Proffens husgud

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Takk for den!
    Joda, følger med og tenker mitt ifht ymse kabeltråder, men har etter hvert fått et noe mer avslappet forhold til kabler. Bl a ble jeg jo litt nyfiken på skriveriene rundt den såkalte Tempflexkabelen, samt den Elfa?kabelen som ble omtalt som enda bedre. Det betyr ikke at de ikke er viktige for meg, eller at de ikke har noe å si for totalen. Men i mitt hode og mine ører er kabler i dag litt mer å sammenlikne med hva krydder er for maten. Dvs at de ikke nødvendigvis utgjøre den STORE forskjellen, men at der er nyanser.
    F eks opplevde jeg fint lite forskjell da jeg koblet fra Sense sine utmerkede sølv-diy-kabler og koblet på de rimelige kablene jeg handlet via ebukten.
    Mulig at holografien fikk seg et løft, og at bassen kaaanskje ble strammet litt opp, men det er uansett nyanser man snakker om.
    Det jeg derimot kan si for sikkert, er at de ebukt-kablene er VFM så det holder! Hadde det ikke vært for at jeg i hovedsak kjører xlr-kabling, hadde jeg nok hevet meg rundt og bestilt hjem noen rca-kabler laget på samme prinsipp. Eller; det kan hende at jeg gjør det plutselig, og heller kjører rca mellom dac og pre, i stedet for xlr som jeg gjør i dag - har nemlig muligheten.
    Så til deg, 7th, og for så vidt alle andre - har du en 500-lapp eller drøyt det å avse til kabel-lek, tror jeg ikke du bommer på skiven med de kablene. At det så finnes kabler som får maten til å smake enda bedre, det tviler jeg ikke på, men da koster det fort litt.
    Ut over det, driver jeg ellers mest med å koser meg med masse god musikk, samt at jeg leker og prøver meg litt frem ifht demping under div komponenter. Har aldri utforsket den biten særlig mye før, men aner jo nyanser der og.

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Well, da er hansken kastet, og en del av stæsjet lagt ut på børsen.
    Så får vi se hva som skjer.
    Blir jeg av med det jeg kan "avse", bør det være mulig å begynne å lukte på en effektforsterker av enda høyere kvalitet enn de for øvrig glimrende Xindakene mine.
    Stikkord her blir Pass.... :rolleyes::cool:
    Da får jeg og kidsa heller nøye oss med en medioker dvd/bdspiller i kjellerstuen, samt lyd fra en eller annen "luguber" lydplanke. Etter bruken så langt å dømme, er det i alle fall synd å ha såpass godt utstyr stående langt på vei mest til utstilling.
    Oppe i stuen blir det kanskje også snakk om en nedskalering, med enklere forsterkeri (erstatter da den integrerte Xindaken med Sonyforsterkeren jeg har stående nede), og muligens andre høyttalere (men jeg beholder mer enn gjerne BKS`ene - for å si det sånn). Har luftet tanken på høytalerbytte oppe med interiørarkitekten, og begynte da å selge inn noen litt mindre, hvite gulvstående - og hadde da Dynaudio eller Vienna Acoustics i tankene....noe som burde kunne la seg gjøre. Men som sagt, jeg beholder mer enn gjerne BKS`ene....

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    IMG_0465.jpg
    IMG_0466.jpg
    IMG_0467.jpg
    IMG_0468.jpg
    Da har det blitt noen endringer. Ikke av det mest seriøse slaget, men dog.
    Ut røyk først noe Sonystæsj, forsterker og dvd-spiller, så røyk det et rack på dør.
    Så nå står hovedoppsettet og koser seg i et lekkert Norstone-rack (bilder kommer)

    I oppsett nr 3 røyk så Larsen 6 på dør, til en kar som etter hva jeg har forstått, ble overmåte nøgd! Det er kjekt med tilbakemeldinger av den sorten.
    Inn kom det i stedet først en brukt Linn Classic Movie og deretter et par Magnat Quantum 655 høytalere - tanken var at en høflig skotte og et par skarpe tyskere kunne bli en grei match - og så langt synes jeg det lover godt i filmkroken. Magnathøytalerne falt umiddelbart i smak, med mengder av grei bassinfo og meget god oppløsning. At de blir stående i filmoppsettet er jeg rimelig trygg på - for makan til høytalere til prisen jeg måtte ut med, ja, det tror jeg man skal lete lenge etter!
    Nå har ikke Linn-forsterkeren ubegrenset med krefter, men det virker ikke som om det gjør så mye, all den tid høytalerne er lettdrevne.
    Neste steg her blir en "grei" senterkanal. Lurer litt på en basic B&W, men har ikke landet helt mht senterhøytalern.

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da har man fått installert og koblet opp en senterkanal i oppsett nr 3. Nærmere bestemt en Mirage etellerannet (må sjekke opp modellbetegnelsen - mener det er Mirage OM-C3 - bilder kjem!) Og HALLEJULAH for en effekt.........spes i samspill med Magnatene... Tanken var jo at Mirage skulle tilføre litt "varme" i dialoggjengivelsen, opp mot Magnatenes litt "crispy", "tørre" tyske lyd i den øvrige gjengivelsen....
    Måtte bare kjøre en film her om kvelden, og gud hjelpes kor skræmt æ vart av måten bassen ble gjengitt på i filmsammenheng. Spooky er vel gjerne et dekkende ord! De Magnatene går DYYYYYYYYYYYYYYYPT med fullt trøkk!

    Når det ellers gjelder Magnatene, har jeg faktisk lekt med tanken på å teste de ut i "gromoppsettet". TROR jo ikke de vil gruse Gradientene, men å gjøre noe sånt vil gjerne gi meg en pekepinn på kvalitetene de besitter. Tror neppe at man får et fullstendig inntrykk av sånt når de står koblet opp mot Linn-boksen....(selv om den helt klart ikke gjør seg bort!) Og hvem vet, kanskje jeg rent av tar de opp i stuen og kobler de opp på Xindak 6950 - tror det hadde vorte skoj.... Spørsmålet da blir vel mer hva jeg skulle gjort med BKS`ene - som i seg selv er glimrende høytalere. Kunne hatt de som innbyttere i gromanlegget, og går for et par andre/nye høytalere i filmoppsettet, dvs oppsett nr 3. Men på mitt nivå er det litt råflott, imho.....

    Leker ellers med tanken på noen andre dipoler i stedet for Gradientene, men så var det å finne de riktige da. Vet jo hva jeg har lyst på, selv om jeg aldri har hørt akkurat DE høyttalerne, og det er uhyre sjelden de er til salgs brukt, så man må jo først komme over de.....

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da KAN det bli snakk om til dels STORE endringer i husguden om ikke så alt for lenge....so stay tuned.... :rolleyes:;D8)
    Det er evt snakk om ca 140kg som skal i hus...

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da er første skritt tatt - dvs terningen er kastet.
    Sist helg røk Xindak-blokkene ut,og pre'en skal bort.
    Hva som kommer inn i stedet, er ikke heilt spikret ennå, men jeg har en slags plan.
    Kan hende at jeg kommer til å angre på at Xindak-blokkene fikk reisepakken, for det er gode forsterkere, ikke snakk om annet.
    Men jeg følte ikke helt at de matchet høyttalerne mine 100%.
    Men du verden, jeg har hatt mange kvalitetsfilmer i godstolen, og kunne lett ha levd videre med oppsettet slik det stod.

    Vil nok ta litt tid før nytt stæsj er på plass, så frem til da får jeg bruke oppsett 2 og 3. Bør være levelig å måtte ty til de og, selv om det blir i en litt annen liga.

    2 beklager container.....

    Mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Du verden, med stavekontroll på nettbrett blir det fort mye rar tekst.
    Vel, vel, nå har jeg vært uten effektforsterkeri i kjellerstuen i snart en mnd, og det merkes...
    Enda godt man har andre muligheter til å spille musikk, om enn på noe simplere utstyr.
    Har langt på vei slått fra meg planene om direktekjøp fra Asia, i all hovedsak pga kronglete prosess.
    Regner med at det i løpet av første halvdel av påskeuken kommer på plass "noe" som vil gjøre at husguden kan gi lyd fra seg igjen - men nøyaktig hva som ramler inn, avsløres ikke ennå. Kan hende vil første besøkende bli plassert for å høre, ikke se, før jeg avslører hva som spiller..........

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Forandringer har funnet sted, og det hele oppleves som forbedringer.....
    Xindakblokkene har fått et nytt hjem, der de forer et par Amati med vellyd.
    Da måtte jo noe annet på plass, og jeg prøvde virkelig hardt å ha litt is i magen.
    Så nå ser det slik ut
    DSC_0107.jpg


    Som synes, har jeg ikke bare gjort noe på effektforsterkerisiden - jeg har også ommøblert og funnet en alternativ måte å bruke Norstone-racket på. Det viste seg nemlig at det i en høy seksjon ble litt for høyt og estetisk forstyrrende imho.

    Som kan sees, er det snakk om et kamuflert produkt - med viten og vilje.
    Har nemlig kjørt et aldri så lite stunt på noen av mine gode hififrender, som først har måttet lytte, før "hemmeligheten" ble avslørt.
    Og jeg tenkte at slik skal det forbli i alle fall en liten stund til.

    Tilbakemeldingene går i alle fall på at dette har vært et steg i riktig retning, så vil tiden vise hva neste steg blir - det kan vise seg å bli meget interessant......

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Lydmessig føler jeg at bassen har fått seg en aldri så liten oppstrammer, og at jeg på en eller annen måte har fått 1/2-1 oktav ekstra der nede. Mellomtonen er herlig realistisk og veldig hjertelig tilstede. Rosinen i pølsen er kanskje at oppsettet nå, på en helt annen måte enn tidligere, oppleves som mer oppløst i toppen. Akkurat DET var jo ankepunktet jeg hadde ifht kombinasjonen Xindakblokkene og coax-løsningen på Gradientene.
    Ellers er bakgrunnen atskillig sortere, evnen til pinpointing har fått seg et løft - men det herligste er trolig likevel at instrumenter og stemmer gjengis så realistisk, nakent og rått som jeg aldri tidligere har hørt det fra husguden.

    Noen minus? Tja, kunne kanskje levd lykkelig med enda mer forsterkerkraft, en annen og bedre dac (selv om min nåværende er et veldig godt valg mtp VFM!), noe å hente på et annet drivverk enn Bada-spilleren?, samt at jeg, til tross for at jeg er rimelig godt nøgd, vurderer å på sikt teste ut en annen pre enn X2`ern. Var en stund inne på tanken om en Goldmundklone her, men prosessen med å få bestilt hjem noe slikt på nett ble unødvendig kødden, så jeg har lagt de tankene litt på is. Det er dog ingen tvil om at Goldmundklonen jeg har blitt litt kjent med, har åndssvake kvaliteter, særlig prisen tatt i betraktning. Var jo også inne på tanken om monoblokker i form av Goldmundkloner, men når svaret fra selger var at "prisen for frakt blir for høy" - ja, da blir man jo litt satt ut. Det skal da vel for pokker ikke være selgers oppgave å avgjøre hva man ville vært villig til å betale for produkt + frakt......
    Jaja, nuk om det, kommunikasjon er en fin bil, og kineserne kan mye, men har litt å gå på ifht kundeservice....

    mvh
    Proffen
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    680
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Må vel være lov og gjette da..?

    Hmmmm.. hva med denne..

    BoulderWeb.jpg


    eller denne...
    a46.jpg


    hadde det nå bare vært et tospann igjen.. DISSE
    POA-S1.jpg


    1_zpsacec0109.jpg


    3_zps97cf8769.jpg


    6_zpsf765763b.jpg


    5_zps67e3bfce.jpg


    69851_2.jpg


    ja osv da ;) blir spennende dette da..

    sense..
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jauda, men neida, Denon eller Accuphase er det ikke, så mye kan jeg erkjenne.
    Hva var forresten den øverste saken? Så jo nesten ut som en heftig sak....

    Ellers har jo synspunktene fra de 3 som er innviet i hemmeligheten i all hovedsak vært positiv, og et tegn på at å bytte ut Xindakblokkene ikke var helt feil, selv om de også hadde sine gode kvaliteter.
    Du får gjette litt på PMSense.... ;-)

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Well, da letter jeg litt mer på sløret.
    Xindakblokkene røk ut, og inn kom en noen år gammel Musical Innovation 7.
    I utgangspunktet/på papiret en svakere forsterker enn Xindakblokkene, men så var det pjaksisen da.
    Der oppleves det heller tvert om

    I tur og orden har MPT, Fenris, tkr og SOA vært innom. De ble benket i godstolen, musikken satt på, mens effektforsterkeren var kamuflert som på bildet litt lenger oppe viste.
    Tilbakemeldingene har i all hovedsak gått i positive ordelag, og jeg tar det som at jeg har tatt et steg (til) i riktig retning.
    Skrev litt om inntrykkene i MI-tråden - men konstaterer at så langt er planene om høyttalerbytte, prebytte og andre bytter lagt på is, i alle fall nesten.... :cool:

    MI7 ble, ganske umiddelbart etter at den kom i hus, sendt til Roar Malmin for en aldri så liten make over. Lyttebanken ble byttet ut til nye greier, RM mekket på plass en ekstra transistor pr side, og så ble der foretatt noen andre, mindre enkle justeringer.
    Så nå er planen å kose seg med MI7 en stund, før neste etappe påbegynnes. Hva det blir da, er ikke godt å si. Hadde jeg hatt liiiitt mer is i magen, kunne det vært at jeg i dag satt med en Coda effektforsterker, som ifølge Paul Morten skal være den ideelle matchen til Gradient. Har dog aldri hørt Coda, så det ville vært en sjanse å ta. Det kan jo også hende at det kommer en dag der det blir aktuelt å oppgradere innenfor MI-familien, og så har jo nysgjerrigheten lenge sagt at man burde sjekke ut hva Pass Labs lager av kremprodukter. Men det er frem i tid, simple as that....

    Bilder kommer, men først skal ferien på varmere breddegrader unnagjøres.

    mvh
    Proffe
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    MI-7.jpg


    For ordens skyld; MI7 ser da ut noe sånt som dette. Bildet er dog ikke av min.

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da står man på trappen til høst, og da pleier det gjerne å blåse og storme litt.
    Hva er da bedre enn å gjøre litt endringer i oppsettet?
    Har derfor fått låne et par høyttalere, med tanke på å sjekke ut hva de er gode for, hvor godt de matcher resten av oppsettet mitt, hvor godt de passer i rommet, og ikke minst; hvordan de står seg ifht Gradient Revolution.....
    Hvilke høyttalere det er snakk om?
    Tja, avslører ikke alt med eeeen gang, men kan si såpass at det er høyttalere som nye trolig kostet dobbelt opp av hva Gradientene gjorde nye..... Så sånn sett BURDE det jo være "bedre" høyttalere. Det gjenstår å se. Men at det er annerledes høyttalere, det kan slås fast først som sist.

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Fra siden ser høyttalerne slik ut:
    Ikke så mye å si på finishen, selv om Avalon kanskje er lekrest i den lyse utførelsen....

    mvh
    Proffen
    DSC_0223.jpg
    DSC_0224.jpg
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    btw: Høyttalerne det er snakk om, heter Avalon Arcus.
    Close up av høyre høyttaleren:
    DSC_0222.jpg


    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det første som slo meg, var at jeg nok må gjøre noe med høyttalerkablene, dersom jeg går for et bytte.
    Høyttalerterminalene sitter nemlig i bunnen av høyttalerne, og det er ikke av den tradisjonelle typen.
    Har har Avalon merkelig nok valgt å kjøre sin egen løsning. Den kan saktens funke godt nok, den, men den er litt knotete ifht å bruke spadene som er påmontert i endene av mine høyttalerkabler.
    Det andre som slår meg, er at jeg ved et høyttalerbytte må skappe meg en eller annen form for demping/avkobling mellom høyttaler og underlag. Som det er nå, er høyttalerne plassert og står rett på slakterblokkeneHøyttalerne kom under spikes, puter eller noe som helst, bortsett fra at selger har brukt noen plastklosser fra biltema, som jeg kan sette under. Om det er optimalt, eller om jeg bør prøve noe annet, er for fremtiden å vise....

    mvh
    Proffen
     

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Bergen
    Her skjer det saker og ting ser eg. Artig Proffen!
    Må få sullet meg opp til deg en dag.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Her skjer det saker og ting ser eg. Artig Proffen!
    Må få sullet meg opp til deg en dag.
    Og eg ner te deg.
    Det e jo sinnsykt laaangt........... :cool:

    Skjer og skjer. Tenkte som så: Det ville jo vært dumt å ikke ta sjansen på å prøve ut slike høyttalere, når de befant seg i nærheten og var mulig å få på besøk for å bli kjent med de....

    Så får tiden vise hva som skjer.

    mvh
    Proffen
     

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Bergen
    Blir jaffal spennende å høre hvilken du liker best hos deg. Du har jo tross alt fine høyttalere fra før av også.
    Har ikkje skjedd så mye på Hifi fronten hos meg, men har akkurat bygget om musikk loftet en hel del.
    Men har ikkje fått satt anlegget på plass enda. Håper å kunne spelle musikk på loftet i løpet av uken.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Sukk, dette ble akkurat så vanskelig - og så gøy - som jeg hadde "fryktet".
    Avalon og Gradient er ganske så forskjellige som musikkformidlere, og jeg har bare såvidt begynt å danne meg noen inntrykk og gjøre meg noe som forhåpentligvis skal likne på fornuftige tanker.
    DERFOR: hvis det er noen der ute som har erfaring med Avalon Arcus fra tidligere, tar jeg gjerne mot synspunkter og tips på deres kvaliteter og evt svakheter.

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg gjort meg noen erfaringer og dannet meg en hel del inntrykk, pluss at jeg har konferert litt med et par erfarne fjellfolk. Og jeg TROR jeg har landet på en beslutning - men den avsløres ikke riktig ennå.... :cool:
    Stikkordet for beslutningen vil i alle fulle fall være preferenser, som jo som kjent er rimelig viktig i denne gesjeften....

    mvh
    Proffen
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Grattis med mye lækkert utstyr. :)

    Mvh
    Frank
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jaaaa.. er ei stund sia da no. :)
    Prøve å skjærpe meg , men unge, dame,jobb osv..du veit :p
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da letter jeg på sløret....
    Høyttalerne som blir stående i husguden heter (fortsatt) Gradient Revolution.
    Etter en kjapp, men relativt grundig vurdering, fant jeg ut at Gradientene, tross en atskillig lavere nypris enn Avalon Arcus, hadde mer å by på av det som betyr noe for undertegnede. Det var altså preferenser som til syvende og sist ble utslagsgivende.
    For jeg kan samtidig slå fast at Avalon Arcus OGSÅ er en høyttaler som har flere gode kvaliteter. Bassgjengivelsen er superrask, knusktørr og kontant, lydbildet er stort både i høyde, dybde og bredde, i toppen er det god oppløsning og luft i massevis. Instrumenter har riktig klang, og bakgrunnsteppet er rimelig kølsvart.
    Der jeg endte opp med å foretrekke Gradientene fremfor Avalon, var ifht vokalgjengivelse. Av en eller annen grunn, det kan rett og slett være at Gradientenes 2 12-tommere pr side vs Avalons noget mindre basselement, kan det hende et Gradientene hadde kneppet mer fylde i dypbassgjengivelsen, ikke dermed sagt mer "hifiriktig", noe som kanskje forplanter seg oppover i mellomtonen, og som derfor imho gjorde f x at Bjørn Eidsvåg ble gjengitt med hakket mer brystkasse (og mage) via Gradient enn via Avalon. Jeg opplevde med andre ord Gradient som mer i min gate hva gjelder det som gjerne kalles nerve, kjøtt-og-blod eller organisk gjengivelse. Og denne parameteren er imho en av de viktigste, når man skal kose seg i sweetspoten. På andre parametere kunne jeg lett ha levd lykkelig med Avalon.
    En stor takk til eier av Avalon for velvillig utlån og hjemmetesting av et par gode høyttalere.

    mvh
    Proffen
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Som forventet. Mellomtonen og vokalgjengivelsen er nok mer korrekt på Gradientene. Ikke farget. Det sørger kontrollert spredning kombinert med mangel på overgang for. Overgangen ligger høyere og er dessuten koaksial som er perfekt ut til 30 grader.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Har nettopp fått i hus en MI 11 proto.
    Lovende, det er førsteinntrykket.
    Pre`en kom i et kabinett som ikke er veldig stort, faktisk overraskende lite, både i bredde og dybde.
    "Strømforsyningen" - dvs trafoen, "henger løst og dingler", og bør nok monteres inn i eget kabinett etter hvert.
    At en gammel Philips fjernkontroll brukes til å justere "mute - ikke mute", gir det hele litt sjarm. Har ikke hatt remote til X2, og vil nok overleve uten til MI 11 og...
    Har en stund nå spilt med Pass Labs X2 som pre, men jeg tror jaggu at MI11 proto kan gi X2 kamp til døren og vel så det.
    Oppløsningen er meget god med MI 11, mellomtonen just så tilstede som jeg foretrekker å ha det. Bassgjengivelsen er vel der MI 11 skiller seg mest fra X2. Det oppleves foreløpig som om der er mer av alt med MI 11 - uten at det blir slapskaus av det av den grunn.
    Kan være at MI 11 graver dypere i materien, og dermed formidler mer fundament.
    Bakgrunnen er i alle fall ikke mindre svart enn med X2, og jeg aner mer luftighet og 3D-følelse med MI 11 - men her må jeg nok høre mer for å kunne konkludere.
    Alti i alt et spennende bekjentskap, så får vi se hvor ferden går videre....
    Må spelle mer mussikk her nå, kjenner jeg, for å bli litt klokere.....
    Bilder kjeme....

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Pitteliten, ja, men som ho sa, brura; smått e godt.
    DSC_0266.jpg

    Strømforsyningen skal der gjøres noke med, om MI11 skal bli stående... Minstekravet må være et eget kabinett....
    DSC_0268.jpg


    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    DSC_0267.jpg


    Var jo spent på samspillet mellom disse to, og førsteinntrykket er krute godt.
    MI 11 og en lett "bolet/tweaket" MI 7

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da er der gjort et par saker i løpet av kvelden.
    SOA stakk innom som snarest, og kom med litt kvalifisert synsing, i første rekke for å vurdere MI 11 proto`en.
    Så var det en aldri så liten økt med ommøblering og "rydding" i racket, før jeg koblet opp noen uunseelige signalkabler for utprøving.
    Må jo bare si at til prisen tror jeg man skal slite seriøst for å finne noe som kan ta opp konkurransen.
    Og sånn rent kvalitativt skal det bli grådig spennende å spelle mer musikk. Det er helt klart kabler som har kvaliteter.
    Om de er bedre enn kablene jeg har brukt, gjenstår å se.... Tror det kan bli jevnt der, ja....
    Skal få lagt ut noen bilder i morgen.....

    Blir for øvrig spennende å høre hva hififrender i Bergensområdet vil si ifht signalkablene jeg har koblet opp.....

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.655
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    DSC_0308.jpg
    Her skjer det lite. Koser meg storligen med musikk, men liiitt skjer det da.
    Har noe stæsj på innkommende, så får vi ser....
    I hovedoppsettet er det status quo enn så lenge.
    I oppsett nr 2 har Xindak XA6950 fått et nytt hjem.Kom på den "geniale" ideen at jeg kanskje kan krympe tvbenken til noe mer "normalt, men da måtte varmekraftverkeet fra Xindak ut.
    Kikket først på en integrert Calyx, deretter var jeg inne på tanken om Bel canto, Nuprime - men endte til slutt opp med en slik en - en Auduo gd Precision 1
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn