.397
    Angående München:

Det opplyses at K3 vil bli brukt sammen med den integrerte forsterkeren Aesthetix Mimas i rommet til High Fidelity Studio i Atrium 4.1, rom F126/127/128. Vi møtes der!

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.710
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Ja, da får dere i alle fall sett K3 og sågar før meg som måtte avlyse turen nok en gang p.g.a. andre forpliktelser. Pass bare på ikke å ha for store forventninger til lyden under slike forhold.

Bulter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Antall liker
    3.397
    Angående München:

Det opplyses at K3 vil bli brukt sammen med den integrerte forsterkeren Aesthetix Mimas i rommet til High Fidelity Studio i Atrium 4.1, rom F126/127/128. Vi møtes der!

Ja, da får dere i alle fall sett K3 og sågar før meg som måtte avlyse turen nok en gang p.g.a. andre forpliktelser. Pass bare på ikke å ha for store forventninger til lyden under slike forhold.
    Synd det! Vi som (etter planen) er der får rapportere. Når det gjelder messelyd kan det være forbausende bra i München, for eksempel hos Tidal, TAD, MBL og flere. Mens de som er henvist til «gølvet» i de store hallene sliter.

Bulter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Antall liker
    3.397
    Vinyl fra to spillere de bytter på å bruke, til Aesthetix Mimas integrert hybrid forsterker. Åpent, detaljert lydbilde med nøytral klang. Veldig bra på jazz og klassisk, som jeg hørte dem på. Stewart Tyler er her, men han er rundt og hører hos de andre i øyeblikket :)

ingmar

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    I serien E.I.A. Tester ut ProAc høyttalere.........;)

Noen andre som har erfaringer med Studio 100?
    Gratulerer, det blir veldig spennende å høre hva du synes om disse!
    Jeg har hatt forskjellige par av Studio 1 Mk1 og Mk2 siden disse kom i salg i rundt 1990 og frem til i dag. Mk2 er nær identisk med Studio 100. Disse var min første handel med Tor da han hadde kommet til Torggata. Det første paret jeg fikk med hjem låt forferdelig, helt ulikt demoparet i butikken - slik at jeg straks dro tilbake med dem for å få igjen pengene. Men det viste seg at de bare var helt nye og uinnspilte, og deretter tok det vel et par måneder før jeg følte at de hadde blitt modne (innspilte). Min første lærdom om Proac!
    Erfaringen med dem er at de er åpnere, mer nøytrale og rett på sak - mindre romantiske - enn de andre Proac'ene jeg har brukt mye. Dette forklarer vel hvorfor de er så populære som monitorer. Det betyr også at til hjemmebruk så trengs det gjerne noe varme fra andre deler av anlegget. Selv synes jeg at de matcher rør som EL34 og 300B utrolig bra.
    Veldig spennende lesing Ingmar.
    Har ikke hørt tidligere Studio modeller, men har lest mye om dem og vært på nippet til og kjøpe flere ganger.
    Har forstått at Stuart Taylor har brukt endel tid for og prøve og få den nye til og låte så nært som mulig den forrige, men tune diskanten litt mindre hot.
    Noe endel slet med(hvis de ikke brukte rør), ifølge mange tråder jeg har lest.
    Vel, nye låt de brukbart rett ut av eskene, men noe lukket og bass fattig.
    Har nok ikke fått på langt nær den innspillingen de krever, men har sakte men sikkert åpnet seg opp.
    Koblet over D30R, som har ca 100timer nå, og de graver selvfølgelig dypere i bassen, men de låter også åpnere og mer frigjorte.
    SM100 er så langt ikke like "studio monitor" i lyden som jeg hadde trodd, trodde de skulle være mer direkte og mer klinisk nøyaktige i lyden.
    Det kan jo være at de gjenspeiler Bryston lyden, og at det er derfor det låter litt "snillere" enn jeg forventet??
    Må nok gi begge flere spilletimer før jeg konkluderer noe, begge parene har en lyd jeg liker og kan leve lykkelig med, bare ikke slik jeg innbilte meg de skulle låte(enda).
    Hvis jeg får det litt roligere på jobb utover høsten, får jeg ta en direkte sammenligning, tar kanskje med R2 og R2S i den sammenligningen :cool:

Noen som vil gi anbefaling på integrert forsterker til SM100, kommer til og bruke Lumin D1, og kanskje Bryston Bda1 som dac alt etter hva som låter best.
    Beklager langt fravær uten gyldig grunn!
    Når man diskuterer denne høyttalerserien i dag så tror jeg man må tenke på hvor mye som har skjedd med de andre hi-fi komponentene i siden de ble lansert. Serien er tross alt Proac's desidert lengstlevende med sine 30 år. Mk.1 ble lansert i en tid da metalliske og rå CD-utgivelser florerte, transistorforsterkere kunne låte hardt og "elektronisk".
    Da, på sent åttitall, fikk Mk1 fort et rykte får å låte "hot" på transistorutstyr og metalldiskanten ble raskt byttet ut med en SEAS silkediskant, dette ble Mk2. Denne ble senere ble Studio 100 uten større endringer, og denne altså ble produsert uendret frem til - tror jeg - 2016. I dag tror jeg få vi si at Mk1 er spesielt hvasse.
    Dagens hi-fi er ganske forskjellig. Digital lyd er ikke lenger rå og slitsom og svært gode SS forsterkere - som Bryston - låter i dag omtrent like kornfritt og flytende (og ofte en smule varmt) som datidens beste rørforsterkere gjorde. Som vi vet ble Audio Research brukt av Proac til både voicing og demo i mye av denne perioden.
    Så uten å ha hørt SM100 så er virker det på meg som at at det du hører trolig mest er lyden av moderne, "creamy" og veloppdragne Bryston.
    Håper å høre mer om SM100!

Sist redigert:

ingmar

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Var så imponert av Sm100 og rør (kan være pga væskenivået;) ) at jeg har lyst på en kvalitets rørforsterker på disse.
    Kan en Airtight Atm 1s (el34) være noe og satse på eller blir den for svak??
    Octave er også en veldig spennende rørforsterker.
    25 rørwatt holder i lange baner i rom hvor det gir mening å bruke slike høyttalere. Brukte selv Audio Innovations EL34 i mange år med fantastisk resultat. Denne leverandøren delte seg i to og lever videre i dag som henholdsvis Audion og Audio Note UK og kan sjekkes ut. Man kommer også overraskende langt (meget overraskende langt!) med 8-9 gode triodewatt.
    Har du kommet videre i dette valget?

Sist redigert:

TM-1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Audio innovation med el34 var det som gjorde at jeg "måtte" over til rør. Etter enda flere prøvelyttinger på mange forsterkere ble det en Mastersound 845. Topp match med Proac d 28.

SnekkerStian

Medlem
    Ble medlem
    13.05.2018
    Antall liker
    0
    Sted
    Nittedal
    Proac Studio 125

Hei.
    Et spørsmål ang. Proac studio 125.
    Er det noen her som vet hva slags bass/mellomtone elementer som sitter i disse?
    Og hvor men evt. kan få tak i nye?

Mvh
    SnekkerStian

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.174
    Torget vurderinger
    10
    Låner et par Proac one SC, for mulig kjøp. de imponerer. på det ene elementet oppdaget jeg en gjennomsiktig "film" som er i ferd med å løsne, den ligger litt innpå kon og oppheng. ser ut til å løsne på opphenget. noe som har opplevd det samme, fått det fikset på noen måte?

Vis vedlegget 456704
    Hvordan gikk det med denne saken, Festus?

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.174
    Torget vurderinger
    10
    Noen som har hørt både bånddiskanten og domen på D30S og har synspunkter på hva som spiller best?

Sist redigert:

Festus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Antall liker
    3.518
    Torget vurderinger
    3
    Låner et par Proac one SC, for mulig kjøp. de imponerer. på det ene elementet oppdaget jeg en gjennomsiktig "film" som er i ferd med å løsne, den ligger litt innpå kon og oppheng. ser ut til å løsne på opphenget. noe som har opplevd det samme, fått det fikset på noen måte?

Vis vedlegget 456704
    Hvordan gikk det med denne saken, Festus?
    Fikk aldri noe svar, så jeg har bare spilt på de ??????

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.174
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har hørt dette nevnt en gang tidligere. Mener å huske at vedkommende da planla å lime dette, men vet ikke hva som skjedde. Har så langt ikke merket noe til dette på mine 1SC. Kanskje du skulle tatt dette opp med importøren Gjallarhorn? Mulig han kan sjekke om dette er et kjent problem som ProAc lett kan fikse.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.174
    Torget vurderinger
    10
    Noen som har hørt både bånddiskanten og domen på D30S og har synspunkter på hva som spiller best?
    Virkelig ingen?!

Noen som kan ha noen formening om hvilken av dem som lettest kan fremprovosere lyttetretthet?

916

Medlem
    Ble medlem
    14.10.2015
    Antall liker
    20
    Nei, men har hørt D20 med både dome og bånddiskant. Ingen av de er kandidater for lyttetretthet, men jeg falt ned på modellen med bånd diskant.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Virkelig ingen?!

Noen som kan ha noen formening om hvilken av dem som lettest kan fremprovosere lyttetretthet?
    Jeg har ikke hørt dem, men ville vel vel anta at hvis noen av dem gir lyttetretthet vil det i størst grad være bånddiskanten. Trodde det var derfor ProAc leverer to versjoner av en del høyttalere, dome og bånd, at noen vil ha mest mulig detaljer i diskanten, mens andre foretrekker en noe mer avrundet diskant.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn