Snickers-is
Bransjeaktør
Er det THD og 2. Harmonisk som ligger praktisk talt oppå hverandre?
Har man forsøgt at måle sub ved eks 100 dB eller mere ? kunne godt tænke mig at se hvordan enhed opføre sig når den virkelig skal lave noget?Ground plane (utendørs) målinger utført i dag. Ingen smoothing.
25-200hz +/-3dB
21-250hz +/-6dB
Det stemmer.Er det THD og 2. Harmonisk som ligger praktisk talt oppå hverandre?
Frekvensresponsen der oppe er jo målt ved nettopp 100dB.Har man forsøgt at måle sub ved eks 100 dB eller mere ? kunne godt tænke mig at se hvordan enhed opføre sig når den virkelig skal lave noget?
Basert på de målinger jeg har sett får ikke de mindre, servostyrte subbene sykt mye bedre resultater enn de som ikke har det, men det er klart at det har noen fordeler. Som liten produsent er jeg ikke i posisjon til å utvikle noe slikt selv p.t, og har ikke umiddelbart tilgang til å kjøpe det heller, så det er delvis praktiske årsaker til at det ikke har vært vurdert. Resultatene blir heldigvis bra også uten.Hei @SigbergAudio kjempekult at dere innoverer!
Jeg ser at det er VELDIG få produsenter som tenker på servostyring av subber. Hvorfor er ikke det mer populært? Virker på meg som det har mange fordeler. Rhytmic Audio (som ikke lenger gidder å selge utenfor Trump-grensen) og Merovinger (tysk firma) er et par av unntakene. Og argumentene for servo er jo ganske gode for subber er det ikke? Spesielt det segmentet dere tar for dere (små men likevel spesielt gode musikksubber i litt høyere prisklasse hvor transientrespons er spesielt viktig framfor maks guffe)..
PS: Og hvorfor må man på død å liv gå ned til 20Hz i små subber som da skal skuffe unna mer luft enn de egentlig klarer og når det utvilsomt går på bekostning av output over 30Hz (oftest korrigert ned med DSP), der hvor det teller mest for musikk? Tradeoffs, men kanskje ikke optimalt for det som er markedet deres? Syntes beskrivelsen av denne var litt spennende egentlig: http://www.rythmikaudio.com/FM8.html Litt Lyngdorf "boundary woofer" over dette men det er kanskje ikke bare dumt, som marked mener jeg? Har ingen erfaring med å selge hifi må sies så dette er bare meninger som grunder innen andre områder.
Tak for infoFrekvensresponsen der oppe er jo målt ved nettopp 100dB.
Forvrengningskurven er 96dB. Husk også at du vanligvis får ganske bra med room gain, så denne målingen som er 96dB utendørs tilsvarer mye mer inne. Med én 10D prototype i et hjørne i 16m^2 rom målte jeg 100dB@20hz med under 2% forvrengning. Da har du naturligvis ganske mye room gain i tillegg. +6dB i bunn eller mer er ikke uvanlig.
Det er også litt vanskelig å måle en sub med to elementer som står hver sin vei på en fornuftig måte. Den yter bedre i praksis enn man enkelt får målt. Josh Ricci skriver litt om dette her: https://data-bass.com/#/articles/5cb4eb62079a580004e73249?_k=0ph329
Skal vi bare ekstrapolere fra målte resultater med Inkognito 10 så bør tallene bli som kolonnen "10D Estimated" under, men jeg har ikke helt klart å måle meg dit enda, da trolig pga ovenstående. Så jeg vurderer å benytte "10D Conservative" som offisielle tall.
Vis vedlegget 711521
Her er forvrengningsdata på en 100dB måling. Den er da ca 7dB ned ved 20hz, så 93dB@1m utendørs.
Vis vedlegget 711522
Den topper her på 18.9% ved 21hz, som er greit innenfor CEA2010-standarden og i teorien ikke hørbart, men selvsagt endel. Så helt i bunn er den her ikke langt unna maks.
Ved 30hz er den på 11% og 99dB.
Ved 40hz er den på 4.3% og 100dB
Ved 50hz er den på 1.79% og 100dB
osv..
At den gir opp helt i bunn ved såpass høye nivåer er jo naturlig, men det som er greit å merke seg og som skiller denne fra andre rimeligere subber er at forvrengningsnivået er relativt sett lavt med en gang du bare kommer litt opp i frekvens. Jeg har målt et par andre subber i 10-15,000kr klassen, som har ligget på mange prosent forvrengning helt opp til 70-80hz når de spiller rundt 80dB, selv om de teknisk sett klarer CEA2010-testen helt i bunn like bra som denne subben. Du får med andre ord i teorien like god dypbass ytelse til film med rimeligere subber, men du får ikke i nærheten av like ren gjengivelse i resten av frekvensspekteret.
Dersom du tåler litt skryt helt i slutten av påsken - etter ørten og et halvt leste innlegg fra deg innrømmer jeg en veldig tillit til deg og det du holder på med!Basert på de målinger jeg har sett får ikke de mindre, servostyrte subbene sykt mye bedre resultater enn de som ikke har det, men det er klart at det har noen fordeler. Som liten produsent er jeg ikke i posisjon til å utvikle noe slikt selv p.t, og har ikke umiddelbart tilgang til å kjøpe det heller, så det er delvis praktiske årsaker til at det ikke har vært vurdert. Resultatene blir heldigvis bra også uten.
Som jeg skrev i svaret til Erk så gjør det ikke behov for å begrense den sånn i utgangspunktet. Det er lite musikk som har nevnverdig nivå under 30hz, og enda mindre som har nivå under 25hz. Da er jo subwooferen heller ikke påvirket av at den har fått et løft i bunn.Tak for info
Ja mange ved ikke at en bas enhed hurtigt forvrænger ved lave frekvenser . Derfor er det netop en god ide at have flere enheder så de nøjes med at bevæge sig lidt for at nå et forholdsvis godt lydtryk.
Mange basser kan godt svinge ved eks 20Hz men der er bare ikke noget lydtryk
At den gir opp helt i bunn ved såpass høye nivåer er jo naturlig..... Hvorfor ikke begrænse den ved 30 Hz? det tror jeg vil være en fordel
Takk for godord, det setter jeg pris på!Dersom du tåler litt skryt helt i slutten av påsken - etter ørten og et halvt leste innlegg fra deg innrømmer jeg en veldig tillit til deg og det du holder på med!
Får liksom et inntrykk av at du er "hel ved" og mer interessert i faget/bransjen enn bedrifter hvor økonomisjefen & markedsføringsavdelingen lirer ut av seg noe fjas man skjønner umulig kan holde mål - i hensikt at man umiddelbart skal omvendes med påfølgende bruk av Visa kortet.
- Er det forresten en og samme S-S driver du benytter i alle dine modeller?
- Små kabinetter, er din greie. Men, dersom man har nok plass i heimen, vil ikke større kabinetter og da med mindre bruk av EQ spille eeenda bedre?
- Antar din egen nysgjerrighet innenfor øvelsen "hvor bra kan ting bli" har latt dine egne tanker streife innom enda bedre subwoofere. Full forståelse for ditt valg av S-S driver - allikevel - kan vi forvente verstingutgaver med enda heftigere drivere for ytterligere ståpels av musikkens grunnpillar; bassfundamentet?
Ja det var primært KEF, Devialet og flere andre med bittsmå elementer og kasser jeg hadde i tankene! Hvorfor man skal tvinge/EQ'e et 5-tommers element til å spille 14Hz er mest bare sørgelig (https://www.devialet.com/en-no/phantom-speaker/phantom-i/phantom-i-108db-gold/). Subben deres ruller jo pent av med omtrent 12dB/oktav fra litt under 30Hz (og -7dB ved 20Hz) så det virker på meg som mer fornuftig og i grunn ganske perfekt når man tar hensyn til room gain. Og ikke minst er det troverdig .Basert på de målinger jeg har sett får ikke de mindre, servostyrte subbene sykt mye bedre resultater enn de som ikke har det, men det er klart at det har noen fordeler. Som liten produsent er jeg ikke i posisjon til å utvikle noe slikt selv p.t, og har ikke umiddelbart tilgang til å kjøpe det heller, så det er delvis praktiske årsaker til at det ikke har vært vurdert. Resultatene blir heldigvis bra også uten.
Angående å gå ned til 20hz:
- Det er naturligvis dels av markedsføringshensyn, da jeg ikke ønsker å presentere spesifikasjoner som ikke er sant, og når selv andre i utgangspunktet seriøse produsenter (AAATTCH-Kef-Kc62-som-selger-en-dobbel-6.5"-som-de-påstår-går-til-11hz-OOOOOO) tar helt av i sin markedsføring, så har det hele dessverre blitt et numbers game.
- For det andre mener jeg personlig en sub bør spille ganske dypt selv til musikk, og skal man ha god kapasitet ved 30-40hz så kan ikke det være grensen til subben. 10" elementene vi bruker i denne subben har fs ved 21hz, og 12" vi bruker i Inkognito 12 har fs ved 17hz, så det er ikke slik at disse elementene ikke er laget for å gå så dypt.
- Å pushe output ved 20hz går ikke automatisk "på bekostning av" 30hz eller høyere frekvenser til musikk. Vi begrenser ikke output på den måten, så som du ser av CEA2010-tabellen fra posten over så spiller de ganske høyt med en gang du kommer litt opp i frekvens. Så hvis du ser en film med fullt av 10-15hz effekter vil måten de er tunet på begrense litt hvor høyt du kan spille, men hvis du hører på musikk som ikke har denne dypbassinformasjonen uansett, så vil du kunne spille omtrent så høyt du gidder.
- Det er jo også slik at de har innebygget manuell EQ, så man kan selv tune ned bunnen litt hvis man ønsker en annen avrulling.
Angående boundary subwoofer så er det fullt mulig å benytte f.eks Inkognito-subbene til dette, de har -6dB punkt ved 250hz og spiller flatt og fint hele veien opp, og det samme gjelder forøvrig 10D som vist av responsen noen poster opp.
Ja, med denne tuningen spiller den flatt til 20hz in-room hos meg.Subben deres ruller jo pent av med omtrent 12dB/oktav fra litt under 30Hz (og -7dB ved 20Hz) så det virker på meg som mer fornuftig og i grunn ganske perfekt når man tar hensyn til room gain. Og ikke minst er det troverdig .
Ja der spiller det jo veldig pent Den dippen ved 40Hz er en liten romnode antar jeg? Er det lov å spørre hva slags forsterker du bruker (eller, det jeg egentlig lurer på er om det kan være forsterkeren som bidrar til 2.harmonisk <50Hz v/100dB SPL, siden impedansen er lavest ved Fs=21Hz antar jeg)? Prøver ikke å late som jeg er noen ekspert, langt i fra, men temaet er veldig spennende å lære mer omJa, med denne tuningen spiller den flatt til 20hz in-room hos meg.
Vis vedlegget 711675
Kan jo også nevne at på dette nivået (rundt 80dB, som er moderat+ lyttenivå, relativt høyt vil enkelte si), så er forvrengningen ikke-eksisterende. Her riktignok med to stk 10D, men da er vi under 0,5% THD hele veien ned til 20hz. -6dB punkt ved 17hz.
Dippen er bare noe fra rommet ja, kan trolig ryddes opp i men jeg har ikke hatt tid til å gå over ting på nytt etter at jeg tunet om subwooferne forrige dagen. Bare postet den for å vise generell respons in-room.Ja der spiller det jo veldig pent Den dippen ved 40Hz er en liten romnode antar jeg? Er det lov å spørre hva slags forsterker du bruker (eller, det jeg egentlig lurer på er om det kan være forsterkeren som bidrar til 2.harmonisk <50Hz v/100dB SPL, siden impedansen er lavest ved Fs=21Hz antar jeg)? Prøver ikke å late som jeg er noen ekspert, langt i fra, men temaet er veldig spennende å lære mer om
Ja, du får i teorien ikke så utrolig mye mer maksimal kapasitet med 28 rev, men det er trolig at forvrengning vil noe ligge lavere på et gitt nivå med Revelatoren. Men med tre ganger så høy pris per element blir det et litt annet produkt. Vi får se om vi bygger noe med det i fremtiden som et refereanseprodukt for de som vil ha det beste uansett hva det koster. Som nevnt tidligere i tråden har vi en med 4x28 rev på tegnebrettet.Thorbjørn! Jeg gleder meg til å se hvordan denne presterer mot mer " velrennomerte" typer ala KEF og SVS og Velodyne, jeg tripper den kommer til å bite VELDIG godt ifra seg! Jeg har selv bygget med SS og Hypex fusion, så jeg vet at det presterer bra!
Har du simulert noe med 2x 28 rev kontra 2x 26w( som er i 10d..) ..?
Har ikke simulert noe selv med 2x rev.. men simulerte litt med 32 W og det er jo også et fantastisk element !r trolig at forvrengning vil noe ligge lavere på et gitt nivå med Revelatoren. Men med tre ganger så høy pris per element blir det e
150hz går helt fint ja. Subbene ruller ikke nevneverdig av før 250hz, og det går helt fint opp i disse frekvensene selv om elementene ikke peker direkte mot lytter. Målinger hvor f.eks Inkognitos respons er målt (som viser en jevn kurve opp til da f.eks 250hz) er utført med elementet spillende ned. Tilsvarende for 10D er det målt fra framsiden av subwooferen, som typisk peker mot lytter.Hvor langt opp i frekvens er det fornuftig å pushe slike subwoofere før det blir for høyt? Hvis vi antar subben står ved siden av høyttalerne. Jeg tenker på at elementene ikke peker rett mot lytter, men til siden med 10D, og nedover med Inkognito.
Jeg bruker en NAD C368-forsterker som har et ikke-justerbart høypassfilter ved 150 hz.
I min verden bør en sub ikke sige noget som helst over 35Hz skal bare være helt tyst150hz går helt fint ja. Subbene ruller ikke nevneverdig av før 250hz, og det går helt fint opp i disse frekvensene selv om elementene ikke peker direkte mot lytter. Målinger hvor f.eks Inkognitos respons er målt (som viser en jevn kurve opp til da f.eks 250hz) er utført med elementet spillende ned. Tilsvarende for 10D er det målt fra framsiden av subwooferen, som typisk peker mot lytter.
Så la oss kalle det en basshøyttaler og ikke en subwoofer.I min verden bør en sub ikke sige noget som helst over 35Hz skal bare være helt tyst
Men et spørgsmål :
ER front så delt ved 150Hz eller spiller Subs og front samme frekvensområde?
Ja vi kan da kalde den alt muligt Men har bare selv erfaret at man får det bedste ud af en sub ved at den kun sørger for at gengive det front ikke kan. (Det er vel det der er meningen )Ved godt der er flere der gør dette lader subs spille højt oppe i frekvens.Så la oss kalle det en basshøyttaler og ikke en subwoofer.
Angående deling av fronter - på generelt grunnlag er jo det opp til sluttbruker og det systemet man har.
Hva gjelder spesifikt hvordan Nad C368 som Aleksander nevnte fungerer så vet jeg ikke - manualen er veldig uklar. Men basert på denne tråden https://www.avsforum.com/threads/na...8-dac-amplifiers-at-cedia-2016.2586369/page-5 og et stykke uti der så ser det ut som man kan velge å highpasse frontene også, mye uklarhet i hva den gjør, men ser ut som de til slutt blir enige om at det er 150hz highpass og 150hz lowpass 2.ordens på begge.
@AleksanderMR I følge manualen kan du uansett velge å kjøre fullrange preout til subwooferen, så du er ikke begrenset til 150hz som crossover, da du kan velge å styre den på subwooferen isteden. Men 150hz og med highpass-funksjonen aktivert kan fungere fint det!
Ja, du må ha støtte for å highpasse frontene hvis de skal spille høyere opp i frekvens. En god sub spiller frekvenser hvertfall opp til 100hz og kanskje høyere bedre enn nesten alle høyttalere. Så når man ikke har mulighet til å highpasse (og dermed må dele av ved 30-40hz) så er det mye potensiale igjen i subben som man ikke får utbytte av.Ja vi kan da kalde den alt muligt Men har bare selv erfaret at man får det bedste ud af en sub ved at den kun sørger for at gengive det front ikke kan. (Det er vel det der er meningen )Ved godt der er flere der gør dette lader subs spille højt oppe i frekvens.
Det gav alt for mange problemer i de forsøg jeg jag har lavet . Når sub blandede sig med front gav det alt for mange unoder. Mine Subs kan bruges helt op til 80Hz men deles ved 35Hz hårdt . Jeg nævner ikke dette for at starte en negativ debat men kun fordi jeg er nysgerrig over at nogen kan få dette til at fungerer.
Der er jo en verden til forskel at få mere bas og ægte sub bas gengivelse.
Det er riktig det du sier. For øyeblikket bruker jeg noen Seas Loki som høyttalere. De er jo ikke store sakene, så det er begrenset hvor høyt jeg kan spille. Ved å dele på 150 Hz får jeg mer å gå på. Ideelt sett skulle jeg gjerne kunne justert det punktet, men da må jeg ha en annen forsterker.Så la oss kalle det en basshøyttaler og ikke en subwoofer.
Angående deling av fronter - på generelt grunnlag er jo det opp til sluttbruker og det systemet man har.
Hva gjelder spesifikt hvordan Nad C368 som Aleksander nevnte fungerer så vet jeg ikke - manualen er veldig uklar. Men basert på denne tråden https://www.avsforum.com/threads/na...8-dac-amplifiers-at-cedia-2016.2586369/page-5 og et stykke uti der så ser det ut som man kan velge å highpasse frontene også, mye uklarhet i hva den gjør, men ser ut som de til slutt blir enige om at det er 150hz highpass og 150hz lowpass 2.ordens på begge.
@AleksanderMR I følge manualen kan du uansett velge å kjøre fullrange preout til subwooferen, så du er ikke begrenset til 150hz som crossover, da du kan velge å styre den på subwooferen isteden. Men 150hz og med highpass-funksjonen aktivert kan fungere fint det!
Det er mange, faktisk, har jeg merket meg gjennom flere år. Som hardnakket mener 35 - 40 hz er der det skal deles. Og det er kun dette 35- 40 området disse snakker om. Ellers gjelder jo alt av generelle meninger opp til et par hundre hertz.I min verden bør en sub ikke sige noget som helst over 35Hz skal bare være helt tyst
Men et spørgsmål :
ER front så delt ved 150Hz eller spiller Subs og front samme frekvensområde?
Det er vel naturlig å anta at det er en erfaring fra anlegg hvor man ikke har mulighet til highpass. Hvis man da har relativt store fronter er det naturlig å begynne å rulle av rundt 40hz for å unngå for mye overlapp.Det er mange, faktisk, har jeg merket meg gjennom flere år. Som hardnakket mener 35 - 40 hz er der det skal deles. Og det er kun dette 35- 40 området disse snakker om. Ellers gjelder jo alt av generelle meninger opp til et par hundre hertz.
Denne "harde 35 - 40 Hz kjernen" - det trigger i hvert fall meg - skulle likt noen med slike erfaringer uttalle seg litt mer hva som ligger bak.
Joda, logisk, alt du her sier. Ikke egentlig det jeg snakker om - snakker om skikkelig "high-endere" hvor det ikke står interesse, erfaring eller utstyret - bare merket meg så mange opp gjennom og av disse 35 - 40 hz som absolutt øverste avskjæring.Det er vel naturlig å anta at det er en erfaring fra anlegg hvor man ikke har mulighet til highpass. Hvis man da har relativt store fronter er det naturlig å begynne å rulle av rundt 40hz for å unngå for mye overlapp.
Hvis man derimot har støtte for highpass blir jo alternativene flere, og fasiten en annen.
Jeg tror jo fortsatt det er samme årsak, siden "skikkelig high-end" anlegg typisk ikke har highpass-mulighet. Men kanskje noen som faktisk har slike anlegg og denne meningen kan uttale seg istedenfor at jeg spekulerer.Joda, logisk, alt du her sier. Ikke egentlig det jeg snakker om - snakker om skikkelig "high-endere" hvor det ikke står interesse, erfaring eller utstyret - bare merket meg så mange opp gjennom og av disse 35 - 40 hz som absolutt øverste avskjæring.
Sånt gjør meg nysgjerrig - det at så mange hevder nøyktig det samme - med alle de andre på et helt annet sted på frekvensskalaen.
Jeg har 8 X 15" Som netop begynder at rulle af ved 45/40HzDet er mange, faktisk, har jeg merket meg gjennom flere år. Som hardnakket mener 35 - 40 hz er der det skal deles. Og det er kun dette 35- 40 området disse snakker om. Ellers gjelder jo alt av generelle meninger opp til et par hundre hertz.
Denne "harde 35 - 40 Hz kjernen" - det trigger i hvert fall meg - skulle likt noen med slike erfaringer uttalle seg litt mer hva som ligger bak.