Proffens husgud

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hvilken av komponentene er man så "mest nøgd" med?
    Tjaaaaa, si det....
    Har jo lenge vært fortjust i pre`en da, og da høytalerne viste seg tilgjengelige, dukket minnene fra et veldig trivelig lyttebesøk hjemme hos PM Audio opp. Snakk om høytalere som satte spor etter seg i harddisken. Xindak har forøvrig lenge vært et merke jeg har vært nyfiken på, og da jeg er/ble meget godt nøgd med min integrerte XA6950 i tv-anlegget opppe, tok jeg sjansen og slo til på et par av disse monoblokkene. At disse blir stående til man er villig til å legge atskillige kronasjer på bordet for erstattere, er hevet over enhver tvil. Da snakker man om produkter som gjerne koster mer enn det dobbelte brukt ifht hva Xindakblokkene kostet nye - dvs +40k; for såpass gode TROR jeg Xindakblokkene er!
    Cd-spilleren er såpass fersk i gamet at jeg trenger mer tid på meg for å avgjøre hvor god den er som reint drivverk, sammenliknet med funksjonen som stand-alone-spiller. Dessuten blir det gøy å se hvor mye musikkglede jeg vil få via Sonosspillerne, både oppe og nede. Der ligger jo noen album på NAS-disken, og med Spotify premium tilgjengelig, skulle det i alle fall ikke mangle på både ny og gammel musikk. Merker allerede at jeg er i ferd med å blir mer og mer Spotifysert, og når premium byr på en såpass god oppløsning som den gjør, blir lydkvaliteten "helt til å leve med", selv om det foreløpig låter bedre fra cd. Hva som evt skjer den dagen jeg kjører zp90 inn på Sense-dac`en, blir jo spennende å finne ut av. Den er nok minst et par hakk opp ifht MF`en....(som i så fall vil bli flyttet opp i stuen, der det står et helt ok tv/headfi-oppsett)

mvh
    Proffen

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.183
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Pre`en har i sin tur "selskap" av disse....
    Sense sin "hjemmesnekrede" DIY-dac nederst til venstre, en Sonos zp90 + en MF X-24K dac, samt på toppen, til venstre for pre, nykommeren, en Bada HD26.

Jeg får invitere meg en tur ut (inn) til deg snart. Snaisent!

mvh

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Takk for det, tkr og Vermin. Joda, er godt nøgd jeg, selv om det alltid vil finnes "råere" stæsj....
    Ikveld skal Melissa Horn få fylle rommet; føler jeg trenger det etter en heavy dag på jobben. Det er en brutal verden, og i dag fikk jeg info som antakelig gjør meg i stand til å predikere fremtidsutsiktene for en 12-åring - og den ser desverre ikke lys ut. Snakk om at vi har med menneskeskjebner å gjøre. Føler igrunnen mest for å grine av alt, som er forårsaket av voksne.....

mvh
    Proffen

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Ja er det ikke litt digg med litt horn i stua i det minste :D

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Takk for det, tkr og Vermin. Joda, er godt nøgd jeg, selv om det alltid vil finnes "råere" stæsj....
    Ikveld skal Melissa Horn få fylle rommet; føler jeg trenger det etter en heavy dag på jobben. Det er en brutal verden, og i dag fikk jeg info som antakelig gjør meg i stand til å predikere fremtidsutsiktene for en 12-åring - og den ser desverre ikke lys ut. Snakk om at vi har med menneskeskjebner å gjøre. Føler igrunnen mest for å grine av alt, som er forårsaket av voksne.....

mvh
    Proffen
    :D

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

mvh
    Proffen
    :rolleyes:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

mvh
    Proffen
    :rolleyes:
    Nå har jo jeg sett Horn live da, og hvis jeg skulle hatt Horn i stuen, kan det jo hende jeg hadde fått på pukkelen av min bedre halvdel.... konkurranse, vøtt.....:cool:

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da har man lekt seg litt med plassering osv....
    Har vel foreløpig endt opp med dette...
    Avstanden fra bakvegg til høytalernes bakkant er nå ca 140cm. og "mellom og bak der" skal det nå være fint lite som påvirker negativt...
    Avstanden fra sidevegg til høytalere er rett i underkant av 60cm.
    Toe in på høytalerne er redusert en anelse - og utgjør nå ca 6,5cm... - men her må det nok jobbes litt til, trur eg...
    Driver fortsatt på og jukker lyttestolen litt frem og tilbake, men pr dags dato er den lokalisert ca 225cm fra høytalerne - og jeg tror jeg liker godt det jeg hører.... :cool:

mvh
    Proffen

Vedlegg

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.873
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Den der plasseringa tror jeg på! Stemmer godt med egne erfaringer som revolusjonær.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Av og til kunne man ønsket et par meter bredere rom, men men...skal vel ikke friste lykken for heftig etter siste års omveltninger...

mvh
    proffen

M

MPT

Gjest
    Ser meget fint ut...Håper jeg får en ny lytterunde når du er ferdig! :) Mvh MP

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Så et lite spørsmål: DERSOM jeg skulle gå til det skritt å gjøre akustikktiltakt; hva bør jeg tenke på, slik bildet viser oppsett av høytalere....?
    Tenker jo at det KAN bli aktuelt med noen "dempeplater" på sidevegg, mtp det jeg har kunnskap om ifht demping av de såkalte førsterefleksjonene...
    Nå er og vil rommet trolig forbli godt møblert, og tepper vil dekke mye av gulvarealet, slik at den biten bør være ivaretatt.
    Avstanden til bakvegg bør jo nå være såpass ok at jeg kanskje kan slippe å gjøre noe med vegg/vindusflatene der....
    Da gjenstår kanskje bare å tenke på evt dempeplater i taket, men vi får nå se....

Hva vil evt gevinster bli, dersom jeg smokker opp dempeplater på sidevegg?
    Og hvordan vil dempeplater i tak påvirke lydgjengivelsen?
    Er rimelig jomfru på dette området...

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da skjer det litt, trur eg...
    Har i alle fall gjort noen grep, men det gjenstår litt evaluering før man kan konkludere med noe som helst.
    Hva har så skjedd?
    Tja....
    1) Gikk til et spontaninnkjøp av en Denon dvd3910 - mtp sacd-avspilling. Prisen var grei, så den blir nok stående en stund....
    2) Har fått i hus en ny dac- bassert på ESS Sabre 9018. Hvor god denne er, og i hvilken grad den kan ta opp kampen med Sense`s DIY-byggverk, gjenstår å se. Et pluss med denne dacen er at den vil kunne ta imot digitalsignaler fra både cd-spiller og Sonos, noe DIY-dacen ikke maktet.
    3) Med ny dac måtte det også litt ny kabling i hus. Det ble derfor en optisk kabel av typen Valab... Denne ligger foreløpig uåpnet, fordi......
    4) BAT vk30 er på utlån, og vil trolig bli erstattet av noe annet - men også her må det litt evaluering til. Ny pre er imidlertid i kjømda, har et liiite håp om å få den i hus på tirsdag.... (det vil da også komme noen bilder av tingene....)

Jobber ellers med å bli klokere mtp plassering av lytteposisjon, høyttalere og resten av oppsettet - her var det kjekt å kunne lese gjennom boken MPT var så vennlig å låne meg, "Get better sound". Har lest den ferdig - men ennå ikke kommet til skudd mht å realisere innholdet i boken...

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    WTF....?
    Nytt rack? Ny dac?
    Jupp....og jupp! Svart rack og svart liten Valab dac, basert på ESS Sabre 9018
    Men som den observante leser vil se, mangler der en viktig komponent...

mvh
    Proffen

Vedlegg

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Her vises kanskje og forhåpentligvis også Valabdacen en smule bedre.
    Iphone er ikke alltid like bra som kamera, men sånn blir det i farten...
    Og her har jeg jaggu klart å fylle opp den ledige plassen....

BTW: ser at jeg, for estetikkens skyld, kanskje skal bytte plass på pre og cd-spillern på øverste hylle.

mvh
    Proffen

Vedlegg

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Tok en sjanse, gitt.
    Fikk i hus en Pass Labs X2, som, til tross for noen år på baken, har mange gode kvaliteter - i alle fall så langt jeg var i stand til å bedømme etter gårsdagens timer i sweetspot. Ganske "annerledes" i signaturen en BAT VK30, men begge er gode saker, ikke snakk om noe annet...
    En fremtidig våt drøm er jo et forsterkersett bestående av noe nyere Pass Labs-forsterkere, både pre og effekt.
    Noen som vet om det er store forskjeller på "eldre" og nyere produkter fra PL?

mvh
    Proffen

Vedlegg

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da begynner det å ta form....

Jupp, da begynner det endelig å ta form i kjellerstuen.
    Legger ut noen bilder.
    Først ut et lite oversiktsbilde over godstolen, hvor man virkelig får ladet batteriene....

EDIT: Ser at jeg må få på plass et lite bord til høyre for stolen, slik at man har noe å sette kopper, glass og liknende på. Dessuten blir gjerne bordet fylt opp av skiver, hifiblader og diverse....

mvh
    Proffen

Vedlegg

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    I ene enden av kjellerstuen er det nå rigget til en aldri så liten tv/filmkrok, med et ok tokanals oppsett:
    Larsen 6, Marantz pm7200, Sony dvp ns999es + noen "greie kabler"....

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    En helt ordinær 37" sørger for bildet, og med en avstand på ca 2m til sofaen, skulle det være helt greit for en kar som ikke er så overvettes opptatt av nettopp bilde....

mvh
    Proffen

Vedlegg

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Fra bak sweetspot ser det nå noe slikt ut...
    Kun høytalerne og monoblokkene på gulvet foran vinduene.

Vedlegg

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Får jobbe litt med fotografferdighetene etter hvert....
    Det har i alle fall gått seg til ganske bra i retning av hvordan jeg så for meg det "ferdige" rommet.
    Her er det mulig å sette seg ned i sweetspoten og koser ræven av seg, og det er også mulig å se en film eller noe annet på tv, med tilhørende ok+ lyd...
    Noen endringer vil det gjerne bli også i fortsettelsen, men neppe de helt store.
    Har dog en våt drøm om en dag å kunne koble opp effektforsterkeri fra Pass Labs - ikke fordi Xindakblokkene er dårlige, for det er de definitivt ikke - tror rett og slett det er vanskelig finne noe som gir mer VFM.
    Tar meg selv i stadig oftere å benytte Sonos som kilde, så det spørs jo hvor lenge cd- og sacd/dvd-spillerne blir stående i hovedoppsettet. Det kan dog være greit å ha noe å spille av noen av de etter hvert mange cd`ene man har fått i hus, og flere vil gjerne komme i fortsettelsen og.
    Sånn som ting er satt opp pr i dag, er det dessuten to av kompoentene som står uten å være i bruk. Det gjelder BAT-pre`en og DIY-dacen.
    Ikke fordi det er dårlige saker, langt ifra, men rett og slett fordi jeg er i en utprøvingsfase med et par andre komponenter; Pass Labs X2 pre og en Valab-dac (basert på ESS Sabre 9018-chipen)
    Så vil tiden vise hva jeg kommer til å ende opp med.

Ser også at der mangler litt "pynt" rundt omkring på veggene. Får gjerne ta med interiørarkitekten ned i hulen, så finner vi alltids noe dekorativt å henge opp.
    Tygger også litt på om jeg skal "gidde" å dempe førsterefleksjonene etter hvert. Føler ikke noe umiddelbart behov for å dempe for- og bakvegg, men kaaaanskje sideveggene....

Skal også skrive litt om lyden etter hvert. 2 b continued....
    mvh
    Proffen

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Fin tråd du har.
    Anbefaling mht interiør designeren..
    Ser du har nakne vegger.
    : Andervik Audio | Stello AI700
    Her kan du få bilde av omtrent hva som helst. Samt vesentlig forbedre lyd :)

I beste mening ;)
    Arild

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Fin tråd du har.
    Anbefaling mht interiør designeren..
    Ser du har nakne vegger.
    : Andervik Audio | Stello AI700
    Her kan du få bilde av omtrent hva som helst. Samt vesentlig forbedre lyd :)

I beste mening ;)
    Arild

Takk for det, Arild!
    Ang dempeplater: har sett på disse tidligere, så mulig det blir aktuelt in time....
    Nå skal jeg bruke høsten til å praktisere teorien i boken "Get better sound", så får vi se hva behovet blir etter at det er gjort.

mvh
    PRoffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    På tide å skrive noen ord etter de siste endringene som har funnet sted.
    "Settebordet" til kaffikoppen, cognacglasser, fjernkontroller osv er nå på plass.
    Men der har også skjedd mer lydrelaterte endringer;
    Levde lykkelig i ca 3 år med BAT VK30 som pre, som nå har fått et nytt, godt hjem nord for moralsirkelen.
    Følte dog av og til at BAT`n ikke ga "det siste" fra mellomtonen og opp - opplevdes kanskje som anelsen avrullet i toppen. Var inne på tanken om supertweetere....
    Så fikk jeg lånt en Goldmund-klone av en pre, og den falt absolutt mer i smak. Aberet med denne var dog at den kun tok rca - så hvis jeg skulle gått for noe sånt, måtte jeg nesten ha fått bygget om til i alle fall balansert ut. Erfaringene med Goldmund-klonen sa i alle fall at jeg hadde en (god) del å gå på ifht kontant punch i bassen, samt oppløsningen oppover...
    Oppi prosessen med tankene rundt Goldmund-klone-pre, dukket det så opp muligheten til å få prøvd ut en pre fra en av de mer seriøse produsentene, nemlig Pass Labs.
    Vi snakker her om en pre med noen år på baken, en X2. Men du verden....couldn`t have cared less ifht de årene den har på baken.
    Det var lissom å få et helt nytt oppsett etter at den ble koblet opp og til. Den er utstyrt med balansert ut, og en balansert inngang (kommer tilbake til den biten etter hvert...)
    Den gjør, ut fra mine preferenser, så vanvittig mye riktig. Den har bevart varmen og "nærværet" i musikken, den har definitivt strammet opp bassen, og den er ganske enkelt atskillig mer "ekte" og naturlig over hele fjøla. Så når jeg nå koser meg i godstolen, er det med musikk som gjengis atskillig mer som den er spilt inn.
    Hører det godt på gjengivelsen av instrumenter og vokal. Forandringen og forbedringen kan vel enklest beskrives som om der er fjernet en gardin eller noe mellom meg og høytalerne. Bakgrunnen har rett og slett blitt markant sortere, der er atskillig mindre rusk i lydbildet, og jeg kan sitte i timesvis uten å bli antydningen til sliten i øregangene.... Life`s good!. At jeg dessuten gjorde en god handel mtp X2`n, gjør jo ikke gleden mindre. Ser jo at tilsvarende pre selges til både 2 og 4k mer enn min lommebok ble slanket....
    Det neste som skal skje i oppsettet, er å få montert sammen nye nettkabler til monoblokkene, skyve disse litt lenger unnda sweetspoten, for på den måten gi mulighet til å flytte høytalerne noen cm nærmere sideveggene ( blir ikke snakk om mer enn anslagsvis 10cm på hver side - men det vil da totalt øke avstanden mellom høytalerne med ca 20cm, og det har jeg litt troen på...). Ikke sikkert det vil gi neon stor effekt på gjengivelseskvaliteten, men skal prøves ut.

OG; jeg har jo nå, som Pass-frelst, fått en våt drøm om en gang å kunne få i hus effektforsterker eller monoblokker fra samme produsent. DET tror jeg kan komme til å smake av fugl....

2bcontinued.

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Kunne det vært noe med et par Magnepan 1.7 ca der Gradientene står, kanskje....? :rolleyes:;):cool:
    Eller betyr de ekstra hz`ene Gradientene gir i bunnen ifht 1.7 så mye at det er verdt å beholde Gradient?
    1.7 "bunner" vel på ca 40hz, mens Gradient går noget dypere....
    Er jo lov til å leke med tanken, om ikke annet....
    Har jo for så vidt alltid hatt sansen for elektrostat"lyden", og Magnepan er ikke så langt unna på mange måter.
    Blir sweetspot trangere med 1.7 enn med Gradient, mon tro...?

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hmmm, tja, det var det da....
    Hørte jo 3.7 (mener jeg å huske) her for en tid tilbake, og følte ikke da noen mangel på kvalitetsbass, men 3.7 er jo mye større, og kanskje beint av for store i min grotte....

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg investert "hele" 650,- for å teste ut noe jeg tror kan funke.
    Om det blir en oppgradering, gjenstår jo å se...
    Og skulle det ikke bli en oppgradering, er det jo ikke så farlig. Da kan det brukes andre steder, evt selges....
    Bilder kjem når pakken kjem....

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Så langt kan jeg ikke si annet enn at jeg får positive vibber av måten musikken gjengis via de nyankomne høytalerkablene.
    Gjenstår dog atskillig lytting før jeg vil driste meg til å si noe "endelig".
    Stikkord så langt er 3D, oppløst, tilstedeværelse, luft....

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ikveld har jeg, i febertåka, sittet og rekapitulert min hifireise, siden den spede starten en gang i -94.
    Ser jo at der har vært en del komponenter innom i løpet av årene, og at det til dels er store forskjeller på komponenter som har vært innom, og de endringer som har foregått.
    I en annen tråd ble jeg også sittende og gruble litt på hvor jeg ville vært, dersom jeg hadde plassert all fokus på et oppsett, i stedet for de tre jeg i skrivende stund har stående i operativ modus. Kunne jo f eks fort vært at man kunne tatt seg råd til en effektforsterker fra high-end-land....
    Samtidig synes jeg jo at det er gildt å kunne kose seg med godlyd i TV-kroken. Der jeg ser at jeg kunne knepet litt, er i TV-kroken i kjellerstuen.
    Samtidig er det også der den rimeligste forsterkeren og dvd-spilleren står, som i sin tur ikke ville innbragt så mange kroner i en sånn sammenheng. Høyttalerne burde kunne gi litt mer cash i potten, men Larsen 6 er kanskje ikke det enkleste å selge i Norge. Så inntil videre blir det nok stående som det gjør.
    Hadde sikkert kunnet leve med Sony-forsterkeren i tv-anlegget oppe, på bekostning av Xindaken som står der, men liker jo Xindaken godt, da........ Og Xindaken vil jo bare innbringe marginalt mer cash enn Sonyforsterkeren ved et evt salg. For hvis man tenker i Pass Labs-land, kommer man jo ikke unna at en ok effektforsterker lett koster både 30 og 40k. Så foreløpig får det være en våt drøm...

mvh
    Proffen

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    764
    Torget vurderinger
    8
    Kjekt å se det er liv i tråden din igjen, refleksjoner er bra. Hvilke om noen refleksjoner gjør du deg rundt kabelkvaliteter da? Ja altså om du følger med på det i trådene her inne.. det kom aldri noen videre utlegninger om de nye HT kablene dine - sikkert derfor jeg spør :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn