Proffens husgud

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.936
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hmmmm, er det alltid så lurt å sitte og kose seg med musikk?
    Tankene kan jo begynne å drifte, slik som i kveld......
    Er jo i grunnen godt nøgd. Likefullt begynte det å spinne noen tanker, sånn ut fra bruken av oppsettet.
    Selv om jeg mange ganger opplever at avspilling av cd gir meg "noe" streaming ikke helt makter, må jeg nesten bare erkjenne at det stundom er lange intervaller der jeg ikke spiller cd`er. Er lissom litt "for" bekvemt å styre alt fra mobilen via streamer.....
    Så da begynner kverna å gå. Hva hvis......?
    Kan det hende at man går til det drastiske tiltaket å kvitte seg med cd-spilleren? Og kanskje på sikt vurderer å bytte/oppgradere streamer? Tja, si det. Det er i alle fall der tankene har vært i kveld. Og skulle man finne på noe sånt, TROR jeg at jeg vet hvor jeg kommer til å ende opp. Så får man sjå hva man gjør realitet av......

mvh
    Proffen

• Liker
    Reaksjoner: vim

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.960
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Hmmmm, er det alltid så lurt å sitte og kose seg med musikk?
    Tankene kan jo begynne å drifte, slik som i kveld......
    Er jo i grunnen godt nøgd. Likefullt begynte det å spinne noen tanker, sånn ut fra bruken av oppsettet.
    Selv om jeg mange ganger opplever at avspilling av cd gir meg "noe" streaming ikke helt makter, må jeg nesten bare erkjenne at det stundom er lange intervaller der jeg ikke spiller cd`er. Er lissom litt "for" bekvemt å styre alt fra mobilen via streamer.....
    Så da begynner kverna å gå. Hva hvis......?
    Kan det hende at man går til det drastiske tiltaket å kvitte seg med cd-spilleren? Og kanskje på sikt vurderer å bytte/oppgradere streamer? Tja, si det. Det er i alle fall der tankene har vært i kveld. Og skulle man finne på noe sånt, TROR jeg at jeg vet hvor jeg kommer til å ende opp. Så får man sjå hva man gjør realitet av......

mvh
    Proffen
    Artig å lese, Proffen! Jeg er der jeg også. Jeg har i årevis brukt en enkel streamer for å høre på ny (for meg) musikk, for så å kjøpe den på fysisk format, hvis musikken falt i smak. Nå har jeg oppgradert til en langt bedre streamer/dac, og gått over til en strømmetjeneste som tilbyr høyoppløst musikk. Til sammen ble dette en kjempeoppgradering, nesten ikke til å tro. Så nå blir det mer og mer strømming for meg, og mindre og mindre cd/lp. Veldig lettvint og behagelig.

Mvh Salty

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.227
    Sted
    Oslo
    Kan det hende at man går til det drastiske tiltaket å kvitte seg med cd-spilleren?

Jeg tok valget med å kjøpe med ett rent CD-drivverk for noen år siden. Den bruker jeg lite, men liker alltid å ha muligheten til å spille CD og så vet jeg at det det går igjennom samme DAC så jeg regner med at lydkvaliteten er lik eller ubetydelig. Den skal stå der "for alltid". Så er det ikke det noe å tenke på :giggle: .

FJELL

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Antall liker
    181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enig med deg @Antoine. CD spilleren blir stående. Mye brukt? Absolutt ikke men kjekt å ha som det heter.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.936
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Min "utfordring" er følgende:
    Man vil jo gjerne ha noe som er bra, ut fra de økonomiske rammene som råder, på alle felt. Det være seg cd-gjengivelse, sacd-avspilling eller streaming.
    Jeg er i utgangspunktet strålende fornøyd med cd-drivverket jeg benytter i dag, og "frykter" at en oppgradering vil koste noen kroner.....
    Både cd-drivverk og streamer benytter seg av den innebyggede dac`en i forsterkeren min, og dette er en høyst dugandes dac imvho.
    Cd-drivverket leverer noe "bedre"/mer likandes lyd enn streameren, men spiller kun vanlig cd.
    Skulle gjerne hatt en spiller som også tar sacd, for det er et format jeg liker lyden av.
    Så kommer utfordringen; hvilken sacd-spiller har minst like god gjengivelse av cd`er som mitt nåværende drivverk?
    Jeg har testet cd-gjengivelsen fra mitt nåværende drivverk opp mot en relativt rimelig, men velbygget Sony bd-spiller (brukt som drivverk), og Pro ject`en ER best som drivverk, ingen tvil om det.....
    Streameren jeg bruker, holder rimelig bra kvalitet, og har egentlig ikke noe å klage på når det gjelder den. Men man leser jo mye fint om toppmodellen fra Eversolo..... ;) (har hørt denne i et annet oppsett, men vet nada om hvor mye bedre den evt vil være enn min nåværende streamer, i mitt oppsett. Men det frister jo litt å sjekke det ut....😂)

Nei, kjenner at jeg må gå noen runder til med meg selv, før jeg evt lander på noe konkret.

mvh
    Proffen

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    Har selv ikke vurdert streaming i hovedanlegget da jeg har vert på demoer med anlegg i millionklassen der det ble streamet, og tidvis brukt CD, og der
    samme DAC ble brukt, og ja, klart bedre med CD. Når det ble streamet ble lydbildet klart "flatere". Nyanser ja, men jeg sliter med å gå inn på systemer som gjør at får dårligere lyd...:)
    Men streaming er artig på hodetelefoner på farten, eller når en ligger henslengt på sofaen, og for å lete opp ny spennende musikk, og når en ikke gidder å koble opp kabler og greier...

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.936
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Rolig i både tråden og husguden, sånn relativt sett.
    Men har en stund gått og kjent på at jeg kunne tenke meg å kunne spille av sacd`er.
    En nyere god sacd-spiller koster fort litt.
    Heiv meg derfor rundt på div bruktbørser, og kom da over en slik:
    3.jpg

Lexicon rt10, med noen år på baken.
    Førsteinntrykk ved første håndspåleggelse var at dette er et godt sammenskrudd produkt!
    Milevis unna "kjipe" spillere med nesten gjennomsiktige topp, side og bunnplater.
    Blir spennende å gjøre seg kjent med denne, og å prøve å erindre hvordan tidligere opplevelser av sacd-spillere (Sony og Denon) var.
    Blir også spennende å høre hvordan den står seg opp mot Pro-ject-drivverket (som "bare" spiller redbook, mens rt10 fikser sacd)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.936
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Har jo tidligere gjort meg erfaringer med produkter fra Lexicon, da jeg en gang i tiden fikk med en Lexicon MC-8 hjemmekinopre i en totalpakkedeal, og selv om jeg både har hatt og hørt bedre forforsterkere, minnes jeg at den langt fra gjorde seg bort. Og byggekvaliteten var på samme solide nivå som rt10 virker å ha.
    Etter å ha lest meg opp så godt det gikk på rt10, fant jeg ut at det er fint lite å tape på å prøve - selv uten tilgjengelig fjernkontroll pr i dag.
    Dette var jo en rimelig kostbar spiller i sin tid, og gitt hva jeg måtte ut med, snakker vi om peanuts.
    Så nå skal der snurres sølvskiver til den store gullmedaljen i høstregnet, og med tid og stunder tenker jeg jammen meg at jeg skal prøve den som reint cd-drivverk og, opp mot Pro-ject`en.....

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.936
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Så får vi se hva som skjer i fortsettelsen..... ;)
    Har noen tanker som pirrer nysgjerrigheten ein schmule, men foreløpig er det langt frem til en slik eventualitet.........
    Inntil noe nytt evt inntreffer, skal jeg bare kose meg med musikk!

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.936
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Morsomme timer med Lexicon!
    Men har jeg blitt veldig mye klokere? Njaæ.....
    Begynte med å spille av cd-laget på en hybrid sacd via Pro-ject, som da går via forsterkerens innebyggede dac.
    Spilte så av samme skive som sacd via Lexicon, kablet med rca til forsterker - her var det altså mye opp til dac`en i rt10.
    Store forskjeller? Nope.
    Forskjeller i det hele tatt? Kanskje.....men foreløpig usikker.
    Det betyr at der må spilles masse mer musikk før jeg kan konkludere med noe.
    Første tanke som slår meg, er jo hvordan rt10 vil stå seg som drivverk, med forsterkerens dac som makker.....
    Men det blir jo da som rein cd-spiller - noe som kanskje i utgangspunktet ikke var tanken da jeg dro den i hus.....
    At Pro-jecten er et meget godt cd-drivverk, har jeg vært trygg på siden jeg fikk den i hus, og spesielt etter at den fikk egen ekstern strømforsyning fra Tomanek. Den strømforsyningen er knall god!

Jaja, sånn går nu dagan.....

mvh
    Proffen

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.982
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Husker jeg kjøpte en Lexicon pre av deg for mange år siden. Jeg hadde drevet med hifi en stund og og trappet kraftig ned. Lexicon saken ble vel som heroin for en narkis. Å vips så var jeg på galeien igjen😆

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.936
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Husker jeg kjøpte en Lexicon pre av deg for mange år siden. Jeg hadde drevet med hifi en stund og og trappet kraftig ned. Lexicon saken ble vel som heroin for en narkis. Å vips så var jeg på galeien igjen😆
    Ja, det har jo skjedd litt hos deg siden den gang.....

mvh
    Proffen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn