Jeg syns domeversjonene virker bedre integrert, altså mer naturlig/bedre delefilerløsning. Dessuten syns jeg de låter et snev mer dynamisk..
M
En annen ting å tenke på er at domen sprer lyden bedre og er derfor lettere og få til hvis du sitter nærme høyttalerne.
Som sagt sitter jeg kun 3-3,5m fra høyttalerne og med et par meter til bakveggen, så det taler vel for domen.
Jeg lurte også lenge på hvilken jeg skulle gå for, nå ett år senere angrer jeg ikke for å ha valgt Ribbon, men lurer jo på hvordan domen låter.
Har Response 2, Response 2S og SM100, som har dome, ingen av de er like luftig som D30DR, men låter veldig bra bare litt annerledes.
Har importøren hørt begge?
Hittil har vi ikke hatt anledning til å sammenligne dome- og bånddiskant med hverandre (vi har hatt importrettighetene i litt over 1 år). Vi kjørte en 'poll' her på HFS i fjor for å avdekke hvilke modeller dere ønsket at vi hadde i demo, og D30RS, D48R og K8 fikk flest stemmer. Alle disse benytter bånddiskant.
Den neste modellen som vil bli tatt inn for demo er K3 (ankommer i løpet av sommeren), og høyttalere i Response K serien benytter utelukkende bånddiskant.
Om man tar romakustikk i betraktning, så vil en domediskant kreve en større grad av refleksjonskontroll i vertikalplanet enn en bånddiskant. Sistnevntes begrensede vertikale spredning medfører også at en bånddiskant har et snevrere intervall når det gjelder optimal lyttehøyde enn en domediskant.
Rent teknisk går de fleste bånddiskanter høyere i frekvens enn en domediskant, hvilket bidrar til en mere luftig gjengivelse (nevnt av flere lenger oppe i tråden).
Det var en kjent amerikansk hi-fi journalist som skrev om sin skepsis til ProAc's bånddiskant den gangen denne ble lansert. Han innledet artikkelen med å fortelle at skepsisen skyldtes at han regnet ProAc's implementering av silkedomediskant for å være det beste han noensinne hadde hørt fra en "hyllevare" diskant (strengt tatt en customversjon fra Scan-Speak). Han regnet derfor med at en hver endring ville være til det verre. I løpet av artikkelen konkluderte han dog med at det ikke var noen grunn til bekymring og at ProAc hadde implementert bånddiskanten på samme fabelaktige måte som hans gamle favoritt.