PS Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.695
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også mine monoblokke umiddelbart bag højttalerne og ret lavt nede hved gulvet. Giver det bedste lydbillede. Da og drev står direkte på gulvet. Muligt da på betongulv som er direkte on the ground.
    Regner med du har målt.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.751
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også mine monoblokke umiddelbart bag højttalerne og ret lavt nede hved gulvet. Giver det bedste lydbillede. Da og drev står direkte på gulvet. Muligt da på betongulv som er direkte on the ground.
    Men hvordan kan man kvalitetssikre at dette ikke er et utslag av det samlede sanseinntrykk, aka. psykoakustikk?
    Jeg tviler ikke et sekund på at du opplever eksakt hva du beskriver, jeg er bare nysgjerrig på årsak og virkning.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.624
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Elektronikken og hylla den står i er viktigere enn høyttalerne. Blir ikke ordentlig high end ellers!

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.173
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Elektronikk og høyttalere spiller vel en større rolle i lydbilde, enn om det står noe plassert i mellom høyttalere eller ikke

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    717
    Først tillykke til indvandreren med de spændende højttalere. Jeg kender ikke dem du har købt, men jeg har lyttet til de store, og de lyder rigtig godt.
    Skipnes, fordi jeg har gjort forsøg med det. Jeg har arbejdet en del med at få dybdeperspektiv.
    Jeg købte en køkkenbordsplade og fik den skåret over på langs. Så havde jeg to hylder. Jeg har en del fliser til indkørsler mm. og de blev placeret på gulvet og så en hylde. Derefter flere fliserer og sidste hylde. Jeg prøvede med forskellige højder til anlægget. Når jeg sænkede blev lyden mere åben og med bedre dybdeperspektiv.
    Det endte med, at jeg flyttede anlægget om på den sidevæg og så havde monoblokke på gulvet ved hver højttaler. Det gav bedste lyd. Jeg havde mulighed for det. Men er det en stue, må der gøres kompromisser.
    Det undrer mig, at du er helt vild med forskellige former for diffusere. Hvis du har noget mellem og bagved højttalerne, virker det vel som diffusere?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det undrer mig, at du er helt vild med forskellige former for diffusere. Hvis du har noget mellem og bagved højttalerne, virker det vel som diffusere?
    At man placere nogle ting mellem højttalerne og bagved, er ikke det samme som diffusere.
    Det bedste er luft. Når så lyden rammer en væg, får den en uheldig refleksion som høres. Det samme sker med et skab f.eks., men en diffusere kan hvis den er god, gøre det at du får mange små refleksioner. Der er ikke noget der irriterer, men væggen forsvinder. Men ikke helt væk, fordi man får de mange refleksion, så man ikke mister lyd. Det er meget vigtigt.
    Hvis man istedet bruger en tynd absorbent, dæmper man de høje frekvenser, og det er forkert, synes jeg. En tyk absorbent dæmper længere ned i frekvens også, men det kommer så til at virke som et hul til det fri, og man ønsker at lytte til musik indendørs...

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    0
    Når kun det beste er godt nok.......så blir plasseringen korrekt 👔

Hai_Fai_CE.jpg

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    717
    At man placere nogle ting mellem højttalerne og bagved, er ikke det samme som diffusere.
    Det bedste er luft. Når så lyden rammer en væg, får den en uheldig refleksion som høres. Det samme sker med et skab f.eks., men en diffusere kan hvis den er god, gøre det at du får mange små refleksioner. Der er ikke noget der irriterer, men væggen forsvinder. Men ikke helt væk, fordi man får de mange refleksion, så man ikke mister lyd. Det er meget vigtigt.
    Hvis man istedet bruger en tynd absorbent, dæmper man de høje frekvenser, og det er forkert, synes jeg. En tyk absorbent dæmper længere ned i frekvens også, men det kommer så til at virke som et hul til det fri, og man ønsker at lytte til musik indendørs...
    Så du mener ikke at alle "forhindringer" som ikke er absorberende såsom hylder, cd-reoler osv virker diffuserende?

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.559
    Har denne moddede DVD spiller. Undres på om den kunne lyde bedre ind i min PS Audio dac end PS Audio Drevet? Har nogen en mening om det?
    IMG_20240912_124143.jpg

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Så du mener ikke at alle "forhindringer" som ikke er absorberende såsom hylder, cd-reoler osv virker diffuserende?
    Som Drossel skriver, så er specielt udformet diffusere mere effektivt end placering af møbler. Dermed menes ikke, at møbler ikke kan gøre end posetiv forskel. Man må prøve sig frem.
    Jeg har arbejdet meget med at få et helt åbent lydbillede, og det er lykkedes til fulde. Jeg bruger ikke absorbenter, men luft og Svanå Teknik diffusere. Samt placering af højttalerne og lyttestol. Diffusere er forskellige.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn