Ønsker anbefaling Pros & Cons med følgende høyttalere: Jade, 2.5, M22 og flere

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
3.176
Sted
Liten by
Hater egentlig slike tråder, men jeg har ikke hørt noen av disse selv. Så jeg må spørre ekspertisen der ute, hvilke av disse er "best" og har du erfaring med de? Isåfall, fordeler og ulemper?
  • Wharfedale jade 3 - Noen gode anmeldelser og har en godt rykte de siste årene.
  • Melodika BL40 mk3 - Totalt ukjent!
  • Dynabel 2.5s - Kjempegode anmeldelser i sin tid
  • Fyne Audio F303 - ?
  • Yamaha NS-F700 - ?
  • Epos M22i - ?
  • Definitive Technology BP9020 - Surround høyttaler med bass som viktigeste faktor?
  • Dali 710 - gammel og litt billig?
  • Jungson Hui Feng - ukjent
  • KEF 105.1 - For gammel?
  • KEF 104.2 - Har hørt denne, men på dårlig forsterker. Så jeg vet ikke hva den er god for.
Jeg er klar over spredningen av høytaler typer, alder og sikkert kvalitet, men jeg er genuint interessert i hva de som har testet noen av disse mener. Hva noen måtte synse og mene om dette er jeg mindre interessert i.

Selv er jeg av den gamle skolen og liker høyttalere med mye mellomtone og helst dyp bass. Høyttalere jeg historisk har likt er: Sonus Faber Venvere 2,5, Wharfedale Linton Heritage, B&W DM2 mk2 (elsket mellomtonen i disse) og Doxa 8.1 (pluss en masse som er langt dyrere). Det er de jeg kommer på akkurat nå, i en "normal" prisklasse.
Finnes det noen i listen over som kan måle seg med noen av disse?

Sist redigert:

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Antall liker
22.246
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
4
Det er ikkje noko som heiter KEF 105.1. Det fins den originale KEF 105, KEF 105.2 og så den med 2 mindre basselement; KEF 105.4.
Eg har 105.2 og den er fantastisk med rett forsterkar.

Audio107

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2012
Antall liker
226
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
6
Kef 104/2:
Har hatt disse 4 ganger
Siste gangen oppdaterte jeg delefiltere med kondiser fra Falcon Acoustics..
Blir for mørke og for lite info i mellomtonene for meg.
Min anbefaling etter eierskap:

Sist redigert av en moderator:

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
3.176
Sted
Liten by
Kef 104/2:
Har hatt disse 4 ganger
Siste gangen oppdaterte jeg delefiltere med kondiser fra Falcon Acoustics..
Blir for mørke og for lite info i mellomtonene for meg.
Min anbefaling etter eierskap:
802 er en liten drøm, men de er litt for store og ikke helt i mitt budsjett nå.

Sist redigert av en moderator:

Audio107

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2012
Antall liker
226
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
6
Hørt dynabel 2,5 ..bra mellomtone-er bass der men skal du i kjelleren og mye og høyt er vel ikke det veien å gå..
Har hørt kloner av denne også… men det er smak og rom som avgjør mye her…

Audio107

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2012
Antall liker
226
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
6
Ser kjedelig ut-spiller bra og låter bra på alle typer musikk.- kompis som har disse

Panama Red

Heartattack & Vine
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
5.791
Sted
Fiddler's Green
Torget vurderinger
2
Hei. Hvis ikke avstanden mellom Liten by og Oslo er avskrekkende, så ligger det et par dynaBel 2.5s på FINN til 4500,-

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
494
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Min erfaring er med Kef 105.2. Spiller bra, men krever forsterkeren sin! Jeg prøvde mange, til dels velrennomerte forsterkere, men av dem jeg hadde var det bare Tandberg 3016 som klarte å tvinge Kef'ene til å spille skikkelig bass.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
3.176
Sted
Liten by
Er det ingen som har hørt disse?
  • Wharfedale jade 3 - Jeg har hatt Wharfedale Linton, likte lyden i de.
  • Melodika BL40 mk3 - Totalt ukjent fra Polen!
  • Fyne Audio F303 - Fyne har et godt rykte :)
  • Yamaha NS-F700 - Yamaha har alltid laget gode høyttalere.
  • Epos M22i - Kjenner Epos veldig lite.
  • Definitive Technology BP9020 - Surround høyttaler med bass som viktigeste faktor? Hva med lyden i den?
  • Jungson Hui Feng - ukjent kina ræl???
  • Dali Evidence 870 - Personlig ikke hørt
  • JBL LS60 - ifølge nettet; mer lik 70-talls lyden enn 80-90 tallet, kontrollert, ikke beste bass
  • Audiovector M3
Høyttalere i omtrent samme prisklasse jeg har likt lyden på: Wharfedale Linton, Sonus Faber Venere 2.5, B&W DM2 mk2, Doxa 8.1, Tannoy Eyris 3
Min drømmmehøyttaler er en JBL Everest 55000. Den har alt jeg liker med et god lyd!
Jeg spiller ikke høyt, så god bass ved lavt volum er et must. Også god mellomtone (etter å ha hatt DM2, så går det ikke ann å gå tilbake).
Dette er et budsjett anlegg og budsjettet er ca. 10K. Da skal streamer også være med. Hvor mye som kan brukes på streamer bestemmes av høyttaler valget.

Evidence 870 seier opp som kandidat, etter et jeg klarer å lese om den. Jade 3 er også spennende. Epos er ubeskevet for meg, men kan være et alternativ. Epos ser ut til å ikke være et alternativ.

Sist redigert:

Audio107

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2012
Antall liker
226
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
6
Har hatt Epos og Dm2
Kan ikke sammenlignes mener jeg
B&W er bra på lavt volum👍

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
315
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Er det ingen som har hørt disse?
  • Wharfedale jade 3 - Jeg har hatt Wharfedale Linton, likte lyden i de.
  • Melodika BL40 mk3 - Totalt ukjent fra Polen!
  • Fyne Audio F303 - Fyne har et godt rykte :)
  • Yamaha NS-F700 - Yamaha har alltid laget gode høyttalere.
  • Epos M22i - Kjenner Epos veldig lite.
  • Definitive Technology BP9020 - Surround høyttaler med bass som viktigeste faktor? Hva med lyden i den?
  • Jungson Hui Feng - ukjent kina ræl???
  • Dali Evidence 870 - Personlig ikke hørt
  • JBL LS60 - ifølge nettet; mer lik 70-talls lyden enn 80-90 tallet, kontrollert, ikke beste bass
  • Audiovector M3
Høyttalere i omtrent samme prisklasse jeg har likt lyden på: Wharfedale Linton, Sonus Faber Venere 2.5, B&W DM2 mk2, Doxa 8.1, Tannoy Eyris 3
Min drømmmehøyttaler er en JBL Everest 55000. Den har alt jeg liker med et god lyd!
Jeg spiller ikke høyt, så god bass ved lavt volum er et must. Også god mellomtone (etter å ha hatt DM2, så går det ikke ann å gå tilbake).
Dette er et budsjett anlegg og budsjettet er ca. 10K. Da skal streamer også være med. Hvor mye som kan brukes på streamer bestemmes av høyttaler valget.

Evidence 870 seier opp som kandidat, etter et jeg klarer å lese om den. Jade 3 er også spennende. Epos er ubeskevet for meg, men kan være et alternativ. Epos ser ut til å ikke være et alternativ.
Jeg har hatt Doxa 8.1 Revelator (Silver Signatur oppgradert med SS Revelator diskant) og de synes jeg var enormt bra til prisen. Spilte musikk slik jeg liker og langt over sin prisklasse imo. Angrer veldig på at jeg solgte de i en tid jeg var litt uinteressert i hobbyen. De er nok vriene å få tak i da "ingen" vil selge, men dukker det opp et par, bør du sjekke de ut. Virkelig bra saker. Ulempen er manglende tilgang på nye elementer, dersom uhellet skule være ute, vil jeg tro.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
3.176
Sted
Liten by
Jeg har hatt Doxa 8.1 Revelator (Silver Signatur oppgradert med SS Revelator diskant) og de synes jeg var enormt bra til prisen. Spilte musikk slik jeg liker og langt over sin prisklasse imo. Angrer veldig på at jeg solgte de i en tid jeg var litt uinteressert i hobbyen. De er nok vriene å få tak i da "ingen" vil selge, men dukker det opp et par, bør du sjekke de ut. Virkelig bra saker. Ulempen er manglende tilgang på nye elementer, dersom uhellet skule være ute, vil jeg tro.
Revelator har jeg hørt. De låter bra. Doxa 8.1 er vel antagligvis nærmere den prisen jeg kunne betalt for de, men som du sier, de er sjelden på bruktmarkedet.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
3.176
Sted
Liten by
Rangering per nå:
  1. Dali Evidence 870 - Kjent og godt rykte, ikke hørt, rundt 5K brukt - NYPRIS ca. 14K?
  2. Wharfedale jade 3 - Kjent og godt rykte, ikke hørt, i øverste prissjikte brukt - NYPRIS ca. 10K?
  3. Fyne Audio F303 - Kjent og godt rykte, ikke hørt, rundt 5K brukt - NYPRIS ca. 8K?
  4. Yamaha NS-F700 - Kjent og godt rykte, ikke hørt, rundt 5K brukt - NYPRIS ca. 10K
  5. Audiovector M3 - Kjent og godt rykte, ikke hørt, i øverste prissjikte brukt - NYPRIS ca. 10K?
  6. Proac Studio 125 - Har alltid likt Proac lyden, men ikke hørt denne, rundt 5K brukt - NYPRIS ca. 15K?
  7. Dynaudio Audience 62 - Har alltid likt Dynaudio lyden, men ikke hørt denne, rundt 5K brukt - NYPRIS ca. 10K?
  8. JBL LS60 - ifølge nettet; mer lik 70-talls lyden enn 80-90 tallet, kontrollert, ikke beste bass, i øverste prissjikte brukt - NYPRIS ca 20K?
  9. Epos M22i - Usikker, rundt 5K brukt
  10. Definitive Technology BP9020 - Surround høyttaler med bass som viktigeste faktor? Hva med lyden i den? Rundt 2K brukt
  11. Melodika BL40 mk3 - Totalt ukjent fra Polen! Rundt 2K brukt
  12. Jungson Hui Feng - Ukjent kina ræl??? Rundt 2K brukt

Sist redigert:

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
207
Jeg spiller ikke høyt, så god bass ved lavt volum er et must.
Dette er ikke en egenskab en velkonstrueret højttaler kan levere, det er en menneskelig "skavank". Søg for din forstærker har loudness og/eller tonekontroller.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
3.176
Sted
Liten by
Dette er ikke en egenskab en velkonstrueret højttaler kan levere, det er en menneskelig "skavank". Søg for din forstærker har loudness og/eller tonekontroller.
Joda, både DM2, Linton og Eyris 3 kunne det. Så det finnes høyttalere som klarer det, men de er som regel litt opp i pris og vanskelig å finne.

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
207
Joda, både DM2, Linton og Eyris 3 kunne det. Så det finnes høyttalere som klarer det, men de er som regel litt opp i pris og vanskelig å finne.
Jeg skrev velkonstruerede højttalere, du ønsker en højttaler med indbygget niveau ulinearitet :)

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
3.176
Sted
Liten by
Jeg skrev velkonstruerede højttalere, du ønsker en højttaler med indbygget niveau ulinearitet :)
Jeg ønsker ikke ikke høyttalere som like godt kunne vært brukt i et studio nei. Alle høyttalere farger til en viss grad, men jeg ønsker litt slam og veldig god mellomtone, ikke en studiomonitor. Trenger ikke super nøyaktig diskant. Jeg tenker det finnes velkonstruerte høyttalere med god bunn ved lave volumer også jeg da. Det er da ikke slik at bare de som spiller 100% nøytralt klarer å lage god lyd. Men jeg har uansett skjønt at det kan være vanskelig å finne i den prisklassen jeg søker. Takk for rådet.

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.074
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det er ikkje noko som heiter KEF 105.1. Det fins den originale KEF 105, KEF 105.2 og så den med 2 mindre basselement; KEF 105.4.
Eg har 105.2 og den er fantastisk med rett forsterkar.
Peder, nå glemte du en av 105 modellene.
R105.3
Den første i Reference serien med coax, eller uni-Q, som de kaller det.
Jeg fikk det første paret som kom inn i Noreg...pluss/minus 35 år siden.
Og den er 4-veis.
Stor og slem høyttaler, men fikk dem ikke helt til der jeg bodde på den tiden.

R107, eller 107.2 er bedre, men mer kompakt. Også rimelig på brukten...de få som fortsatt finnes.

Defacto, eldre, god taler til rimelig pris......ProAc Response serie 1, 2 ..evt 3 om du har plass.
Dette var i høy prisklasse for 30-40 år siden...men fine eksemplarer på brukten koster lite.
...og lyden? Lett å like.
Response 2 var min favoritt i nesten ti år, og eide den 3 ganger.

;)

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
3.176
Sted
Liten by
Proac Response har jeg hørt og det er lyd for meg, men de er ofte dyre og vanskelige å finne :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.074
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ja, de begynner å bli gamle.
...som meg.
Til tross for det, så greide kjerringa mi å finne meg likevel.
Til en forholdsvis lav pris. 😜

De dukker opp på brukten av og til.
For det meste Response 1, eller 1 sc, som låter enda litt bedre.
Men disse trenger hjelp i bunnen.
En enkel 4-kanals DSP løsning inkl. Sub løser dette enkelt.

Selv er jeg hønn frik i 2025, og liker
dynamikk, og mengder av headroom fra bunn til topp.

Men skulle jeg begynt fra scratch i dag
for en rimelig penge på butikk talere,
så ville ProAc vært blant første valget på brukten på lavere prisklasse.
Eventuelt eldre Dynaudio?

Topp Bunn