I serien E.I.A. Tester ut ProAc høyttalere.........
Noen andre som har erfaringer med Studio 100?
Gratulerer, det blir veldig spennende å høre hva du synes om disse!
Jeg har hatt forskjellige par av Studio 1 Mk1 og Mk2 siden disse kom i salg i rundt 1990 og frem til i dag. Mk2 er nær identisk med Studio 100. Disse var min første handel med Tor da han hadde kommet til Torggata. Det første paret jeg fikk med hjem låt forferdelig, helt ulikt demoparet i butikken - slik at jeg straks dro tilbake med dem for å få igjen pengene. Men det viste seg at de bare var helt nye og uinnspilte, og deretter tok det vel et par måneder før jeg følte at de hadde blitt modne (innspilte). Min første lærdom om Proac!
Erfaringen med dem er at de er åpnere, mer nøytrale og rett på sak - mindre romantiske - enn de andre Proac'ene jeg har brukt mye. Dette forklarer vel hvorfor de er så populære som monitorer. Det betyr også at til hjemmebruk så trengs det gjerne noe varme fra andre deler av anlegget. Selv synes jeg at de matcher rør som EL34 og 300B utrolig bra.
Veldig spennende lesing Ingmar.
Har ikke hørt tidligere Studio modeller, men har lest mye om dem og vært på nippet til og kjøpe flere ganger.
Har forstått at Stuart Taylor har brukt endel tid for og prøve og få den nye til og låte så nært som mulig den forrige, men tune diskanten litt mindre hot.
Noe endel slet med(hvis de ikke brukte rør), ifølge mange tråder jeg har lest.
Vel, nye låt de brukbart rett ut av eskene, men noe lukket og bass fattig.
Har nok ikke fått på langt nær den innspillingen de krever, men har sakte men sikkert åpnet seg opp.
Koblet over D30R, som har ca 100timer nå, og de graver selvfølgelig dypere i bassen, men de låter også åpnere og mer frigjorte.
SM100 er så langt ikke like "studio monitor" i lyden som jeg hadde trodd, trodde de skulle være mer direkte og mer klinisk nøyaktige i lyden.
Det kan jo være at de gjenspeiler Bryston lyden, og at det er derfor det låter litt "snillere" enn jeg forventet??
Må nok gi begge flere spilletimer før jeg konkluderer noe, begge parene har en lyd jeg liker og kan leve lykkelig med, bare ikke slik jeg innbilte meg de skulle låte(enda).
Hvis jeg får det litt roligere på jobb utover høsten, får jeg ta en direkte sammenligning, tar kanskje med R2 og R2S i den sammenligningen
Noen som vil gi anbefaling på integrert forsterker til SM100, kommer til og bruke Lumin D1, og kanskje Bryston Bda1 som dac alt etter hva som låter best.