Problem ved montering av SME arm

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Jeg har en SME Series IV-D som jeg er svært fornøyd med på min SME model 20/3, men jeg lurer på om det er en liten konstruksjonsfeil eller feil i bruksanvisningen? Har oppdaget at armen sitter forholdsvis løst på spilleren, selv om den er montert forskriftsmessig. Når man skrur armen fast på spilleren, skal de to sideskruene i "festesledene" være 3/4 omdreining ute. De skal etter bruksanvisningen være så langt ute helt til armen er ferdig justert. Deretter skal de to sideskruene skrus inn igjen. Men problemet er at festesledene ikke går like mye inn igjen mot hverandre, etter at de er skrudd skikkelig fast i det solide armbordet på spilleren med de fire vanlige festeskruene (fordi de vanlige festeskruene holder dem igjen). De to sideskruene kjennes skikkelig stramme når de er dradd 1/3 omdreining inn igjen, men det er ikke nok til at armen sitter skikkelig fast mellom de to sidesledene. På en spiller med mindre solid armbord vil problemet neppe være like stort, men kan nok oppstå der også.

Løsningen er nok å sørge for at sideskruene er tighte når armen skrus fast på spilleren. Men det er stikk i strid med det som står i bruksanvisningen, og vil også hemme armens bevegelsesfrihet når den skal justeres inn (fordi de fire vanlige festeskruene vil hindre at festesledene går fra hverandre når de to sideskruene løsnes).

Dette var tungvint forklart, men de som kjenner armene skjønner nok problemstillingen.

Virker rart at ingen har påpekt dette problemet i noen av de utallige testene jeg har lest av SME-armer.

Noen andre som har erfaringer med dette???
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Konstruksjonsfeil på SME-armer?

Vet ikke om jeg forstod problemet ditt rett, men sjekk ihvertfall at motsatt ende av de to festeskruene for sleiden ligger parallelt og helt inne i sporet. Det er en forutsetning for å få låst armen skikkelig.

mvh
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Takk for tilbakemeldingen. Alt ligger på plass som det skal. Ser ut til at noe ikke er så gjennomtenkt som det burde være. Armen skal jo sitte i spenn mellom de to festebrakettene/sleidene, som strammes rundt armbasen med to sideskruer. De to sideskruene løsnes for å gjøre det mulig å skyve armbasen frem og tilbake og opp og ned for justering. Ideen er at festebrakettene skal gå litt ut og inn (slippe og stramme) avhengig av om sideskruene er strammet eller ikke. Men problemet er at når festebrakettene er skrudd skikkelig fast til spilleren, har det liten effekt å stramme eller slakke sideskruene, fordi festebrakettene er låst fast til spilleren i en bestemt stilling. Monterer man spilleren med løse sideskruer blir armbasen sittende for løst mellom festebrakettene også etter at man har strammet sideskruene, når armen er montert på spilleren. Monterer man med strammede sideskruer får man ikke armbasen nok løs når den skal justeres, etter at festebrakettene er skrudd fast til spilleren. Konstruksjonen virker lite gjennomtenkt på dette punktet. Sideskruenes funksjon forutsetter at det er en viss bevegelsesmulighet i festebrakettene, noe det ikke er når de er skrudd godt fast til spilleren.

På et armbord i et mykt materiale vil det nok totalt sett være nok bevegelse i konstruksjonen til at ting virker som tenkt. Men på et skikkelig solid armbord i metall, låses brakettene/sleidene på en slik måte at ting ikke fungerer helt som de skal.

Jeg anbefaler eiere av 309-312, IV og V å sjekke at armen sitter godt fast mellom brakettene/sleidene. Selv fikk jeg meg en overraskelse da jeg så hvor løst armbasen satt, med godt tiltrukne sideskruer og oppsett 100 pst etter manualene. At armbasen sitter skikkelig fast er viktig for lyden (dynamikk og klarhet).
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Da har jeg vært i kontakt med fabrikken. Løsningen de anbefaler er å la være å skru monteringsbraketten på den ene siden helt fast til spilleren når man justerer armen, og først feste den skikkelig etter at justeringene er ferdig og de to sideskruene er strammet til. Da vil det være tilstrekkelig bevegelsesmulighet for den løse braketten til at det kan strammes ordentlig til rundt armbasen, og armen fester seg skikkelig. Dvs en annen fremgangsmåte enn den som bruksanvisningen legger opp til.

BTW er det på sin plass å skryte litt av servicen til SME; fornuftige og kjappe svar på e-post hver gang man spør :)
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Da prøvde jeg å følge fabrikkens råd, men det lar seg ikke gjennomføre slik armen står nå. Det er umulig å nå begge festeskruene på noen av sidene, fordi armen dekker.

TIL DERE SOM EIER SME ARMER OG / ELLER SPILLER: HVORDAN HAR DERE GÅTT FREM VED MONTERINGEN AV ARMEN? ER DERE SIKRE PÅ AT ARMEN SITTER SKIKKELIG FAST I BASEN?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.325
Torget vurderinger
24
Nå opplever jeg at armen sitter godt nok fast uten å dra til de to sledeskruene så voldsomt. Jeg brukte nok ikke overdrevnt med makt når jeg montere selve armbasen i armbordet heller. Så nei, jeg opplever ikke problemet du refererer til. Men, jeg har lag merke til at det er nødvendig å lodde opp armen etter justering, den retter seg ikke nødvndigvis opp i basen når man tighter de to sledeskruene. Dette er viktig for at armlageret skal ha et plan parallelt med tallerkenen.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.135
Antall liker
1.454
Torget vurderinger
4
Vel, jeg har både SMEV og 309.
Kjenner ikke til problemene du beskriver.
Det går etter boken hver gang jeg skifter arm.....
 

BeefyPSU

Medlem
Ble medlem
01.02.2009
Innlegg
5
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hei.

Hvis det er snakk om SME-armer med knivlager så har de en innebygget svakhet i og med at det er ett "knivlager" og dette er ikke særlig stabilt.
Kreftene som påvirker armen er meget store og ved avspilling er det uhyre viktig at armen er fast opplagret, spiss-lager i rubin er vel veien å gå eller enda bedre luftlagret tangensial. Null friksjon så å si pluss en haug med andre fordeler
Har hatt SME selv en gang på syttitallet og tilslutt bygget jeg den om til spisslagering med rubiner.
Har hatt en Rega, den første typen, den virket meget fornuftig konstruert.
Dette er mine erfaringer, håper ikke at jeg har blandet meg inn utidig.

Per
 

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Innlegg
132
Antall liker
2
"Kreftene som påvirker armen er meget store", dette er vel noe overdrevet.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.325
Torget vurderinger
24
Trådstarter snakker om annen arm, uten knivlager.
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Takker og bukker for tilbakemeldingene! Jeg har merket at sideskruene lar seg stramme effektivt ca 1/3 omdreining etter at sidesleidene er skrudd fast til spilleren. Jeg kommer til å eksperimentere med å montere armen med 1/3 omdreining åpning (i stedet for de anbefalte 3/4), og åpne videre til 3/4 etter at armen er skrudd fast, for justering. Mulig at det blir et greit kompromiss som både tillater skikkelig tilstramming og åpning for justering. Liker ikke å skru og herje for mye på slikt presisjonsutstyr, men jeg får være forsiktig.

Jeg hadde tidligere en 309 på en Voyd Valdi. Der opplevde jeg ikke dette problemet. Det har nok først og fremst sammenheng med at sidesleidene satt mindre godt fast på det tynne aluminiumsarmbordet på Valdien, enn på det tykke presisjonsbordet på SMEen. På Valdien var jeg også avhenging av festemuttre på undersiden av armbordet, noe som gjorde konstruksjonen mindre robust og mer bevegelig på det glatte armbordet. Jeg har heller ikke brukt overdrevent med krefter ved fastskruing av armen på SME-spilleren, men sidesleidene sitter likevel veldig godt fast på armbordet, og bremser derfor effekten av tilstramming av sideskruene.

Jeg tror det har mye for seg at sideskruene står i omtrent samme stilling når de er tilstrammet uavhengig av om armen er montert eller ikke. Det er den posisjonen hvor armen er låst til armbasen som tiltenkt. Med andre ord at sideskruene skrus akkurat like langt inn igjen når armen er ferdig oppsatt, som de ble skrudd ut før montering. Armens konstruksjon gjør altså at dette ikke er lett å gjennomføre i alle situasjoner, i alle fall dersom man følger bruksanvisningen slavisk. På min spiller skrur jeg altså ut 3/4 omdreining før montering, men kommer bare 1/3 omdreining inn igjen etter montering. Jeg tror som nevnt at skikkelig kontakt mellom spiller og arm er viktig for lydkvaliteten. Dette problemet gjør kanskje at en del SMEarmer ikke yter optimalt, pga. oppsettet.

På min spiller er avviket mellom stramming før og etter montering stort, og lett å merke på armen. I andre oppsett kan avviket være mindre, og vanskeligere å merke. Men jeg tror ethvert avvik på dette punktet går ut over armens ytelse, fordi løs montering svekker muligheten for å øverføre energi fra armen til spilleren. Løs montering gir også en fjærende virkning når nåla møter kraftig rillemodulasjon, noe som svekker presisjon og dynamikk.

I og med at de gamle armene i 3000-serien har vært trukket inn (det var disse som hadde knivlager): Der er problemet ikke tilstede, fordi platen som fester armen til spilleren er i ett stykke. Problemet gjør seg kun gjeldende på serie 3, 4 og 5, fordi konstruksjonen forutsetter feste og tilstramming i to motstridende plan.

Det slår meg fortsatt at ingen har påpekt dette problemet i de utallige testene jeg har lest av SME-armer/spillere.

Meningen med disse innleggene er ikke å sverte ryktet til SME, men å forsøke å legge til rette for optimal utnyttelse av godsakene :)

Mvh.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.325
Torget vurderinger
24
Hvor holder du til TomVe? Er du i Oslo må du gjerne komme innom for å se på armen min og finne ut om det er avvik mellom oppsettene.
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Mange takk for et generøst tilbud! Jeg bor på Jar i Bærum og jobber i Oslo sentrum. Benytter meg gjerne av sjansen dersom jeg ikke får dette 100 pst. på plass med det første.

Vennlig hilsen TomVe
 
Topp Bunn