Problem med kari Bremnes - Svarta Bjørn

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
206
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
For en tid siden mottok jeg en sending fra The Garden, der bl. a. Kari Bremnes - Svarta Bjørn befant seg i en 180-grams såkalt high quality pressing fra Tyskland.

Jeg har store problemer med avspillingen av denne. Spesielt på siste låt på side 2, Sangen om ka ho Anna drømte om, skurrer det så jævlig at til og med madammen reagerer. Det skurrer andre steder også, men det er denne låten som er i særklasse verst.

Det kan selvsagt ha noe med utstyret å gjøre, men jeg har ikke slike problemer med andre plater enn denne. Det minner nesten om den gamle kjente lyden av sprengte høyttalere enkelte steder i nevnte låt. Fins det andre som har hatt et slikt problem? Kan det være en produksjonsfeil på plata?
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
SvSig skrev:
For en tid siden mottok jeg en sending fra The Garden, der bl. a. Kari Bremnes - Svarta Bjørn befant seg i en 180-grams såkalt high quality pressing fra Tyskland.

Jeg har store problemer med avspillingen av denne. Spesielt på siste låt på side 2, Sangen om ka ho Anna drømte om, skurrer det så jævlig at til og med madammen reagerer. Det skurrer andre steder også, men det er denne låten som er i særklasse verst.

Det kan selvsagt ha noe med utstyret å gjøre, men jeg har ikke slike problemer med andre plater enn denne. Det minner nesten om den gamle kjente lyden av sprengte høyttalere enkelte steder i nevnte låt. Fins det andre som har hatt et slikt problem? Kan det være en produksjonsfeil på plata?
Jeg synes at ALLE vinylene med Kari Bremnes sliter med pressingen (utenom den siste Live plata).
Det kan virke som om de er utrolig kritiske på azimut innstillingne, og etter at jeg har justert dette parameteret 100% har mye av problemene roet seg, og blitt bedre, men fremdeles ikke helt borte.
Jeg ville kikket på azimut, og antiskating, og vært pinlig nøyaktig.

Lykke til!
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har også litt problemer med denne vinylskiva, men har ikke merket noe til det på andre. Azimut er dessuten perfekt. Det største problemet for meg er imidlertid skiva er mixet m alt for mye bass.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.721
Antall liker
8.167
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Synes det virker som om det er veldig opp og ned med disse pressingene, har vært utefor flere som er håpløse av de, har returnert de og fått igjen lp'er som har vært enda værre og til slutt noen som har vært greie....... er litt lotto aktig ;)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
SvSig skrev:
For en tid siden mottok jeg en sending fra The Garden, der bl. a. Kari Bremnes - Svarta Bjørn befant seg i en 180-grams såkalt high quality pressing fra Tyskland.

Jeg har store problemer med avspillingen av denne. Spesielt på siste låt på side 2, Sangen om ka ho Anna drømte om, skurrer det så jævlig at til og med madammen reagerer. Det skurrer andre steder også, men det er denne låten som er i særklasse verst.

Det kan selvsagt ha noe med utstyret å gjøre, men jeg har ikke slike problemer med andre plater enn denne. Det minner nesten om den gamle kjente lyden av sprengte høyttalere enkelte steder i nevnte låt. Fins det andre som har hatt et slikt problem? Kan det være en produksjonsfeil på plata?
Sliter med samme problem her, side 2 er verst, husker ikke akkurat hvilken låt, men ja , ille er det. :(
Alt for mye bass på plata er det også.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.382
Torget vurderinger
24
Nå er jeg ikke så veldig frelst på Kari, men kanskje dette er plater man i tilfelle like godt kan kjøpe på cd :eek:
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.330
Antall liker
3.856
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Eller kjøpt i Norge, slik at du kan bytte om noe går føyken...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
SvSig skrev:
For en tid siden mottok jeg en sending fra The Garden, der bl. a. Kari Bremnes - Svarta Bjørn befant seg i en 180-grams såkalt high quality pressing fra Tyskland.

Jeg har store problemer med avspillingen av denne. Spesielt på siste låt på side 2, Sangen om ka ho Anna drømte om, skurrer det så jævlig at til og med madammen reagerer. Det skurrer andre steder også, men det er denne låten som er i særklasse verst.

Det kan selvsagt ha noe med utstyret å gjøre, men jeg har ikke slike problemer med andre plater enn denne. Det minner nesten om den gamle kjente lyden av sprengte høyttalere enkelte steder i nevnte låt. Fins det andre som har hatt et slikt problem? Kan det være en produksjonsfeil på plata?
Jeg mener/tror bassmoduleringa på den skiva er rimelig ekstrem - dvs nokså sollide sporingsproblemer i mange oppsett (inkl. mitt eget) Jeg har dog hørt om folk som ikke har hatt nevnte problemer med bassmoduleringa.

mvh
KJ
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
65
Bassmoduleringa er muligens ekstrem, men jeg sliter ikke med den i mine oppsett. Slet med den med Ortofon MC20 Supreme i SME 309 på en Systemdek IIX900e, men både med TD124/AT OC9 ML2/SME 309 og med TD121/SPU Gold/SME 3009 Series II m/ ekstra motvektslodd spiller Svarta Bjørn uten problemer.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.062
Antall liker
12.172
Sted
Hus
Kjøpte for noen år siden Small Faces sin Odgen nut gone flake på nypress, og den var likedan. Kjørte den gjennom vaskeren min(VPI 16.5) og problemet var borte.
 

Vinylguru

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
76
Antall liker
3
Det kan hjelpe å rense platen før spilling selv om den er ny. Noen anbefaler faktisk det. Når de presser platen blir matrisen sprøytet med et meget fint pulver for at vinylen skal slippe matrisen lettere. Rester av dette pulveret kan ligge igjen i rillen.

Jeg har også oppleve slikt med nye plater. Har brukt å forlangt nyt eksemplar.
 

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
206
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Har vært inne på tanken om at det kan være oppsettet som ikke er nøyaktig nok. Men det er litt merkelig at det er en låt som skiller seg ut så til de grader. Men jeg gidder ikke å begynne med fininnstillinger nå, venter på noen godsaker som forhåpentligvis kommer ikke så alt for langt over nyttår, nemlig :).

Har en Nitty Gritty, så jeg har også prøvd å vaske plata noen ganger. Men det har ikke hjulpet. Det er nå en stund siden jeg fikk plata, så det er vel litt sent å klage. Og hvis det er slik som det sies her, at det er bortimot vanlig med feil på disse platene og dermed er litt lottoaktig om man får et godt eksemplar eller ikke så vet jeg ikke om jeg gidder å bry meg med det. Men det er litt synd da, siden det er den fineste låten som er ødelagt.
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
Jeg har også samme problem som deg med spor 2 og spesielt spor 4 på den nevnte plata. Når Kari drar på skikkelig skurrer det noe helt forferdelig i diskanten. Jeg har prøvd å finjustere både VTA og anti skating uten at det har blitt nevneverdi bedre. Mulig det er snakk om finjustering, men alt annet spiller helt greit bortsett fra denne ene plata, så jeg er nesten tilbøylig til å tro at dette er et problem spesielt med denne tittelen. ???
Mvh.
Lars H.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Hmm, har plata og har ikke lagt merke til problemene som nevnes... Har tre Bremnes skiver på vinyl; Over en by, Svarta Bjørn og siste live skiva. Alle spiller helt utmerket i min vinylrigg.. Hadde derimot problemer med Over en by med min Grado Ref pickup. Dyna'en min har imidlertid ingen problemer med platene. Fantastisk bra lyd på alle tre her hos meg! Har kanskje vært heldig med mine eksemplarer da :)
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hmmmm............
Merkelige greier!
Ble nysgjerrig på dette etter å ha lest denne tråden og har deretter spilt igjennom hele platen på begge sider.
Hørte ikke det minste antydning til problemer av noen art.
Rett og slett bra lyd (og langt over gjennomsnittet) tvers igjennom :)
Er det forskjellige pressinger ute og går ???
På platen min er det ripet inn ARS EXLP 200 A på den ene sida og ARS EXLP 200 B på den andre sida.
"That's all".
Står det noe annet på platene med "problemer", eller?
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
I samlinga mi så har jeg kun Norwegian Mood, og den funker aldeles utmerket, ei kvalitetsskive vil jeg si. Den snurrer på en Thorens 321 MKII med SME 3009 S3, pu- Grado Reference Sonata. Flott lyd hele vegen! ;) Så det ...
Men er ikke Svarta Bjørn også ei Kirkelig kulturverksted-plate da?

Ja ja ... bare jeg slipper Carola jeg så ... :p
 

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Innlegg
440
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Hei.
Beklager som CD-mand at bryde ind i denne tråd :)
Jeg lyttede i går kveld på Svarta Bjørn og lagde mærke til, på spor 5, Byssan Lull, at hendes stemme forvrængte, nærmest som for høj gain på mikrofonen eller som du, SvSig, skriver, som om en højttaler er i stykker.
Jeg har ikke hørt det før, men jeg hørte pladen for første gang igår efter forsterker + cd-spiller opgradring og her var det tydeligt. (Resolution Audio Opus 21 CD og Vitus Audio RS-100 effektforstærker, så hardwaren skulle der ikke være problemer med).
Jeg lagde mest mærke til det omkring ca. 1:25 på spor 5. Lyttede ikke efter "fejlen" på andre spor.

-Nolfi.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
stemmen låter forvrengt på Svarta Bjørn ihverfall på CD. Mener å ha lest et eller annet sted at feilen ligger i studio eller masteringen.
 

kaajola

Medlem
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
40
Antall liker
1
Ho Kari Bremnes

Ka skal eg seia om ho Kari Bremnes - Ho kan se litt rar ut i øya, men stemmen er vel OK ?

Nå har jeg lyttet på både vinyl og CD uten å finne så veldig store feil. CD plata vil jeg påstå låt nærmest feilfritt hjemme hos meg. Kanskje en liten antydning til forvrengning ett sted. Hadde jeg ikke sittet å lyttet etter feil hadde jeg aldri tenkt noe over dette.

På vinyl kunne stemmen få en liten forvrengning der hun sang høyt, men jeg vet ikke om det var noen big deal? Jeg får prøve å spille plata en gang til etter å ha renset den. Får ta den med til en jeg kjenner som har en slik ultralydvasker.

PS: Jeg lyttet kun på: "Byssan Lull"
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Opplever samme forvrengning på stemmen hennes på 180gram pressingen her i huset.
Forvrengning i stemmen til Bremnes synes jeg går dessverre ofte igjen på henne utgivelser, men denne vinyl utgaven var mere ekstrem.

mvh
digiman
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
25.159
Antall liker
34.805
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Ho låter krystall-klart og aldeles nydelig på alle mine "sølvplater", men nå har jeg desverre ikke nevnte Svarta-Bjørn da ;)
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Nja! Er jo som nevnt vinylen som ikke er god, men synes Gåte ved Gåte på CD lider litt av samme fenomenet også. Når det gjelder Svarta Bjørn er det uten tvil pressingen som er dårlig. Har heldigvis ingen andre LPer med samme problem.

mvh
digiman
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
843
Torget vurderinger
6
Kari Bremnes - LIVE på CD er kanskje den plata i samlingen som best skiller et middels anlegg fra et godt high end oppsett.
Har man betalt 300k og ikke får live-følelsen så har man virkelig gjort seg bort...
Det var faktisk denne plata som fikk meg til å oppdage at MacIntoshen (275) ikke nådde ARC (Ref 3 + VM 220) til knærne engang...

Det samme gjelder de andre Cd-ene som er godt over gjennomsnittet lydmessig.

Når det gjelder LP-ene så har jeg de liggende, mangler bare spilleren....
Men: er det virkelig noen som sitter og hører på Svarta Bjørn og nilytter etter feil? Snakk om å radbrekke god musikk og stor kunst... ::)
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Finn M skrev:
Kari Bremnes - LIVE på CD er kanskje den plata i samlingen som best skiller et middels anlegg fra et godt high end oppsett.
Har man betalt 300k og ikke får live-følelsen så har man virkelig gjort seg bort...
Det var faktisk denne plata som fikk meg til å oppdage at MacIntoshen (275) ikke nådde ARC (Ref 3 + VM 220) til knærne engang...

Det samme gjelder de andre Cd-ene som er godt over gjennomsnittet lydmessig.

Når det gjelder LP-ene så har jeg de liggende, mangler bare spilleren....
Men: er det virkelig noen som sitter og hører på Svarta Bjørn og nilytter etter feil? Snakk om å radbrekke god musikk og stor kunst... ::)
Jo da! Det er mange av innspilingene og ikke minst musikken fra Bremnes som er kjempe flotte.
I dette tilfellet er det ikke snakk om nylytting i det hele tatt for Svarta Bjørn sin del. Det er rett og slett en dårlig pressing sannsynligvis. Som sagt har jeg ingen andre LP som har sånn type forvrengning. Synd at jeg først lyttet til den flere måneder etter at jeg kjøpte den.

Kr 200,- ut av vinduet. Så ille er det.

mvh
digiman
 
D

Dilla

Gjest
SvSig skrev:
For en tid siden mottok jeg en sending fra The Garden, der bl. a. Kari Bremnes - Svarta Bjørn befant seg i en 180-grams såkalt high quality pressing fra Tyskland.

Jeg har store problemer med avspillingen av denne. Spesielt på siste låt på side 2, Sangen om ka ho Anna drømte om, skurrer det så jævlig at til og med madammen reagerer. Det skurrer andre steder også, men det er denne låten som er i særklasse verst.

Det kan selvsagt ha noe med utstyret å gjøre, men jeg har ikke slike problemer med andre plater enn denne. Det minner nesten om den gamle kjente lyden av sprengte høyttalere enkelte steder i nevnte låt. Fins det andre som har hatt et slikt problem? Kan det være en produksjonsfeil på plata?
Opplever akkurat det samme. Irriterende for "bussan lull" er et veldig fint spor, imo. Blir nesten glad for at så mange opplever det samme med denne pressingen. Ser at min plate, som er kjøpt i Norge, er presset i Tyskland.

La oss kontakte Kikelig Kultur Verksted alle vi som har trøbbel med denne plata og be om en ny. Får KKV 20 henvendelser skjønner de vel at det er noe feil med produktet de selger (til 200 kroner). Jeg skal gjøre det i dag!! :mad:
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Kjapt innpå fra CD-verdenen:

Det er kanskje ingen Kari Bremnes-plater som har snurret så mye i spilleren min som nettopp Svarta Bjørn. Jeg liker musikken, og den har også gjort en del tjeneste som testplate etterhvert, siden det er en plate jeg raskt ble godt kjent med. Bassen er dynamisk og ganske dyp på CD-innspillingen. Diskanten kan til tider virke litt skarp, men generelt sett har jeg funnet få feil på denne plata. Med den lille kjennskapen jeg har med prosessen som skal til for å klemme kraftig bass inn i små vinylriller, så kan jeg godt tenke meg at denne utgivelsen har vært en utfordring. Men den er ikke på noen måte ekstrem, ihvertfall ikke på CD.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.135
Antall liker
1.454
Torget vurderinger
4
Svarta Bjørn på vinyl er en katastrofe.
Sinnsykt med skurring i stemmen.
Utrolig at de får seg til å gi ut noe sånt......
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Forstår virkelig ikke dimensjonen denne klagesangen har antatt. Katastrofe, sinnssyk skurring osv. (sorry RJEL, lettvindt å vise til siste innlegg.) Regner med at dere som henger dere på disse karakteristikkene er de samme som påstår at det er sinnssyke forskjeller på kabler, at telysestaker rydder opp i bassproblem osv.

Jeg tror jeg skjønner hva dere snakker om. Jeg tror omtalte vinylutgivelse er den samme som befinner seg i min samling. Jeg har kost meg mye med denne, og ikke irritert meg et sekund over "katastrofal" kvalitet. For kort tid siden hadde jeg venner på besøk. Jeg ble bedt om å spille siste spor på denne plata, fordi den skulle være så "vanskelig". Selv da hadde jeg problemer med å høre mye galt med innspillingen. Ok, en anelse skurring var det kanskje, men katastrofe??! Nei, kom igjen folkens, stikk fingern i jorda.

Neste gang en av dere sier at en komponent er MYE bedre enn en annen, skal jeg lene meg rolig tilbake i stolen og tenke for meg selv,......ja ja ::).

Birdman
 

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
167
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Sliter litt med same problema på kari Bremnes platene,eg sitter med ein følelse av at dei er voldsom statiske.Er det nokon som har prøvd med f.eks Furutec demag og destat,eg har faktisk tru på at dette kan gjere underverker med desse platene
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.409
Antall liker
40.586
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
elta skrev:
Sliter litt med same problema på kari Bremnes platene,eg sitter med ein følelse av at dei er voldsom statiske.Er det nokon som har prøvd med f.eks Furutec demag og destat,eg har faktisk tru på at dette kan gjere underverker med desse platene
::)

mvh
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
elta skrev:
Sliter litt med same problema på kari Bremnes platene,eg sitter med ein følelse av at dei er voldsom statiske.Er det nokon som har prøvd med f.eks Furutec demag og destat,eg har faktisk tru på at dette kan gjere underverker med desse platene
Nei, knitring er i hvert fall ikke noe problem her.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.707
Antall liker
3.232
Torget vurderinger
0
Nolfi skrev:
Jeg lyttede i går kveld på Svarta Bjørn og lagde mærke til, på spor 5, Byssan Lull, at hendes stemme forvrængte,

Jeg lagde mest mærke til det omkring ca. 1:25 på spor 5. Lyttede ikke efter "fejlen" på andre spor.
Kari Bremnes - Svarta Bjørn - FXCD 200 - 1998

Har nettopp lyttet til hele platen.

Det er ingen feil på CDplaten - sjekk utstyret ditt ;)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.264
Antall liker
6.640
Eneste problemet jeg har med den nevnte vinyl-skiva er at jeg tenker på Harald Eia når jeg hører den...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.264
Antall liker
6.640
Jeg mener å huske at enkelte guruer her tidligere har skrevet at Bremnes-platene er velegnet til å avdekke akustikkutfordinger i bass-området.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.135
Antall liker
1.454
Torget vurderinger
4
Birdman, det var nok et bomskudd.
Jeg er nok dessverre en av de døve som ikke hører forskjell på kabler og annet voodo ;D

Men skurringen på Svarta Bjørn, DEN hører jeg !
Og når man kjøper en såkalt "hifi pressing" på 180 g. vinyl så må man jo kan forvente at.......?
Vel, jeg vet ikke hva man kan forvente.
Koselig uansett å ha den i samlinga, bare den ikke blir spilt...
Plata er ikke til salgs ;D
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
RJEL skrev:
Birdman, det var nok et bomskudd.
Jeg er nok dessverre en av de døve som ikke hører forskjell på kabler og annet voodo ;D
Så den muligheten. Mitt innlegg var heller ikke myntet på deg alene.

Poenget mitt var i hovedsak at vi hifi-folk ofte snakker med store ord jfr. "katastrofe" og "enorme forskjeller". Når det kommer til "Svarta Bjørn", så er det jo en mulighet det snakkes lite om. Kanskje det er en "krevende" pressing, og folk rett og slett har for dårlig eller feiljustert utstyr!??

Birdman
 
Topp Bunn