Problem med kari Bremnes - Svarta Bjørn

S

Stereo_Mono

Gjest
Birdman skrev:
Hadde hyggelig besøk av REX, og hans "Svarta Bjørn" i går kveld. Det viste seg at han hadde samme pressing/kvalitet på platen som undertegnede. Da er situasjonen "status quo" her hos meg. Har fortsatt til gode å høre en av disse feilpressingene.

Mvh. Birdman
Eldgammel tråd, men min 180g Svarta Bjørn er det noe spikk spenna gærent med. På ny og riktig satt opp Rega P9 med en nyere Ortofon Jubilee er det så mye skurr og sssss på stemmen hennes at platen går rett i søppelbøtta her hjemme nå. Jeg gir den opp rett og slett.
Forøvrig er dette den eneste platen jeg har i samlingen som har slike negativer egenskaper. Kan ikke tro noe annet at det er en bunch med dårlige pressinger.

Styr langt unna denne.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Jeg har to av dem, og begge er like ille.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.882
Antall liker
10.715
Torget vurderinger
10
Dr.No skrev:
Ble nysgjerrig på dette og fikk tak i CD versjonen. Skjønner at noen synes det er flott med den saftige lyden med masser av detaljer og den fine stemmen..
Men det er momenter da det så vidt jeg kan forstå forekommer overstyring som er mildnet med en slags “soft clipping”. Antagelig noe av det bjornh er inne på Det lyder heller ikke spesielt pent eller naturlig i mine ører. (Men det har uansett ingenting å gjøre med trådstarteren sitt problem da det ikke handler ikke om regulær skurring slik som han beskriver; og sporet han nevner er heller ikke det værste).
Det kan for alt jeg vet være en ønsket studio-effekt, og det er tydeligvis noe ikke alle reagerer på.

Legg merke til på forstørrelsen at det er noe krøll bare på det positive utsvinget, i begge kanaler. Snodig. Dette er 3.19 inne i “sangen om fyret”, og det er ordet “navn” hun synger her, i den jevne biten ved begynnelsen av pilen. (“før århundret skifter navn”).
Sitter og lytter etter dette via et ganske bra hodetelefonoppsett: Sennheiser HD580 Precision / Musical Fidelity DAC&Rørheadamp. Det er helt klart en liten overstyring der. Ikke noe enormt problem, men det er der. Rart at de lar de gå igjennom. Jeg er overbevist om at Vu meterne har gått langt opp på det røde i studioet!

Forøvrig synes jeg det er veldig god lyd i Munch platen til Kari Bremnes. Noen som er enig/uenig? :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.882
Antall liker
10.715
Torget vurderinger
10
Sånn. Da har jeg akkurat åpnet Svarta Bjørn LPn jeg kjøpte etter konserten i operaen på torsdag. Etter å ha lyttet på originalen i operaen, deretter grundig på cd versjonen i hodetelefonene i går kveld så har jeg et bra referansegrunnlag:

Det skurrer skikkelig på vinyl i forhold til på cd på de kraftige partiene :mad:
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.576
Antall liker
35.546
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Prøver igjen...
Testet cd, tidal og qobuz, sport nummer 10 "sangen om ka ho Anna drømte om" 2.41-43... Ikke bra hos meg.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.304
Antall liker
9.552
Torget vurderinger
2
Dårlig mastering / cutting elleren PU som ikke klarer å følge med, hjelper det med økt stifttrykk evt endret antiskate?
Eller er det det samme problemet på digital?
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Dårlig mastering / cutting elleren PU som ikke klarer å følge med, hjelper det med økt stifttrykk evt endret antiskate?
Eller er det det samme problemet på digital?
Dårlig mastering er der ikke så meget gøre ved (faktisk ingenting).
Slidt plade hjælper med forhøjet nåletryk. Med forhøjet nåletryk må også AS genindstilles.
Ps.
Hurtigste måde at indstille AS: Find en plade med en udløbsrille (det glatte stykke vinyl bør være min 25/30mm).
Sluk pladespiller-motoren. Stil nålen ned i det glatte stykke imellem to rilleomdrejninger. drej, med hånden, tallerkenen stille og roligt. Nålen skal nu glide ind i samme tempo som udløbsrillen, nålen skal forblive på sin plads imellem de to rilleomdrejninger.
Du kan eftertjekke ved at rotere modsatte vej, udefter, og nålen skal stadig forblive samme sted imellem de to rilleomdrejninger.
PS. Hvis pladespilleren/armboardet ikke er i vater, går den sidste delen i vasken.
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.094
Antall liker
20.405
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Og "guru" Valla var på gang igjen. Ny tråd = ennå en mulighet for å skrive ting for 100 gangen 😂 😂

Tok meg akkurat en prøve på Svarta Bjørn. Etter hva som står i "deadwax"/barcode er det denne:

https://www.discogs.com/release/2357499-Kari-Bremnes-Svarta-Bjørn

Blev jo lite nysgjerrig etter å ha lest tråden, så startet med å gi´ den en "Heavy" tur i Degritter.
Må si, at jeg kjenner ikke igjen noen av de, som klager på lyden av denne. Kanskje, jeg har vært heldig??
Var spesiellt konsentrert på sisste låten på side 2, men hørte absolutt ingenting, som irriterte ørene.;)
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.304
Antall liker
9.552
Torget vurderinger
2
Dårlig mastering er der ikke så meget gøre ved (faktisk ingenting).
Slidt plade hjælper med forhøjet nåletryk. Med forhøjet nåletryk må også AS genindstilles.
Ps.
Hurtigste måde at indstille AS: Find en plade med en udløbsrille (det glatte stykke vinyl bør være min 25/30mm).
Sluk pladespiller-motoren. Stil nålen ned i det glatte stykke imellem to rilleomdrejninger. drej, med hånden, tallerkenen stille og roligt. Nålen skal nu glide ind i samme tempo som udløbsrillen, nålen skal forblive på sin plads imellem de to rilleomdrejninger.
Du kan eftertjekke ved at rotere modsatte vej, udefter, og nålen skal stadig forblive samme sted imellem de to rilleomdrejninger.
PS. Hvis pladespilleren/armboardet ikke er i vater, går den sidste delen i vasken.
Dessverre er fremgangsmåten din for antiskate feil og gjentatt mange steder . . Det gjør den ikke riktigere . Antiskate stilles inn med testplate feks Ortofon sin som øker signalet , så måler man forvregning Og stiller slik at økt forvregning oppstår i begge kanaler samtidig, eller lytter etterskurring i H V kanal. Skurrer det i høyre kanal først ( den ytterste) er det for mye kraft innover da skurring skyldes dårlig kontakt med ytterrillen/ høyre da må AS setting økes.
Man kan velg å ha litt mindre AS om nåler sporer godt
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.115
Antall liker
1.366
Og "guru" Valla var på gang igjen. Ny tråd = ennå en mulighet for å skrive ting for 100 gangen 😂 😂
Hadde håpet at sånne kommentarer kunne være begrenset til kabelhjørnet.
Du stiller jo ikke selv bakerst i køen når det gjelder å dele av din viden rundt alt som er hifi-relatert.
Apropos AS, så er det vel snart en universell enighet om at dette ikke lar seg løse over en hel plateside uansett.
God søndag
Steen
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.094
Antall liker
20.405
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Hadde håpet at sånne kommentarer kunne være begrenset til kabelhjørnet.
Du stiller jo ikke selv bakerst i køen når det gjelder å dele av din viden rundt alt som er hifi-relatert.
Apropos AS, så er det vel snart en universell enighet om at dette ikke lar seg løse over en hel plateside uansett.
God søndag
Steen
Fikk du det bedre nå???
Valla og jeg er fine venner og erter hverandre tit og ofte, så hellere uttal deg om noe, du vet noe om.
Universell enighet vet jeg ikke noe om. Beskrev, hva jeg opplevde på mitt vinyleksemplar.
Dypp "sutten" i noe sukker og pust en gang mere 🤡
 
  • Haha
Reaksjoner: HoJ

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Dessverre er fremgangsmåten din for antiskate feil og gjentatt mange steder . . Det gjør den ikke riktigere . Antiskate stilles inn med testplate feks Ortofon sin som øker signalet , så måler man forvregning Og stiller slik at økt forvregning oppstår i begge kanaler samtidig, eller lytter etterskurring i H V kanal. Skurrer det i høyre kanal først ( den ytterste) er det for mye kraft innover da skurring skyldes dårlig kontakt med ytterrillen/ høyre da må AS setting økes.
Man kan velg å ha litt mindre AS om nåler sporer godt
Rigtigt hvad du skriver. Men omform så dine ord til praktisk implementering.
Jeg beskriver blot en simpel "oneway fits all"- måde gøre det på. (Benyttes af bl.a Soundsmith og Mørch).
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
@HasseBasse.

Du har ret du gamle. Jeg har sikkert besvaret spørgsmålet et utal gange før.
Løsningen på AS, nu om dage, er jo som løsningen var back-then, så intet nyt under solen
Måske du hellere skal rette din kritik til dem der stiller spørgsmålet. ;).
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.094
Antall liker
20.405
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
@HasseBasse.

Du har ret du gamle. Jeg har sikkert besvaret spørgsmålet et utal gange før.
Løsningen på AS, nu om dage, er jo som løsningen var back-then, så intet nyt under solen
Måske du hellere skal rette dine klager til dem der stiller spørgsmålet. ;).
Selv gamle 😂 😂
Og nej... klager s´gu ikke, bare vores velkendte drilleri, men når en eller anden udenforstående absolut
må blande sig og ha et negativt indlæg ud mellem sidebenene for at føle sig større (eller hvad det var, han ville), så
har jeg svært ved ikke at svare. Ja ja.... ved det... skulle nok bare ha siddet hårdt på hænderne og ignoreret ham 😂
Skidt pyt. M.h.t. AS, så er der din metode og så den mere videnskabelige, og med alle de forskellige arme,
geometrier, nåleslibninger og hvad har du, så er jeg nok heller ikke helt enig i, at "One size fit´s all". Nok om det.
Er du snart i Jylland igen?? Har noget 23 års rom, du skal smage ;)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.304
Antall liker
9.552
Torget vurderinger
2
:p
Rigtigt hvad du skriver. Men omform så dine ord til praktisk implementering.
Jeg beskriver blot en simpel "oneway fits all"- måde gøre det på. (Benyttes af bl.a Soundsmith og Mørch).
Kom det ikke fram at skurring i høyre kanal på testplate betyr at antiskate må økes?? . Stort enklere kan jeg ikke si det.
Mange sider gjentar den feilaktige metoden, der gjør den ikke riktig for det. Skating kraften varierer med friksjon og modulasjon , å bruke en blank platedel gir en helt annen friksjon enn et musikkspor og blir dermed helt feil uansett hvem som skriver det. .Dette er enkel fysikk, trist at « authoriteter» ikke forstår dette bedre. Men Ortofon gjør det og anbefaler metoden jeg beskriver

Har man ikke testplate settes AS tilsamme tallverdi som stifttrykket, og er ferdig med det.
 
Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.613
Antall liker
3.145
Torget vurderinger
0
Prøver igjen...
Testet cd, tidal og qobuz, sport nummer 10 "sangen om ka ho Anna drømte om" 2.41-43... Ikke bra hos meg.
Kan du teste med en Shibata-slipning ?
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
:p
Kom det ikke fram at skurring i høyre kanal på testplate betyr at antiskate må økes?? . Stort enklere kan jeg ikke si det.
Mange sider gjentar den feilaktige metoden, der gjør den ikke riktig for det. Skating kraften varierer med friksjon og modulasjon , å bruke en blank platedel gir en helt annen friksjon enn et musikkspor og blir dermed helt feil uansett hvem som skriver det. .Dette er enkel fysikk, trist at « authoriteter» ikke forstår dette bedre. Men Ortofon gjør det og anbefaler metoden jeg beskriver

Har man ikke testplate settes AS tilsamme tallverdi som stifttrykket, og er ferdig med det.
AS skal bare kompensere for den indadgående tendens forårsaget af friktionen Radielarmen afstedkommer. Den størrelse finder du fint i en umoduleret skive.
Kan glemme den modulerte del af pladen. Der vil være innersidemoduleringer der nedsætter skating samt ydersidemoduleringer der forstærker. At du fintuner AS efter specifik skæring på testplade og får et godt resultat på lige det sted på pladen, betyder ikke du nødvendigvis får gode resultater fra andre skæringer andre steder på samme plade ;-)
Du har ret i Skating medfører forvrængning fra pladens ene side, men kræver da du spiller en del plader for at finde emner nok til at indstille AS.
Uanset bliver der ikke en perfekt indstilling for alle pladerne dine, kun en "one size fits all", medmindre du indstiller for hver skæring du vil høre.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.628
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Kan være noe feil på pressingen. Jeg streamet denna låta og kunne ikke høre noe irriterende skurring. Har hørt opptak overstyringer med vreng på til eksempel
en jazz gitar uten vreng :)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.304
Antall liker
9.552
Torget vurderinger
2
AS skal bare kompensere for den indadgående tendens forårsaget af friktionen Radielarmen afstedkommer. Den størrelse finder du fint i en umoduleret skive.
Kan glemme den modulerte del af pladen. Der vil være innersidemoduleringer der nedsætter skating samt ydersidemoduleringer der forstærker. At du fintuner AS efter specifik skæring på testplade og får et godt resultat på lige det sted på pladen, betyder ikke du nødvendigvis får gode resultater fra andre skæringer andre steder på samme plade ;-)
Du har ret i Skating medfører forvrængning fra pladens ene side, men kræver da du spiller en del plader for at finde emner nok til at indstille AS.
Uanset bliver der ikke en perfekt indstilling for alle pladerne dine, kun en "one size fits all", medmindre du indstiller for hver skæring du vil høre.
Dette blir mitt siste innlegg om dette.
Skatingkraften varierer med posisjon på platen siden sporingsvinkelen endres. Dvs betydelig endring , finner dessverre ikke figuren som viser det nå. Men AS skating blir et gjennomsnittlig kompromiss uansett ( ca 15% av stifttrykket) Men å bruke blankplate gjør at innstilling blir ved en kraft som er mye lengre fra reelle musikkspor enn vha testplate. (Forskjellen mellom testplater er mye mindre enn mellom en rille og et blankt spor)
En bra plate å ha er Shures sine gamle torturspor med musikk ( Obstacle course IV osv) da får man en reell test

Her er noen fakta fra min AS test fra testplate

1698657366828.png


1698657405942.png


Som man ser av den siste figuren kan man få til laver forvregning ved å øke AntiSkate(AS) settingen ved øket modulasjon(um), men det er ikke så lurt å gjøre det siden de fleste musikkplater har modulasjon tilsvarende 50-70 um området eller lavere, En høy AS for å klare 90-100um blir da for mye og skaper skurring/forvregning i inndre/venstra kanal ved lave midulasjoner.. Dvs man må kompromisse.
De som har gradert AS kan bare sette den til samme verdi som stiftrykket og glemme resten av dette.
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.576
Antall liker
35.546
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har den ikke på vinyl, men har problemer med den digitalt - derfor lurte jeg på om det er noe å ha i vinyl.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.560
Antall liker
5.131
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Har den ikke på vinyl, men har problemer med den digitalt - derfor lurte jeg på om det er noe å ha i vinyl.
Måtte dra frem mitt eksemplar i går og det overstyrer en del steder ja. Definitivt ikke den beste pressingen jeg har kjøpt de siste månedene.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.576
Antall liker
35.546
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Måtte dra frem mitt eksemplar i går og det overstyrer en del steder ja. Definitivt ikke den beste pressingen jeg har kjøpt de siste månedene.
Takk, da står jeg glatt over.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
5.145
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Ikke noe skurr å spore 2,41 til 2,43 på
Spotify etter det jeg kan høre hos meg ihvertfall. Kan jo være forskjellige mastringer.
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.232
Antall liker
4.650
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Testet CD og vinyl nettopp, CD er grei på siste spor side 2, vinyl foruten myyye bass skjærer litt ut spesielt to plasser der hvor Kari drar på mest
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.576
Antall liker
35.546
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Merkelig, nå har jeg testet på tre andre anlegg i huset, samme problem på de.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
@Balle Clorin. Vi er nok ikke så uenige men læste du overhovedet hvad jeg skrev ?
Vi er begge enige om Man bør finde en "one size fitts all-justering" da Skatingtendensen ændrer sig. Med andre ord bør man finde det bedste kompromis.
Og her er det så jeg byder ind med et tip til hvordan jeg justerer AS som har fungeret for mig siden 80erne. Alt dit efterfølgende snak om AS tyder på du ikke rigtigt overskuede hvad jeg skrev ;-)
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.115
Antall liker
1.366
Har liggende denne på Flac, men ikke sikker på om det er en rip av originalen eller den senere HDCD utgaven. Uansett så høres ikke noe overstyring eller vreng på noen av sporene her. Derimot er det i overkant fokus på bassen, spesielt i siste nummer. Med så mye bass informasjon i en LP-utgave, kan jeg forestille meg at pickuppen har nok å streve med når den skal formidle fru Bremnes nydelige vokal samtidig. Dette er bare gjetting naturligvis, da jeg ikke har hørt vinylen.
Steen
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.902
Antall liker
26.768
Sted
Oslo/Grebbestad
Prøvde min SB VAY 223 Fyret vid Tornehamn fungerer utmerket på høy volym uten noe forvrenging tross krevevende oppover.
På siste spor nr 10 Sangen om Anna så begynner noen merkelige hakkinger etter 2.40min, feil gravering? rillene ser merkelige ut her? det er ivf ikke forvrengninger!
 
Topp Bunn