Problem med LFE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har du målt lydtrykket ut av subbene gjennom prosessoren?
    Den ene måler 64-66db og den andre 60-61db og der er volumet på subbene satt til kl12. Skrur jeg opp på max så er det blittelitt bedre
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er som regel så langt opp de går om ikke annet er beskrevet.
    Man gjør vanligvis cutoff i pre
    Subwoofer mode: LFE
    LPF for LFE: 120hz

    Og crossover har jeg satt til 120Hz på front, center og surround.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hadde det bare vært feilmeldingen så hadde jeg ignorert den, som det står mange plasser på nett, men jeg mangler BOOM!! og bass i musikken i filmene. Derfor bryr jeg meg :)
    Ser du har satt front til store høytalere prøv sette de til små da subwoofer som regel er langt bedre egnet til bass jobben til film :) bare en ide :) Mvh
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ser du har satt front til store høytalere prøv sette de til små da subwoofer som regel er langt bedre egnet til bass jobben til film :) bare en ide :) Mvh
    Samme forslaget har REL, og det har jeg gjort. REL driver å svarer meg på mail nå og har gjort i hele kveld :)

    Jeg tror de er output på LFE-kanalene på prosessoren som er for lav. Selv når jeg skrur opp subbene på max kommer jeg ikke over 70 db (på LFE).
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Gå inn i Audessey/manuell innstillingene og sjekk at sub er på.
    No offence, men nå driver du å spør om innstilling av suber i minst tre forskjellige tråder, og et gjennomgående tema er at du bare hører på de som foreslår det du selv har tenkt.
    I beste mening vil jeg foreslå at du leser deg litt mer opp på innstillinger av suber slik at du forstår helheten her.

    For eksempel så finnes det en del guider på Avsforum.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gå inn i Audessey/manuell innstillingene og sjekk at sub er på.
    No offence, men nå driver du å spør om innstilling av suber i minst tre forskjellige tråder, og et gjennomgående tema er at du bare hører på de som foreslår det du selv har tenkt.
    I beste mening vil jeg foreslå at du leser deg litt mer opp på innstillinger av suber slik at du forstår helheten her.

    For eksempel så finnes det en del guider på Avsforum.
    None taken.

    Tråden "lage bassfelle, kanskje" er den det startet med som ble dratt inn i REW-tråden.
    I REW-tråden er det målinger, som jo hører hjemme der. Og der er det høyttalergymnastikk som er i fokus siden jeg har et par digre kuler og noe stygge daler.
    Denne tråden er fordi jeg har null futt i LFE-sporet. 65db er på maks er ikke mye å skryte av.
    Enig, det burde vært to, ikke tre, tråder.

    Og ja. Subbene står på som du ser av bilde lenger opp, de gir jo lyd, men bare opp til 65db over LFE.
    Om jeg hører på andre forslag? Jupp, jeg har drasset rundt på både subbene og HT i flere uker nå, samt endret hvor jeg sitter. Dessverre er det ikke mulig med DSP i mitt oppsett uten å bytte det meste av elektronikk og det er ikke et alternativ. Så da må jeg gjøre det beste ut av det jeg har.
    Jeg har snudd stikkontakter (som jeg lo av for en tid tilbake, men det funker jo), justert plasseringer av HT+subber cm for cm, testet stort sett alt alle har foreslått uten om DSP og sette sofaen midt i døra. Så jo, jeg har lyttet til rådene og testet.
    Enn så lenge så kommer jeg tilbake til det som er det enkleste. Det høres best ut, og det måler best.

    Men tipset om avforum skal jeg ta deg opp på :)

    Når jeg får brukt LFE som de skal så har jeg vel tre valg:
    Leve med det som det er.
    Bytte masse elektronikk så jeg kan sette inn DSP.
    Kjøpe større hus.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spurte deg tidligere om hvilken elektronikk du hadde uten å få svar, men ser jeg jo at du har en surroundprossessor, forhåpentligvis har du da også effektforsterkere, en dsp glir sømløst inn i mellom der, en Minidsp 2x4 taper du maks en tusenlapp på å prøve og selger den om du ikke liker det du hører.

    For dette spesifikke problemet som du spør om i denne tråden så er det en innstilling som er feil et sted.
    Subene skal klare 75db under kalibrering, og du må skru opp gain på subene til du klarer det.
    Deretter setter Audessey alltid for lav gain på suber, så justering opp mot 10db opp kan påregnes. Da spørs det om ikke det hjelper litt på.
    Slå også av ALT som heter noe med dynamic i prossessoren, det roter også til det meste.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Den ene måler 64-66db og den andre 60-61db og der er volumet på subbene satt til kl12. Skrur jeg opp på max så er det blittelitt bedre
    Det henger ikke på greip........
    Lydtrykket skulle jo økt betraktelig med hjulet skrudd helt til høyre. Om jeg gjør det her hjemme blåser jeg taket av hele rekkehuset.
    Det er et eller annet som ikke stemmer i integreringen av subbene i systemet ditt. GARANTERT!
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det henger ikke på greip........
    Lydtrykket skulle jo økt betraktelig med hjulet skrudd helt til høyre. Om jeg gjør det her hjemme blåser jeg taket av hele rekkehuset.
    Det er et eller annet som ikke stemmer i integreringen av subbene i systemet ditt. GARANTERT!
    Helt enig, det henger ikke på greit.
    2x 400w subber burde høres ned til sentrale østland, huset burde flyttes av grunnmuren.
    Siden høynivå funker bra så tenker jeg at det ikke er plassering av subber, eller integrering.

    Jeg skal ta bilder i lunsjen :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spurte deg tidligere om hvilken elektronikk du hadde uten å få svar, men ser jeg jo at du har en surroundprossessor, forhåpentligvis har du da også effektforsterkere, en dsp glir sømløst inn i mellom der, en Minidsp 2x4 taper du maks en tusenlapp på å prøve og selger den om du ikke liker det du hører.

    For dette spesifikke problemet som du spør om i denne tråden så er det en innstilling som er feil et sted.
    Subene skal klare 75db under kalibrering, og du må skru opp gain på subene til du klarer det.
    Deretter setter Audessey alltid for lav gain på suber, så justering opp mot 10db opp kan påregnes. Da spørs det om ikke det hjelper litt på.
    Slå også av ALT som heter noe med dynamic i prossessoren, det roter også til det meste.
    My bad hvis jeg har hoppet over noe.

    Fra kino-perspektiv så er dette oppsettet:
    Marantz AVP 7702
    3x Bladelius (1stk Thor Mk3 med HT-bypass og 2stk Balder)
    2x Rel (1stk S3 og 1stk S3 SHO)
    Sonus faber Olympica 2 (fronter)
    Sonus faber Olympica center
    Sonus faber Olympica 1 (surround)

    Alt av automatikk er skrudd av.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her er alle innstillinger og bilder av bakplatene av subbene
    20201013_215443.jpg

    20201013_215612.jpg
    20201013_215802.jpg


    20201013_215839.jpg

    20201013_215903.jpg

    20201013_215929.jpg


    20201013_220018.jpg
    20201013_220045.jpg
    20201013_220056.jpg
    20201013_220111.jpg
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke sub i min hjemmekino, men det første jeg reagerer på her er hvorfor du ikke setter subbene på maksimalt nivå og lar prosessor dempe signalet?
    Prosessor skal også kutte ved delefrekvens, og da bør vel subbene deles på 120Hz på selve subbene, om jeg ikke tar veldig mye feil.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke sub i min hjemmekino, men det første jeg reagerer på her er hvorfor du ikke setter subbene på maksimalt nivå og lar prosessor dempe signalet?
    Prosessor skal også kutte ved delefrekvens, og da bør vel subbene deles på 120Hz på selve subbene, om jeg ikke tar veldig mye feil.
    ja og nei.
    crossover på subbene er for høynivåinngangen, altså neutrik speakon, og ikke for LFE.
    Både Marantz og REL anbefaler å starte med volumknappen satt halveis opp (kl 12), derfor har jeg også gjort det.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje subwoofere er plassert i rommet på en slik måte at de kansilerer bølgelengden på lavfrekvent?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje subwoofere er plassert i rommet på en slik måte at de kansilerer bølgelengden på lavfrekvent?
    LFE er opp til 120Hz (leste jeg en plass) og jeg har mye bass i lavere frekvenser. REW sier jeg har en skikkelig kul rundt 35Hz så plasseringen er så bra som kompromissene tillater (hvor subber og HT kan stå, og hvor SS kan være).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn